Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Seculariseert de islam?
Ja, er zijn meer moslims die de scheiding tussen kerk (moskee) en staat accepteren. 6 18,18%
Nee, de moslims radicaliseren. Er komen steeds meer fundamentalisten. 12 36,36%
Blijft gelijk. 0 0%
Geen mening / weet het niet. 7 21,21%
Een geseculariseerde islam bestaat niet; dat is een contradictio in terminis. 13 39,39%
De islam verdwijnt. Het proces van afvalligheid verloopt nog sneller dan de ontkerkelijking in het christendom. 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2009, 01:18   #101
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Een echte gelovige luistert niet, maar praat enkel. Gezond verstand is hun rattegif.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 12:01   #102
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een echte gelovige luistert niet, maar praat enkel. Gezond verstand is hun rattegif.
Zo lijkt het wel ja.
Oud 13 maart 2009, 16:11   #103
Rmimzaa
Burger

Standaard

Citaat:
wat een beschuldiging !
respect tonen is rattegif van liberalen zeker

Laatst gewijzigd door Rmimzaa : 13 maart 2009 om 16:12.
Rmimzaa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:17   #104
Rmimzaa
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ja, dat klopt. Secularisme houdt in dat je een moslimgeloof, een christelijk geloof, een joods geloof, enzovoort kan hebben. Andersom bij een dominante godsdienst is een ander geloof niet toegestaan, hoogstens als tweederangs burger.

Moet ik de natuur van de islam begrijpen? Dat interesseert mij niet. Als ik mijn eigen geloof maar kan hebben en gelijk behandeld word.
ik ga je een zeer simpel voorbeeld geven en de rest moet je zelf achterhalen.

ik ben moslim, ik geloof in god de schepper, deze god de schepper heeft naar ons via een mens profeet een boodschap gestuurd, in deze boodschap (de koran) staat rente is verboden (haram).

ik ga met deze overtuiging mijn kandidaat stellen om president, minister of een andere hogere politieke graad in de regering van België te worden, ik ga een voorstel doen: rente uit de banken moet afgeschafd worden omdat de koran zegt dat het niet toegestaan is.

Oud 13 maart 2009, 18:24   #105
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rmimzaa Bekijk bericht

ik ben moslim, ik geloof in god de schepper, deze god de schepper heeft naar ons via een mens profeet een boodschap gestuurd, in deze boodschap (de koran) staat rente is verboden (haram).

ik ga met deze overtuiging mijn kandidaat stellen om president, minister of een andere hogere politieke graad in de regering van België te worden, ik ga een voorstel doen: rente uit de banken moet afgeschafd worden omdat de koran zegt dat het niet toegestaan is.

Merci, dat is een heel mooi voorbeeld.
Daar heeft de profeet toch even niet goed opgelet bij de boodschap van god. God bedoelde natuurlijk te zeggen dat bij noodhulp rente niet is toegestaan. Maar als er twee personen in goede omstandigheden verkeren, dan mag de ene persoon natuurlijk wel wat extra vragen bij een lening aan de andere.

Kijk, Mohammed leefde 14 eeuwen geleden. Wat toen allemaal kloppend leek, kan in de loop der tijd toch niet helemaal blijken te kloppen. Dan moet je de koran herinterpreteren.

Als je dat niet wilt, dan blijf je achterlijk. Ook goed, maar zever dan niet over achterstelling. Dat is dan je zelf verkozen lot.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 18:26   #106
Rmimzaa
Burger

Standaard

Citaat:
Merci, dat is een heel mooi voorbeeld.
ik wil niet discussieren over een weer ander onderwerp, ik geef reactie, antwoord of voorbeeld, dan spring je weer naar een ander onderwerp.

maar goed dat je het voorbeeld hebt begrepen
Oud 13 maart 2009, 18:33   #107
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

OK. Dan ga jij me dus renteloos lenen over dertig jaar om mijn huis te kunnen kopen ? Dank U.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 18:36   #108
Rmimzaa
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
OK. Dan ga jij me dus renteloos lenen over dertig jaar om mijn huis te kunnen kopen ? Dank U.
ik heb hier nooit een discussie gestart over rente
of hoe de economische wetten in een sharia-staat zouden moeten zijn

ik moest gewoon een voorbeeld geven voor Sjaax hoe het secularisme in zijn geval dominant moet zijn.

ik kon perfect zeggen homosexualiteit verbieden ipv 'rente'.

Laatst gewijzigd door Rmimzaa : 13 maart 2009 om 18:37.
Oud 13 maart 2009, 19:35   #109
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat een beschuldiging !
respect tonen is rattegif van liberalen zeker
Respect moet je verdienen in een liberale maatschappij. Iets waar gelovigen niet aan gewend zijn omdat zij respect met geweld afdwingen.

En dan maar klagen dat mensen dat niet pikken.
Oud 13 maart 2009, 19:58   #110
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Respect moet je verdienen in een liberale maatschappij.

Dat is nu toch wel heel grote onzin. Dat je het zelf gelooft. "Respect moet je verdienen in een liberale maatschappij" Ik blijf erin denk ik.

