![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De hele geschiedenis van de moderniteit sinds de zestiende eeuw is één geschiedenis van massamoord, slavenhandel & genocide. Dat u zich hierbij blindstaart op één voorbeeld hiervan - Le Pen zou zeggen "één detail" maar dat doe ik niet - toont uw overduidelijke politiek van twee maten & twee gewichten. Genocide is een menselijk, al-te-menselijk fenomeen & ik geloof dat niets menselijk mij vreemd is, ook al is de mens mij een al te onvolmaakte zaak. Dat u de nazi's uit de mensheid licht, maar tegelijkertijd de "moderne", "Westerse" samenleving die het nazisme en nog veel ergers heeft veroorzaakt, ophemelt, bewijst uw politieke perfidie.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Massamoord, slavenhandel en genocide zijn slecht en verwerpelijk, ik doe daar niets aan af. Maar agressie, winstbejag, hebzucht en haat begrijp ik, ik begrijp de acties die voortkomen uit die emoties. Maar de perversiteit van het kille, koele, berekenende, onverschillige, nonchalante, emotieloze, systematische, machinale wegsnijden van mensen uit een samenleving is ongeevenaard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De holocaust wordt door mijzelf gebruikt op mijzelf, om me steeds te kunnen realiseren tot welke afschuwelijke zaken wij (dus ik) in staat zijn als we niet opletten en alert blijven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Man, hoeveel keer moeten we het je nog uitleggen. Ook de slavenhandel, het uitmoorden van de indianen, de misdaden van de Fransen in Algerije, ... waren systematisch & machinaal.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Kallikles;4056611]Man, hoeveel keer moeten we het je nog uitleggen. Ook de slavenhandel, het uitmoorden van de indianen, de misdaden van de Fransen in Algerije, ... waren systematisch & machinaal.UOTE]
'k ben toch niet overtuigd of je het uitmoorden van de indianen op 1 lijn kan zetten met de holocaust, hoor. Waarom doe je dat?
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verder had ik mijn betoog niet beperkt tot de Joden maar ook o.a. de Zigeuners en homoseksuelen erbij betrokken. Overigens laat ik de stelling dat de Holocaust wordt misbruikt geheel voor uw rekening. Als daar al sprake van is, bedenk dan dat beide partijen in het Midden-Oosten zich daar schuldig aan maken. Niet in het minst door parallellen te trekken tussen nu en toen, die kant noch wal raken. Citaat:
![]() Nergens, maar dan ook nergens, heb ik het doden van vrouwen en kinderen vergoeilijkt, van welke afkomst dan ook. Nergens heb ik gelogen, verdraaid of morele chantage gebruikt. Ik heb wél geprobeerd de andere kant van het conflict te verduidelijken omdat het er hier nogal...eenzijdig aan toeging. Nergens heb ik de holocaust als argument gebruikt. Maar terugkomend op de holocaust, want daar hadden we het over: Ja, ik ben bang dat ik tot afschuwelijke zaken in staat ben als er op de juiste 'knoppen' wordt gedrukt, zoals wij allemaal tot afschuwelijke dingen in staat zijn. De holocaust, maar ook de voor- en nageschiedenis ervan, is voor mij een waarschuwing. De onverschilligheid, het wegkijken, het bureaucratisch 'wegpoetsen', de systematiek, het fabrieksmatige, het onmenselijken, het gebruikmaken en aanwakkeren van angsten en andere onderbuikgevoelens, het zijn allemaal zaken die nog steeds actueel zijn. Zoals ik me wel meer zaken probeer voor te stellen: Ik heb het me weleens afgevraagd: Wat als ik eind jaren dertig een puber was geweest met voortrazende mannelijke hormonen. Het gaat slecht in het land maar de daders zijn bekend. Overheid en kerk, waarvan ik de autoriteit erken, weten precies wie schuldig zijn aan de ellende. Maar ik kan lid worden van een club, een mannelijke club, met uniformen en dolken en woorden als 'eer' en 'trouw'. Op deze club wordt een appél gedaan om het land te redden... Dáár zit het gevaar, Kalikles. Ik gebruik de holocaust voor zelfreflectie, niet om anderen te 'beschuldigen'. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hertog, je hoeft je niet te verdedigen. Je kan best sympathie opbrengen voor Holocaustslachtoffers en Holocaustnabestaanden zonder minder te geven om andere slachtoffers of ander geweld goed te keuren. Dat proberen ze je aan te praten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Mensen als Kalikles mogen best beseffen dat erkenning van de uniciteit van de holocaust niet automatisch inhoudt dat ze verraad plegen aan wat zij als de 'goede zaak' beschouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zijn zoal de bekendere argumenten tegen deze uniciteit en waarom vind jij dat die niet-rationeel zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je draait de zaken om. De vraag is: welke argumenten zijn er vóór de uniciteit? Ik heb er nog nooit één gehoord. Als je de voorstanders van deze "theorie" naar argumenten vraagt, dan beginnen ze te hyperventileren en schreeuwen ze "racist", "nazi" en "antisemiet".
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
Het uitmoorden van de indianen was zelfs nog erger. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 11 april 2009 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#115 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het is een genocide tegen een uitverkoren volk. Ipso facto kunnen er geen twee volkeren uitverkoren zijn. Toch?
Laatst gewijzigd door TVDD : 11 april 2009 om 17:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#117 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zijn er nog andere theorieën, zoals de belofte van de utopie ('oke, de holocaust is spijtig, maar 't is gewoon nodig voor een veel betere uitkomst') en er was er nog een, maar die ontglipt me nu. (Tot zover de educatieve mogelijkheden van presentaties.) De theorie van de 'banaliteit van het kwaad' lijkt me in ieder geval niet iets dat zomaar toepasbaar is op, bijvoorbeeld, de indianenvervolging. Maar zoveel weet ik er niet van. 't zijn maar wat random gedachtesprongen.
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
|
![]() Dat zou ik niet zeggen, gezien het feit dat hij duidelijk nietzscheaanse trekken kent in zijn denken. Net zoals ik trouwens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Wat de holocaust bijzonder maakt is het uitblijven van spontaniteit en emoties, zoals haat. De groepen zijn niet vermoord omdat men ze haatte maar omdat ze niet in een 'ideale wereld' pasten, de volmaakte samenleving. Als 'vuil', als 'onkruid'. Ook het methodische, het routinematige, het bureaucratische is uniek. Ja, bijna het geweldloze. Andere massamoorden zijn uitgevoerd door criminelen, militairen, rovers, milities. Déze moorden zijn gepleegd door ambtenaren waarbij de complete bevolking bewust of onbewust medeplichtig is gemaakt. Zij hoefden niet te haten, boos te zijn of zelfs keuzes te maken. Zij moesten alleen maar routinematig stempeltjes zetten en hun logistieke rol vervullen binnen de hiërarchie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() Dus een uitloper van de instrumentele rationaliteit van de burgerlijke liberale samenleving. Dat is nu reeds een tijdje geweten. Heeft weinig te maken met dystopische denkbeelden.
|
![]() |
![]() |