![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Prinses Elisabethbasis draait op hernieuwbare energie met slechts minder dan 40 % van alle tijd mogelijkheid om zonne-energie te "oogsten" (op antarctica is er tijdens de poolwinter geen zonnelicht). Het laatste jaar zijn er nieuwe zonnecellen uitgevonden die 80 % meer effectief zijn dan de vorige ! Tot op heden wordt er van zonne-energie in onze contreien ongeveer 0 % gebruik gemaakt (De nieuwe Hauptbahnhof in Berlijn haalt alle stroom uit de zonnecellen op de imposante koepel).
Het is nogal logisch dat Electrabel/suuez lobbiet voor nucleaire energie : als de eigenaar van de kerncentrales komen die gasten 2 x langs de kassa (de eerste keer om hun productiekosten te innen en de 2de keer om de afbraakkosten te innen) - bij hernieuwbare energie produceren de verbruikers gewoonlijk zelf en gaan alle subsidies van de staat rechtstreeks naar deze kleinere producenten. Het is voor die gasten letterlijk een kwestie van overleven.. zonder aardgas en de terminals, zonder kernenergie hebben ze gewoon geen reden van bestaan ! Moet België een autarktie worden op energiegebied ? Ik dacht het niet : wat meer eigen productie zou niet slecht zijn, maar zoals we nu ook aardgas en petroleum invoeren is er niets mis met de invoer van electriciteit vanuit andere landen - indien de trtansportproblemen tot een oplossing komen kunnen we vanuit de sahara ipv petroleum gerust nog altijd electriciteit invoeren. Kernenergie is gevaarlijk en overbodig ! & nee : een ongeluk moet je niet zien als een grote knal - wat readioaktiviteit die ontsnapt is al genoeg om hele generaties bloot te stellen aan een verhoogd risiko op kanker.. Misschien laat jij je geruststellen door de perfide opmerking dat "alle andere ziektes er niet meer zijn en het daarom logisch is dat we nu meer sterfgevallen aan kanker hebben" - Tsjernobil zit daar vanzelfsprekend voor niets tussen ... Tsjernobil dat is het verleden, zoiets zal er nooit meer gebeuren ?? Het tegendeel is waar : dit is een "nieuw type" van ongeluk : ééntje dat blijft duren & elk ongelukje dat er bijkomt is er cumulatief mee verbonden (recent nog in België/Wallonië & Frankrijk.. kleine incicdentjes.. die ineens aantoonden dat de preventieve medikamenten niet tijdig werden vervangen bij de mensen ie. dat het risiko weeral eens verhoogde.. Maar ja : je zal het niet geloven tot je eigen kinderen, geliefden aan kanker zullen sterven & zelfs dan zullen jullie het verband met de door de kerncentrales "per ongeluk" verspreide radioaktiviteit niet zien...
![]() |
#104 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik moet trouwens iets gemist hebben want voor zover ik weet subsidieert de staat de energie-leveranciers die werken met kernenergie niet maar is het omgekeerd. Zij betalen een taks omdat ze energie uit kerncentrales halen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Sfax : 17 februari 2009 om 19:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() 2. Wat u vertelt over die afbraakkosten is pure kwatsch: als Doel of Tihange ooit worden afgebroken, zal dat niet gebeuren door Electrabel. 3. Graag een berekening hoeveel "kleinere producenten" er nodig zijn om de Antwerpse haven draaiende te houden. 4. Natuurlijk, we kunnen ook energie invoeren vanaf de zon, eens de transportproblemen zijn opgelost. 5. Die opmerking is niet perfide, maar terecht. Er zijn nu eenmaal meer kankergevallen omdat we langer leven. U kunt dat ontkennen, roepen dat het de schuld is van Tsjernobil, enz. maar dat maakt het nog niet waar. Als jij je lichaam spectroscopisch laat opmeten op sporen van radionucliden, zal daar niets tussenzitten wat vrijgekomen is in Tsjernobil. 6. Het incident in 2008 in België had niets vandoen met een kerncentrale, maar alles met een kortlevend medisch isotoop. 7. Moesten mijn eigen kinderen (oh hier komt het ultieme emo-argument van de "kinderen en de kleinkinderen", kwestie van de morele superioriteit nog wat te onderlijnen bij gebrek aan echte argumenten) gevaar lopen op kanker door aanwezigheid van kerncentrales, dan was ik vanzelfsprekend tegen.
