Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2008, 20:03   #101
Tavek
Banneling

Standaard

Op school klopte ik er eens goed op, maar ik denk niet dat dat zo slim is op het werk.

Ik pas gewoon de ervaring uit mijn tijd in nederland toe: gewoon direct op de man af zeggen dat ze hun bek moeten houden. Werkt prachtig. Is meestal zo choquerend dat ze helemaal niets meer zeggen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 20:09   #102
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ja freespirit, in het onderwijs ook. En bij de post, weet je nog die jongen die zelfmoord pleegde?

Wel, in het bedrijf waar ik werk (ongeveer 40 werknemers!!) zijn er nu DRIE lopende pesterij-zaken, waarvan één vrouw die al maanden op ziekteverlof is. Ik vraag me af of er iets gebeurt. DRIE, in een klein bedrijf, en binnenkort VIER, dat is toch enorm?!
Het is algemeen geweten dat bij de overheid veel gepest wordt en de reden hiervoor is waarschijnlijk gewoon omdat 2/3 van de mensen die daar werken gefrustreerd zijn.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 20:11   #103
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Het is algemeen geweten dat bij de overheid veel gepest wordt en de reden hiervoor is waarschijnlijk gewoon omdat 2/3 van de mensen die daar werken gefrustreerd zijn.
ik heb mensen bij de EU instellingen ook al héél vervelend weten doen. Die zijn idd enorm frustro, zitten in een glazen kooi waar ze niet meer uitdurven, hebben geen idee meer van de wereld erbuiten, en loeren op de collega die misschien wél die promotie gaat krijgen..
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 20:16   #104
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nelle Bekijk bericht
Allé, dan nog eens een reactie on-topic:

Kijk, ik ben er van overtuigd dat er gewoon mensen zijn in onze maatschappij die het ergens "vragen" om gepest te worden. Ik ben van mening dat niemand dat verdient hoor, maar ja, er zijn nu eenmaal mensen die daar niets aan kunnen doen en zich dat altijd op de hals halen. Ik denk dat voor zo'n mensen beter een assertieviteitscursus gegeven wordt, zodat ze zich beter kunnen verdedigen. Die mensen worden meestal op alle werken gepest en veranderen van werk is geen optie. Een wereld zonder gepest is een utopie...
Uiteraard. Het nerdie-type, weetjewel.

Je hebt van die mensen die er idd om vrágen gepest te worden.

Op mn eerste werk was er op een bepaalde dienst een melding van een pesterij-gedrag.
Ik heb beide kanten aandachtig beluisterd, en ik heb andere mensen van op deze dienst uitgehoord ook. Mijn conclusie was dat de gepeste, een nogal simpele persoon, die om aandacht te krijgen, vaak domme reactie's of dingen uithaalde, waarop men hem uitlachtte. En dit escalleerde dan.

Ik heb alle betrokkenen persoonlijk aangepakt en dat pestgedrag was dan verdwenen.

Vorig jaar heb ik toevallig één van hen tegen het lijf gelopen en die zei, op mn vraag, dat de verstandhouding opperbest waren.

Soms moeten mensen ook een bewust gemaakt worden dat ze aan het ontsporen zijn. En dat is dan voor beide kanten: in dit geval: de gepeste die het uitlokte, en de pester die erop inging.
Oud 27 oktober 2008, 20:16   #105
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Vreselijk voor die dame. Kun je haar niet steunen, hommel?
Doen ze niet want ze hebben dan schrik om zelf dupe te worden en geviseerd te worden door de pester.
Oud 27 oktober 2008, 20:18   #106
PollyCorrect

Standaard

Je weet er dus ook de ballen van, Mag. Met je praatjes die je op de gang hebt gehoord.
Weet je wat? Als ik jouw collega was hé, dan zou ik jou meteen pesten.
Oud 27 oktober 2008, 20:20   #107
MaGNiFiCaT

Standaard

Er wordt hier zo afgegeven op de bazen, maar ik wil er ook bijzeggen dat vele personeelsleden nogal het bloed vanonder hun baas' nagels kunnen halen hoor.

