![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Vreemdeling
|
![]() Ik wordt oud. Ik weet het. Vertel het me dus niet. Vroeger kocht ik een pakje friet voor 5 frank en de mayonaise was gratis. Later werd dit 8 frank, wat ongeveer 20 eurocent is en de mayonaise was nog gratis. Dan is er eens een slechte aardappeloogst geweest en plots schoten de frietprijzen de hoogte in. Eerst 20, dan 40 frank en later 60 frank en nu zitten we met gemak aan 1,80 euro voor een klein pakje friet en de saus betaal je dubbel en dik er bij. Dat is over de 72 frank.
Maar ik wijs niet met de vinger naar de friterist, want ook onze Papa Staat zou en moest een graantje meepikken in deze tendens. Men ontdekte een nieuwe inkomstenbelasting. Als een frituur volgens de regels van de volksgezondheid regelmatig zijn vet verving en dat gebeurde in de ogen van de belastingen te veel, werden ze daar op belast en het is die belasting die bepaalde hoeveel pakjes friet je met je frituurvet kon en mocht maken, de volksgezondheid lapte ze gemakshalve maar aan hun laars. Zij die in 't zwart aardappelen kochten en hun vet uitbakte, brachten meer de volksgezondheid in gevaar, dan zij die volgens de regels van de kunst werkten, maar die eerste groep bleef een tijdje buiten schot en verdiende zo een serieuze extra cent aan de goedkope aardappel, maar duurbetaalde friet. Bij de belastingen heeft men nog andere concrete parameters om te meten of een frituur correct werkt, maar evengoed heeft een malafide frituur nog altijd de mogelijkheid om te frauderen. Komt daar nog eens bij, dat wie werkt volgens de regels van de kunst, overrompeld wordt met allerlei wetgevingen. Wat moet een OVAM aan een extra zuivering eisen, terwijl ze zelf langs alle kanten geld incasseren, dure zuiveringsinstallaties ontwerpen, de steden en gemeenten verplichten aparte rioleringssystemen aan te leggen en dat allemaal op de rug van de bevolking. Een frituur, deel van ons landelijk patrimonium betaald al meer zuiveringsheffing doordat ze meer water verbruikt. Op elke kubieke meter water die ik verbruik, elk glas water dat ik drink, is al bij voorbaat belast en gezuiverd, ongeacht het ge- of verbruik ervan. Ik zie dus niet goed in waarom een frituur nog eens extra wordt belast om zijn water te zuiveren, terwijl die kost sowieso in elke verbruikte kubieke meter is ingecalculeerd. Wil men soms van twee walletjes eten ? En dat externe firma's dan nog zorgen voor de voorbewerkte frieten, voorgesneden, voorgebakken, dat is dan nog eens een extra kost voor de uitbater. Neen, koester dit uitstervend ras, straks kan je ze nog enkel via de supermarkt kopen, maar de persoonlijke vervuiling (gebruikte olie of vet) zal tientallen malen hoger liggen per gebakken kilo aardappelen dan in een frituur. Aan u de keuze. Al deze maatregelen, die onrechtstreeks niets met de frituur of het eten van frieten te maken hebben, profiteren mee van de prijs die we vandaag betalen. Schaf al die meerkost af en ons frietje wordt terug een alledaags betaalbaar product. Maar dan moet je ook terug de frietkoten toelaten en ze niet verplichten om in een huis te gaan zitten, hé ! Want die tendens kost ook stukken van mensen, brandveiligheid, verzekering, exploitatiekosten, afzuiging en filtering van vetdampen en uiteindelijk brengen ze geen méér kwaliteit aan het basisproduct: de friet op zich – Smakelijk allemaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() Eén ding is zeker, de friet wordt zuur ... straks krijgen we er nog kanker van ... misschien ligt daar de prijsverhoging wel ...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Vreemdeling
|
![]() Wat is het vals plaatje ? En wat is die leugen, die ik zogenaamd wil verkopen?
Kan je iets concreter zijn? Merci. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De aardappels zijn dan wel goedkoper, die prijzen zijn ondertussen netjes gecompenseerd met de energieprijzen.
