Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2008, 15:03   #101
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Morele dwang en psychologische terreur is vaak op termijn nog veel erger als fysiek geweld.
Welk statistisch onderzoek heb je daarvoor?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 15:05   #102
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Omdat enkel het tweede gaat over eigendomsschending, natuurlijk.
Alhoewel beledigingen, en dergelijke, wel eens over eigendomsschending zou kunnen gaan.
Maar daar is hier geen sprake van. Morele dwang - genre: 'als je nog eens terug komt, geef ik je koekjes!' - is geen geweld. En daar is hier wél sprake van.

De wet is geen autoriteit.
kom terug of ik zeg het aan je mama, is wel degelijk zware morele druk voor een kind en véél erger dan dat kind afslaan.

de wet is een autoriteit, toch zolang jouw libertair ideaalwereld fictie blijft.
Oud 23 januari 2008, 15:06   #103
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welk statistisch onderzoek heb je daarvoor?
levenservaring noemen ze dat, daarvoor hoef je niet gestudeerd te hebben. als ik hier sommige mensen lees, liefst zelf niet gestudeerd hebben om het te hebben.
Oud 23 januari 2008, 15:07   #104
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
kom terug of ik zeg het aan je mama, is wel degelijk zware morele druk voor een kind en véél erger dan dat kind afslaan.
Dat kan goed zijn dat jij dat vindt.

Citaat:
de wet is een autoriteit, toch zolang jouw libertair ideaalwereld fictie blijft.
De wet is autoritair. Dat is iets anders.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 23 januari 2008, 15:08   #105
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
levenservaring noemen ze dat, daarvoor hoef je niet gestudeerd te hebben. als ik hier sommige mensen lees, liefst zelf niet gestudeerd hebben om het te hebben.
Dat is dus onzin, vlijmscherpje...
Natuurlijk is het zo dat in bepaalde gevallen slaan minder hard aankomt dan bepaalde opmerkingen, etc.

Maar het is onzin dat je een uitspraak kan doen genre 'in de meerderheid van de gevallen!' etc. Tenzij als je een statistisch onderzoek hebt, en dan nog.
Oud 23 januari 2008, 15:08   #106
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan goed zijn dat jij dat vindt.

De wet is autoritair. Dat is iets anders.
ik weet niet met welke kinderen dat jij werkt en vooral wie jou daarvoor de toestemming heeft gegeven, maar als je dermate weinig inlevingsvermogen hebt in de leefwereld van die kinderen....
Oud 23 januari 2008, 15:09   #107
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, buiten het feit dat je het niet goed hebt begrepen, klopt deze uitspraak niet. Je derde zin volgt namelijk uit je tweede zin, maar je tweede zin wordt op geen enkele plek onderbouwd.
Ik ga hier absoluut geen essay schrijven over het belang van ethiek. Het is een persoonlijke mening. Het feit dat jij je beoordeling louter maakt over de zogenaamde wilsovereenstemming die er zou zijn wijst op een totaal gebrek een sociologisch inzicht.

Citaat:
Morele dwang is geen geweld, noch autoriteit.
Zoek maar eens de definitie van het wilsgebrek geweld op.

Citaat:
Inderdaad. Het gaat over vrijwilige minderjarige prostitutie en ik zie geen reden om daar de klanten van te bestraffen door middel van geweld. Geweld kan maar gelegitimeerd worde indien er een bepaalde vorm van geweld daaraan vooraf ging. Dit is echter niet het geval. Integendeel; de kinderen in kwestie gingen terug en kregen daar iets voor. Blijkbaar vonden ze die cadeautjes belangrijker dan de handelingen die ze moesten doen.
Ziekelijke kronkels haast. Volgens jou kan men dus niks bestraffen als er geen geweld (in de letterlijke zin van het woord dan nog wel) aan vooraf is gegaan? Minderjarige prostitutie goedkeuren... Man man, die kinderen kunnen dat woord nog niet eens uitspreken, laat staan dat ze echt beseffen wat het is en er een wil over kunnen vormen.
Oud 23 januari 2008, 15:14   #108
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Ik ga hier absoluut geen essay schrijven over het belang van ethiek. Het is een persoonlijke mening. Het feit dat jij je beoordeling louter maakt over de zogenaamde wilsovereenstemming die er zou zijn wijst op een totaal gebrek een sociologisch inzicht.
'ik ga het niet beargumenteren, maar gij zijt dom zenne'.
Braaf.

Citaat:
Zoek maar eens de definitie van het wilsgebrek geweld op.
Zeg het gerust zelf!

Citaat:
Ziekelijke kronkels haast. Volgens jou kan men dus niks bestraffen als er geen geweld (in de letterlijke zin van het woord dan nog wel) aan vooraf is gegaan? Minderjarige prostitutie goedkeuren... Man man, die kinderen kunnen dat woord nog niet eens uitspreken, laat staan dat ze echt beseffen wat het is en er een wil over kunnen vormen.
Minderjarige prostitutie niet strafbaar stellen is iets anders dan goedkeuren. Misschien moet je ook eens het verschil leren tussen recht en ethiek?
Dan kom je iig niet zo belachelijk over met je verwijten.
Oud 23 januari 2008, 15:16   #109
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet dat je het had over de meerderheid en niet over de volledige. Wel, dan nog kan je op je louweren rusten in een libertarische samenleving. Je kan mensen zoveel harder straffen, zonder de noodzaak van geweld te initiëren.
U denkt toch niet dat ik geloof in het libertair verzinsel dat mensen in uw maatschappij gestraft zullen worden door een 'boycot' en dergelijke? Dat kan misschien nog in een kleine dorpsgemeenschap, maar niet in een grotere samenleving.

