Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2008, 12:23   #101
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

idd, ik verschiet echt van Jan. Ik wist niet dat het zo'n conservatieve kerel was.
ofwel denkt hij nu voor zijn eigen winkel. Hij is onderwijzer. Hoe meer kindereren er zijn, des te zekerder van werk hij is
Oud 20 januari 2008, 12:57   #102
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Die vergelijking is puur conservatistische simpliciteit. De zaken liggen in realiteit wel heel wat gecompliceerder dan een simpele 'egoïsme' of 'geen egoïsme' vergelijking.
2.
Oud 20 januari 2008, 13:10   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
Men gaat werken voor een NETTO inkomen , of koop jij je eten , woning of kleren met je BRUTTO inkomen ................
mensen met kinderen trekkenal kindergeld hé ............. straks ga je nog zeggen dat mensen zonder kinderen hélégans alles zouden moeten betalen !!
Uw bewering was eerst dat het loon tussen mensen met en zonder kinderen anders zou zijn. Dat is onjuist. Voor de meeste sectoren zijn de lonen vastgelegd in een CAO. Daarbij wordt helemaal geen onderscheid gemaakt tussen mensen met of zonder kinderen.

Doordat mensen met kinderen evenwel bijkomende lasten hebben, laat de overheid toe deze uitgaven via een forfaitair systeem in te brengen. Dat is immers heel normaal. Wie geen kinderen heeft, komt hiervoor logischerwijze niet in aanmerking.

En ach, dat kindergeld... Dat stelt echt niets voor. 't Enige dat noemenswaardig doorweegt, is de forfaitaire aftrek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 13:12   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Is en blijft een persoonlijke mening, niet méér waard dan de mening van iemand die het tegenovergestelde is toegedaan.

Voor ieder stel vrienden van jou die er zo over denkt kan ik heel gemakkelijk een stel vrienden ertegenover stellen die een andere mening zijn toegedaan. Het bewijst helemaal niets.

Een groot verschil is evenwel dat die laatstgenoemden geen behoefte voelen om vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel een moreel oordeel hieromtrent te vellen over anderen.
Inderdaad, dit is een persoonlijke visie maar dan wel eentje die spruit uit ervaring. Daarenboven is het maar normaal dat bewust kinderloze echtparen die hun keuze bepalen op basis van ik-gerichte redenen, niet al te hoog van de toren blazen: zij ontvluchten immers de verantwoordelijkheid die hen als koppel toevalt. Mensen die wel voor kinderen kozen en bijgevolg hun verantwoordelijk opnemen, hebben daarentegen wel recht te wijzen op de kern van de zaak.
Oud 20 januari 2008, 13:13   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Zeg dat maar eens tegen een verkrachte vrouw die abortus wil plegen
Dus volgens u is de stijging van het aantal abortussen louter en alleen toe te schrijven aan de stijging van het aantal verkrachtingen...

Mens, mens, welke onzin gaat u nog uitbraken...!
Oud 20 januari 2008, 13:16   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden die mensen niet egoistisch mogen zijn? Daar is toch niets mis mee? Sommige mensen hebben het er niet voor over om snachts op te staan. Jij vindt dat egoistisch?
Heb je dan liever dat ze toch kinderen maken, na enkele maanden het al kotsbeu zijn, en in een vlaag van ergernis een telefoon tegen de kleine gooit omdat hij zijn mond niet houdt?! Zeg niet dat dit niet gebeurd, watn het gebeurt wel.
Ja, dat is egoïstisch. Daar bestaat zelf geen enkele twijfel over. En neen, mijn vrouw noch ik hebben ooit spijt gehad van onze keuze voor kinderen. De korte of onderbroken nachten waren soms wel eens zwaar, maar we hebben ze aanvaard en verwerkt omdat we wisten dat het positieve uiteindelijk doorweegt op deze tijdelijke ongemakken. Mensen die terugdeinzen voor dergelijke ongemakken en hun eigen liever-lui-dan-moe-leven verkiezen boven inzet en verantwoordelijkheid, beschouw ik zonder meer als egoïsten.
Oud 20 januari 2008, 13:20   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Elke kind kost een eigen kleine woning voor een kind het gezin verlaat, de belastingsaftrek en het kindergeld samen zijn amper genoeg om de opleidingskosten te betalen als het geen hogeschool of unif doet anders mag je nog opleggen.

