Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2008, 16:14   #101
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Groep 1:
Zij die niet kunnen lezen en posten uit verveling.

Groep 2:
Zij die de draagwijdte van het woord "Xenofobie" niet kennen. En trots zijn op hun modieuze haat voor alles wat vreemd is. Zonder te beseffen waar het vandaan komt.

Groep3:
Zij die wel degelijk beseffen dat "xenofobie" een teken van ziekenlijke angst is ten gevolge van onwetendheid en domheid. En daarom zich gekwetst en onzeker voelen wanneer iemand hen een spiegel voorhoud.
Ik vertaal even :

jij bent het niet met me eens ? Dat wil dus zeggen dat je ofwel
1. te dom bent want je kan niet lezen
2. te dom bent want je kent de betekenis van het woord niet
3. te dom want xenofobie is een gevolg van domheid en ook nog onzeker

Ik ben persoonlijk vlaamsgezind om redenen die hierboven nog niet eens opgesomd stonden , maar indien jij erg arrogant komt verklaren dat ik dom ben omdat jij het niet met me eens bent dan jaag je me de kast op. En dat doet men met de vlamingen al te lang , uitmaken voor dom/achterlijk/haatdragend ...

Zou het kunnen dat mijn anti-reflex gegroeid is uit de arrogantie van uw soort ?
( en met soort bedoel ik niet alle franstaligen , enkel alle franstaligen die zich als beter als ons beschouwen )

Er zijn slachtoffers van deze situatie bij de franstaligen , diegenen die niet arrogant en vlaamshatend zijn , en zij zijn vooral het slachtoffer van uw soort want ook voor hen komt het samenlevingsmodel in het gedrang.

Uw arrogantie maakt alles kapot, en dat zeg ik niet alleen , dat zeggen ook mijn waalse vrienden en kennissen. In Wallonië zijn er best nogal wat mensen die beseffen dat de OORZAAK van het probleem ligt bij arrogante walen en ( vooral ) brusselaars die de vlamingen miskennen. Het zijn volgens mijn waalse vriendne ZIJ die de vlamingen al veel te lang op de kast gejaagd hebben. Mijn waalse vrienden vinden overigens ook dat er meer walen nederlands zouden moeten leren en stoppen met kappen op de vlamingen.

En nu jij , zijn mijn waalse vrienden ook anti-waalse-racisten of de zwijgende meerderheid die het slachtoffer wordt van de "franstalige taalimperialisten" ? ( ik zet dit tussen aanhalingstekens omdat dit letterlijk hun woorden zijn )

Citaat:
Ik hoor dikwijls de opmerking:
Nieuwe verkiezingen ? Wat zal dat oplossen ? Na de verkiezingen zitten we met dezelfde Walen opgescheept.
Er zit een kern van waarheid in , nieuwe verkiezingen zullen geen oplossing bieden omdat de franstalige taalimperialisten het in alle grote waalse partijen voor het zeggen hebben. Helaas.

Citaat:
Maar nu ernstig. Wat hebben Vlamingen te vrezen van Walen ? Waarom bevriezen zoveel Vlamingen van angst ? Om dan te ontdooien in zulk een blinde haat. Niet in staat nog te denken. Niet in staat om te onderhandelen en echt iets van waarde uit de brand te slepen ? Niet in staat om meer dan 1 "one liner" te brengen.
Het is geen angst , het is een moeheid, moegetergd door het anti vlaamse racisme van de franstalige taalimperialisten die onze cultuur liefst zouden uitroeien. En dit is al erg lang zo.

