Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2008, 09:10   #101
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Doodgewoon omdat er zoveel zaken zijn waar de stemmers ook moeten mee rekening houden buiten de kwestie van BHV en de Vlaamse onafhankelijkheid!
Het is maar een deeltje van het probleempje en voor veel mensen de ver van hun bed show! Laat iedereen maar eens enkel over de Vlaamse onafhankelijkheid stemmen en dit via héél duidelijke en geen dubbelzinnige vraagjes die het antwoord moeten sturen!
De politiekers weten ook wel waarom ze liever alle verkiezingen op één hoop zien gooien zodat er maar één keer moet gestemd worden ipv meerdere keren!
Ze doen het echt niet voor "ons gemak"!
En waarom jij daar zo "tegen" bent? Er valt meer te profiteren in "België" dan in "Vlaanderen"? Zoiets?
straks ga je nog beweren dat meer dan de helft van de vlamingen voor een onafhankelijkheid is
manmanman...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 09:12   #102
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Vlaams-nationalisme is tegenwoordig meer dan 'een Vlaming is anders dan een Waal'. Splitsing van het arbeidsmarktbeleid heeft niets met taal te maken, maar met de verschillende economische situaties in de 2 landsdelen.

Vergeet niet dat de Vlaams-Waalse verschillen nog steeds groter zijn dan die tussen Antwerpen en West-Vlaanderen.
Dit kaartje illustreert het verschil wat politieke ideologie betreft. Op een Oost-Vlaamse 'dat is een bekende VLD-politicus uit onze streek dus daar stemmen we op zonder verder na te denken' vlek ('tzelfde in Oostende) na, wou Vlaanderen een heel ander beleid, maar in Wallonië was men paars nog niet beu.
Aan die twee verschillende economische situaties hebben de Walen zelf schuld! Er waren/zijn nog streken in Europa die geleden hebben onder het teloorgaan van hun industrie en die er nu al lang weer bovenop zijn! Wallonië bengelt als laatste aan de staart als minst aangepaste! Maar ja: die andere streken moesten hun plan trekken, en zij hadden de Vlaamse melkkoe!

En neen, in Wallonië zijn ze hun PS-verzorgingsstaat nog niet beu! Alles hangt er aan elkaar van de vriendjespolitiek. Ze zoeken meer naar middelen om Vlaanderen te doen betalen voor alles en nog wat dan naar werk! We zitten in "België" met duizenden arbeidsplaatsen die nog moeten ingevuld worden, in Wallonië zitten er nog veel van grootvader op vader op zoon... op hun gat! Eindelijk, eindelijk... komt er nu wat beweging in, maar het valt af te wachten of het meer dan een druppel op een hete plaat zal zijn...

Di Rupo heeft zopas voor een week twee van zijn nieuwe staatssecretarissen verplicht om lessen Nederlands te volgen... Is het niet schandalig dat dit nu nog zo moet gebeuren???
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 09:17   #103
largo_w

Standaard

Citaat:
Di Rupo heeft zopas voor een week twee van zijn nieuwe staatssecretarissen verplicht om lessen Nederlands te volgen... Is het niet schandalig dat dit nu nog zo moet gebeuren???
het is een voorbeeld voor ieder politici in dit land... Ieder politicus zou verplicht (perfect) tweetalig moeten zijn. Dat Di Rupo het voortouw hiervoor neemt is GEEN positieve zaak...
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 1 april 2008, 09:21   #104
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Nederlands graag.
Zo kleinzielig dat een paar Franse woordjes je storen? Ik dacht dat jij zo'n wereldburger was?
Oud 1 april 2008, 09:40   #105
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
straks ga je nog beweren dat meer dan de helft van de vlamingen voor een onafhankelijkheid is
manmanman...
Laat het ons dan zo stellen: OF de Vlaamse onafhankelijkheid OF zorgen dat het gedaan is met het blijven voederen van de Waalse staat, de Madame Non's, de eeuwige speldeprikken en pogingen om van alles wat de Vlamingen presteren hun deel op te eisen zonder er zelf een klop te hoeven voor doen.
Een arrogante franstalige minderheid in getal en economische waarde die de pretentie heeft alles naar hun hand te zetten zoals ze als 180 jaar bezig zijn...

