![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is zo een beetje 'jullie' grootste 'prestatie': herhalen herhalen herhalen elkaar gelijk geven maar de argumenten zijn na 150 onderwerpen nog steeds 'pendent'
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
NOP. Hoort een bankbedrijf, dat door de Overheid is toegelaten om 92% van al het spaargeld van de klanten uit te lenen naar eigen willekeur en belang, terwijl die Overheid zelf inflatie in de hand werkt en rente te laag kiest zodat dat zogenaamd 'risicoloos' spaargeld voortdurend aan koopkracht inboet, waardoor die spaarders worden gedwongen een keuze te maken tussen die diefstal en hun geld wèl met risico te laten beleggen door de banken, overgeleverd aan hun 'kunde' of wanstaltig eigenbelang, thuis in vrije markt, kapitalisme? NOP. Citaat:
Is de banksector de hele privé sector? NOP. Impliceert het label 'privé-bedrijf' vrije markt, kapitalisme? NOP. En toch is het dat wat de makers van die 150 onderwerpen op schreeuwerige wijze doen: vrije markt, kapitalisme hekelen. Is de geldmarkt een vrije markt? NOP. En het wordt nog straffer! Ze pleiten voor NOG méér Overheidsbemoeienis. De grootste dieven de regels laten maken die diefstal moeten verhinderen! Haha! Wat gaan die nu doen? Een tweede politicus in de raden van bestuur van de banken zetten? Een derde? Een vierde? En dan manielen op de kosten van de belastingsbetalers/spaarders? Haha! NEE DANK U! Ik pas daarvoor! Citaat:
Mag jij geld bijmaken als particulier? NOP. Wie mag dat? Overheden. Banken. Die bepalen ook zelf de vergoeding die ze geven voor het (barslecht blijkt nu) investeren van spaargeld (de rente). Ze reserveren zelfs die kunstmatig gemaakte winst! Vorig jaar maakten nu gezonken banken nog een miljard euro winst in ons Belziekske! Een jaar later blijken ze niet eens meer die 8% van alle spaargeld te halen als kernkapitaal! Moesten ze werkelijk vorig jaar die miljarden euro's winst hebben VERDIEND dan zou enkel een tapijtbombardement over ons Belziekske een dergelijke katastrofale 'terugval' kunnen verklaren Er rest maar één verklaring: ze pikken als dieven zoveel ze kunnen. Terug naar je 'geld pompen of verzuipen' - wie zou 'verzuipen': verkwistende bedrijven inclusief overheden. Dat zou een licht voor de toekomst geweest zijn. Door die bedrijven te 'redden' gaan de economie nu zoveel meer moeten produceren om dat recht te trekken - en ze daar niet in slaagt (en ze heeft daar alle reden voor) - dan wordt die toekomst pikzwart. Het spaargeld werd verkwanseld en al dat geld dat de overheden 'bijpompen' wordt slecht krediet als het wordt uitgeleend want er werd niks niemendal noppes voor geproduceerd. Dat wéér slecht krediet gaan de banken nu NOG eens uitlenen. Dit werd al talloze malen uitgelegd hier. Snap je het niet of heb je niet gevolgd? Vele jaren lang hebben banken geld uitgeleend dat niet heeft gerendeerd. Het werd potverteerd. En nu gebeurt dat NOG eens, want dat nieuwe geld START al als slecht krediet. Van zodra de andere markten ermee worden geconfronteerd zal de inflatie de pan uitrijzen en dat zal de recessie spiraalsgewijs versterken, waardoor nog minder wordt geproduceerd waardoor het teveel aan geld nog ernstiger wordt enzoverder tot de complete ineenstorting van ook de reële economie. Ben jij voorstander van schaarste, wachtrijen en rantsoenen? Ik NIET! Ik wens de veroorzakers onschadelijk te maken voordat het zover komt. Citaat:
Interessant! ![]() Nee, ik merk hier enkel dat jij alweer geen argument geeft.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Europees Commissaris
|
![]() @ ERW,
heb uw posten even in vogelvlucht doorgenomen. een aantal zaken die u zegt zijn ongetwijfeld juist, maar ik kom blijkbaar tot andere conclusies dan u. als ik u goed begrijp, en om u even zeer bondig samen te vatten: u bent volledig gekant tegen elke vorm van overheidsinterventie. de vrije markt is niet de schuldige van de huidige problemen. de problemen zijn er volgens u gekomen doordat de wetgevende macht zich iets te veel is beginnen moeien met de "onzichtbare hand" en een deel van de koek wilde? of kan u in een paar bullet points even uw kernideeen samenvatten?
