Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2004, 21:15   #101
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sancho
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Ach ja, ik ben een president vergeten ... die middels een blokkade verantwoordelijk is voor de dood van 500.000 kinderen (schatting WHO)
Even googelen brengt aan het licht dat de economische blokkade of ook wel embargo genoemd, loopt van 6 augustus 1990 tot ongeveer mei 2003. Tussen deze periode waren er 3 presidenten : George Bush (1989-1993), Bill Clinton (1993-2001) en George W. Bush (2001- ).
Bovendien, deze blokkade is ingesteld door de veiligheidsraad van de Verenigde Naties.

Op uw andere argumenten ga ik niet meer in, aangezien u ook niet de moeite doet om op iemand anders zijn tegenargumenten in te gaan.
Sancho,
Voor je je op je tenen getrapt voelt, toch dit:
Ik zou met plezier op elk argument ingaan, maar :
Je vergeet dat hier maar 1 (één) filo zit, géén volledige partij met infrastructuren, propaganda-afdeling en documentatiedienst, dus moet ik me wel beperken: mijn dag telt ook maar 24 uur en "men" wil me soms wel eens elders zien dan aan de pc

Verder werd die blokkade idd ingesteld door de UN, maar onder zware US-druk. Ook niet vergeten dat voor Dubbya president werd zijn papa ook al geuime tijd aan het hoofd van de CIA heeft gestaan, zodat de Bush-dynastie toch verantwoordelijk kan geacht voor een aanzienlijk deel van de buitenlandse politiek van de US.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2004, 21:31   #102
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Zie bijvoorbeeld het ostentatief dragen van de hoofddoek waarmee de moslima's alle niet-hoofddoekdragers meteen maar als zedeloos bestempelen.

Citaat:
[size=6],,Hoofddoek is symbool van een ideologie''[/size]

ISTANBOEL -- Het meest liberale moslimland ter wereld ligt onder vuur van radicale islamieten omdat het te vrij, te democratisch en te westers is. Maar de progressiefste islamprofessor van Turkije, Zekeriya Beyaz, laat zich niet uit het veld slaan door de jongste aanslagen in Istanboel. ,,Misschien lokken onze ideeën reacties uit, zijn ze voor terroristen een reden om geweld te gebruiken. Het zij zo.''

Met zijn ouderwetse grote bril lijkt Zekeriya Beyaz eerder een eind achter dan ver voor te lopen. Niets verraadt dat deze kleine man de islamitische wereld keer op keer verbaast met zijn revolutionaire denkbeelden. Of het moeten de kleine pretoogjes achter de grote glazen zijn die beginnen te stralen als hij aan het woord is. Alsof hij voortdurend wil zeggen: ,,Daar kijk je van op, hé?''

...

Niet alleen ,,de Arabieren'' vinden Beyaz dus te vooruitstrevend. Ook in Turkije zelf vinden velen dat hij te ver voor de troepen vooruit loopt. En ze hekelen Beyaz vooral omdat hij een grote voorstander is van het verbod op het dragen van de hoofddoek. De seculiere staat Turkije tolereert die niet op scholen, universiteiten en overheidsgebouwen.

Ook op het terrein van de Marmara-universiteit is de hoofdbedekking voor vrouwen verboden. Maar de vele vrome studentes op de theologiefaculteit proberen er zoveel mogelijk onderuit te komen. Alleen in de klas moeten ze wel hun haren tonen, maar zodra ze buiten zijn, zetten ze een extra grote wintermuts op. En eenmaal bij de poort glippen ze meteen een bewakershutje in waar ze hun hoofddoeken weer omdoen.

,,Het gaat niet om de hoofddoek op zich'', zo legt Beyaz de reden van het verbod uit. ,,[size=5]We zijn ertegen omdat het een symbool is van een ideologie. De gedachte dat alleen vrouwen met een hoofddoek goede moslims zijn en dat vrouwen zonder bedekking onzedig zijn, tolereren we niet.[/size] In hun privé-leven moeten ze dat zelf weten, maar hier moeten ze zich houden aan de regels van de staat.''

Die principiële houding kwam de professor een paar jaar geleden al eens duur te staan. Tijdens een felle discussie over het verbod stak een student hem in de borst.

...

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9330
Zo hoor je het ook eens van iemand die in een moslimomgeving is opgegroeid.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2004, 21:57   #103
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DearMrT
Het is verbazingwekkend hoe fel sommigen onder ons bereid zijn om aartsconservatieve elementen die tot uiting komen in de Islam te veroordelen en gelijkaardige elementen in het Christendom als onaanzienlijk af te doen.
De angst voor het vreemde wint het duidelijk weer van de ratio...