En voor je die uitspraak als nonsens afdoet, zegt volgend citaat u iets ?
"la belgique sera latine ou elle ne sera pas"

Citaat:
Gooi de haat overboord. Denk klaar. Wees sterk en voorbereid in je argumenten. Xenofobie is geen goede partner aan een onderhandelings tafel.
Wij hebben geen haat , we zijn enkel de haat tegen ons vanwege franstalig uitschot kotsbeu en we zijn op een punt aangekomen dat meer en meer mensen zeggen "je m'en fous , als die walen ons uitmaken en miskennen hoeft het voor ons niet meer"

En onderhandelen ? hebben we 14 maanden geprobeerd, keer op keer kwam er "non" of belachelijke tegeneisen van de franstalige taalimperialisten. Overigens , indien wij niet in staat zijn om in overleg met de franstaligen een deftig akkoord te sluiten, toont dat dan ook niet aan dat de franstaligen tegenwerken en geen deftig akkoord willen ?

mvg. sint ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 16:20   #102
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op korte termijn is het resultaat hetzelfde. En dat is gewoon gezond verstand. Niet het naäapen van één of andere politieke strekking, Vlaams of Waals.
De afstand tussen federalisme en confederalisme is veel kleiner dan die reeds afgelegd tussen unionisme en federalisme. Voelt u zich minder Belg dan? Het verschil met separatisme kan niet uitgesprokener zijn, op korte of lange termijn.

Citaat:
Het standpunt van een ander uitleggen naar iemand die enkel argumenten zoekt om het groot gelijk van z'n eigen standpunten aan te scherpen is als zwemmen tegen de stroom in. Is verzuipen wanneer de discussie leidt tot een punt waar de standpunten moeten verdedigd worden. Het spreekt vanzelf dat ik niet in dat valletje loop. Ik ben liever de tweede muis.
Ik vraag u niet iemand anders' standpunt uit te leggen, enkel dat van u. Als u dat een 'valstrik' vindt, mij niet gelaten, maar dan geen pompeuze posts meer over hoe wij allemaal doof, blind en dom zijn aub. (extra punten voor de verwijzing naar je avatar? )
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 16:20   #103
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het afscheuren van Groot Nederland gebeurde hoofdzakelijk onder impuls van Frans sprekende Vlamingen, met als doel een elitair bestuur gebaseerd op een cijnskiesstelsel.
Eigenlijk ging het vooral uit van Henegouwse landadel en grootgrondbezitters die wat agitatie sponsorden.

De meeste vlamingen waren tegen de afscheiding en in de jaren 1840 tot 1860 is er in onder andere Antwerpen Gent tegen de nederlandstalige vlamingen een "noodzakelijke terreur" gevoerd vanwege de franstalige taalimperialisten. En voor je het zou vragen : ja, de term komt van henzelf , ze gaven dus openlijk toe dat een onafhankelijk belgië in het noorden van het land niet door de volkswil gedragen werd.

Citaat:
Maar je kan echt niet ontkennen dat 95% van de Vlamingen niet weet wat er gebeurd in Wallonië. Dus vraag ik jou, waarop is al deze *walen haat* gebaseerd ?
Simpel , het is gebaseerd op de walen/taalimperialisten die zich in Vlaanderen vestigden ( halle en vilvoorde onder andere ) en weigerden onze taal te leren of op burgemeestertjes die de taalwetten continu overtreden, enzovoorts : dus die is gebaseerd op de acties van de franstalige taalimperialisten in VLAANDEREN.

nu jij.

mvg. sint ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 7 augustus 2008 om 16:28.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 17:36   #104
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"la belgique sera latine ou elle ne sera pas"
Desiré Felicien Joseph Francis Mercier. Leuk om dat nog eens terug te zien. Het staat buiten kijf dat Mercier anti Vlaamse taal was. Hij was ook anti Waals.

Deze zin stamt uit een periode waar het Belgische volk dialecten sprak. Vlaamse dialecten en Waalse dialecten. Naar mijn weten, maar ik kan fout zijn, hadden noch de Vlaamse noch de Waalse dialecten een vorm om in te schrijven. Ook geen vorm van "algemeenheid".

Het Vlaams is geëvolueerd naar ABN. Er is helaas geen ABW ontstaan. De Waalse dialecten zijn zowat verdwenen.

Het Frans werd gebruikt in alle bestuurlijke instanties in België. En dus, geheel in de tijdsgeest, door de elite als dé taal tot communicatie gezien.