Nu zijn ze bvb weer aan het leuteren over het Vlaamse Zorgfonds - de Vlamingen zouden dat van alle Walen erbij moeten betalen, zo maar enz, ze zuigen de sociale zekerheidstelsels van dit land nog niet genoeg uit, en dit grotendeels op onze kosten... Waarom die 10-12 miljard euro die ze elk jaar oprapen?
Denk je dat de meerderheid van de Vlamingen DAAR anders over denken? En dan zijn er wellicht nog veel die "van toeten of blazen" weten want te druk met zichzelf bezig...
De politieke perikelen van de laatste maanden tonen echter aan dat er steeds maar meer en meer mensen op de hoogte zijn van "de problemen" en we zullen er in de volgende maanden zeker nog van horen.
We hebben eindelijk een regering: voor een lang weekend?
Oud 1 april 2008, 09:45   #106
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is een voorbeeld voor ieder politici in dit land... Ieder politicus zou verplicht (perfect) tweetalig moeten zijn. Dat Di Rupo het voortouw hiervoor neemt is GEEN positieve zaak...
Het is vooral een toegeven van een wantoestand! Let op de woorden: "heeft ze verplicht om..."!
Proficiat voor die Walen die nu eindelijk wat Nederlands beginnen leren of reeds kennen.... maar ze komen schandelijk laat.
Omdat ze beginnen onraad ruiken? Hun "la Belgique sera latine ou ne sera pas" lijkt meer en meer op de laatste woordjes van de zin! Alle hens aan dek voor het te laat is?

Laatst gewijzigd door andev : 1 april 2008 om 09:47.
Oud 1 april 2008, 10:23   #107
largo_w

Standaard

Citaat:
Laat het ons dan zo stellen: OF de Vlaamse onafhankelijkheid OF zorgen dat het gedaan is met het blijven voederen van de Waalse staat(*), de Madame Non's, de eeuwige speldeprikken en pogingen om van alles wat de Vlamingen presteren hun deel op te eisen zonder er zelf een klop te hoeven voor doen.
Een arrogante franstalige minderheid in getal en economische waarde die de pretentie heeft alles naar hun hand te zetten zoals ze als 180 jaar bezig zijn...

Nu zijn ze bvb weer aan het leuteren over het Vlaamse Zorgfonds - de Vlamingen zouden dat van alle Walen erbij moeten betalen, zo maar enz, ze zuigen de sociale zekerheidstelsels van dit land nog niet genoeg uit, en dit grotendeels op onze kosten... Waarom die 10-12 miljard euro die ze elk jaar oprapen?
Denk je dat de meerderheid van de Vlamingen DAAR anders over denken? En dan zijn er wellicht nog veel die "van toeten of blazen" weten want te druk met zichzelf bezig...
De politieke perikelen van de laatste maanden tonen echter aan dat er steeds maar meer en meer mensen op de hoogte zijn van "de problemen" en we zullen er in de volgende maanden zeker nog van horen.
We hebben eindelijk een regering: voor een lang weekend?
wees eens kritisch en spuw zo niet constant dat plat populisme uit... Ga zelf eens nadenken en laat je niet vangen door de demagogie.

maar om even mee te doen het zal het tweede zijn uit alinea 1(*) en dat is inderdaad niet de gemakkelijkste weg maar gewoon de beste weg

plus vergeet maar alvast dat deze regering alle problemen zal oplossen. het systeem zit wat ingewikkelder in mekaar en leterme die er bijna z'n tanden op brak zal het geweten hebben... Vanop de zijlijn roepen is altijd gemakkelijker en dat weten de vanheckes en dedeckers wel hoor en maken er dan nog eens duchtig gebruik van ook.
Citaat:
Oud 1 april 2008, 10:25   #108
largo_w

Standaard

Citaat:
Het is vooral een toegeven van een wantoestand! Let op de woorden: "heeft ze verplicht om..."!
Proficiat voor die Walen die nu eindelijk wat Nederlands beginnen leren of reeds kennen.... maar ze komen schandelijk laat.
Omdat ze beginnen onraad ruiken? Hun "la Belgique sera latine ou ne sera pas" lijkt meer en meer op de laatste woordjes van de zin! Alle hens aan dek voor het te laat is?
hehe nog steeds die "super-vlaming" in gedachte he jij... Let me break it to u... die bestaat echt niet he. OOK vlaamse politici moeten verplicht tweetalig WORDEN.