Zowel de Koran als de Bijbel bevatten passages die onomwonden aanzetten tot het doden van ongelovigen, verkrachting, seksisme, mensenoffers en nog meer van dat moois. Tevens bevatten ze stukken die juist de vorige praktijken veroordelen en oproepen tot verdraagzaamheid, vredelievendheid en broederschap. Het zijn juist deze verzen die de beide religies hoog in hun vaandel dragen.
Je vergeet wel dat het Nieuwe Testament voor de Christenen het Oude Testament heeft "geamendeerd".
Je moet eens in Google kijken naar <continuity old new testament>:
d�*�*r zijn theologen schijnbaar nog niet uitgepraat
Oud 15 maart 2004, 22:04   #104
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanne
Citaat:

[size=6]B U L L S H I T ! [/size]
Die overweldigende meerderheid die in haar vuistje zat te lachen na de aanslag in Madrid en schitterde door haar overweldigende betuigingen van medeleven
zegt Hanne.....
Oud 15 maart 2004, 22:10   #105
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn wel de hatelijkheden van de moslims tegenover ons niet-moslims waar wij het meest last van hebben.
En omgekeerd niet, denkt u?

Citaat:
Van hun minachting en hun cultiveren van apartheid. Hun dagelijks laten blijken dat ze ons Europeanen te vies vinden als levenspartner bijvoorbeeld. Van hun racistische houding tegenover ons die hen door hun "geloof" wordt opgelegd.
Welke moslims kent u dan persoonlijk? Allemaal? Awel, voor elke mens die uw stelling onderschrijft, ken ik er minstens ene die dat zal ontkrachten. En waar staat u dan?

Citaat:
Zie bijvoorbeeld het ostentatief dragen van de hoofddoek waarmee de moslima's alle niet-hoofddoekdragers meteen maar als zedeloos bestempelen.
Sta mij toe :

Of denkt u ook bij elke vrouw die u geen blik waardig gunt dat u een echte lelijkaard moet zijn... ?
Oud 15 maart 2004, 22:15   #106
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Laat ik duidelijk wezen.
Ik ben geen Moslim, en heb een aversie tegenover het dogmatische denken dat elke religie kenmerkt.
Wat ik probeer aan te tonen, is dat de Islam op zich geen haatdragende religie is, maar dat het, net zoals het Christendom, onderhevig is aan mensen die de voorschriften aanwenden om hun eigen belangen te dienen. Nuanceren, mensen, nuanceren is zo belangrijk...
110% akkoord
Oud 15 maart 2004, 22:35   #107
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Laat ik duidelijk wezen.
Ik ben geen Moslim, en heb een aversie tegenover het dogmatische denken dat elke religie kenmerkt.
Wat ik probeer aan te tonen, is dat de Islam op zich geen haatdragende religie is, maar dat het, net zoals het Christendom, onderhevig is aan mensen die de voorschriften aanwenden om hun eigen belangen te dienen. Nuanceren, mensen, nuanceren is zo belangrijk...
110% akkoord
Ik stel voor dat jullie zelf eens beginnen met nuanceren, en bij voorbeeld een vergelijkende analyse maken van het dogmatisch karakter van beide religies, alsook van de impact van het dogmatisch karakter van beide religies op het leven van de hedendaags christen en moslim.

Ik kan u bij voorbaat vertellen dat de overweldigende meerderheid van de christenen die dogma's lustig aan hun reet vegen, terwijl dat voor de overweldigende meerderheid van de moslims zo niet is.
Getuige de luidkeelse protesten toen het gebruik van de hoofddoek in openbare plaatsen in vraag werd gesteld.
Niet 1 christen die betoogd heeft omdat hij geen kruisteken meer mag dragen in openbare ruimtes ...
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2004, 22:37   #108
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Laat ik duidelijk wezen.
110% akkoord
Ja, maar, wat als de meerderheid beslist om de religie te interpreteren langs de kant dat ze zogezegd niet bedoeld is om geinterpreteerd te worden ? Daar sta je dan.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2004, 22:43   #109
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat jullie zelf eens beginnen met nuanceren, en bij voorbeeld een vergelijkende analyse maken van het dogmatisch karakter van beide religies, alsook van de impact van het dogmatisch karakter van beide religies op het leven van de hedendaags christen en moslim.
Interessant onderwerp : Religie versus nuance.
Misschien ineens alle grote religies eens vergelijken, hun dogmatisch karakter en hun impact op de civiele maatschappij.
Oud 15 maart 2004, 22:44   #110
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Citaat:
Misschien ineens alle grote religies eens vergelijken, hun dogmatisch karakter en hun impact op de civiele maatschappij.
En welke onpartijdige arbiter of rechter krijgt die eer?
Oud 15 maart 2004, 23:06   #111
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

