Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hoe voelt u zich geografisch gezien
Gemeentenaar (vb. Antwerpenaar, Kortrijkenaar) 8 9,30%
Provincie-bewoner (vb. West-Vlaming, Limburger) 3 3,49%
Vlaming 34 39,53%
Belg 11 12,79%
Benelux-bewoner 1 1,16%
Groot-Nederlander 9 10,47%
Europeaan 7 8,14%
Wereldbewoner 13 15,12%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2008, 20:56   #101
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Dat zou ik ook niet doen. 't Is bijna net zo erg als mensen die Vlamingen opdelen in "Vlamingen" en "Franstaligen" of "Vlamingen" en "Brusselaars". Pure bekrompenheid.
We zouden wel kunnen erkennen dat er Vlamingen zijn die hoofdzakelijk Frans spreken en dat stadsmensen bv. Brusselaars een eigenaardige zielskracht hebben.

In het dagelijks leven delen we mensen op in groepjes of bestempelen we mensen vanwege een opvallend kenmerk. Ik zie niet in wat er daar mis mee is. Hebt u nooit eens gezegd: "Het is een rossenkop" of "het is slechts een bedelaar"? Achternamen verwijzen soms ook soms naar zo'n opvallend kenmerk van de stamvader. Is dat ook "zuivere bekrompenheid"? Deze "stempels" zijn meestal niet beledigend bedoeld maar zijn nuttig in gesprekken als u over iemand praat van wie de naam onbekend is of niet onmiddelijk in gedachten zit. Ze kunnen soms wel bedoeld zijn om uw argwaan uit te drukken over iemand of een groep mensen maar ja te goedgelovig zijn is nooit goed. Indien u een groep mensen een stempel heeft is het soms wel een afgezaagde zegswijze die niet van toepassing is voor heel de groep.

Maar ja we zijn allemaal mensen en dus gelijkwaardig. Bijgevolg mogen we geen onderscheid maken tussen mensen. Moeten we namen ook verbieden omdat men dan mensen in groepjes kunnen delen? Het Communisme was toch een voorstander van getal/mens i.p.v. naam/mens?

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 16 februari 2008 om 20:57.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 21:05   #102
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
We zouden wel kunnen erkennen dat er Vlamingen zijn die hoofdzakelijk Frans spreken en dat stadsmensen bv. Brusselaars een eigenaardige zielskracht hebben.

In het dagelijks leven delen we mensen op in groepjes of bestempelen we mensen vanwege een opvallend kenmerk. Ik zie niet in wat er daar mis mee is. Hebt u nooit eens gezegd: "Het is een rossenkop" of "het is slechts een bedelaar"?
Die twee zaken heb ik nooit gezegd. Het eerste omdat ik zou zeggen dat het "ne vos(se)" is; het tweede omdat ik niet neerkijk op bedelaars.

Maar verder mag men mensen opdelen waar dat functioneel is, hoor. "Sos" en "Liberaal". "Vlaming" en "Waal". "Arbeider" en "kapitalist". "Geelzuchtige" en "Groen-van-nijdige". Maar waarom een Franstalige geen Vlaming zou kunnen gaan, ontgaat me.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 21:15   #103
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat zou ik ook niet doen. 't Is bijna net zo erg als mensen die Vlamingen opdelen in "Vlamingen" en "Franstaligen" of "Vlamingen" en "Brusselaars". Pure bekrompenheid.
Inderdaad, je kan zowel Franstalig zijn als Vlaming, en zowel Brusselaar als Vlaming of Brusselaar als Franstalige.

Maar het zijn in de eerste plaats allemaal mensen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransV Bekijk bericht
Wat is voor U het belangrijkste : de toekomst van Vlaanderen of die van Belgie ?
Kiezen is verliezen, zou ik zo zeggen. Beiden zijn voor mij even belangrijk.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 21:35   #104
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die twee zaken heb ik nooit gezegd. Het eerste omdat ik zou zeggen dat het "ne vos(se)" is; het tweede omdat ik niet neerkijk op bedelaars.

Maar verder mag men mensen opdelen waar dat functioneel is, hoor. "Sos" en "Liberaal". "Vlaming" en "Waal". "Arbeider" en "kapitalist". "Geelzuchtige" en "Groen-van-nijdige". Maar waarom een Franstalige geen Vlaming zou kunnen gaan, ontgaat me.
Een vogel is geen vis zoals een Waal geen Vlaming is...

Franstaligen maken trouwens deel uit van verschillende volkeren. Een Franstalige die van oorsprong Vlaams is, is voor mij ook een Vlaming. Die Franstalige heeft zich ofwel onbewust laten verfransen of bewust bv. meeggaan in de verfransende sleur of het verkrijgen van een gevoel van voortreffelijkheid door het gebruik van de Franse taal. De Vlamingen die zich bewust hebben laten verfransen willen zich meestal ontdoen van hun Vlaams zijn zodat ze eigenlijk in de Waalse of Franse bevolking zijn opgegaan of zo zich beter voelen dan andere Vlamingen. Het zegt veel over de zielskracht van die "voortreffelijken". In de meeste gevallen zijn deze mensen verloren voor de Vlaamse stam en beschouwen de meeste Vlamingen hen niet meer als Vlaams. Zouden er wel degelijk Franstaligen (van Romaanse oorsprong , dus geen verfransten) zijn die zich Vlaams willen voelen?
Oud 16 februari 2008, 21:38   #105
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een vogel is geen vis zoals een Waal geen Vlaming is...
Ik heb het niet over Walen maar over Franstalige Vlamingen.

Citaat:
Zouden er wel degelijk Franstaligen (van Romaanse oorsprong , dus geen verfransten) zijn die zich Vlaams willen voelen?
In Frans-Vlaanderen allicht wel. In "Belgisch-Vlaanderen" allicht een hoopje minder, maar tja, als je in Vlaanderen leeft zie ik niet hoe je anders genoemd zou moeten worden. Ik verkies nationaliteit niet te zien in termen van afkomst of te beperken tot een taalgebeuren (alsof een Zweedstalige Fin geen Fin zou zijn).
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 16 februari 2008, 21:55   #106
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Inderdaad, je kan zowel Franstalig zijn als Vlaming, en zowel Brusselaar als Vlaming of Brusselaar als Franstalige.

De Franstaligen (mensen met het Frans als moedertaal) vormen geen één volk. Ze vinden hun taal gewoon de beste, de mooiste,...
Leg me eens uit hoe u zich Franstalig en Vlaming kunt voelen? Of bedoelt u zowel Vlaming als Waal voelen? Of bedoelt u hiermee Vlamingen die ook Frans kunnen spreken?

Ik koester niet de gedachte dat de Brusselaars een afzonderlijk volk vormen. De inheemse Brusselaar is Vlaams of Diets. Stadsmensen denken dat ze beschaafder zijn dan de dorpelingen. Hun stad is ook de grootste, de beste,... Andere stedelingen zijn verliezers. Ze voelen zich voortreffelijk en denken daarom dat ze het meesterras zijn. Ze willen zich gewoon afzetten van anderen en de schijn hoog houden dat ze anders (lees: beter) dan de omringende Vlaamse bevolking. De uiting hiervan in Brussel is het gebruik van de Franse taal die bevolking van de omringende Vlaamse dorpen vroeger meestal niet machtig was. Het verbaast me dat het "stadsnationalisme" niet als bekrompen wordt beschouwd. Het heeft in ieder geval een gesloten indruk.
Oud 16 februari 2008, 22:01   #107
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Franstaligen (mensen met het Frans als moedertaal) vormen geen één volk. Ze vinden hun taal gewoon de beste, de mooiste,...
Leg me eens uit hoe u zich Franstalig en Vlaming kunt voelen? Of bedoelt u zowel Vlaming als Waal voelen? Of bedoelt u hiermee Vlamingen die ook Frans kunnen spreken?
Waarom zo'n relevantie hechten aan dat "voelen"? Stel, ik woon in Zeverzele, maar "voel" me geen Zeverzelenaar. Toch blijft het gegeven dat ik door m'n plaats van residentie Zeverzelenaar ben.

