![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Banneling
|
![]() We hebben het relatief zo slecht nog niet, dat is waar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
En als het zo succesvol was/is,waarom zijn we dan met z'n allen geen Libertariërs?
![]() |
![]() |
#103 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En dat komt omdat een entiteit genaamd de staat (Engeland in dit geval) het land brutaal veroverde. (al hadden ze er verdomd lang over gedaan ![]()
![]() |
![]() |
#104 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wie had er daarstraks ook weer iets gezegd over relevantie? En ik herhaal,als dit zo succesvol was,waarom zijn we dan vandaag niet allemaal Libertariër?
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gedurende verscheidene decennia na de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) was het keynesiaanse model van de kapitalistische economie, gebaseerd op een sociaal contract tussen kapitaal en arbeid en de fijnafstemming van de industriële cycli van een nationale economie via gecentraliseerde maatregelen – verhoging of verlaging van rentetarieven (het open of dichtdraaien van de 'geldkraan'), van de belastingen enzovoort – opmerkelijk succesvol. Het bracht de meeste landen met een gemengde markteconomie zowel economische welvaart als maatschappelijke stabiliteit. In de jaren zeventig werden echter de conceptuele grenzen van dit model bereikt. De keynesiaanse econoom concentreerde zich op de binnenlandse economie, met voorbijgaan aan internationale economische afspreken en een snel groeiend wereldomspannend economisch netwerk, hij negeerde bovendien de immense macht van de multinationals die zich als hoofdfactoren in de wereldeconomie hadden ontpopt, en, last but not least, sloot hij de ogen voor de ecologische en sociale rol die voor economische activiteiten moet worden betaald. Dit doen de meeste economen nog steeds. Toen de geïndustrialiseerde wereld in de jaren zeventig door een oliecrisis werd getroffen, in combinatie met een op hol geslagen inflatie en grootscheepse werkloosheid, bleek in welke impasse de keynesiaanse economie was komen te verkeren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Vreemd toch, altijd weerklintk de kritiek dat wat we zeggen compleet ahistorisch is en zodoende niet realistisch maar als we een voorbeeld kunnen geven van wat we zowat bedoelen is het plotseling te lang geleden. En ik herhaal: omdat na eeuwen van proberen een vijandige entiteit als de Engelse staat er eindelijk in slaagde het te onderwerpen. Dat is me dunkt wel iets heel anders dan de staat die uit de maatschappij zelf groeit.
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik bedoel de oh zo vaak gehoorde kritiek dat in een libertarische maatschappij er onvermijdelijk toch opnieuw een staat zal groeien.
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Enfin, het hangt ervan af hoe uitgestrekt je dat forum ziet. Ik geloof nooit dat er 1 forum gaat ontstaan die vrijwel alles gaat beginnen dekken (en dus coördineren) in een manier ook maar enigzins vergelijkbaar met de staat. Ik verwacht eerder voor elk deelaspect wel een duidelijke marktleider. Ik zie niet goed in hoe in een vrije samenleving 1 instelling die coördineert efficiënt zou kunnen zijn.
![]() |
![]() |
#111 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dat voor zo'n instelling de sprong naar wel een onderdrukkende hiërchie te worden niet echt groot is, is redelijk duidelijk. En dat een centrale sturing in staat is lokale problemen op te lossen behoort ook niet tot de meest efficiënte oplossingen denk ik. Dingen van wereldcentrisch belng zoals milieu zoals je zegt vallen veel simpeler op te lossen door een correcte appreciatie van de eigendomsrechten van personen (genre jij vervuilt mee mijn tuin, jij mag ervoor betalen. De incentive om niet te vervuilen vergroot dan wel enigzins) Citaat:
Ik heb redelijk wat vertrouwen in de zogenaamde invisible hand en schat het zeker een pak efficiënter in in verband met problemen oplossen dan een gecentraliseerde leiding die maar wat moet gokken wat de goede oplossing van dat probleem nu zou moeten zijn. Citaat:
En een echt monopolie zal vrijwel onmogelijk worden denk ik, eerder dat 1 instelling (als we het bijvoorbeeld hebben over iets als rechtspraak) zo'n reputatie vergaart (door bijvoorbeeld goede service, rappe rechtspraak, rap in staat tot akkoorden te komen ...) een leidende rol gaat nemen aangezien de consumenten weten dat deze instelling waar voor zijn geld biedt. Citaat:
![]() |
![]() |
#113 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vertrouw erop dat voor alles het genoeg is dat er sociaal voelende mensen met ideëen zijn die duurzaam blijken. Daar heb je geen plan voor nodig me dunkt. Citaat:
Citaat:
Ik geloof in ieder geval dat de optelsom van conflicten een veel minder grote impact zal hebben dan dan nu het geval is. Citaat:
![]() |
![]() |
#115 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Want daaruit vloeit voort dat alles wat beschreven wordt steunt op vrijwillige samenwerkingsverbanden. En daar kan ik als libertariër (en mens) niks op tegen hebben.
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Mensen zullen wel slim genoeg zijn en inzien dat ze er voordeel uit kunnen halen. En voor degenen die dat niet inzien, tjah dan doen ze maar niet mee e. Enfin, wat voor soort maatregelen kan je nu ooit treffen om mensen vrijwillig te laten samenwerken? Buiten niks doen en ze de keuze te laten.
![]() |
![]() |
#120 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |