Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2008, 22:17   #101
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Hij heeft wel gelijk.

Het standpunt van Rome is 180° veranderd door het Vaticaanse concilliedecreet 'NOSTRA AETATE', de constituties 'LUMEN GENTIUM' en 'GAUDIUM ET SPES' en de decreten 'ECCLESIARUM ORIENTALIS' van het Tweede Vaticaanse Concillie, waarin de Kerk een enorm brede visie uittekent i.v.m. godsdienstvrijheid. Sindsdien wordt er gepraat met de orthodoxe, protestantse en anglicaanse kerken. De excommunicaties (sinds 1053) van het orthodoxe patriarchaat zijn sindsdien wederzijds opgeheven; het doopsel van de protestanten, katholieken, anglicanen en orthodoxen worden wederzijds erkend; met de Lutherse protestanten heeft de RKK (in 1999) een gelijk i.v.m. de rechtvaardigingsleer; De RKKerk heeft aan andere denominaties om vergeving gevraagd voor de fouten van katholieken in de geschiedenis bij monde van Paus Johannes-Paulus II in het historisch pardon (in 2000); en sinds het concillie horen de Raad voor Oecumene (met kardinaal Kasper) en de Congregatie voor de Oosterse Kerken tot de belangrijkste consistories van de Romeinse Curie.

Je mag de RKK van vandaag niet vergelijken met de RKK van pakweg de middeleeuwen, anders zit je in een toren van onwetendheid, of ijl je.
Toch was er in 2007 weer een uitspraak van de paus dat enkel de RKK het echte, ware christendom vertegenwoordigt en dat alle andere kerken fouten bevatten .... . Zo een uitspraak kan tellen wat mij betreft en daarnaazst blijft de paus onfeilbaar iets wat totaal onbijbels is. Enkel God is onfeilbaar.

Ik zal trouwens als christen nooit het gezag van de paus erkennen.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 22:20   #102
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Toch was er in 2007 weer een uitspraak van de paus dat enkel de RKK het echte, ware christendom vertegenwoordigt en dat alle andere kerken fouten bevatten .... . Zo een uitspraak kan tellen wat mij betreft en daarnaazst blijft de paus onfeilbaar iets wat totaal onbijbels is. Enkel God is onfeilbaar.

Ik zal trouwens als christen nooit het gezag van de paus erkennen.
Het lijkt mij een goed voorbeeld van "consensus".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be