Een kind op de wereld zetten kost dus geld, veel geld zelfs en brengt niets op.
Brengen kinderen niets op? Ongetwijfeld niet op financieel vlak, maar wel op emotioneel en sociaal vlak. Daar brengen ze zelfs zoveel op dat het niet meer in geld uit te drukken valt. Ik zou bijgevolg voor geen geld ter wereld mijn kinderen willen ruilen voor iets materieels.
Oud 20 januari 2008, 13:25   #108
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
schone rede voering , maar mensen die kinderen hebben kiezen daar ZELF voor , mensen zonder kinderen kiezen daar meestal zelf niet voor !!!!!!
ik begrijp wel wat je bedoeld, maar als ik mijn zin had gekregen 17 jaar geleden dan had ik nu ook geen kinderen gehad hoor. het is dus niet altijd zo dat geen kinderen hebben geen eigen keuze is.
Citaat:
weet je trouwens dat mensen met kinderen meestal met 2 zijn , dus ook met twee om huishuur/ lening af te betalen .... verwarming , alle rekeningen van grondlasten , brandverzekering , enz .......
Zou normaal zo moeten, maar is steeds minder waar, want veel huwelijke lopen tegenwoordig op de klippen en de grootste slachtoffers daarin zijn dan juist de kinderen.
Citaat:
verder moet je op je werk maar rekening houden met die kinderen van een ander , zij gaan dus voor als het op verlof aankomt
Klopt en zou eigenlijk binnen een bedrijf niets mogen uitmaken.

En wat ik bedoel met mijn redevoering is, mensen laat iedereen toch de vrijheid om zelf te bepalen of hij/zij kinderen wil of niet.
Maar denk er aan, kinderen veranderen je leven volledig en vragen een grote verantwoordelijkheid.

Er zijn zo een paar vragen waarop men moet antwoorden voor men aan kinderen begint.

Vraag 1) ben ik bereid op voor de rest van mijn leven slechts op de tweede of zelfs derde plaats te komen?

Vraag 2) ingeval van hongersnood of problemen, ben ik bereid het eten uit mijn mond te sparen voor andere?

Vraag 3) ben ik bereid om almijn vrijetijd voor de rest van mijn leven op te geven voor mijn kinderen?

Vraag 4) wil ik de rest van mijn leven in dienst stellen van andere?

Vraag 5) ga ik de rest van mijn leven met dezelfde partner en dus de andere ouder van mijn kinderen doorbrengen

Als het antwoord op één van deze vragen, NEE is, begin dan gewoon niet aan kinderen, want het loopt dan toch fout en dan zijn die kinderen daar het eerste slachtoffer van.

Dus bezin, voor je aan kinderen begind, want zij hebben geen aan en uit knop en zijn er voor de rest van je leven en zullen dat ook opeisen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 13:29   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
schone rede voering , maar mensen die kinderen hebben kiezen daar ZELF voor , mensen zonder kinderen kiezen daar meestal zelf niet voor !!!!!!
Als je bewust kinderloos blijft, omdat je anders 's nachts moet opstaan en meer van die prietpraat-uitvluchten, is dat zeker een eigengereide keuze. Eentje trouwens waarbij ik heel wat vraagtekens plaats.
Oud 20 januari 2008, 13:31   #110
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brengen kinderen niets op? Ongetwijfeld niet op financieel vlak,
Daar valt niets tegen in te brengen.
Citaat:
maar wel op emotioneel en sociaal vlak. Daar brengen ze zelfs zoveel op dat het niet meer in geld uit te drukken valt.
De meeste kinderenwel, maar kinderen kunnen ook veel ellende en misserie veroorzaken

Citaat:
Ik zou bijgevolg voor geen geld ter wereld mijn kinderen willen ruilen voor iets materieels.
Mijn twee zoons zou ik ooknooit meer willen missen, mijn oudste dochter wil ik op dit ogenblik liefst zover mogelijk uit mijn buurt weten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 13:31   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
och vriend, voor jan maakt dat geen verschil uit. Je bljift toch maar een harteloze egoist hoor. Sebiet ga je hem nog horen zeggen dat je verplicht kinderen moet adopteren...
Dat is helemaal niet zo, daar ik al meermaals heb onderstreept dat mijn opmerkingen die koppels betreffen die om een welbepaald aantal redenen kinderloos wensen te blijven. U moet maar eens mijn vorige bijdragen lezen. Een beetje eerlijkheid kan echt geen kwaad...
Oud 20 januari 2008, 13:33   #112
Duvelke

Standaard

Citaat:
Brengen kinderen niets op? Ongetwijfeld niet op financieel vlak, maar wel op emotioneel en sociaal vlak. Daar brengen ze zelfs zoveel op dat het niet meer in geld uit te drukken valt. Ik zou bijgevolg voor geen geld ter wereld mijn kinderen willen ruilen voor iets materieels.
Ik zal uw manier van denken even doortrekken.
Ik vind u egoistisch omdat u enkele denkt aan de verrijking van het emotioneel en het sociaal vlak. U denkt niet aan het financieel vlak. U bent egoistisch want door u gezin kan u bepaalde luxegoederen niet kopen, en blijven handelaars van luxegoederen in de kou staan.

idd, redenering slaagt op niets, net als jouw redenering
Oud 20 januari 2008, 13:41   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd, ik verschiet echt van Jan. Ik wist niet dat het zo'n conservatieve kerel was.
ofwel denkt hij nu voor zijn eigen winkel. Hij is onderwijzer. Hoe meer kindereren er zijn, des te zekerder van werk hij is
Conservatisme? Ach, mensen die voor kinderen kiezen, hebben voor de toekomst gekozen. Wij zijn op dat vlak allesbehalve "conservatief". Mensen die bewust uit eigengereide motieven niet voor kinderen kiezen, kijken niet naar de toekomst. Met hen zal ook de toekomst afgebroken worden.
Oud 20 januari 2008, 13:41   #114
Duvelke

Standaard

Citaat:
Dus volgens u is de stijging van het aantal abortussen louter en alleen toe te schrijven aan de stijging van het aantal verkrachtingen...

Mens, mens, welke onzin gaat u nog uitbraken...!
Nope, dat zeg ik helemaal niet.
Jij zei dat ouders die abortus plegen of geen kinderen wensen, egoisten waren. Ik vraag u: wat met vrouwen die verkracht zijn, zijn dat egoisten?

waarop u beweert dat ik de stijging van het aantal abortussen louter en alleen toeschrijf aan de stijging van het aantal verkrachtingen...

Rare manier van denken Jan...nog geen tijd voor op pensioen te gaan?
Oud 20 januari 2008, 13:43   #115
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vat u heel mooi samen. Zo is het inderdaad.
Dat is nonsens, Jan. Ik heb een erfelijke ziekte, ik riskeer zelfs die magere procenten niet dat mijn kinderen die ook zouden hebben. Dus, geen kinderen. Egoïstisch?

Sommige mensen hebben het "talent" niet om kinderen op te voeden. Ze zijn opvliegend of hebben weinig geduld. Dus, geen kinderen. Egoïstisch?

En nog eentje die ver gezocht is: sommige mensen zijn zich bewust van de overbevolking, en nemen geen kinderen zodat andere mensen wél kinderen kunnen nemen. Egoïstisch?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 13:44   #116
Duvelke

Standaard

Citaat:
Conservatisme? Ach, mensen die voor kinderen kiezen, hebben voor de toekomst gekozen. Wij zijn op dat vlak allesbehalve "conservatief". Mensen die bewust uit eigengereide motieven niet voor kinderen kiezen, kijken niet naar de toekomst. Met hen zal ook de toekomst afgebroken worden.
Het gaat niet over de kinderen krijgen. Het gaat over de vrije keuze.
Ik vind dat je DE KEUZE hebt al dan niet kinderen te maken. Kinderen maken is mooi en ik juich dit ook toe. Wil je liever geen kinderen (om welke redene dan ook) dan is dat ook goed.