Dat constant ziek zijn. En wat kun je ertegen doen eh. Dat vind ik ook een erge vorm van pesten, een vorm die dan nog gesteund wordt door die sociale instantie's ed ook.

De werknemer is tegenwoordig veel te veel beschermd en ze profiteren er van. En dat is een zware pest-vorm.
Oud 27 oktober 2008, 20:22   #108
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Je weet er dus ook de ballen van, Mag. Met je praatjes die je op de gang hebt gehoord.
Welke gang?
Citaat:
Weet je wat? Als ik jouw collega was hé, dan zou ik jou meteen pesten.
Och nu komt de aap uit de mouw: een topic opstarten tegen het pesten, en uiteindelijk het pesten aanmoedigen.

Trouwens, wat is pesten eigenlijk? Is dat fenomeen niet een klein beetje heel veel overroepen? Vroeger bestond dat allemaal niet.
Oud 27 oktober 2008, 20:23   #109
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Er wordt hier zo afgegeven op de bazen, maar ik wil er ook bijzeggen dat vele personeelsleden nogal het bloed vanonder hun baas' nagels kunnen halen hoor.

Dat constant ziek zijn. En wat kun je ertegen doen eh. Dat vind ik ook een erge vorm van pesten, een vorm die dan nog gesteund wordt door die sociale instantie's ed ook.

De werknemer is tegenwoordig veel te veel beschermd en ze profiteren er van. En dat is een zware pest-vorm.
Dat is een kwestie van wie was er eerst, de kip of het ei. Ik ben van mening dat een groot aantal werknemers juist ziek valt of gemakkelijk thuis blijft omdat hun bazen/firma onnozel doet.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 20:29   #110
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Dat is een kwestie van wie was er eerst, de kip of het ei. Ik ben van mening dat een groot aantal werknemers juist ziek valt of gemakkelijk thuis blijft omdat hun bazen/firma onnozel doet.
Absoluut. Kip of ei.
Dat is net zoals kinderen die lastig zijn.
Ga maar eens kijken wat die ouders ervan bakken.
Oud 27 oktober 2008, 20:49   #111
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
btw ik pest zelf op het werk.
gewoon om mij af te reageren.
moet kunnen vind ik.
we leven in een vrije wereld.
ik ben niet fysiek agressief dus geen probleem.
En wat is de reden dat je anderen pest?

Is het omdat je in je jeugd te weinig aandacht hebt gehad dat je dit nu wil compenseren door anderen te pesten of komt het gewoon omdat je anders je frustraties niet kwijt raakt?
Oud 27 oktober 2008, 21:03   #112
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
ik heb mensen bij de EU instellingen ook al héél vervelend weten doen. Die zijn idd enorm frustro, zitten in een glazen kooi waar ze niet meer uitdurven, hebben geen idee meer van de wereld erbuiten, en loeren op de collega die misschien wél die promotie gaat krijgen..
Idd,

Ik ben van mening ook dat je privé en werk ook beter gescheiden moet houden want anders kunnen ze daar ook nog eens misbruik van maken. Ik zeg altijd....hoe minder ze weten hoe beter! Voor de rest gewoon je werk doen en als men provocerend/pestend gedrag ondervindt gewoon kort op de bal inspelen en niet op je kop laten zitten. Als men echt niemand achter zich heeft staan kan men beter van baan veranderen vrees ik.
Oud 27 oktober 2008, 23:53   #113
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik heb toch de indruk dat het pesten meestal onder de werknemers zelf plaatsvindt...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 23:59   #114
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zou het pesten op het werk niet meer 'tussen' het personeel gebeuren dan door de bazen?

Wie of wat wordt er trouwens beschouwd onder 'bazen'? Waarschijnlijk zijn het gewone werknemers (met 'bepaalde bevoegdheden')...

