Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2008, 08:08   #101
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Al deze tegenstrijdige replieken, ik kan hier dus nog altijd geen uitsluitsel (of Vlaanderen juridisch gezien zich onafhankelijk kan verklaren samen met Brussel) over bieden.

Kan iemand eens zijn gelijk proberen te halen met bv. een rechtsregel of een andere bron?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 08:56   #102
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Al deze tegenstrijdige replieken, ik kan hier dus nog altijd geen uitsluitsel (of Vlaanderen juridisch gezien zich onafhankelijk kan verklaren samen met Brussel) over bieden.

Kan iemand eens zijn gelijk proberen te halen met bv. een rechtsregel of een andere bron?
Als een deel van een moederland zichzelf onafhankelijk uitroept hoe kan het dan "juridisch" gestopt worden door het moederland gezien door die onafhankelijkheidsverklaring meteen ook gebroken wordt met de "juridische regels" van het moederland? Het enige wat ze kunnen doen is - versterkt met Bertje - gaan bleiten bij de EU en die kan dan troepen sturen om de orde te handhaven ( lees: de Vlamingen onderdrukken want het zijn toch allemaal racisten )
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 10:59   #103
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht

Puur juridisch gezien kan dat niet natuurlijk. In de grondwet staat namelijk geen onafhankelijkheidsclausule. Een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring met onmiddellijke ingang zou dus sowieso in de illegaliteit gebeuren. Niet dat dat Kosovo heeft tegengehouden, maar soit.

Samen met Brussel... het zou ondemocratisch zijn om dat te doen zonder de instemming van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 17 maart 2008 om 11:00.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 11:07   #104
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Hoe dat ik het begrepen heb, gaan de Gewesten over grondgebied en de Gemeenschappen over de mensen. maw, het Vlaanderen heeft iets te zeggen over het Vlaams grondgebied (via het Vlaams Gewest) en de Vlaamse mensen, zowel in Vlaanderen als in Brussel (via de Vlaamse Gemeenschap). maar over de grond van Brussel heeft enkel het Brussel Gewest iets te zeggen, maw als Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard dan zal het zonder het Brussels grondgebied zijn, is dat zo erg?
Oud 17 maart 2008, 11:28   #105
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De gemeenschappen hebben ook een grondgebied waarbinnen ze hun bevoegdheden kunnen uitoefenen, maar wat Brussel betreft is er maar één entiteit die voor het Brusselse grondgebied bevoegd is: het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De Vlaamse Gemeenschap is slechts bevoegd voor de Vlaamse instellingen in Brussel.
Een aanhanger van het verderfelijke droit du sol dus...
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 11:38   #106
giserke
Banneling

Standaard

Ik verlang eerlijk gezegt, dat de Belgicisten preventief hun tanks door onze straten laten rijden.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 12:01   #107
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik verlang eerlijk gezegt, dat de Belgicisten preventief hun tanks door onze straten laten rijden.
Die zijn er al heel lang hoor! Niet altijd zichtbaar maar toch zijn ze meteen beschikbaar!

-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 12:05   #108
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Een aanhanger van het verderfelijke droit du sol dus...
Luister Rob, vind jij het democratisch dat een instelling die amper 10% van de Brusselaars vertegenwoordigd namens alle Brusselaars de onafhankelijkheid uitroept? Dat is inherent en fundamenteel ondemocratisch en zou het onafhankelijke Vlaanderen tot een internationale paria herleiden want dat zou op een annexatie neerkomen. Zelfs Nederland, op wiens steun de Vlaams-nationalisten zo vaak hopen, zou zo'n unilaterale annexatie niet aanvaarden.

Als je wil dat Brussel meegaat met het onafhankelijke Vlaanderen, dan moet het Brusselse Parlement daarmee instemmen. Maar jij weet net zo goed als ik dat het dat niet zou doen, vandaar dat een paar Vlaams-nationalisten hier het niet kunnen laten manieren te bedenken om Brussel te annexeren. Soyons réaliste!
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 17 maart 2008 om 12:07.
Oud 17 maart 2008, 12:06   #109
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Laat ons ernstig blijven, zoiets zal niet gebeuren.
Oud 17 maart 2008, 16:28   #110
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hoe dat ik het begrepen heb, gaan de Gewesten over grondgebied en de Gemeenschappen over de mensen. maw, het Vlaanderen heeft iets te zeggen over het Vlaams grondgebied (via het Vlaams Gewest) en de Vlaamse mensen, zowel in Vlaanderen als in Brussel (via de Vlaamse Gemeenschap). maar over de grond van Brussel heeft enkel het Brussel Gewest iets te zeggen, maw als Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard dan zal het zonder het Brussels grondgebied zijn, is dat zo erg?
het is nog veel ingewikkelder: Vlaanderen heeft enkel onrechtstreekse bevoegdheden in Brussel, en dan enkel over persoonsgebonden materies, via de VGC (Vlaamse Gemeenschapscommissie). Ze is dus bevoegd voor Vlaamse Brusselaars én mensen die een beroep doen op Vlaamse instelling (b.v. an,derstalige leerlingen in de Vlaamse scholen), maar dan in het strikte kader van de bevoegdheden van de instellingen (zo zal een leerling in een Vlaamse school als "Vlaming" worden beschouwd voor opvoeding, tot hij eventueel later in een Franstalige school terecht komt, waar hij dan als "Franstalige" wordt beschouwd).

