Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2008, 18:03   #101
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarover je nog druk maken?
Voor alle goede Belgen komt Frans eerst.
"nous sommes tous des belges"
"l'union fait la force"
"tous ensemble, tous ensemble"
"vive le roi!"

Wat een akelig staatsnationalistische en enge constructie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 18:04   #102
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Je eigen bevolking dom houden n de praktijk..
Weer 'linkse' wijsheid om in te kaderen.
De enige en belangrijkste wereldtaal taal, het Engels als tweede taal verkiezen boven het Frans is 'de eigen bevolking dom houden'.
Dat is echt te dom om te weerleggen.
Oud 5 februari 2008, 18:04   #103
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Eén zou al volstaan.

Ik lees in je berichten alleen wat slappe emotie en gezeur over de latijnsonkundigheid van de Ollanders.

Wat ik wil zijn degelijke argumenten waarom Vlaamse kinderen anno 2008, als uitzondering in heel Europa, geen Engels als tweede taal mogen leren maar verplicht Frans als eerste vreemde taal moeten leren.
Waarom heb ik het gevoel dat nagenoeg élk argument dat verwijst naar 'cultuur' door u als 'slap gezeur' zal afgedaan worden?

Uw toontje verraadt immers dat u met 'cultuur' geen enkele voeling heeft; u dramt maar wat door zonder voor één ogenblik stil te willen staan bij de realiteit. Die 'Hollanders', nouja.. dat is maar een voorbeeldje. Overigens beseft u hopelijk dat het met de kennis van het engels van onze noorderburen niet meteen heel goed is gesteld?

Citaat:
Heel dit betoog is zonder voorwerp: niemand pleit hier immers voor afschaffing van het Franse taalonderwijs in onze scholen, wel voor een modernisering van de prioriteiten.
Een modernisering van de prioriteiten? Begrijp: frans als keuzevak en daardoor gemakkelijkheidshalve de facto afgeschaft. Daar komen 'uw' prioriteiten kort gezegd op neer. Niet rond de pot draaien, mijn beste... Het zou u sieren.

Citaat:
Engels wordt stilaan de enige echte lingua franca in de wereld én in Europa. Door de Vlaamse kinderen als enige in heel Europa het Frans als eerste vreemde taal op te leggen, organiseer u welbewust een achterstand voor hen tegenover hun Europese collegaatjes.

Waarom, zo vraag ik me af.
Welke achterstand zou dat dan wel wezen? Als er iets is waarvoor onze jongeren in Europa gekend zijn, dan is het we hun excellente taalkennis (en meer nog: het 'taalgevoel'). Daar worden we wijd en zijd -en nog het meest door de Britten en de Amerikanen- voor benijd.

Het antwoord op de vraag 'waarom' is aan u niet besteed.

Nous n'avons pas les mêmes valeurs, mon cher...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 18:09   #104
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik heb zo de indruk, beste Desiderius, dat u de laatste tijd van neerbuigendheid uw huisstijl heeft gemaakt. Iets wat ik in de verste verte niet van je gewoon was.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 18:10   #105
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Weer 'linkse' wijsheid om in te kaderen.
De enige en belangrijkste wereldtaal taal, het Engels als tweede taal verkiezen boven het Frans is 'de eigen bevolking dom houden'.
Dat is echt te dom om te weerleggen.
Misschien bent U wel gewoon te dom om dat te behappen... Wieweet ?

Enneuh, 'links'?
Recent uw rijbewijs kwijtgeraakt of wat?

Oud 5 februari 2008, 18:13   #106
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik heb zo de indruk, beste Desiderius, dat u de laatste tijd van neerbuigendheid uw huisstijl heeft gemaakt. Iets wat ik in de verste verte niet van je gewoon was.
Tsjah, strijk een kat tegen de haren in en ...

Komaan, niet slap doen. Ik krijg het gewoon op de heupen van dat gemekker. Een paar weken geleden was het kot hier te klein toen Vloms-Nationalisten in al hun wijsheid kwamen betogen dat Engels écht geen plaats heeft in het universitair onderwijs en nu moet en zal het allemaal in het engels gaan gebeuren hoor... Uit puur revanchisme overigens; de topicstarter was in al z'n naïviteit net iets te duidelijk op dat punt.

Neerbuigend? You bet ! Ik ga potverdorie niet op hetzelfde stompzinnige niveau discussiëren... d�*�*r voel ik me inderdaad te goed voor. So sue me !