![]() |
![]() |
#107 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
en, daarbovenop komt nog het feit dat een hele boel medische toepassingen gefabriceerd worden door de nucleaire sector, al meer dan 70 jaar lang in belgië trouwens... het is een onderwerp dat heel veel breder is dan men soms denkt; het hele hoge radioactief afval, dat nog honderdduizenden, of miljoenen jaren zal stralen, dat is maar een deel van het geheel. en... wij hebben al 30 jaar grote kernreactoren voor energie, die dus al die tijd al afval hebben geproduceerd, en dus al een berg afval liggen, en wij hebben de centrales; die ook niet zomaar eventjes opgeruimd kunnen worden. kernenergie lijkt mij heel wat voordelen op te leveren (medisch, energie), en veroorzaakt ook heel wat problemen (afval, uraniumoxidewinning)... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Naast het simpele transportprobleem is er nog 't transport van de grondstoffen. Kernenergie werkt dus niet op op lucht. Maar op uranium. Dat moet gedolven worden. Momenteel wordt uranium ontgonnen in een 10tal grote mijnen. Landen ver van ons weg. Australië. Niger. Rusland. Canada. Voor één kilo bruikbare grondstof moet met ongeveer 2 ton delven met enorme machines. Die machines zijn gemaakt, worden vernieuwd, zowel de machines als het maken van de machines is/zijn vervuilend. Maar daar houd het niet op. De kringloop gaat als volgt: Uranium winning Conversie Verrijking Het maken van de brandstofstaven Energie opwekking in de kerncentrale Tijdelijke opslag brandstofstaven Afkoelen nucleaire onderdelen Ontmantelen nucleaire onderdelen Verwerken nucleair afval Opslag nucleair afval In alle stappen wordt er vervuild. In alle stappen wordt er energie verbruikt behalve in die ene stap "Energie opwekking in de kerncentrale'. Bovendien is er in elke stap kans op radioactieve vervuiling. Laat ons maar vrij aannemen dat die radioactieve vervuiling effectief gebeurd. Citaat:
Daarbij, de langer leven theorie gaat niet volledig op. Hij vermelde expliciet 'kinderen'. En jij komt af met een 'we worden ouder argument'. Dat raakt dus geen kant. Kanker bij kinderen is de voorbije 30 jaar met 1,5% gestegen. Bij kinderen jonger dan 5 is kanker vandaag doodsoorzaak nummer 1 in Nederland, dus waarschijnlijk ook in België. Een lukrake bron. Citaat:
Dit incident in Fleurus is gelukkig binnen de beperken gebleven. Toch moet het ook jou opgevallen zijn dat men aanvankelijk het incident verzweeg in de hoop dat de halveringstijd de waarheid zou inhalen. En wat met het incident in een Sloveense kerncentrale (juni 2008) waarvoor het ECURIE-noodsysteem in gang is gezet ? Cumulatief ! En straling heeft echt geen douane papieren. Of .......... 14-06-2008: Radioactief water vrijgekomen in opslagruimte in Japan ten gevolge van een aardbeving. 08-07-2008: Uraniumlek bij verwerking atoomafval in Tricastin, Zuid Frankrijk. Een deel van de radioactieve vloeistof kwam in de rivieren Gaffière, Lauzon en Rhône terecht. Autoriteiten geven geen bijkomende informatie over de stralingswaarden. 11-07-2008: Turbine in Zweede kerncentrale (Ringhals) vat vuur. Alles bleek snel onder controle. 18-07-2008: Opnieuw atoomlek in Frankrijk (in het zuiden van Frankrijk, in Romans-sur Isère.) 23-07-2008: Opnieuw incident in kenrcentrale in Frankrijk (Tricastin) 29-07-2008: Weeralom een nucleair incident in de Franse kerncentrale van Tricastin. 23-08-2008: Brand in kerncentrale in Spanje. 25-08-2008: Nucleair incident in bedrijf in Fleurus. 09-09-2008: Weeral nucleair incident in Triscastin, Frankrijk. Citaat:
Eigenlijk is 't erg. Ik moet zelfs niet de voordelen van duurzame energie in de verf zetten. Gewoon even verwijzen naar de nadelen en gevaren van kernenergie is voldoende. Citaat:
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 17 februari 2009 om 23:02. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga echt geen moeite meer dan om het allemaal opnieuw te blijven uitleggen.