populisme
Citaat:
Oud 1 april 2008, 12:04   #109
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Menslievendheid? Dus walen haten is menslievendheid? Ik kan inderdaad echt niet meevoelen met een paar mensen die zich druk maken over een paar walen hier die hier mogen stemmen voor franstaligen terwijl er in de rest van de wereld echt mensen onderdrukt worden, honger lijden of gewoon vervolgd worden voor hun opvattingen. Meeleven met BHV heeft echt niet te maken met menslievendheid maar met blind zijn voor de echte problemen in de wereld.
Ik haat Walen niet.
Citaat:
offtopic : ik snap echt niet dat een rechts en vlaams nationalistisch iemand
zich vereenzelvigt met een links merk dat Belgie zelfs aanduid in zijn producten als Belgique.
Heb je het over mij? Zoja, kan je je een beetje verduidelijken?
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 12:51   #110
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik haat Walen niet.

Heb je het over mij? Zoja, kan je je een beetje verduidelijken?
Uw appeltje.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 13:57   #111
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
hehe nog steeds die "super-vlaming" in gedachte he jij... Let me break it to u... die bestaat echt niet he. OOK vlaamse politici moeten verplicht tweetalig WORDEN.

populisme
Geen enkele wet verplicht hen daartoe. Trouwens zijn de meeste Vlaamse politici meertalig. Indien je persé tweetaligheid wil promoten, richt je pijlen naar de Brusselse overheid waar in veel gemeenten tweetaligheid eenvoudigweg onbestaande is, alhoewel bij wet verplicht. Je weet toch dat in bepaalde Brusselse ziekenhuizen Vlaamse Brusselaars gewoonweg verkeerde behandelingen krijgen omdat de dokters geen woord Nederlands verstaan? Of zijn deze schandalige toestanden niet belangrijk genoeg voor jou?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 14:12   #112
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Geen enkele wet verplicht hen daartoe.
u heeft gelijk; 'moeten' moet zijn 'zouden moeten'
Citaat:
Trouwens zijn de meeste Vlaamse politici meertalig.
hoe lang nog? En da's trouwens nu al tamelijk relatief aan het worden hoor...

Citaat:
Indien je persé tweetaligheid wil promoten, richt je pijlen naar de Brusselse overheid waar in veel gemeenten tweetaligheid eenvoudigweg onbestaande is, alhoewel bij wet verplicht. Je weet toch dat in bepaalde Brusselse ziekenhuizen Vlaamse Brusselaars gewoonweg verkeerde behandelingen krijgen omdat de dokters geen woord Nederlands verstaan? Of zijn deze schandalige toestanden niet belangrijk genoeg voor jou?
zijn ze zeker wel... Waar zou ik het tegendeel beweren. Ik ben perfect tweetalig dus mij hoeft niemand met de vinger te wijzen...
ben je zeker? We spreken over bewoners hé... GEEN ambtenaren!
Citaat:
Oud 1 april 2008, 14:27   #113
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

zijn ze zeker wel... Waar zou ik het tegendeel beweren. Ik ben perfect tweetalig dus mij hoeft niemand met de vinger te wijzen...
Ik had het over de Brusselse taaltoestanden. Niet over jou persoonlijk.
Citaat:
ben je zeker? We spreken over bewoners hé... GEEN ambtenaren
Neen, in deze gaat het over de politici. Indien er in Brussel wantoestanden bestaan is dit in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de Brusselse politici en niet van de bewoners.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 14:52   #114
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik had het over de Brusselse taaltoestanden. Niet over jou persoonlijk.
wees maar zeker dat ik vind dat zo een toestanden niet kunnen dan...
Citaat:
Neen, in deze gaat het over de politici. Indien er in Brussel wantoestanden bestaan is dit in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de Brusselse politici en niet van de bewoners.
het punt is dat je als bewoner helemaal niet tweetalig hoeft te zijn. net zoals niemand verplicht nederlands moet spreken in vlaanderen... Alleen ambtenaren moeten volgens de wet verplicht in de twee talen kunnen werken in brussel en de faciliteiten.
Citaat:
Oud 1 april 2008, 17:23   #115
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