Oud 5 februari 2008, 18:16   #107
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een modernisering van de prioriteiten? Begrijp: frans als keuzevak en daardoor gemakkelijkheidshalve de facto afgeschaft. Daar komen 'uw' prioriteiten kort gezegd op neer. Niet rond de pot draaien, mijn beste... Het zou u sieren.
Neen. Engels als tweede taal, en Frans of Duits als derde taal naar keuze. Gelieve mijn opties niet zelf in te vullen (en dan nog verkeerd).

Niemand pleit hier voor afschaffing van Frans als vreemde taal, enkel voor afschaffing van Frans als opgelegde tweede taal. Een kwestie van eerlijk discussiëren.

A propos, wat is daar eigenlijk tegen?

Citaat:
Welke achterstand zou dat dan wel wezen?[/i]
Heel simpel: de rest van de Europeanen krijgt Engels als tweede taal (op de Britten na, allicht). De logica zegt dan dat de jonge Vlamingen de facto een achterstand krijgen als het gaat om het verwerven van Engelse grammatica en woordenschat. Dat ze die op eigen houtje zouden inhalen door toedoen van de legendarische Vlaamse taalkennis, zoals u suggereert, doet daar niets van af.

Tot slot: ik heb nog altijd geen antwoord op de vraag: waarom moeten jonge Vlamingen Frans als tweede taal opgelegd krijgen terwijl dat voor de rest van de Europese jongeren, Walen incluis, niet nodig is. Dat dat antwoord niet komt, doet vermoeden dat het ofwel niet bestaat, ofwel niet kosjer is.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 februari 2008 om 18:20.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 18:17   #108
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij gebrek aan één gemotiveerd antwoord herhaal ik de vraag van Kortaf opnieuw.

Volgens mij bestaat er geen Europees land waar Engels niet de belangrijkste tweede taal is in het onderwijs. Ook in Wallonië is dat het geval.
Waarom zou Vlaanderen als allerenige land in Europa het Frans als tweede taal moeten blijven opleggen?
We moeten ons niet vergelijken met 'de rest van Europa' wij grenzen nu eenmaal aan Frankrijk en Duitsland, dus die talen moeten we kennen.
En ik wil de kennis van het Engels wel eens vergelijken. Ik denk niet dat Vlaanderen er slecht uitkomt hoor, vergeleken met vele landen waar het als 2e taal onderwezen wordt.
Oud 5 februari 2008, 18:23   #109
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Belgique bestaan teveel verplichtingen.
Dat geldt zowel voor de verplichting om Frans als tweede taal te leren in de Vlaamse scholen als voor de opkomstdwang in heel Belgique.

Laat de mensen toch gewoon vrij zoals dat in democratien hoort. Zeker wat de tweede taal betreft. In Brussel en Wallonië doen ze dat toch ook?

De dag dat alle Franstaligen die in Vlaanderen zijn komen wonen verplicht worden om Nederlands als tweede taal te leren kunnen we nog eens praten.
Oud 5 februari 2008, 18:24   #110
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nu moet en zal het allemaal in het engels gaan gebeuren hoor...
Onzin. Niemand beweert dat hier.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 18:25   #111
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Het is vaak genoeg bewezen dat u uit uw nek kletst en fransdol bent, waarom negeert u anders J Van Den Berghe? Simpel: hij heeft dit allemaal bewezen.
Ondertussen heeft straatrue bewezen dat hij geen onzin verkoopt betreffende de tweetaligheid van zijn kinderen, wat u nochtans beweerde. Helaas kiest u ervoor uw ongelijk te negeren. Vandaar dat ik u er nog even op wijs.
Oud 5 februari 2008, 18:27   #112
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Ondertussen heeft straatrue bewezen dat hij geen onzin verkoopt betreffende de tweetaligheid van zijn kinderen, wat u nochtans beweerde. Helaas kiest u ervoor uw ongelijk te negeren. Vandaar dat ik u er nog even op wijs.
Neen, maar buiten de tweetaligheid van zijn kinderen verkoopt hij wel genoeg onzin.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 18:28   #113
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Straatreu kan hier zeggen en schrijven wat hij wil. Bewijzen doet het juist niets.

