![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In mijn ogen is uw redenering eerder een manier om een antwoord op fundamentele maatschappelijke problemen te ontlopen. Roepen dat het niet goed gaat, maar zelf wel vast lopen in de redenering wanneer het alternatief moet geformuleerd worden. Niet is gewoon zwart of wit, wanneer uw redenering daarin vastzit kan je nooit iets constructief doen voor de samenleving. Aangezien u deze denkoefening weigert te doen is Ossaert zijn analyse nog zo gek niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Autonoom : 15 december 2008 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Minister-President
|
![]() Nog niet... Het is eerder een vertrouwdheid met en een fascinatie voor (de geschiedenis van) het communisme en andere utopische ideologieën.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Minister-President
|
![]() Neem het maar van me aan: als je het anarchisme na de revolutie in praktijk wil brengen, beland je voor je het weet in dit straatje. Als je wil, mag je me wel eens puntsgewijs aangeven waar het anarchisme het anders en beter zal doen...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Vreemdeling
|
![]() Het grootste verschil is niet verandering via verovering van de staat, maar via vernietiging van de staat. Het anarchisme zal massaal zijn of het zal niet zijn. Helemaal geen comites die een samenleving in richten, maar wel kollektieven overal die alles in zelfbeheer nemen. Coördinatie gebeurt via een horizontaal netwerk...
Deze manier verschilt toch megahard met de communistische die alles centraal zullen organiseren en desnoods met een minderheid orde op zaken zullen stellen, waar de anarchisten altijd de eerste slachtoffers van zijn geworden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Vreemdeling
|
![]() Bedrijven hun hoofdbelang is winst maken, net dat principe waar anarchisten van af willen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is er mis met winst?
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat je hier doet, is middel en doel verwarren: je wil uitkomen bij de vernietiging van de staat, bij collectieven en horizontale organisatie: dat zijn echter geen middelen. Vergeet niet dat in de huidige maatschappij, die onvermijdelijk je beginpunt is, het anarchisme een minderheidsstandpunt is en dat zal blijven, en dat je analyse en vooral je (utopische) einddoel niet door iedereen gedeeld wordt. Om het even simplistisch te stellen: jullie anarchisten kunnen niet voor mij uitmaken wat mijn maatschappelijke wensen en noden zijn, laat staan dat jullie jullie wensen en noden aan mij kunnen opleggen. Jullie kunnen dat niet voor mij en ik kan dat niet voor iemand anders. Als je het anarchisme vanuit die situatie wil realiseren, ga je vroeg of laat moeten overgaan tot centrale sturing, zelfs tot geweld, al was het maar uit puur lijfsbehoud van jullie 'project'. Belangrijker zal echter zijn om elke weerstand te elimeren, desnoods fysiek, om de anarchistische utopie te realiseren. Op die manier ben je niet alleen gedoemd om de prima causa van de staat te aanvaarden -het garanderen van veiligheid-, maar zelfs de staat als een terreurinstrument in te zetten: op die manier worden jullie scheppers van jullie eigen nachtmerrie. Eén troost zal er ongetwijfeld zijn: dat jullie werken aan de schepping van jullie eigen droom, zodat de nachtmerrie zichzelf rechtvaardigt. Maar, eens je geweld en terreur nodig hebt gehad, zal je je er niet meer van kunnen ontdoen: weerstand zal er steeds blijven, niet alleen omdat er altijd zoiets als freeridersgedrag zal zijn, maar ook omdat jullie ideaal niet door iedereen gedeeld wordt (cf. supra). Zit ik hier wat vrijblijvend uit mijn nek te kletsen? Nee: dit is een patroon dat zich onder verschillende gedaanten in zowat elke revolutie heeft ontwikkeld, van de Franse revolutie over de communistische machtsovernames, tot de omverwerping van de Sjah van Iran. Het is geen wet van Meden en Perzen (bemerk het subtiele tekstuele brugje, aandachtige lezer), geen theoretische onvermijdbaarheid, maar je kan er donder op zeggen dat het met die anarchistische machtsovername ook volgens dat patroon zal lopen. Er zijn overigens historische voorbeelden: tijdens de Spaanse burgeroorlog, toen de Anarchisten meenden dat hun tijd gekomen was, toen was er weinig sprake van horizontale organisatie en dat soort dingen, maar wel van een systematische terreur tegen klassevijanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij kan dus zelf niet zeggen wat er mis is met winst? :')
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Vreemdeling
|
![]() Winst als drijfveer voor de samenleving leidt tot vervuiling, corruptie, diefstal, bende-oorlogen, statussysmbolen, ongelijkheid, oorlog, schaarste van bronnen, economische groei ten kost van alles wat ondergeschikt is,...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Minister-President
|
![]() Is het niet hypocriet te pleiten voor een maatschappijbestel, voor een revolutie die er dan toch nooit zal komen? Er zal altijd een 'kapitalistische klasse' blvijen die je moet uitschakelen -ergo je bent gedoemd tot geweld- of je moet aannemen dat het anarchisme zichzelf zal realiseren, maar dan schort er iets aan jullie klassenstrijd-analyse. In dat laatste geval blijft er dan van het anarchisme niets anders meer over dan wat vrijblijvend, want ongevaarlijk 'revolutionairtje spelen': geen verantwoordelijkheid, geen initiatief, geen gevaar, en een utopisch doel waar er zelfs nog geen begin aan revolutionaire ommekeer wordt gemaakt. Het zal massaal zijn, of niet zijn: u mag drie keer raden waar het op zal uitdraaien. Heeft u nog andere hobby's?
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom? Hoe verloopt dat mechanisme?
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus winst leidt niet tot positieve zaken?
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Minister-President
|
![]() winst is puur eigenbelang. ik denk dat de gemeenschap primeert.
|
![]() |
![]() |