In onze westerse samenleving hebben we na eeuwen praktijkervaring uiteindelijk een evenwicht gevonden tussen "kerk" en "staat". D�*t impliceerde niet dat de kerk zich moest onthouden van maatschappelijke kritiek of politieke opinie, maar wél dat ze zich moest onthouden zich te moeien in de werking van de staat en het gezag ervan moest respecteren. Vandaag is er in ons christendom geen enkele gelovige met een greintje gezond verstand die dat nog in vraag zal stellen. We hebben geleerd uit het verleden. En het is die "lering" die uiteindelijk onze europese "way of life" is gaan vormen. Christelijk geïnspireerd, maar met een scheiding tussen kerk en staat mét het pluralisme eigen aan een gezond streven naar democratie.

Het Islam-model staat daar haaks op; religieuze dogma's worden systematisch hoger ingeschat dan de wet. En de Koran staat bol van de intolerantie tegen andersdenkenden (en andersgelovigen). Ge moet blind zijn om dat niet te zien. Op vele vlakken staan de boodschap die het christendom uitdraagt en de boodschap die uitgaat van de Koran lijnrecht tegenover elkaar.

En daar komen spanningen uit voort... Ik vraag me af of het wel zo gezond is om de Islam in west-europa als een officiële godsdienst te erkennen, wanneer we in heel onze geschiedenis geen enkele culturele kruisbestuiving hebben ondervonden en derhalve dus ook nagenoeg geen gemeenschappelijke wortels hebben. West-Europese christenen en moslims "begrijpen" elkaar niet: van sommige islamitische opvattingen gruwelen wij, en sommige van onze fundamentele overtuigingen worden door moslims als decadent gezien.

Verbod zie ik niet haalbaar; is trouwens ook een onzinnige stelling. Maar formele erkenning is dat evenzeer; daarvoor is het water tussen onze culturen veel te diep...
Oud 15 maart 2004, 23:47   #112
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
daar staat de bijbel vol van:
http://www.evilbible.com/
http://skepticsannotatedbible.com/
Rape and abuse according to Gods' Will
http://forums.govteen.com/showthread...threadid=13263
en deze links zijn maar voorbeelden, er is véél meer,(zoals in al dgl. geschriften, koran en Torah inbegrepen, uiteraard)
Ik schreef het gisteren al in een ander forum Filosoof. De bijbel kan de Europeaan geen reet meer schelen.
Het verschil ligt 'm in het feit dat moslims hun leven, denken en doen helemaal in functie van de islam organiseren, terwijl de westerling zijn leven, denken en doen helemaal [size=6]niet [/size]in functie van de bijbel organiseert. En, ga je nu het tegendeel beweren, of sleep je weer een paar heeeeel oude koeien uit de gracht.
Citaat:
De bijbel kan de Europeaan geen reet meer schelen.
Op basis daarvan worden in Ierland en Griekenland nog altijd echtscheidingen verboden (en hoe zou dat in Portugal zitten?), werden in oostelijk Duitsland en Polen abortus weer verboden en tracht men dat ook te doen in de US (hoe zou dat in Griekenland zitten?). Met diezelfde bijbel op zijn bureel verschijnt Dubbyah om zijn volgende oorlog aan te kondigen.
Er zijn ongetwijfeld moslims die hun leven in functie van de koran organiseren , maar dat is (gelukkig!!) toch een minderheid zoals de christenen die hun leven in functie van de bijbel organiseren (de meerderheid van de moslims houdt het bij de ramadan en de feesten, zoals christenen ook nog wel religieuze tradities volgen (doop, onderwijs communie, huwelijk, begrafenis) Ik ken ook nog christenen die op bedevaart naar Rome, Padova, Compostella of Lourdes trekken.
Is Scherpenheuvel inmiddels een spookstad geworden?
Met moslims of de islam aan te vallen krijg je in elk geval een contraproductief effect: ghettovorming en radicalisatie, wat de échte xenofoben uiteraard niet onwelvallig is.
verkeerde politiek dus, ten zij jij de xenofobe kaart wil trekken...
Oud 15 maart 2004, 23:48   #113
Watje
Burger

Watje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Christelijk geïnspireerd, maar met een scheiding tussen kerk en staat mét het pluralisme eigen aan een gezond streven naar democratie.
Citaat:
Verbod zie ik niet haalbaar. Maar formele erkenning is dat evenzeer; daarvoor is het water tussen onze culturen veel te diep...
Volgens mij spreek je in bovenstaande paragrafen jezelf tegen.