U bent conservatief want u veroordeelt mensen die geen kinderen willen. Het past niet in uw oeroud patroon van huisje, tuintje,... dus is het niet goed.
Oud 20 januari 2008, 13:49   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal uw manier van denken even doortrekken.
Ik vind u egoistisch omdat u enkele denkt aan de verrijking van het emotioneel en het sociaal vlak. U denkt niet aan het financieel vlak. U bent egoistisch want door u gezin kan u bepaalde luxegoederen niet kopen, en blijven handelaars van luxegoederen in de kou staan.

idd, redenering slaagt op niets, net als jouw redenering

"Wij kunnen geen luxegoederen kopen."

Jongen toch, ons gezin heeft een heel gepland financieel "beleid". Daarbij is het zo dat wij beiden noch onze kinderen ook maar iets tekort komen. Alleen gaan we zorgvuldig om met de dingen en gaan we niet tot zotte, impulsieve aankopen over. Wij mogen dan wel geen "homecinema" hebben, er staat bijvoorbeeld wel een degelijke tv (100 Herz) die dan nog eens aangesloten is op een satellietdecoder. Dit geeft ons voldoende mogelijkheden, waardoor er geld vrijkomt voor andere zaken. Hierdoor hebben we een mooi evenwicht tussen noodzakelijk en bijkomende uitgaven. Ten andere, wie kinderen heeft, merk ik ook dat er veel zogenaamde "luxegoederen" ons worden opgedrongen...
Oud 20 januari 2008, 13:51   #118
Duvelke

Standaard

Citaat:

"Wij kunnen geen luxegoederen kopen."

Jongen toch, ons gezin heeft een heel gepland financieel "beleid". Daarbij is het zo dat wij beiden noch onze kinderen ook maar iets tekort komen. Alleen gaan we zorgvuldig om met de dingen en gaan we niet tot zotte, impulsieve aankopen over. Wij mogen dan wel geen "homecinema" hebben, er staat bijvoorbeeld wel een degelijke tv (100 Herz) die dan nog eens aangesloten is op een satellietdecoder. Dit geeft ons voldoende mogelijkheden, waardoor er geld vrijkomt voor andere zaken. Hierdoor hebben we een mooi evenwicht tussen noodzakelijk en bijkomende uitgaven. Ten andere, wie kinderen heeft, merk ik ook dat er veel zogenaamde "luxegoederen" ons worden opgedrongen...
Ik zei toch dat de redenering op nix sloeg?
Oud 20 januari 2008, 13:52   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De meeste kinderenwel, maar kinderen kunnen ook veel ellende en misserie veroorzaken

Mijn twee zoons zou ik ooknooit meer willen missen, mijn oudste dochter wil ik op dit ogenblik liefst zover mogelijk uit mijn buurt weten.
Goed, in de natuur groeit iedere boom ook niet even recht. En ik begrijp dat dit heus wel een beproeving kan zijn. Alleen getuigt het van een vlucht voor iedere verantwoordelijkheid wanneer men juist daarom niet voor kinderen kiest. "Stel je eens voor dat het misschien verkeerd loopt..." Dat is pure schrik gemengd met een grote mate van lafheid. 't Leven houdt nu eenmaal in dat men risico's neemt. Wie er schrik voor heeft, gaat zich in zijn leefholletje verschuilen. Een terugkeer naar jezelf. Een egoïstische reflex die nu eenmaal niet ten goede komt van onze maatschappij. Als iedereen zo zou reageren, dan sterven we gewoon uit, breekt men de toekomst af.
Oud 20 januari 2008, 13:52   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei toch dat de redenering op nix sloeg?
Uw redenering over luxegoederen slaat inderdaad op niets. Dat klopt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be