Nu even serieus:

Kun je wat uitleg geven bij die holle 'liberale' slogan? Wat betekent hij concreet? Wat is respect volgens jou? Afgunst? Onzekerheid? Voor wie of wat heb jij respect?

Ik wed dat je zelf vindt dat jij respect krijgt en het zelf verdiend hebt in deze 'liberale maatschappij'

Of niet?

(btw: ik ben heel erg ongelovig, dus dat is het punt niet)

Laatst gewijzigd door Goldband : 13 maart 2009 om 19:59.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 20:02   #111
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Dat is nu toch wel heel grote onzin. Dat je het zelf gelooft. "Respect moet je verdienen in een liberale maatschappij" Ik blijf erin denk ik.

Nu even serieus:

Kun je wat uitleg geven bij die holle 'liberale' slogan? Wat betekent hij concreet? Wat is respect volgens jou? Afgunst? Onzekerheid? Voor wie of wat heb jij respect?

Ik wed dat je zelf vindt dat jij respect krijgt en het zelf verdiend hebt in deze 'liberale maatschappij'

Of niet?

(btw: ik ben heel erg ongelovig, dus dat is het punt niet)
Ik krijg het respect dat ik verdien. Meer vraag ik niet, meer krijg ik niet. Dat is de natuurlijke situatie. Als je respect verdiende, zou je het al hebben. Je zou er in rondrollen als de Paus in andermans geld. Bovendien is iemand die respect eist, al gelijk een hoop ridiculisering waard.
Oud 13 maart 2009, 20:03   #112
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Respect is voor mij toekenning van een bepaalde status aan iemand. En die ken je toe naar gelang iemands prestaties. Niet omwille van iemand anders zijn dreiging met geweld.
Oud 13 maart 2009, 20:33   #113
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik krijg het respect dat ik verdien. Meer vraag ik niet, meer krijg ik niet. Dat is de natuurlijke situatie. Als je respect verdiende, zou je het al hebben. Je zou er in rondrollen als de Paus in andermans geld. Bovendien is iemand die respect eist, al gelijk een hoop ridiculisering waard.
Hola, nu hoor ik je geen link leggen met een 'liberale samenleving'. Wat je hier zegt onderschrijf ik hoor, respect 'eisen' werkt per definitie niet. Toch een paradoxale nuance: velen die respect krijgen verdienen het niet.

Vooral niet in een liberale samenleving, mijns inziens. Omdat respect voor mij verband houdt met integriteit. Laat dat nu net een factor zijn die in onze 'liberale samenleving' al snel 'gerespecteerde successen' in de weg staat.

Trouwens, jouw aandoenlijke irrealis-constructie "als je respect verdiende zou je het al hebben" is een beetje vreemd. Suggereer je te weten dat ik geen respect krijg? Of bedoelde je "men" toen je "je" typte?

Laatst gewijzigd door Goldband : 13 maart 2009 om 20:34.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 20:40   #114
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Respect is voor mij toekenning van een bepaalde status aan iemand. En die ken je toe naar gelang iemands prestaties. Niet omwille van iemand anders zijn dreiging met geweld.
Zoals gezegd: iemands prestaties hebben op zich NIKS met respect verdienen te maken. De vraag is HOE iemand een bepaald doel bereikte en of dat doel WAARDEVOL kan genoemd worden.

Om het concreet te houden:

Verdient Bernard Madoff respect volgens jou?

En de week voor zijn aanhouding?

Je begrijpt mijn punt?
Oud 14 maart 2009, 01:39   #115
Rmimzaa
Burger

Standaard

Citaat:
Respect moet je verdienen in een liberale maatschappij. Iets waar gelovigen niet aan gewend zijn omdat zij respect met geweld afdwingen.

En dan maar klagen dat mensen dat niet pikken.
och hier komt onze filosoof
"respect moet je verdienen"
goed geleerd

ja, respect moet je verdienen, en respect verdienen met liberalen is kansloos, dus respect tonen is rattegif van liberalen

Laatst gewijzigd door Rmimzaa : 14 maart 2009 om 01:40.
Oud 14 maart 2009, 12:06   #116
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb hier nooit een discussie gestart over rente
of hoe de economische wetten in een sharia-staat zouden moeten zijn

ik moest gewoon een voorbeeld geven voor Sjaax hoe het secularisme in zijn geval dominant moet zijn.
Ik herhaal het nog maar eens: je hebt idd een prima voorbeeld gegeven.
Met betrekking tot de rente gaat de islam in de fout. Dat is geen zaak voor een religie, dat is een wereldse zaak. In het christendom heeft Jezus ergens gezegd: “Geeft aan de keizer wat des keizers is en aan God wat Gods is.” Dat betekent dat er scheiding bestaat tussen wereldse zaken en religieuze zaken, met andere woorden: secularisme.

Waar de religie zich mee moet bezighouden zijn innerlijke zaken. Als iemand een groot verlies heeft geleden, bijvoorbeeld een familielid heeft verloren, dient de religie tot troost te strekken. Als met bidden iemand over dat verlies kan heenkomen, is dat bijzonder positief te noemen.