Citaat:
Ik koester niet de gedachte dat de Brusselaars een afzonderlijk volk vormen. De inheemse Brusselaar is Vlaams of Diets. Stadsmensen denken dat ze beschaafder zijn dan de dorpelingen. Hun stad is ook de grootste, de beste,... Andere stedelingen zijn verliezers. Ze voelen zich voortreffelijk en denken daarom dat ze het meesterras zijn. Ze willen zich gewoon afzetten van anderen en de schijn hoog houden dat ze anders (lees: beter) dan de omringende Vlaamse bevolking. De uiting hiervan in Brussel is het gebruik van de Franse taal die bevolking van de omringende Vlaamse dorpen vroeger meestal niet machtig was. Het verbaast me dat het "stadsnationalisme" niet als bekrompen wordt beschouwd. Het heeft in ieder geval een gesloten indruk.
Ik vind het even bekrompen. Maar ja, ik beschouw Brusselaars dan ook als Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 16 februari 2008 om 22:02.
Oud 16 februari 2008, 22:26   #108
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over Walen maar over Franstalige Vlamingen.
Verfransten dus? Of bedoelt u ook Walen, Fransmannen,... die in Vlaanderen wonen?

Citaat:
In Frans-Vlaanderen allicht wel. In "Belgisch-Vlaanderen" allicht een hoopje minder, maar tja, als je in Vlaanderen leeft zie ik niet hoe je anders genoemd zou moeten worden. Ik verkies nationaliteit niet te zien in termen van afkomst of te beperken tot een taalgebeuren (alsof een Zweedstalige Fin geen Fin zou zijn).
Het is te zien hoe u Frans-Vlaanderen omschrijft. Enkel de Franse Westhoek, het gedeelte van het Graafschap Vlaanderen dat nu in Frankrijk ligt of de Franse Nederlanden (=Noord Nauw van Kales).
Als u de eerste omschrijving neemt, begaat u een misser want de bevolking is er Germaans doch verfranst.
Als u de tweede omschrijving neemt, moet u ten eerste rekening houden dat het Graafschap Vlaanderen tweetalig was en een Romaans gedeelte bevat d.i. de streek Rijsel-Dowaai-Oorschie en ten tweede dat het begrip Vlaming sinds de 19de eeuw ontwikkeld is tot een inheemse Nederlandstalige inwoner van de Zuidelijke Nederlanden.
Als u de derde omschrijving neemt, hou dan in het achterhoofd dat die streek ook wel eens Zuid-Vlaanderen genoemt wordt. Hier is het Romaanse deel groter hoewel de streek na de Germaanse invallen gegermaniseerd werd, overwegend boven de lijn Stapel-Monsterhole-Betun-Rijsel-Moeskroen. Alhoewel er ten noorden van die streep er ook Romaanse taaleilandjes waren.
Rijsel toont zich als een Vlaamse stad door o.a. de naam van het sporenhof "lille-Flandres" maar is al eeuwenlang Franstalig. Ik kan u ook niet met zekerheid vertellen dat Rijsel ooit een volledige Vlaamssprekende stad geweest is. Dit gevoel van Vlaams zijn gaat terug toen Rijsel nog tot het tweetalige Graafschap Vlaanderen behoorde.
Voor mij is de afkomst van wezenlijk belang bij de bepaling van de nationaliteit. Ik geloof niet in pakweg "Vlaamse Italianen". Ofwel bent u Vlaming ofwel bent u Italiaan. De taal speelt ook een belangrijke rol want de taal is meestal hét kenmerk van een volk.
De Zweedstalige Finnen die u hier aanhaalt zijn weldegelijk Volkszweden die zich in het huidige Finland hebben komen vestigen toen Finland nog tot Zweden behoorde. Ik beschouw die mensen als Zweeds en niet als Fins door hun Zweedse afkomst en hun Zweeds taalgebruik ondanks ze op bestuurlijk vlak Fin zijn (lees: beschikken over een Finse identiteitskaart en geen Zweedse).
Oud 16 februari 2008, 22:33   #109
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zo'n relevantie hechten aan dat "voelen"? Stel, ik woon in Zeverzele, maar "voel" me geen Zeverzelenaar. Toch blijft het gegeven dat ik door m'n plaats van residentie Zeverzelenaar ben.
Nationaliteit is dan ook een gevoel van liefde voor uw afkomst, uw volk, uw taal,...