Het is wel overduidelijk dat Straatreu altijd de kant van zijn eigen Franstalig volk eerst kiest.
Oud 5 februari 2008, 18:49   #114
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Neen, maar buiten de tweetaligheid van zijn kinderen verkoopt hij wel genoeg onzin.
Over onzin lees ik op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onzin

Citaat:
Op zich is de bewering dat een bewering onzin is, zeer subjectief en de waarde die aan het oordeel onzin moet worden gehecht is afhankelijk van de waarde die men in het algemeen hecht aan degene die de betreffende bewering als onzin bestempelt.
en een hoofddoek dragen is voor sommige mensen heel zinvol en anderen vinden het volstrekte onzin.
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 19:16   #115
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straatreu kan hier zeggen en schrijven wat hij wil. Bewijzen doet het juist niets.

Het is wel overduidelijk dat Straatreu altijd de kant van zijn eigen Franstalig volk eerst kiest.
En een Vlaams-Nationalist doet het omgekeerde. En zo krijgen we discussies. Wat toch de bedoeling is op een forum?

Laatst gewijzigd door Pantoffeldiertje : 5 februari 2008 om 19:16.
Pantoffeldiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 19:18   #116
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Heel simpel: de rest van de Europeanen krijgt Engels als tweede taal (op de Britten na, allicht). De logica zegt dan dat de jonge Vlamingen de facto een achterstand krijgen als het gaat om het verwerven van Engelse grammatica en woordenschat. Dat ze die op eigen houtje zouden inhalen door toedoen van de legendarische Vlaamse taalkennis, zoals u suggereert, doet daar niets van af.
U zou er goed aan doen om uw 'logica' zo nu en dan eens te toetsen aan de werkelijkheid. Helaas pindakaas, u zit er mijlenver naast... zowel wat die grammatica als die woordenschat betreft. Net doordat Vlamingen al zeer jong een écht vreemde taal te verwerken krijgen, ontwikkelen ze zich veelal tot betere polyglotten dan de noorderburen (of de zuiderburen wat dat betreft).

Uw bemerking is een staaltje van improvisatie dat nergens op slaat. U fantaseert er maar wat op los.

Citaat:
Tot slot: ik heb nog altijd geen antwoord op de vraag: waarom moeten jonge Vlamingen Frans als tweede taal opgelegd krijgen terwijl dat voor de rest van de Europese jongeren, Walen incluis, niet nodig is. Dat dat antwoord niet komt, doet vermoeden dat het ofwel niet bestaat, ofwel niet kosjer is.
Ik heb geleerd om tussen de lijntjes te lezen en het revanchisme druipt er ook bij u vanaf. Alles wat mogelijkerwijs 'belgisch' kan genoemd worden, doet uw maagzweer spontaan oprispen. Slechte raadgever, geloof me...

Ik zal u zeggen wat niet koosjer is: het ontmantelen van een taalonderricht dat ons Vlamingen internationaal zeer veel respect oplevert; het losknippen van een affiniteit met een cultuur die onmiskenbaar een zeer diepe invloed heeft gehad op onze Vlaamse. En dat alles om een zootje geborneerde flaminganten ter wille te zijn. Een zootje waar ik het inderdaad niet heel hoog mee op heb. Omdat het in z'n denken amper de omvang van het eigen dorpsplein kan behappen. Ik ben -voor alle duidelijkheid- héél bewust van mijn Vlaamse roots en identiteit. Maar laat één ding alvast duidelijk zijn: ik wens mij op geen enkele manier geassocieerd te zien met de vooral héél luid schreeuwende geborneerde cultuurbarbaren.

Ik denk dat daarmee alles gezegd is, meneer.

Oud 5 februari 2008, 19:20   #117
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Hoe rapper hoe liever, waste of time dat Frans.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 19:30   #118
luc broes

Standaard

Citaat:
ik wens mij op geen enkele manier geassocieerd te zien met de vooral héél luid schreeuwende geborneerde cultuurbarbaren.
En wie zijn dat ?
de Vlamingen die als tweede taal Engels kiezen zoals iedereen, omdat die taal bij verre de belangrijkste is.
Oud 5 februari 2008, 19:30   #119
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En een Vlaams-Nationalist doet het omgekeerde. En zo krijgen we discussies. Wat toch de bedoeling is op een forum?
Vlaams-nationalisten blijven dan ook Vlaamsgezind.
Ook als ze met een Franstalige of belgicist samenleven.
Oud 5 februari 2008, 19:32   #120
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Hoe rapper hoe liever, waste of time dat Frans.
Dat zou ik niet zeggen, wel minder belangrijk dan Frans.
Maar in de belgische contekst is Frans schadelijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be