Maar zelfs Vlaanderen kan een overschot aan stroom opwekken via alternatieve energiewinningen. Het zijn enkel de overheden die dit verhinderen. Op dit ogenblik zijn er zo in de Kempen slechts een paar honderde biogascentrales die niet worden aangesloten op het net door de netwerkbeheerders, want als ze dat doen, moet Doel zijn productie met de helft verminderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De controle op de afvalstroom uit deze sector is van dezelfde grootorde als de controles op kerncentrales. Citaat:
Citaat:
En dan zit je aan te hikken tegen welke straling er vrijkomt. Alfa, Beta of Gamma. Alfa straling stop je met een blad papier, Beta met een blad aluminiumfolie. Gamma heeft voor elke 99% reductie in stralingsniveau 5cm lood nodig. Langs de andere kant, gamma is een pak minder schadelijk dan alfa of beta straling Citaat:
Citaat:
Het grote voordeel van kernenergie is de kleine oppervlakte nodig om de electriciteit te maken, het nadeel dat kleinschaligheid bijna niet te verwezelijken is.
![]() |
![]() |
#112 | ||||||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kosten voor ontmanteling betalen we nu trouwens al via de electriciteitsfactuur, en steken in het Synatom-fonds. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat wil zeggen dat die dosis verdomde laag is geweest. De hoeveelheid waaraan je werd blootgesteld is te vergelijken met een verhuis van hier naar de Ardennen. Ultra-gevaarlijk dus. ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu moogt ge dus mij veel proberen wijs te maken, maar dat kanker doodsoorzaak nummer 1 zou zijn, is dikke zever. Nog even een kinderoncoloog aan het woord: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat jij de gevolgtrekking maakt dat, omdat we langer leven, we kanker krijgen omwille van nucleaire toepassingen, is een medische doorbraak. Ik zou zeggen: publiceren die shit en de Nobelprijs zit eraan te komen ! In de reële wereld echter, zijn al de mogelijk getroffenen onderzocht geweest naar I-131 opname, en is er geen één spoor gevonden van een verhoogde dosis. http://www.fanc.fgov.be/GED/00000000/1500/1557.ppt Ook bijzonder raar dat zulke kortlevende isotopen worden gebruikt in radiologische behandeling van kanker. Maar dat zullen die gemene dokters natuurlijk doen om te zorgen dat er juist meer kankers gaan ontwikkelen, zodat ze ook in de toekomst nog werk hebben. http://www.tegenkanker.be/content/radiotherapie Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik heb trouwens twee schatten van dochters, en heb 10 jaar met radionucliden gwerkt ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#113 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Kernenergie is meer vervuilend dan wind-, zon-, en water-energie. En vooral omladen met veel meer en vooral onberekenbare risico's. Als je de opties met alle geweld beperkt tot fossiele brandstof en kernenergie dan is kernenergie te verkiezen. Maar. Dat is niet aan de orde. Iets aan de vervuiling doen betekent ook dat we met z'n allen minder zullen moeten gaan verbruiken. En dan, als je 't hele volledige plaatje bekijkt, worden de duurzame technologieën om stroom op te wekken wel degelijk interessant en leefbaar. De ontwikkeling van al die technieken staat trouwens niet stil. Gij hebt daar de mond vol over 'de markt'. Zonder het gulle handje van de staat, zonder het sussende handje van de staat, zonder het regelende handje van de staat, ... is nu de bouw van een kerncentrale commercieel onmogelijk. Er wordt daar aan oneigenlijke concurrentie gedaan. Alternatieve technieken worden inderdaad enkel leefbaar in de nabije toekomst in een eerlijke concurrentie strijd, de strijd van de markt. Citaat:
Het inpakken van het eindproduct in een groen strikje en terwijl de achterliggende vervuiling verzwijgen kan inderdaad lucratief zijn. En de klant ? Die weet van niks als 't niet onder de neus geschoven wordt. De prius is geen alleenstaand voorbeeld. Kernenergie is een tweede voorbeeld. Betaald en lucratief bewijst dat iets economisch nodig is ? Gij hebt uw huis vol staan met van die waterbollekes waarin het sneeuwt op 't atomium voorzekers. ...jij bent dan ook niet degene die moet bepalen ....dat doet de markt wel Zoeteke, het valt u waarschijnlijk niet op maar. Ik ben ne F\_/€I<!/\/G CONSUMENT !!! Ik bepaal wel degelijk de markt. En wie zijde gij om het beroep van 'zelfstandig kleine energie producent' te willen kelderen ten voordele van ENKELE kaviaar wretende rijke vetzakken ?