Het kan zijn dat u zich geen Zeverzelenaar voelt omdat u geen geboren en getogen Zeverzelenaar bent. Vandaag te dag zijn er weinig mensen die hun hele leven in hetzelfde dorp blijven wonen.

Citaat:
Ik vind het even bekrompen. Maar ja, ik beschouw Brusselaars dan ook als Vlamingen.
Ik beschouw hen ook als Vlamingen ook al vinden ze Vlaams zijn bekrompen...

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 16 februari 2008 om 22:34.
Oud 16 februari 2008, 22:46   #110
luc broes

Standaard

Citaat:
.
Papier belangrijker dan gevoel? Ik denk het niet
Als Zeverzelenaar enkel wil zeggen inwoner van ... , dan wel natuurlijk.
Maar als het gaat over meer dan inwoner van..., als het gaat over identiteit dan is gevoel belangrijker.
Ik ben vlaming. Als ik naar Canada uitwijk wordt ik canadees staatsburger en zal uiteraard loyaal zijn tov mijn nieuw land, maar ik blijf wel vlaming.

Identiteit verander je zomaar niet met een papier en een stempel.
Oud 17 februari 2008, 00:12   #111
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Een mens kan zich gelukkig of ongelukkig voelen, vervreemd of betrokken, dronken of nuchter, verrast of verveeld. Maar hoe je je in godsnaam Vlaming, Belg of Europeaan moet voelen... Al sla je me van de zes naar de negen...

Geeft dat een bepaalde tinteling in het hoofd? Een steek in de zij? Kriebels in de buik? Een erectie? Zwellende aderen? Hartkloppingen?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 00:30   #112
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een mens kan zich gelukkig of ongelukkig voelen, vervreemd of betrokken, dronken of nuchter, verrast of verveeld. Maar hoe je je in godsnaam Vlaming, Belg of Europeaan moet voelen... Al sla je me van de zes naar de negen...

Geeft dat een bepaalde tinteling in het hoofd? Een steek in de zij? Kriebels in de buik? Een erectie? Zwellende aderen? Hartkloppingen?
Vooral fierheid bij mij
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 00:44   #113
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Mijn hond zit constant zijn territorium af te bakenen, door tegen elk paal te zeiken. Ik zal het hem eens vragen.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 00:46   #114
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Nationaliteit is dan ook een gevoel van liefde voor uw afkomst, uw volk, uw taal,...
En dat is nu net het probleem bij vlamingen ze spreken over een groot vlaanderen terwijl ze in de vloanders zelfs nog geen moeite willen doen om zich voor de rest van nerlandstalig belgie verstaanbaar te maken. Ne waal versta ik maar ne west flut is enkel maar gissen wat die ook maar zou willen zeggen.
Yoda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 01:37   #115
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Nationaliteit is ook een voorwensel om een oorlog te beginnen. Vraag dat meer aan John Lennon: http://www.youtube.com/watch?v=jEOkxRLzBf0 .
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 07:59   #117
fransV
Gouverneur

Standaard vlaming

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Moest U overtuigd Vlaming zijn,iemand die gelooft in een Vlaanderen los van belgie, had ik een ander antwoord verwacht. Persoonlijk zou ik resoluut voor de toekomst van Vlaanderen kiezen , zonder wikken of wegen . Misschien zijn die " overtuigde" Vlamingen wat dom en kortzichtig in uw ogen , wat uiteraard uw recht is het zo te bezien
fransV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 08:00   #118
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Waarom fier zijn op een toevalligheid ???
Daar is toch niks verkeerds aan?

En omdat ik het vlaming zijn beter aanvoel dan het Belg zijn zeker?
Oud 17 februari 2008, 08:08   #119
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Daar is toch niks verkeerds aan?

En omdat ik het vlaming zijn beter aanvoel dan het Belg zijn zeker?
En hoe voelt dat dan aan dat vlaming zijn?
Yoda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 08:13   #120
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
En hoe voelt dat dan aan dat vlaming zijn?
misschiens best te verwoorden met een gedicht, maar dat kan ik niet
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be