![]() |
#104 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ale; effe checken...
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat zou er gebeurd zijn zonder hulp aan de banken. Dan waren we waarschijnlijk al ons spaargeld 100 % kwijt. Ten overstaan van dat verkies ik toch nog altijd inflatie en intussen probeer ik mijn spaarvermogen maar over te hevelen naar veiliger oorden.
Met dank aan degenen die mij attent gemaakt hebben op de problematiek inflatie, geldhoeveelheid en overheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die 2 zijn 'mutual exclusive'.
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat begrijp ik, maar gezien de historie bij Dexia, zou ik intussen al mijn spaargeld kwijt zijn geweest bij een failliet. Niet iedereen zou failliet zijn geweest aangezien een aantal banken wel zou overgebleven zijn, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het economische nog goed zou komen in de komende 10 -20 jaar bij een failliet van een aantal grote instellingen. Van inflatie zou er inderdaad geen sprake meer zijn aangezien we in dat scenario regelrecht naar een deflatoire toestand geëvolueerd zouden zijn (allé denk ik dan toch met mijn beperkte kennis)
Tel daar nog bij dat ik werk in de financiële wereld (verzekeringen) dan was ik waarschijnlijk ook nog mijn job kwijt. En als ik dan nog geen nieuwe job vond, zou ik misschien ook wel mijn huis e.d. kwijt zijn geweest. Ik weet niet, maar het lijkt verdomd veel op de beelden van de jaren '30 |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De oorzaken van de crisis zijn niet zo eenvoudig als de meesten willen voorstellen. U zegt ongewijfeld zeer juiste zaken, maar laat ons niet vergeten dat de crisis ontstaan is in de VSA, door hun waanzinnig cheap money kredietbeleid, het bijna onbeperkt drukken van geld. Cheap money voor bedrijven, voor de staat (oorlogjes financieren) en voor de consument (credit card economy en de mogelijkheid 110 % van de waarde van uw huis te kunnen lenen). Europese banken maken zich aan dat onvoorzichtige kredietbeleid heel wat minder of niet schuldig. Maar ze zijn wel zo dom geweest om de brol (de slechte kredieten onder de vorm van een hoop niet -te-waarderen derivaten) van de amerikaanse banken over te nemen. Wij hebben de shit van de amerikaanse banken geimporteerd in een andere vorm en bijgevolg zitten we nu met hetzelfde probleem. De goede wetgeving die de financiele wereld hier onderhevig was, is gewoon omzeild geweest. En dat is nu eenmaal het spel van de vrije markt en het kapitalisme. Hoe je het ook draait of keert: het komt altijd neer op het bedotten, het omzeilen van regels en de andere te slim af te zijn. Uit geld- en hebzucht. Ik zeg het simplistisch, maar in se komt het daar op neer. Kapitalisme en de vrije markt komt altijd neer op het creeren van bubbels. En dan de boel te laten ontploffen, zodat men opnieuw kan beginnen. Creative destruction. Je moet gewoon zorgen dat je de bubble burst ziet aankomen en u veilig stellen. Wie ziet de bubble altijd eerst aankomen? Opnieuw de ratten die constant met het systeem bezig zijn. De ratten hebben hun zakken weer goed gevuld, ten koste van de maatschappij, de overgrote meerderheid van mensen. De gewone man in de straat betaalt altijd. Het is altijd opnieuw de belastingbetaler die de stukken moet lijmen.