En neen de gepesten hebben geen slechte kanten en pesten trouwens nooit iemand anders...
Ik kan me ook moeilijk inbeelden dat een baas zijn personeel pest.
Een baas die veeleisend is of toevallig een slechte band te hebben met een bepaalde persoon, maar pesten? Hij zou zo toch zijn eigen onderneming naar de dieperik sturen?
Ik kan me wel voorstellen dat er onderling wat steken worden gewisseld tussen bv twee mensen die aanspraak maken op een bepaalde positie waarvan de ene promoveert en dus boven de ander staat, en de andere niet. Ik denk niet dat het competitiegedrag voor en de jaloezie nadien goed is voor de relatie.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 oktober 2008 om 00:00.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 00:16   #115
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nelle Bekijk bericht
Dat kan ik geloven, hopelijk heeft die persoon dan meer geluk op een andere plaats...

Maar ik ken een persoon die al lang met een depressie thuis zit en die is ook al 4 keer verandert van werk maar overal wordt ze gepest. Dan stel ik eerder vragen over die persoon zelf dan over de omgeving dat ze werkt.
Dat doet me denken aan een mooie post die Mitgard hier laatst plaatste, namelijk "een bloedend hert trekt wolven aan'.

Mensen die om de één of andere reden slecht in hun vel zitten, stralen dat ook uit aan hun houding en gedrag en zijn zo een makkelijke prooi voor pesters. Ze weten dat deze mensen zich niet of nauwelijks (tegoei) zullen verweren... Als je boven op het feit dat je je slecht voelt/depressief bent, nog eens gepest wordt begin je nog slecher te voelen, verlies je een mogelijke positieve vorm van sociaal contact (nl babbelen met collega's, ...) enzovoort, waardoor je in een vicieuze cirkel kan belanden. Die kan doorbroken worden mits je werkt aan de probleempunten, zijnde bv een depressie, te weinig zelfvertrouwen, sociale vaardigheden (waaronder assertiviteit), ...
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de gepeste de schuldige is.

Wat betreft de pester zijn er verschillende profielen en verschillende mogelijke oorzaken. Een vroeger gepest iemand kan later pester worden, hij/zij kan pesten uit vrees zelf gepest te worden en hij/zij kan ook pesten uit bv jaloezie jegens de gepeste. Het gaat meestal om iemand met een hoog zelfbeeld, maar een heel labiel... Een zelfbeeld dat dus continu gevoed moet worden (en dat kan bv door anderen in een negatiever daglicht te stellen') om hoog te blijven...

Het grote pijnpunt bij pesten wat noooit overschat kan worden is het grote passieve blok van toeschouwers. De menigte die het pesten ziet gebeuren maar die het om wat voor reden dan ook niet beoordeelt (bv uit angst om zelf mikpunt van spot te worden). Deze mensen zorgen er (vaak onbewust en onbedoeld) voor dat het pestgedrag instandgehouden wordt. Door niet te reageren of door geamuseerd te reageren bekrachtigen ze namelijk het gedrag van de pester, die zich zo gesterkt voelt en aangemoedigd wordt om nog een keer hetzelfde te laten zien, opdat hij weer positieve aandacht van de groep krijgt (bv gelach, smalende blikken, ...). Indien deze groep het gedrag van de pester openlijk afkeurt, heeft de pester weinig reden om nog te pesten en zal hij dra stoppen, om te voorkomen dat hij zelf het oogpunt wordt van pesterijen. Het probleem is dat hier samenwerking voor nodig is, van die groep.

Maar dit is maar wat gebral uit de losse pols. Ik kan iet garanderen dat alles wat hier staat 100% wetenschappelijk correct/aanvaard is. Als iemand wil zal ik mijn licht eens opsteken in de literatuur.
Oud 28 oktober 2008, 00:23   #116
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Op school klopte ik er eens goed op, maar ik denk niet dat dat zo slim is op het werk.