Kortom, dit alles betekent niet dat de islam moet worden opgeheven, maar slechts dat bepaalde aspecten in de islam moeten worden geherinterpreteerd. De islam dient de seculariseren. De vraag in dit topic is in hoeverre dat lukt. Vooralsnog vindt de meerderheid dat het niet zal slagen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 13:23   #117
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hola, nu hoor ik je geen link leggen met een 'liberale samenleving'. Wat je hier zegt onderschrijf ik hoor, respect 'eisen' werkt per definitie niet. Toch een paradoxale nuance: velen die respect krijgen verdienen het niet.

Vooral niet in een liberale samenleving, mijns inziens. Omdat respect voor mij verband houdt met integriteit. Laat dat nu net een factor zijn die in onze 'liberale samenleving' al snel 'gerespecteerde successen' in de weg staat.

Trouwens, jouw aandoenlijke irrealis-constructie "als je respect verdiende zou je het al hebben" is een beetje vreemd. Suggereer je te weten dat ik geen respect krijg? Of bedoelde je "men" toen je "je" typte?
Ja.

U hebt wel gelijk dat mensen vaak meer respect krijgen dan ze verdienen, vooral als ze oververtegenwoordigd worden in de media. Ik heb het nu echter meer over respect d.m.v. ervaring. Want als we daar op moeten spelen, dan staat het er slecht voor voor Islam. Erg slecht.
Oud 14 maart 2009, 13:25   #118
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
och hier komt onze filosoof
"respect moet je verdienen"
goed geleerd

ja, respect moet je verdienen, en respect verdienen met liberalen is kansloos, dus respect tonen is rattegif van liberalen
Het is de enige echte respect die er bestaat. Respect op basis van prestaties en goede intenties is goede respect. Respect op basis van dreiging van geweld of belediging, dat is nep-respect.
Oud 15 maart 2009, 01:51   #119
Rmimzaa
Burger

Standaard

Citaat:
Het is de enige echte respect die er bestaat. Respect op basis van prestaties en goede intenties is goede respect. Respect op basis van dreiging van geweld of belediging, dat is nep-respect.
ik heb toch gelijk?
respect tonen is rattegif van liberalen
Oud 15 maart 2009, 01:55   #120
Rmimzaa
Burger

Standaard

Citaat:
Ik herhaal het nog maar eens: je hebt idd een prima voorbeeld gegeven.
voila, hou het bij islam seculariseert en secularisme islamiseert, en begin niet over de zaken die je nog niet hebt geleerd

als je toch ervoor beslist iets over de islam te leren

begin met de basis en wat echt islam is

de islam is geloof in god, god de schepper aanbidden, bidden, gebeden verrichten, vasten, andere religieuze praktijken verrichten, over heelal en het bestaan denken vervolgens god schepper aanbidden, zijn de fundamenten van de islam.

Het eerste wat men zou moeten weten en goed begrijpen heeft te maken met de betekenis van het woord "Islam".

De islam is niet genoemd naar een persoon zoals het geval is met het Christendom dat genoemd is naar Jezus Christus (v.z.m.h.), of Boedisme dat genoemd is naar Gotama Buddha of Confucianisme dat genoemd is naar Cunfucius of Marxisme dat genoemd is naar Karl Marx.
Noch is het genoemd naar een bepaalde stam zoals het Judaïsme genoemd is naar de stam van Judah en Hindoeïsme genoemd is naar de Hindoes.

De religie "Islam" is de ware religie van "Allah" en als zodanig is het centrale principe van Allah's religie ; de totale onderwerping aan Allah's wil.

Het Arabisch woord "Islam" betekent onderwerping of overgave aan de wil van de enige echte God: die alleen is het waard aanbeden te worden. Iemand die dit doet wordt een een 'Moslim' genoemd. Het woord 'Moslim' betekent 'gehoorzaam aan God' , maar het betekent ook 'vredelievend'. Daarom is de Islam geen nieuwe religie die profeet Mohammed (vzmh) in de zevende eeuw in Arabië heeft geïntroduceerd, maar het is de ware religie van Allah die toen vervolmaakt werd.
Islam is de religie die aan Adam was gegeven,de eerste mens en de eerste profeet van God, en het was de religie van alle profeten, die na hem volgden. De naam van Gods religie 'Islam', is niet door mensen verzonnen. Het is door God zelf als naam voor Zijn religie gekozen en heeft het duidelijk vernoemd in Zijn laatste openbaring aan de mens. In het laatste geschrift van de Goddelijke openbaring, de Koran, verklaart God;

"Heden heb ik uw religie voor u vervolmaakt, en Mijn gunst aan u voltooid, en Ik heb de Islam voor u als religie gekozen".
(Heilige Koran 5:3)

Islam is niet een religie van een bepaalde etnische groep of een bepaald volk, maar het is de religie voor de gehele mensheid.

Laatst gewijzigd door Rmimzaa : 15 maart 2009 om 01:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be