![]() |
![]() |
#114 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Wie gelooft dienen Laatste Belg nog?
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mensen die zoiets stellen, weten immers niet wat radioactieve straling is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Banneling
|
![]() Dat is het beste Jan, want je weet verdomd zelf ook goed dat wat je stelt ferm overdreven is. Je focust enkel en alleen op particulier verbruik en je claimt wonderen te kunnen verrichten, maar je negeert het simpele feit dat elke alternatieve energiebron in België vandaag enkel en alleen bestaat bij gratie van de nucleaire en de fossiele sector. Zelfs trois-ponts zou anders niet bestaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je eigen alternatief elektriciteitsproducentje wezen. Tof. Ik ben voor.
Eerst gaan we even kijken wat we mogen op het stukje grond en het huisje dat ik "eigendom" durf noemen. Eerst de alternativen. Windenergie, vergeet het. Windmolens mogen niet in een woonzone. Waterkracht, ik heb de Zenne vlak bij, en sinds de waterzuivering verder naar het zuiden in werking is, zou ik het aandurven er een betaalbare turbine in te hangen. Maar ik mag dat niet. Alleen al de vergunning om de 100meter 4*10mm² ondergrondse kabel te trekken is als particulier niet te krijgen. Ook, en da's weinig geweten. Men mag niet zomaar een "structuur" in een waterloop optrekken. Noch mag men water afleiden van een waterloop -voor eigen gebruik- zelfs al belemmer je er niks mee. Dus waterkracht, nope. ' t Is nog niet eens op mijn eigen lapje grond, dus eigenlijk was het een denkpiste die niet kan in mijn premisse. Zonne-energie. Hey,dat mag. Maar is in 1 keer de duurste methode. De iets goedkopere fotothermische methode, maar daar heb ik niet de ruimte voor. Bio brandstoffen. Of een ouderwetse, zelfgebouwde stoommachine en een 2de hands generator, of een moderne stroomgroep omgebouwd om deze brandstof te gebruiken, is het nu ethanol, bio-diesel/sla-olie of biogas. Ik heb niet de ruimte om mijn eigen brandstofleverancier te zijn, noch is een stabiele bevoorrading een zekerheid. Ook, geluidsoverlast is een potentieel probleem. de buren gaan blij zijn met zo'n ronkend apparaat ergens verstopt. En ,hoe lang gaat zo'n groep mee? 5-10 jaar permanent gebruik? En dan de hamvragen. Uitgezonderd het potentieel voor subsidies- en bijgevolg ook het potentieel voor getaxeerd te worden- kan deze onafhankelijkheid concureren tegenover de grootproducenten?
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door alpina : 18 februari 2009 om 13:49. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |||||||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ah, 't is daarom dat de levensverwachting nog nooit zo hoog is geweest. Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/72065...artenjalink.nl http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...06-2088-wm.htm http://verliesenrouwbegeleiding.mysi...ng/308945.html http://www.artsennet.nl/content/reso...471357809598// Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laat ik jouw aan 't woord laten. Je hoort je zelve zo graag. Citaat:
Citaat:
http://www.iodine131.org/ En er zijn nog incidenten met iodine-131 bekend. Eén voorbeeldje: http://www.cbc.ca/health/story/2009/...-isotopes.html Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zelf zonder incidenten zijn kerncentrales zeer verdacht. Of wat denk je van het volgende 'toevallige' artikel ? http://michiganmessenger.com/12965/c...-nuclear-plant Citaat:
![]() |