Citaat:
Op vele vlakken staan de boodschap die het christendom uitdraagt en de boodschap die uitgaat van de Koran lijnrecht tegenover elkaar. ...
Kan je hier enkele voorbeelden van geven, want gehuld in vaagheid, kan je om 't even wat beweren.

Citaat:
En daar komen spanningen uit voort... Ik vraag me af of het wel zo gezond is om de Islam in west-europa als een officiële godsdienst te erkennen, wanneer we in heel onze geschiedenis geen enkele culturele kruisbestuiving hebben ondervonden en derhalve dus ook nagenoeg geen gemeenschappelijke wortels hebben. West-Europese christenen en moslims "begrijpen" elkaar niet: van sommige islamitische opvattingen gruwelen wij, en sommige van onze fundamentele overtuigingen worden door moslims als decadent gezien. ...
Geen kruisbestuiving??? Nooit algebra gekregen op school? Al eens gehoord van scholastiek, sterrekunde, Euclides, Copernicus, ... ?
En indien onder jouw "ons" christendom ook de Oosteuropese orthodoxe kerk valt: al eens gehoord van iconoclasme?
Watje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2004, 23:59   #114
Watje
Burger

Watje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat lees ik in de Koran? Ze zullen mij blijven haten totdat ik mijn geloof opgeef.
Jij werkt er in ieder geval hard aan, om deze profetie te laten uitkomen ...
Watje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2004, 00:27   #115
sancho
Provinciaal Statenlid

sancho's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach ja, ik ben een president vergeten ... die middels een blokkade verantwoordelijk is voor de dood van 500.000 kinderen (schatting WHO)
Citaat:
de Bush-dynastie toch verantwoordelijk kan geacht voor een aanzienlijk deel van de buitenlandse politiek van de US.
Ik merk een nuanceverschil ! Dit is tenminste constructief
Greetz Filo
sancho is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2004, 02:24   #116
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Darwin
Oud 16 maart 2004, 02:50   #117
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Darwin
Citaat:
onpartijdig
Oud 16 maart 2004, 02:53   #118
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Darwin
Citaat:
onpartijdig
Is filosoof dan onpartijdig
Oud 16 maart 2004, 02:58   #119
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Is filosoof dan onpartijdig
werd er dan geen onpartijdig rechter gevraagd?
De anti-islamposities de Darwin aanneemt doen me twijfelen aan zijn onpartijdigheid
Oud 16 maart 2004, 11:22   #120
DearMrT
Partijlid

DearMrT's schermafbeelding

Standaard

Waarom is het zo moeilijk voor jullie Christenhonden om te erkennen dat beide religies een zeer geweldadige en onverdraagzame toon aanslaan in hun Heilige Geschriften? Voorbeelden genoeg in deze thread die dat staven...Jullie doen het voorkomen alsof fundamentalistische of ultra-conservatieve stromingen in het Christendom verschoonbaar zijn en in de Islam een zodanige bedreiging zijn voor onze maatschappij dat de Islam in zijn geheel zou moeten verboden worden.

Het Christendom komt veelal verdraagzamer over, omdat deze religie de confrontatie met het humanisme reeds achter de rug heeft. Wat wij nu kennen als 'christelijk' in onze samenleving is een mengelmoes van waarden die uit de Verlichting voortkwamen en traditionele waarden, zodat het lijkt dat het Christendom an sich een verdraagzame, verlichte godsdienst is. Dit is nochthans een benadering die eigen is aan onze contreien, een stroming die lang niet door alle Christenen gedeeld worden.
Hoeveel kerken zijn er niet in de Verenigde Staten die openlijk racistisch zijn, disriminatie tegenover homoseksuelen prediken en een terugkeer naar middeleeuwse waarden willen bewerkstelligen?

De Islam heeft, net zoals het Christendom, ettelijke stromingen die de Heilige Geschriften op verschillende wijzen interpreteren. De fatwa's uitgevaardigd door enkele van die stromingen botsen met onze humanistische Westerse waarden, en ondergaan hierdoor aanpassingen, wat tot een 'Europese' adaptatie van de Islam heeft geleid. Anderen
zetten zich af tegen sommige van onze waarden en pleiten voor een eigen plaats van traditionele Islamitische waarden binnen onze samenleving. Islam en humanisme ontmoeten elkaar nu, juist op dezelfde manier zoals het christendom de invloed van de Verlichting onderging eeuwen geleden...

Lobbyen conservatieve moslims voor het loochenen van sommige humanistische waarden in Europa? Jazeker...Zijn wij zo bang voor hen dat we daarvoor een hele godsdienst willen verbieden?
Stand, men of the West, and fight...Dat is niet vechten, dat is u opsluiten in uw fort en ferm in uw broek doen.
DearMrT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be