![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft maarschalk Paulus niet nog gediend in de Nationale Volksarmee (leger van de DDR)?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Europees Commissaris
|
![]() Uit het Zesde leger is er inderdaad een elite gevormd voor de DDR, maar Paulus heeft tot 1953 in Rusland vast gezeten, is in Dresden gaan wonen en overleed al in 1957. Véél zal er wel niet meer gebeurd zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Minister-President
|
![]() Is dat die rolprent waar een MG42 half-automatisch kan schieten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het Zesde Leger dat compleet ten onder ging in Stalingrad ??? Slechts enkele duizenden overleefden de Sovjet-krijgsgevangenschap en kwamen erg laat vrij; het zou me ten zeerste verwonderen moesten die nog een rol hebben gespeeld in het leger van de DDR. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#108 |
Banneling
|
![]() neen, gij bedoelt die andere duitse oorlogsklassieker 'verdammt, was ist los mit das geschoss' uit 1954.
Laatst gewijzigd door Mitgard : 2 januari 2008 om 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Minister-President
|
![]() Voor zover ik weet was Hitler een mens en geen witrug gorilla, dus wat mij betreft alles OK. Ik vind de film een prachtig portret dat - op basis van de verhalen van zij die dicht bij Hitler stonden tijdens zijn laatste dagen (bv Speer) nauw aanleunt bij de echte feiten. Overigens een knalprestatie van de acteur (naam even kwijt).
![]() |
#112 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Andere ex-Wehrmacht-officieren hebben wel geholpen bij de opbouw van de NVA (Oost-Duits leger dus). Maar je moet weten dat de NVA pas in 1956 werd opgericht, toen de destalinisatie al begonnen was.
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Minister-President
|
![]() Sauckel, zijn rechterhand in het ministerie. Op het proces wist Speer op meesterlijke wijze de schuld van het inzetten van miljoenen dwangarbeiders op Sauckel's rug te schuiven. Uiteindelijk was Sauckel een medewerker van Speer maar hij werd wél ter dood veroordeeld.
Ik raad hierbij vooral de lectuur aan van 'Speer, verstrikt in de waarheid' van Gitta Sereny. Een fantastisch boek voor wie - net als ik - gebiologeerd is door de figuur van Albert Speer.
![]() |
#114 |
Minister-President
|
![]() Ik ben hier absoluut niet mee akkoord. Zie ook mijn andere reactie hier: lees eens wat boeken. Wat Speer in de laatste maanden van de oorlog heeft gedaan, getuigt van meer moed dan de hele militaire staf van de Wehrmacht samen, door de orders van Hitler over de verschroeide aarde in de wind te slaan en er zelfs volledig tegen in te gaan. Om daarna in het tribunaal recht te staan en te zeggen: ik was lid van de regering dus ik neem de schuld van haar excessen mee op mij. Akkoord, hij heeft het daarna slim gespeeld om zo de doodstraf te vermijden. Maar 'een rat die het zinkend schip verlaat'? Komaan zeg, weet je nu echt niet beter?
![]() |
#115 | ||
|
![]() Citaat:
Is idd een zeer goed boek, intussen zijn er wel nieuwe inzichten over Speer gekomen.
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Speer was als minister van bewapening absoluut niet de grote chef van de werkkampen, wel van de mensen die er zaten. Lijkt een onnozel verschil maar dit bleek deels zijn redding te zijn. Hij was niet verantwoordelijk voor de leefomstandigheden in de kampen. Over Speer's relatie met Hitler is inderdaad weinig te verhullen: hij verklaarde zelf dat, indien Hitler het concept 'vriend' zou gekend hebben, hij zijn beste vriend zou zijn geweest. De relatie veranderde deels toen hij minister werd, maar het is duidelijk dat de relatie Speer - Hitler zeer innig en complex was. Het verbaast dan ook niets dat Hitler's meest bekende biograaf Joachim Fest een groot deel van zijn mosterd voor het profiel van Hitler bij Speer is gaan halen. Wat betreft het je veronderstelling dat Speer veel tijd met Hitler doorbracht maar niets wist van de 'horror' verhalen: klopt. Speer wist niets van de jodenvernietiging tot aan het einde van de oorlog.
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Klopt. dat maakt de figuur van Speer zo mogelijk nog complexer. Hoewel hij de schuld voor een belangrijk deel bij Sauckel wist te leggen, bleef hij de man wel verdedigen. Zoals ik reeds schreef: Speer was een ongelofelijk getalenteerd manipulator en zeer intelligent. Wat betreft de 'nieuwe inzichten': er is een boek verschenen over Speer (The Good Nazi: Life and Lies of Albert Speer by Dan Van Der Vat ) dat even een bom legde over alles wat er over hem is geschreven maar uiteindelijk blijkt het een ongelofelijk rancuneus boekje te zijn dat vooral is gebaseerd op bronnen die het niet hoog op hadden en hebben met Speer. Vergeet niet dat tot op heden de man zeer gecontesteerd blijft (met reden) en heel veel rabiate tegenstanders heeft. De 'nieuwe inzichten' gaan vooral over het feit dat zijn handtekening zou staan onder plannen voor de uitbreiding van crematoria van Auschwitz. Ik heb die documenten nog niet gezien. Het boek zelf heeft me ook niet echt overtuigd.
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#119 |
Minister-President
|
![]() Oh, Winston Churchill wou in eerste instantie alle gevangen genomen nazi-bonzen gewoon zonder proces laten neerknallen.....
![]() |
#120 | |
|
![]() wel, in Speer und er (2004) een documentaire, annex film, komt naar voor dat hij zelf opdracht gaf om joden uit hun huis te laten zetten in de periode dat hij Generalbauinspektor van Berlijn was, ook dat hij verdomde goed wist hoe slecht de omstandigheden waren in de werkkampen en dat de verbeteringen in bvb Dora NIET door hem werden bevolen in tegenstelling tot wat hij altijd zei. Ik meen me ook te herinneren dat hij idd had betrokken was bij de bouw van de Auschwitz-crematoria.
In die docu zegt Fest dat hij zich nu zeer zwaar bedrogen voelt door Speer, die hij geloofde en vertrouwde.
![]() |
![]() |