populisme
Super-Vlaming? Zijn er ook super-Walen en super-Belgen?
De Vlaamse politici moeten niet tweetalig WORDEN: ze zijn dat reeds decennia lang, anders maakten ze niet eens kans in het politieke wereldje op "belgisch niveau" mee te doen!
Wat we wel hebben zijn en waren francophone politici die geen jota Nederlands kenden en wilden kennen! Me dunkt dat je de feiten hier gewoon verdraaid!
Het zal wel zo zijn dat er nu Vlaamse politici bijkomen met een mindere kennis van de Franse taal. Maar na hetgeen we al zoveel jaren meemaken ivm de neerbuigendheid tov de Vlaamse taal (verzameling dialekten, ze verstaan amper elkaar enz) en de tijd waar een franstalige kardinaal meende dat het Nederlands niet eens een passende taal was om in het hoger onderwijs te gebruiken... kan ik ze die "tekortkoming" zeker vergeven!
Zoals ik al zei: ze beginnen wellicht een beetje ongerust te worden en eindelijk gaan sommigen de moeite doen om wat Nederlands te beginnen leren!
Oud 1 april 2008, 17:33   #116
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
u heeft gelijk; 'moeten' moet zijn 'zouden moeten'

hoe lang nog? En da's trouwens nu al tamelijk relatief aan het worden hoor...

ben je zeker? We spreken over bewoners hé... GEEN ambtenaren!
Mag ik veronderstellen dat je Vlaming bent? Al maakt dat nu niet veel uit...
Onder de Vlamingen liepen en lopen er nog heel wat mensen rond die "perfect" tweetalig zijn, héél wat meer dan francophonen die "perfect" tweetalig zijn! Ze ervaren nu de gevolgen ervan, nu dat er hier arbeidsplaatsen bij de vleet in te palmen zijn en velen onder hen wegens een totaal gebrek aan kennis van die tweede taal daarvoor, met recht en reden, geen kans maken!
Hoeveel Vlaamse ambtenaren zouder er in het Brusselse werken... die geen Frans kennen? Hoeveel Franstalige ambtenaren zouden er niet zijn die geen Nederlands kennen? Al één en ander over verschenen over die toestanden in de pers, zelfs in klinieken waar het om mensenlevens kan gaan???

Hoeveel Vlamingen die geen jota Frans kennen kunnen er aan het werk in francophonenland? (... ik heb het hier niet over op de markt staan roepen, uiteraard!)

Laatst gewijzigd door andev : 1 april 2008 om 17:38.
Oud 1 april 2008, 18:52   #117
Geert C

Standaard

Citaat:
Vlaams-nationalisme is tegenwoordig meer dan 'een Vlaming is anders dan een Waal'. Splitsing van het arbeidsmarktbeleid heeft niets met taal te maken, maar met de verschillende economische situaties in de 2 landsdelen.
Voor de goede orde: de splitsing van het arbeidsmarktbeleid is géén exclusief Vlaams-nationalistische eis.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 19:17   #118
largo_w

Standaard

Citaat:
Super-Vlaming? Zijn er ook super-Walen en super-Belgen?
De Vlaamse politici moeten niet tweetalig WORDEN: ze zijn dat reeds decennia lang, anders maakten ze niet eens kans in het politieke wereldje op "belgisch niveau" mee te doen!
Wat we wel hebben zijn en waren francophone politici die geen jota Nederlands kenden en wilden kennen! Me dunkt dat je de feiten hier gewoon verdraaid!
Het zal wel zo zijn dat er nu Vlaamse politici bijkomen met een mindere kennis van de Franse taal. Maar na hetgeen we al zoveel jaren meemaken ivm de neerbuigendheid tov de Vlaamse taal (verzameling dialekten, ze verstaan amper elkaar enz) en de tijd waar een franstalige kardinaal meende dat het Nederlands niet eens een passende taal was om in het hoger onderwijs te gebruiken... kan ik ze die "tekortkoming" zeker vergeven!
Zoals ik al zei: ze beginnen wellicht een beetje ongerust te worden en eindelijk gaan sommigen de moeite doen om wat Nederlands te beginnen leren!

lol jij bent hopeloos...
Citaat:
Oud 1 april 2008, 19:23   #119
undiscovered
Gouverneur

undiscovered's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nope de kritiek ligt hem in het blindelings volgen van een moraal en het niet accepteren van kritiek...

U preekt net als hij preekt (en velen hier trouwens) en geloof me dat horen ze niet graag de vlaams nationalistjes ...
spreek jezelf niet tegen. jij zelf kan niet tegen kritiek. je wilt positieve feedback horen maar dat kan jammer genoeg niet.
Oud 2 april 2008, 20:15   #120
artisjok
Banneling

Standaard

Ik vind het een prachtig initiatief, subliem. Ik heb er van genoten.
Het heeft toch wat mensen aan het denken gezet.
En dat was, dacht ik, de bedoeling.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be