"la belgique sera latine ou elle ne sera pas" markeert een tijd waar het ging tussen de elite die Frans sprak en *het plebs* dat een dialect sprak.

Mercier kwam op tegen de dialecten. Alle dialecten.

"la belgique sera latine ou elle ne sera pas" is trouwens een verspreking. Ze komt uit de tijd dat Mercier besliste om het latijn in de kerken af te schaffen. In die zin is het dubieus om de zin vandaag nog te gebruiken. Zeker wanneer de rol van de kerk niet in de context wordt opgenomen.

Mercier kwam op tegen alle dialecten. *Het plebs* dat hij zo verachte is aan de ene kant ABN gaan gebruiken. En aan de andere kant Frans.

De situatie van vandaag gaat over een dialoog tussen de ene kant van *het plebs* en de andere kant van *het plebs*.

Ik kan niet ontkennen dat er nog steeds iets van de oude Franse elite overgebleven is. Maar niet genoeg om te veralgemenen. En zeker niet genoeg om de al oude haat te blijven cultiveren. En zeker niet genoeg om *het plebs* maar op dezelfde voet te behandelen als de Franse elite, die in haar vergane glorie aan 't zinken en stinken is.

Tik mij niet op de vingers omdat ik *het plebs* gebruik. I doe dat gewoon om een brug te slaan tussen toen en nu. Geen negatief oordeel vellend door het gebruik van het woord.

Denk je niet dat je een beetje oubollig reageert door het allemaal te degraderen tot de aloude oorlog tussen de toenmalige Franse elite en de moderne Vlaming van vandaag ?

Overigens, de hardheid van je reactie ruikt sterk naar "de kop inslaan van een gematigde Vlaming". Inderdaad als ik onze *posts* vergelijk, dan ben ik zeer gematigd. En jij radicaal. Is het nu zo erg dat ik niet modieus dezelfde richting uitloop als jij ?

Ook, als je mij in quote zet. Doe het dan volledig, of niet. Dank u wel. Ik denk trouwens dat je mij in quote zet vertrekkende van één van de reacties. Dus speciaal voor jou !

Citaat:
Tot zover zijn de reacties in dit topic onder te verdelen in 3 ruw afgebakende groepen.

Groep 1:
Zij die niet kunnen lezen en posten uit verveling. bv:

Citaat:
We? Ik heb er lak aan dat u probeert om mensen die er niks met te maken een collectief schuldgevoel aan te praten. Wanneer begint u over 'onze' schuld aan de holocaust?

Groep 2:
Zij die de draagwijdte van het woord "Xenofobie" niet kennen. En trots zijn op hun modieuze haat voor alles wat vreemd is. Zonder te beseffen waar het vandaan komt. vb

Citaat:
En als een frankofwieter "merde" roept, dan weet je dat hij zijn geduld verliest dat de taalgrens nog niet opgeschoven is, of Brussel uitgebreid met Vlaamse grond.

Groep3:
Zij die wel degelijk beseffen dat "xenofobie" een teken van ziekenlijke angst is ten gevolge van onwetendheid en domheid. En daarom zich gekwetst en onzeker voelen wanneer iemand hen een spiegel voorhoud.

Citaat:
Zijt gij nu echt zo onnozel om te denken dat iedereen die op het VB stemt een racist pur sang is ???
Nu geef ik ridderlijk toe dat wat ik daar schrijf provoceert. Toch ken ik geen andere reactie dan deze, om de reacties die ik kreeg in de verf te zetten als niet ter zake. Ik weet dat je nu beschaamt kijkt, maar het nooit zal toegeven.
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 13:57   #105
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

we moeten dus concluderen dat u nog nooit met de wagen doorheen België bent gereden en een poging hebt ondernomen dezelfde nederlandstalige post te beluisteren
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 17:25   #106
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg

...

Brussel is Vlaams territorium, tot nader order.

Hm, dat klinkt interessant.

Kunt u uw standpunt(en) wat vollediger uiteenzetten?