Citaat:
En 't is vrij dubieus dat 'de wet' zo'n autoriteit is die normen in stand zou houden... Integendeel zelfs, naar mijn gevoel... Maar goed. Zelfs dan nog, dan vallen niet plots alle structuren van de civil society - wat uiteindelijk de structuren zijn die normen/waarden in stand houden - weg. Integendeel, ze worden versterkt in invloed.
Dat durf ik sterk te betwisten. Vanaf het moment, bijvoorbeeld, dat de structuren van het Ancien Regime niet meer wettelijk en door de staat ondersteund werden, vielen die (soms langzaamaan) weg. Ik zie niet in hoe die structuren versterkt kunnen worden in invloed, door hetgene dat ze garandeert weg te nemen.

Citaat:
Waarbij het cement zoveel beter functioneert met de notie vrijwillig.
Zolang dit 'vrijwillige cement' door een overkoepelend orgaan in stand wordt gehouden en verbeterd, wel, ja.

Citaat:
Ik denk dat ik meer ken van conservatisme dan jij van libertarisme.
Ach zo.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 15:17   #110
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
U denkt toch niet dat ik geloof in het libertair verzinsel dat mensen in uw maatschappij gestraft zullen worden door een 'boycot' en dergelijke? Dat kan misschien nog in een kleine dorpsgemeenschap, maar niet in een grotere samenleving.
En dergelijke...
Wel, ik denk van wel. En veel efficiënter zelfs.

Citaat:
Dat durf ik sterk te betwisten. Vanaf het moment, bijvoorbeeld, dat de structuren van het Ancien Regime niet meer wettelijk en door de staat ondersteund werden, vielen die (soms langzaamaan) weg. Ik zie niet in hoe die structuren versterkt kunnen worden in invloed, door hetgene dat ze garandeert weg te nemen.
Ga je beweren dat de structuren van het AR een grote steun genoot bij de meerderheid van de bevolking?
Oud 23 januari 2008, 15:18   #111
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dus onzin, vlijmscherpje...
Natuurlijk is het zo dat in bepaalde gevallen slaan minder hard aankomt dan bepaalde opmerkingen, etc.

Maar het is onzin dat je een uitspraak kan doen genre 'in de meerderheid van de gevallen!' etc. Tenzij als je een statistisch onderzoek hebt, en dan nog.
adrian, ge zijt 19 jaar, ge studeert nog en ge hebt al zo'n groot bakkes. Wat weet gij daar nu allemaal van? Die mensen hier hebben al veel meer levenservaring, en dat men beste, is veel belangrijker dan wat jij in je boekjes allemaal leest.
Oud 23 januari 2008, 15:21   #112
Huylebeke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
...een kinderlokker en misbruiker, maar in juridische termen is er dus geen sprake van verkrachting, want verkrachting betekend in juridische termen iemand tegen zijn wil dwingen tot sexuele handelingen. Iets waar hier geen sprake van was, daar de meisjes zelf en vrijwillig naar hem gingen, zonder enige dwang van hem.
Wanneer het slachtoffer jonger dan 14 is, wordt elke aanranding van de eerbaarheid automatisch een verkrachting, omdat wordt aangenomen dat het slachtoffer niet capabel is om toestemming te geven.
Huylebeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 15:23   #113
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
adrian, ge zijt 19 jaar, ge studeert nog en ge hebt al zo'n groot bakkes. Wat weet gij daar nu allemaal van? Die mensen hier hebben al veel meer levenservaring, en dat men beste, is veel belangrijker dan wat jij in je boekjes allemaal leest.
Ik denk dat je het niet begrijpt...
Ik keur dat niet goed, hé...
Ik zeg dat het niet vervolgbaar behoort te zijn. Dat is iets anders.
Oud 23 januari 2008, 15:23   #114
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk ben jij als alwetende wél in staat waarover mensen wel en niet mogen beslissen in hun handelen.
Enfin, zelfs als je vindt dat het desbetreffende kind niét handelsbekwaam is...
Waarom moet de persoon die daar zijn voordeel uit haalt dan bestraft worden?
Oud 23 januari 2008, 15:30   #115
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dergelijke...
Wel, ik denk van wel. En veel efficiënter zelfs.
Pure waanzin. Alsof in een samenleving van zeven miljoen inwoners iedereen ervan op de hoogte zal zijn wie ontoelaatbare zaken heeft begaan en wie niet.