Ik pas gewoon de ervaring uit mijn tijd in nederland toe: gewoon direct op de man af zeggen dat ze hun bek moeten houden. Werkt prachtig. Is meestal zo choquerend dat ze helemaal niets meer zeggen.
In de reeks stop-strategieën heb ik ook wel eens gelezen dat je grenzen heel duidelijk aangeven effectief kan zijn. Dus gewoon zeggen waar het op staat en hoe je je erbij voelt, zonder verwijtend te zijn en zonder er een dispuut van te maken waarbij het de bedoeling is dat je je gelijk krijgt. Je deelt dus gewoon je gevoel of vaststelling mee, op een duidelijke manier en stapt daar ondanks tegenkanting niet vanaf.
Er wordt nl ook gepest omdat ze denken dat je een makkelijk slachtoffer bent. Als je dat toch niet blijkt te zijn, zullen zij het zijn die 'm knijpen...
Oud 28 oktober 2008, 00:26   #117
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Idd,

Ik ben van mening ook dat je privé en werk ook beter gescheiden moet houden want anders kunnen ze daar ook nog eens misbruik van maken. Ik zeg altijd....hoe minder ze weten hoe beter! Voor de rest gewoon je werk doen en als men provocerend/pestend gedrag ondervindt gewoon kort op de bal inspelen en niet op je kop laten zitten. Als men echt niemand achter zich heeft staan kan men beter van baan veranderen vrees ik.
Daarop nog eens iets wat niet genoeg gezegd kan worden:
zorg er aub voor dat uw privé-gegevens en materiaal van op internet (denk aan facebook ea toestanden) niet gevonden kan worden door collega's, werkgevers, ...!!
Oud 28 oktober 2008, 02:02   #118
hommel
Vreemdeling

hommel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik kan me ook moeilijk inbeelden dat een baas zijn personeel pest.
Een baas die veeleisend is of toevallig een slechte band te hebben met een bepaalde persoon, maar pesten? Hij zou zo toch zijn eigen onderneming naar de dieperik sturen?
Ik kan me wel voorstellen dat er onderling wat steken worden gewisseld tussen bv twee mensen die aanspraak maken op een bepaalde positie waarvan de ene promoveert en dus boven de ander staat, en de andere niet. Ik denk niet dat het competitiegedrag voor en de jaloezie nadien goed is voor de relatie.
Alsof het iedere baas kan schelen wat er met de 'onderneming' gebeurt. Bazen zijn niet uitsluitend zaakvoerders, het zijn ook leidinggevenden in vzw's en overheidsorganisaties. Of zij nu pesten of niet, ze krijgen gewoon aan het eind van de maand hun loon. Misschien, ooit, maar waarschijnlijk niet, zullen ze eens op de vingers getikt worden voor hun gedrag. Ik heb genoeg gezien op het werk: subtiele vernederingen, openlijke vernederingen, het toegewezen krijgen van onnozel werk dat de baas zélf zou moeten doen maar waarvoor hij te lui is, overmatig gecontroleerd worden en bij iedere minuscule fout een half uur onder je voeten krijgen en daarna gezanik krijgen dat je werk die dag niet op tijd af is, pijnlijke opmerkingen over je persoonlijk leven,...
Ach, nog een paar maanden, en hij is weg (leve het pensioen!). Dan krijgen we gelukkig een nieuwe baas. Eentje met een hart, deze keer.

Laatst gewijzigd door hommel : 28 oktober 2008 om 02:02.
hommel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 02:04   #119
hommel
Vreemdeling

hommel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zorg er aub voor dat uw privé-gegevens en materiaal van op internet (denk aan facebook ea toestanden) niet gevonden kan worden door collega's, werkgevers, ...!!
Een aantal van mijn collega's, inclusief mijn toekomstige baas, zijn gewoon toegevoegd op mijn Facebook, hoor. Ik bel die mensen ook gewoon eens op als er met mij of met hen iets scheelt, en met mijn toekomstige baas ga ik soms eens uit. Daar is geen probleem mee, je moet gewoon weten met wié je dat doet.
hommel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 08:52   #120
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Natuurlijk soms wordt er gevraagd achter je privé-gegevens op bepaalde sites die je verplicht bent in te vullen. Op dergelijke sites is het dan ook sterk aangeraden om dan niet je werkelijke privé-gegevens op te geven.

Wat facebook betreft kan je zelf aangeven wie je toelaat en wie niet en kun je instellen dat buiten vrienden niemand jou gegevens kan bekijken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be