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nummertjes toegevoegd aan de quote van uw tekst. 1) Nee, ik verwacht van een overheid dezelfde efficiëntie te bereiken en dezelfde juiste keuze van prioriteiten te stellen als deze waartoe een privé bedrijf in een vrije markt genoopt is. Hoe wens ik die overheid daartoe te 'nopen': echte democratie (zie mijn onderschrift). Ik ben bereid me neer te leggen bij wat de meeste mensen rondom me vinden. Niet dat ik er daarom mee akkoord ga, enkel dat ik bereid ben om het te accepteren. Omdat ik denk dat naarmate een groep mensen groter wordt ze ook meer benadert wat als moreel wordt ervaren door de hele samenleving. Sommigen willen een uitzonderingslijstje waar niemand aan kan raken (zoals diefstal en moord mag nooit zelfs als iedereen dat zou goedkeuren) maar ik zie dat praktischer: als iedereen een moord wil plegen kun je dat toch niet verhinderen, wat dat uitzonderingslijstje reduceert tot iets dat in de praktijk waardeloos is en enkel kan dienen om misbruikt te worden. Ik zie dit systeem als een soort variant van vrije markt, met diene verstande dat de kopers hier de bestuurden zijn en de verkopers de bestuurders. Bestuurders moeten dus op gelijkaardige wijze 'in de markt blijven' die de bestuurden wensen, zoniet worden hun beslissingen ongedaan gemaakt (producten verdwijnen van markt) of worden ze vervangen (bedrijf failliet). 2) Nee, gebrek aan vrije markt is de schuldige. Wie organiseert dat gebrek: overheden. Die wijs ik dus aan als schuldige. 3) Rare vraag. Nee. De problemen zijn begonnen toen a) overheden manieren zochten om het verdiende geld dat spaarders opzij zetten voor de toekomst in omloop te brengen naar hun believen en b) ze met geldgroei en rente begonnen te foefelen waardoor een zichtbare belasting werd vervangen door een achterbakse ontwaarding van het geld dat spaarders opzijzetten voor later. Oorlog voeren? No problem, effe wat geld bijmaken. Meer volk bij het overheidsbedrijf? No problem, effe wat geld bijmaken en uitlenen om de economie effe wat de zweep op te leggen. Dat lukt totdat menselijke, organisatorische, technische en grondstofbeschikbaarheidsgrenzen worden bereikt. Vanaf dat punt buigt deze kunstmatige groei om en evolueert naar een volgend punt van totale ineenstorting. Het is geen onzichtbare hand. Het is een hand die zo groot is dat je ze niet meer dusdanig als hand herkent. Het helpt om wat achteruit te gaan en het totaalbeeld te zien. Dat deed ik een jaar geleden, door hier op dit forum te vragen wat inflatie en rente eigenlijk is. Dank aan sommigen om me dit inzicht te geven. Dus niet vrije markt. Die grote hand vol smeerlapperij van overheden en banken.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 26 oktober 2008 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wil toch wel eens weten waarom de dollar de laatste tijd zo sterk gestegen is, ondanks de toch wel belabberde toestand in de VS en hun onbeperkt drukken van geld...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Inderdaad, maar toch niet zoals in de VS en niet met dergelijke bedragen neem ik aan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() O, jawel hoor; en omdat de hele wereld in hetzelfde schuitje zit heet het geen inflatie maar prijsstijgingen.
![]() |
#115 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF09102008_064 Citaat:
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U hebt "de vrije markt" niet helemaal begrepen ...
![]() |
#117 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoek het gewoon niet te ver: Ofwel ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen verlies, ofwel ben je niet in staat om verantwoordelijk te zijn. Citaat:
In een dictatuur wordt iedereen dom gehouden, in de vrije markt wordt duidelijk wie het is.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 26 oktober 2008 om 21:25. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo?
Hebben particulieren Jos en Guust ne kleurenprinterke gekocht en zijn ze euro's beginnen kopieren? Of heeft Fons wat sites van de banken gehackt en de bedragen gezeropadded naar rechts? Nee? Dan zal het toch de ECB geweest zijn. Ik vrees wel dat dat niet past in je zwartmakingscampagne dus sorry ze!
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 26 oktober 2008 om 21:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Burgemeester
|
![]() Ik denk dat het veel zelfverklaarde linksen tegen de borst stuit dat hun stelling, dat de markt verantwoordelijk zou zijn, toch niet zo waterdicht blijkt te zijn en dat anderen – liberalen godbetert – schijnbaar betere verklaringen naar voren kunnen schuiven. Bijgevolg vervallen ze in een soort van manie waarbij wild om zich heen geschopt wordt.
|
![]() |
![]() |