Nu weet ik wel dat dit een onpopulaire gedachtengang is, zeker onder de geschifte forumcommunisten, maar ook zelfstandigen hebben recht op een inkomen.
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
Enerzijds verdiende je vroeger veel minder, tevens was de populatie veel kleiner en was er gewoon meer grondstoffen per persoon. Dankzij globalisatie is de ecologische voetafdruk van de westerse mens sterk afgenomen ten voordele van Afrika en Azie; Dat betekent dus dat zij mee-eten van de patat die vroeger uitsluitend voor europa was.... dus... die patat is duurder en je betaalt meer aan het frietkot.
![]() |
![]() |
#108 |
Banneling
|
![]() In het frituur valt de friet nog mee van prijs. Het is in zo'n keten waar het personeel de ballen verdiend en de grote winsten naar het buitenland worden gesluisd dat de friet duur is voor wat je krijgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
|
![]() Drie hoeraatjes voor de ketens!
![]() |
![]() |
#110 |
Partijlid
|
![]() Waarom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Vreemdeling
|
![]() De teloorgang van de frituur heeft te moaken met dat Maria (sprekt da na ôt als Marja), ni mier en gien frieten mier bakt. Ze is er ni mier. Ze is te voal bezig mè pandjes op te kopen in 't stadt. Ze weurdt rijk door onze friet en kent ons ni mier.
Waar is de taid: Maria, veur mai e klentje zonder iets der oep. Wa is't, zeded te gierig? Da was Maria. Zo ken ik ze. Neen, maske, k' hem te voal gezoapen en ne snack zou me goe doeng. Joa, oep een ander a geld uitgeven en hier komen zieveren. Da was Maria. Ik wens da maske voal sukses, ze é mijn hart gestolen, sjotte dikwijls tegen mijn kloten en bewust en zai wist da en ik wist da. Marja wat een lol hebben wij toch 'onbeuwst' getrapt met die hollanders: een patat met. Met w�*, keiskop, zei ze dan. Ik kon er enkel mee lachen, maar den Hollanders dus ook, he Is de friet duurder geworden ? Ik denk eerder dat Maria verdwenen is om die verhogibg te compeseren, en nu betalen wij nog altijd voor de loeten van Maria. Marja ge et os wa oangedoan, maske... Ge wordt a monument en we missen a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kilo ingevoerde diepvriesfrieten kost tegenwoordig minder dan een kilo geschilde patatten van eigen bodem, als dit een troost mogen wezen. Juist ja, in het buitenland zijn de voedselprijzen iets raisonabelder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Vreemdeling
|
![]() Raven, ik volg je ecolgische voetafdruk niet. Betekent dat de Afrikaan onze patat, zelf een ingevoerd product vanuit Zuid-Amerika in onze wereld, moet leren eten als een zetmeemproduct ? Net zoals de tomaat ? In jouw vergelijking; 'dat is niet te vergelijken', ga je een wezenlijk probleem te buiten.
Hetgeen ik vertelde, was 'mijn' realiteit, mijn eigen ervaring en dat was ook zo. Je denkt wereldeconoom te zijn, maar het zijn net die mensen die mijn friet net zo duur hebben gemaakt. En ik begrijp jullie niet. Kunnen we ons pakje friet terug brengen naar de lokale boer, of moeten we er de wereldwijde markteconomie bijsleuren om onze prijs te verantwoorden en ik vraag me hier terecht af, mag ik nog een patat ('aardappel') kopen bij een boer in de polder of ben ik dan een economische ondergraver ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Banneling
|
![]() Dit zou best wel eens kunnen kloppen:
En de aardappel mag dan goedkoper geworden zijn, de frietkotbaas zag zijn overige uitgavenposten wel fors duurder worden. Frietvet of -olie is in een half jaar tijd veertig procent duurder geworden. Ook de prijs van het gas waarmee de meeste frituristen hun vet verwarmen, is fors gestegen. Bovendien is ook het vlees in het frietkot zo'n veertig procent duurder geworden. 'Ik begrijp niet dat ik moet lezen dat de varkensboeren almaar minder verdienen, terwijl wij almaar meer betalen voor onze bouletten en frikandellen', zegt Lefèvre.De meesten klagen toch ook dat hun koopkracht enorm is verminderd... Dit alhoewel de prijs van een tv, frigo, gsm, pc... enorm veel goedkoper is geworden... Ze eisen een koopkrachtvermeerdering... Ze willen dus de ferituristen achterna.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Minister-President
|
![]() Ik heb het voor het eerst van't weekend gemerkt, normaal ga ik wel eens in de week ergens frietjes eten in Antwerpen, nu daar betaal je gouw tussen de 1.8€-2.5€, nu van't weekend ging ik eens in een klein an een gezellig frituurke ergens in't waasland en de prijzen lagen daar 1.2€-1.5€ voor een respectievelijk klein en groot pak. Prijsafspraken lijken me uit de lucht gegrepen, eerder individueel winstbejag.