En dit geldt eveneens voor Franstalige Brusselaars die onder de bevoegdheid vallen van de Cocof (conseil de la communauté française).

Een Brusselaar is dus, naargelang de omstandigheden, Vlaming of Franstalige, of soms zelfs beide. Het is dus totaal verkeerd simpelweg te zeggen dat Brussel deel uitmaakt van Vlaanderen. Brussel maakt evenveel deel uit van de Franstalige Gemeenschap (waarvan het trouwens ook de hoofdstad is).

Dus neen, Vlaanderen heeft geen enkel recht om Brussel eenzijdig op te nemen, behoudens annexatie...
Oud 17 maart 2008, 18:05   #111
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Ik concludeer hier ook uit dat de Duitstalige gemeenschap de onafhankelijkheid niet kan uitroepen.
Ik heb wat medelijden met die mensen.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 18:08   #112
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ik concludeer hier ook uit dat de Duitstalige gemeenschap de onafhankelijkheid niet kan uitroepen.
Ik heb wat medelijden met die mensen.
Dat is iets anders, vermits het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap wél alle kiezers van die negen gemeenten vertegenwoordigd kan het aangevoerd worden dat zij wel het recht hebben de onafhankelijkheid uit te roepen. Het zou alleszins democratisch legitiem(er) zijn.
Oud 17 maart 2008, 18:10   #113
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

De beste manier om bij Vlaamse onafhankelijkheid Brussel te behouden, is om eerst Brussel te vernederlandsen en om te ijveren naar afschaffing van het Brussels gewest en integratie ervan in het Vlaams Gewest.
Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Je kan natuurlijk ook zeggen "We streven niet meer naar Vlaamse onafhankelijkheid en dan behouden we Brussel"
Maar dan zal Brussel (en de rand) verder verfransen, dan zijn we Brussel ook kwijt.
Oud 17 maart 2008, 18:12   #114
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luister Rob, vind jij het democratisch dat een instelling die amper 10% van de Brusselaars vertegenwoordigd namens alle Brusselaars de onafhankelijkheid uitroept? Dat is inherent en fundamenteel ondemocratisch en zou het onafhankelijke Vlaanderen tot een internationale paria herleiden want dat zou op een annexatie neerkomen. Zelfs Nederland, op wiens steun de Vlaams-nationalisten zo vaak hopen, zou zo'n unilaterale annexatie niet aanvaarden.

Als je wil dat Brussel meegaat met het onafhankelijke Vlaanderen, dan moet het Brusselse Parlement daarmee instemmen. Maar jij weet net zo goed als ik dat het dat niet zou doen, vandaar dat een paar Vlaams-nationalisten hier het niet kunnen laten manieren te bedenken om Brussel te annexeren. Soyons réaliste!
Ik wil hier graag gedetailleerd op antwoorden, maar jij gaat niet op mijn opwerping in. Je doet dat wel meer, omzeilen wat je niet aanstaat of waarop je geen weerwoord hebt. Dat maakt het wat moeilijk.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 18:14   #115
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De beste manier om bij Vlaamse onafhankelijkheid Brussel te behouden, is om eerst Brussel te vernederlandsen en om te ijveren naar afschaffing van het Brussels gewest en integratie ervan in het Vlaams Gewest.
Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Je kan natuurlijk ook zeggen "We streven niet meer naar Vlaamse onafhankelijkheid en dan behouden we Brussel"
Maar dan zal Brussel (en de rand) verder verfransen, dan zijn we Brussel ook kwijt.
En u denkt dat ze dat niet geprobeerd hebben? Brussel is stilaan aan het 'ontnederlandsen' . Neem dat maar van me aan. Op hoeveel schat u het aantal Nederlanstalige Brusselaars?

Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2008 om 18:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 18:18   #116
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is iets anders, vermits het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap wél alle kiezers van die negen gemeenten vertegenwoordigd kan het aangevoerd worden dat zij wel het recht hebben de onafhankelijkheid uit te roepen. Het zou alleszins democratisch legitiem(er) zijn.
Als de Vlaamse gemeenschap de onafhankelijkheid uitroept, vertegenwoordigd zijn 87% (er vanuit gaande dat 10% van de Brusselaars Vlaming/NL-talig is, en de rest Franstalig) van de inwoners op haar grondgebied. Beschouwen we de allochtonen niet als Franstaligen, zitten we aan 93% (er vanuit gaande dat er 500 000 mensen Frans als moedertaal hebben in Brussel).
Dus zó 'onlegitiem' (of hoe zeg je dat? ) is het nu ook weer niet.
Maar goed, eigenlijk kan je ook hetzelfde zeggen over de Franstalige gemeenschap.
Maw: je hebt gelijk.
Oud 17 maart 2008, 18:20   #117
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En u denkt dat ze dat niet geprobeerd hebben? Brussel is stilaan aan het 'ontnederlandsen' . Neem dat maar van me aan. Op hoeveel schat u het aantal Nederlanstalige Brusselaars?
Lees mijn bericht volledig. Ik zeg dat het idd niet gemakkelijk is en dat Brussel verder zal verfransen.
En om op uw vraag te antwoorden: 10% van de Brusselaars (100 000 personen dus)
Oud 17 maart 2008, 18:20   #118
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Ik wil hier graag gedetailleerd op antwoorden, maar jij gaat niet op mijn opwerping in. Je doet dat wel meer, omzeilen wat je niet aanstaat of waarop je geen weerwoord hebt. Dat maakt het wat moeilijk.
Buiten een gratuite beschuldiging zie ik daar niets staan. Maar bon, ik noteer dat u voorstander bent van het personaliteitsbeginsel. Ik kan u verzekeren dat het FDF dat graag zal horen. De Vlaams-nationalisten op dit forum zullen dat allicht iets minder graag horen. Maar soit.

Het gaat hier niet over het "droit du sol", oftewel het territorialiteitsbeginsel, het gaat erom dat hier voorgesteld wordt om het Vlaamse Parlement de onafhankelijkheid van het Vlaamse Gewest én het Brusselse Gewest uit te roepen. Ik vind dat, als democraat, onaanvaardbaar daar het Vlaams Parlement slechts 10% van de Brusselse kiezers vertegenwoordigd. Er is een instelling die 100% van de Brusselse kiezers vertegenwoordigd, namelijk het Brussels Hoofdstedelijk Parlement. Het is dan ook aan die instelling om over de toekomst van Brussel te beslissen.

En zoals eerder gezegd, dan begin ik nog niet eens over de democratische legitimiteit van een onafhankelijkheidsverklaring door het parlement in vergelijking met de democratisch legitimiteit van een onafhankelijkheidsverklaring die bij referendum wordt goedgekeurd.
Oud 17 maart 2008, 18:23   #119
Geert C

Standaard

Citaat:
Als de Vlaamse gemeenschap de onafhankelijkheid uitroept, vertegenwoordigd zijn 87% (er vanuit gaande dat 10% van de Brusselaars Vlaming/NL-talig is, en de rest Franstalig) van de inwoners op haar grondgebied. Beschouwen we de allochtonen niet als Franstaligen, zitten we aan 93% (er vanuit gaande dat er 500 000 mensen Frans als moedertaal hebben in Brussel).
Dus zó 'onlegitiem' (of hoe zeg je dat? ) is het nu ook weer niet.
Maar goed, eigenlijk kan je ook hetzelfde zeggen over de Franstalige gemeenschap.
Ik had het niet zozeer over de taalverhoudingen als over de verkiezingsuitslagen. Als ik zie dat slechts iets meer dan 10% van de Brusselse kiezers heeft gestemd in de verkiezing van het Vlaams Parlement, dan vind ik niet dat het Vlaams Parlement namens de Brusselaars de Brusselse onafhankelijkheid mag uitroepen.

Citaat:
Maw: je hebt gelijk.

Citaat:
Dus zó 'onlegitiem' (of hoe zeg je dat? )
Illegitiem.
Oud 17 maart 2008, 18:23   #120
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees mijn bericht volledig. Ik zeg dat het idd niet gemakkelijk is en dat Brussel verder zal verfransen.
En om op uw vraag te antwoorden: 10% van de Brusselaars (100 000 personen dus)
Ja zoiets. Iets meer of iets minder.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be