Citaat:
Ga je beweren dat de structuren van het AR een grote steun genoot bij de meerderheid van de bevolking?
In de Vendée was men nochtans niet echt opgezet met het verdwijnen van de traditionele structuren, hoor. Ook de rest van de boerenbevolking was niet echt happig op de resultaten van de revolutie. De Franse revolutie is grotendeels een Parijse revolutie. Maar dat terzijde, het was slechts een voorbeeld.

Feit is dat wanneer de ondersteuning van de traditionele structuren wegvalt, sommigen het gaan proberen buiten die structuren, zo misschien meer persoonlijk profijt behalen, nagevolgd worden door anderen, en dat zo de ganse structuur in mekaar valt.
Oud 23 januari 2008, 15:32   #116
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pure waanzin. Alsof in een samenleving van zeven miljoen inwoners iedereen ervan op de hoogte zal zijn wie ontoelaatbare zaken heeft begaan en wie niet.
Dat is niet noodzakelijk, hoor.

Citaat:
In de Vendée was men nochtans niet echt opgezet met het verdwijnen van de traditionele structuren, hoor. Ook de rest van de boerenbevolking was niet echt happig op de resultaten van de revolutie. De Franse revolutie is grotendeels een Parijse revolutie. Maar dat terzijde, het was slechts een voorbeeld.
De vraag is; waarom hebben de rest zich daar dan ook naar geconformeerd?

Citaat:
Feit is dat wanneer de ondersteuning van de traditionele structuren wegvalt, sommigen het gaan proberen buiten die structuren, zo misschien meer persoonlijk profijt behalen, nagevolgd worden door anderen, en dat zo de ganse structuur in mekaar valt.
Misschien betekent dat dan dat de structuur geen rechtsgrond heeft.
Oud 23 januari 2008, 15:38   #117
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'ik ga het niet beargumenteren, maar gij zijt dom zenne'.
Braaf.
Ja, dat is eigenlijk waar het op neerkomt.

Citaat:
Minderjarige prostitutie niet strafbaar stellen is iets anders dan goedkeuren. Misschien moet je ook eens het verschil leren tussen recht en ethiek?
Dan kom je iig niet zo belachelijk over met je verwijten.
Misschien moet jij eens het verband leren tussen recht en ethiek? Daar bestaan ook heel interessante boekjes over met heel interessante theorietjes die je dan klakkeloos kan toepassen. Jouw karikaturaal "libertarisme" is zo hypocriet als wat. Alsof jouw mening een argument zou zijn tegen de consensuele mening van een hele samenleving. Misschien moet je om het te begrijpen eens wat meer buiten komen. Mensen hebben soms meer te zeggen dan boekjes.

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 23 januari 2008 om 15:38.
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 15:40   #118
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is niet noodzakelijk, hoor.
Waarom niet?

Citaat:
De vraag is; waarom hebben de rest zich daar dan ook naar geconformeerd?
Omdat een individu zich nu eenmaal met of tegen zijn zin aanpast aan de macrosociologische verhoudingen (en omdat contrarevoluties keihard neergeslagen werden).

Citaat:
Misschien betekent dat dan dat de structuur geen rechtsgrond heeft.
Het gaat er niet om of een structuur rechtsgrond heeft, het gaat erom of een structuur van belang is om de samenleving in stand te houden.
Oud 23 januari 2008, 15:42   #119
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Ja, dat is eigenlijk waar het op neerkomt.
Wel dan. Braaf.

Citaat:
Misschien moet jij eens het verband leren tussen recht en ethiek? Daar bestaan ook heel interessante boekjes over met heel interessante theorietjes die je dan klakkeloos kan toepassen.
Ethiek is het gebruik van rechten. Wat jij?

Citaat:
Jouw karikaturaal "libertarisme" is zo hypocriet als wat.
Ahja? Waarom is het hypocriet? Ik ben curieus.

Citaat:
Alsof jouw mening een argument zou zijn tegen de consensuele mening van een hele samenleving.
Dat maak jij er inderdaad van. Hoe voelt dat, discussieren met een stropop? Gemakkelijk, hé. Jaja, braaf.

Citaat:
Misschien moet je om het te begrijpen eens wat meer buiten komen. Mensen hebben soms meer te zeggen dan boekjes.
Jep, alweer zoiets dat heel gemakkelijk staat.
Weet je, volgens mij dien jij wat beter op te letten en niét discussieren met iets dat er simpelweg niet staat. 't is niet omdat het een gevoelig onderwerp is, dat je dan zomaar in't rond mag ijlen, hé. Probeer nog eens. En probeer deze keer wél op te letten.
Oud 23 januari 2008, 15:43   #120
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Als een paar mensen zich actief bezig houden met het zwart maken van bepaalde mensen, is dat toch genoeg?

Citaat:
Omdat een individu zich nu eenmaal met of tegen zijn zin aanpast aan de macrosociologische verhoudingen (en omdat contrarevoluties keihard neergeslagen werden).
Dus we kunnen er van uit gaan dat er toen ook helemaal geen sprake was van een vrije samenleving?

Citaat:
Het gaat er niet om of een structuur rechtsgrond heeft, het gaat erom of een structuur van belang is om de samenleving in stand te houden.
Wel, dan ga je toch compleet voorbij aan de vraag of die structuur wel wenselijk is?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be