![]() |
#116 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Kijk eens hier, een post die alle aspecten in rekening brengt en het oordeel aan de lezer overlaat. Een echte mening en geen selectieplaatje dat een vals beeld poogt te scheppen om een leugen verkocht te krijgen."
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Partijlid
|
![]() Oud Vlaams recept uit 1635:
Men schille bintkens en snyde dese in plaecxkens. Daeraf snydmen langhe stenghels. Men verwaereme in eene cuperne ketele eene menghe 30 procenten osschenwits ende 70 procenten palmvets, so daermen die stenghels in baeckt tote sy eene couleur oft praeysencie hebben gecreghen ransigher boter. Daerna gaet mense nog ten tweeder male backen, op een feller vuer, onderwyl opschuddende geduerende den tyd dwelcke men noodig heeft een hoenderei te pocheren. Zoek het anachronisme ![]() Waarmee ik maar wil zeggen: als 't u niet aanstaat, bakt uw frieten dan zelve. Laatst gewijzigd door The_fat_bloke : 12 mei 2008 om 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Frietprijs leidt tot antitrustonderzoek
De forse stijging van de frietprijs in ons land haalt vandaag zelfs de voorpagina van de Financial Times. Die bericht dat minister van Economie Vincent Van Quickenborne de concurrentie-autoriteiten met een onderzoek belast heeft naar de prijsstijgingen. De sector zelf reageert furieus en wijst op de duurdere frituurolie. (tijd) - Van Quickenborne opende vorige maand ook het vuur op de Bakkersbond, die haar leden ertoe zou hebben aangezet om de prijzen kunstmatig op te krikken. Ook de sector van de meelproducenten zou met prijsafspraken de broodprijs hebben opgekrikt. De reactie van Van Quickenborne is geen alleenstaand geval. Ook elders in Europa reageren ministers op de inflatie van de voedselprijzen met antitrustonderzoeken en beleidswijzigingen. Zo wil de Franse president Nicolas Sarkozy de wetgeving rond supermarkten versoepelen zodat de prijzen omlaag kunnen. In Luxemburg heeft de minister van Economie bedrijven gevraagd waarom hun producten er zoveel duurder zijn dan over de landsgrenzen. Juristen wijzen erop dat er een politieke mentaliteitsomslag plaatsvindt waarbij anticoncurrentiemaatregelen worden beschouwd als een op consumenten gericht beleidsapparaat. Op zich zijn de recente stijgingen van voedselprijzen echter niet abnormaal, gezien de duurdere grondstoffen. Toch staan sommige prijsevoluties niet in verhouding tot de gestegen grondstoffenprijzen. Dat blijkt uit cijfers van de Europese landbouwcommissaris Fischer Boel. De Europese anticoncurrentie-autoriteiten beginnen hun pijlen meer en meer te richten op de distributiekanalen, en minder op de voedingsproducenten. 'Men gaat ervan uit dat er ergens in de aanvoerketen mensen rijker worden op de kap van consumenten,' klinkt het. Toch klinkt er sussende taal in de Europese instellingen. 'De algemene evolutie van de grondstoffenprijzen suggereert dat de gestegen voedselprijzen weinig te maken hebben met inbreuken op de concurrentieregels,' aldus een functionaris. Toch engageert de EU zich om de situatie van dichtbij te blijven opvolgen. 12:25 - 21/05/2008 Copyright © De Tijd
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn de frieten dan ZO duur,ik vind dat nog mee vallen
|
![]() |
![]() |