Dank bij voorbaat.
Ja natuurlijk, ik baseer mij op documenten zoals dit.

http://www.paulderidder.be/print/taalgebruik.pdf

Lijkt mij een klare zaak. Toch lijkt het alsof men hier (in dit forum) Brussel enkel van uit Franse ogen bekijkt. Zelfs in het argumenteren pro Nederlandstalige aanspraken, die enkel gebaseerd zijn op anti Franse attitude. Met anti bereik je niks. Je moet je argumenten uit pro's halen.

En dan vraag ik mij af. Zijn de tenen langer dan de neus, omdat men niet verder kijkt ? En vooral, is het zo erg om een oude verloren vijand te verliezen ?

En weer zeg ik: word wakker aub.
Oud 8 augustus 2008, 22:20   #107
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk, ik baseer mij op documenten zoals dit.

http://www.paulderidder.be/print/taalgebruik.pdf

Lijkt mij een klare zaak. Toch lijkt het alsof men hier (in dit forum) Brussel enkel van uit Franse ogen bekijkt. Zelfs in het argumenteren pro Nederlandstalige aanspraken, die enkel gebaseerd zijn op anti Franse attitude. Met anti bereik je niks. Je moet je argumenten uit pro's halen.

En dan vraag ik mij af. Zijn de tenen langer dan de neus, omdat men niet verder kijkt ? En vooral, is het zo erg om een oude verloren vijand te verliezen ?

En weer zeg ik: word wakker aub.
Fijn, ik word wakker: vroeger was de meerderheid van de Brusselse bevolking Nederlandstalig (ttz, er werd door de meeste Brusselaars een Diets dialect gesproken, en sommigen konden ook in het Nederlands schrijven).

Als ik nù rond me kijk, en mijn oor te luisteren leg, stel ik vast dat de meerderheid van de Brusselaars zich in de omgang met medebewoners van de stad meestal van het Frans bedient.

Ik stel eveneens vast dat zowat �*lle politici van de Franse Gemeenschap van België zich achter de resoluties van het Waals Parlement schaarden, waarin ondermeer Brussel als integraal deel van Franstalig België wordt opgeëist.

Ik stel daarenboven vast dat er tot nu toe nog geen ènkele tegenstem aan Franstalige kant te horen viel. Nog niet één Franstalige politicus heeft zijn/haar collega's op de vingers getikt of aan de oren getrokken om te zeggen dat dat niet zomaar zonder voorafgaand akkoord met Vlaanderen kan, of - nog ergere 'trahison' wellicht - dat 'Brussel' eigenlijk 'bij Vlaanderen' hoort, en dat 'wij Walen' 'ons' daar niet te moeien hebben.

Ik heb ook nog geen één Franstalige politicus horen zeggen dat dat gedoe in de Rand nu wel volstaat, en dat de koppige integratieweigeraars zich maar eens moeten leren gedragen zoals dat van beschaafde mensen kan/mag worden verwacht.

Ik kijk ook reikhalzend uit naar de eerste Franstalige politicus die durft zeggen dat BHV allang - en zonder 'compensatie' - had moeten gesplitst zijn.

Ik vraag mij tenslotte ook af - ik weet het, het is niet niks - wanneer een Franstalig politicus de onevenredige federale vertegenwoordiging van de Vlamingen, de 'alarmbellen', de 'grendels', ... in vraag zal stellen?

Er zal daar toch wel éne rondlopen die rijp is voor democratie, mag ik hopen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2008, 13:15   #108
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Nee je weet nog steeds niet waar de avatar een parodie op is. Dus daar geen extra punten. Maar, je scoort wel het maximum aan punten die er te halen zijn, die er ooit te halen waren, die er ooit te halen zullen zijn, met:

Citaat:
Er zal daar toch wel éne rondlopen die rijp is voor democratie, mag ik hopen?
Amen.

En daarmee heb ik alles gezegd.

Zie het als een toegeving op:
Citaat:
geen pompeuze posts meer over hoe wij allemaal doof, blind en dom zijn aub
*LACHT*
Het ga je goed, tada.

Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 9 augustus 2008 om 13:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be