Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2009, 10:05   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De inschatting dat we dus na verloop van tijd 5 �* 10 oudgedienden zullen mogen doorbetalen lijkt mij derhalve helemaal niet denkbeeldig.
Als we een oude ex-minister/-eerste minister/-parlementsvoorzitter/-kamervoorzitter/-minister van staat.. nemen, vallen die terug op het absoluut max pensioen dat ze opgebouwd hebben in hun langdurige politieke carriere, dus 99/100 0 € doorbetalen.

Citaat:
Afdeling 3 : Het wettelijk pensioen in België

Het overheidspensioen

Het rustpensioen voor de ambtenaren wordt beschouwd als een uitgesteld loon. Dit pensioen wordt toegekend zonder dat een persoonlijke of patronale bijdrage voor de financiering ervan te voorzien. Het overlevingspensioen daarentegen wordt gefinancierd via een bijdrage van 7,5 % op het volledige brutoloon van de ambtenaar.

a) Rustpensioen
...

In tegenstelling tot het regime van de loontrekkenden en de zelfstandigen, wordt het referentieloon niet geplafonneerd. Het pensioen bekomen volgens de hierboven vermelde formule is evenwel naar boven toe begrensd. Dit maximumpensioen bedraagt 75 % van het referentieloon.

Bovenop dit relatieve maximumpensioen, bestaat er ook een absoluut maximum. Het maximale bedrag van een overheidspensioen is vastgesteld op 46.882,74 euro per jaar geïndexeerd volgens de spilindex. Op 1 januari 2004, bedroeg het maximale bruto-overheidspensioen 61.861,80 euro per jaar.
Ik ga dat nu echt niet meer herhalen, hier wordt blijkbaar niets gelezen.

Dit ook niet:
Citaat:
Ref: http://www.n-va.be/programma/standpu...ail.asp?ID=149

De Civiele lijst kent dus een dotatie toe aan de Koning om de Koninklijke functie waar te nemen, maar de verwarmingskosten worden om een niet duidelijke reden buiten deze dotatie gehouden. Afgezien van het feit dat dit opnieuw een vertekend beeld geeft van de kosten van het Koningshuis, werkt dit een spaarzaam en rationeel energieverbruik natuurlijk allerminst in de hand.

Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van N-VA volksvertegenwoordiger Peter Luykx, blijkt dat in de Koninklijke residenties jaarlijks 11.500 Megawattuur elektriciteit wordt verbruikt, aan de huidige marktprijs goed voor 747.500 euro. Betaald uit de begroting van de Regie der Gebouwen.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2009 om 10:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 12:15   #102
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als we een oude ex-minister/-eerste minister/-parlementsvoorzitter/-kamervoorzitter/-minister van staat.. nemen, vallen die terug op het absoluut max pensioen dat ze opgebouwd hebben in hun langdurige politieke carriere, dus 99/100 0 € doorbetalen.
Dat geldt net zo goed in een republiek. Uw interventie is dus een waardeloze vestzak-broekzak-operatie.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 14:09   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat geldt net zo goed in een republiek. Uw interventie is dus een waardeloze vestzak-broekzak-operatie.
Maar het geldt niet zolang er een Koning én kroost is. thx voor de bevestiging.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
De inschatting dat we dus na verloop van tijd 5 �* 10 oudgedienden zullen mogen doorbetalen lijkt mij derhalve helemaal niet denkbeeldig.
Ik reageerde trouwens hierop, ge bedoelde toch als Be een federale republiek wordt met een president ? Raakt ge niet wat in de war ?

Het kan zijn dat je me niet begrepen hebt, hier mijn reactie op jouw bovenstaande citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Als we een oude ex-minister/-eerste minister/-parlementsvoorzitter/-kamervoorzitter/-minister van staat.. nemen als president (ingevoegd), vallen die na hun presidentstermijn terug op het absoluut max pensioen dat ze opgebouwd hebben in hun langdurige politieke carriere, dus 99/100 0 € doorbetalen.
vb Oostenrijk is een republiek waar dat toetreft, en betaald eventjes 10 maal minder voor een President als Be voor een Koning. Ring a bell ?
(Oostenrijk was een Monarchie tot 1918)

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2009 om 14:27.
Oud 28 juli 2009, 14:44   #104
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar het geldt niet zolang er een Koning én kroost is. thx voor de bevestiging.
De kroost werd intussen - terecht - reeds uitgeschakeld. We vergeten de ouwe koeien.

Citaat:
Ik reageerde trouwens hierop, ge bedoelde toch als Be een federale republiek wordt met een president ?
Twijfel jij soms aan mijn lucide rationaliteit ? Ik vergelijk appelen met appelen. Daar pleit ik tenminste voor

Citaat:
vb Oostenrijk is een republiek waar dat toetreft, en betaald eventjes 10 maal minder voor een President als Be voor een Koning. Ring a bell ?
(Oostenrijk was een Monarchie tot 1918)
Zou prachtig zijn. Maar Oostenrijk is 1 cultuur en 1 volk. Zo'n mono-republiek krijg je hier niet verkocht. Hier zal het sowieso duurder kosten. Nu ja, we hebben dan ook de EU en de NAVO op ons grondgebied.
Oud 28 juli 2009, 20:04   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou prachtig zijn. Maar Oostenrijk is 1 cultuur en 1 volk. Zo'n mono-republiek krijg je hier niet verkocht. Hier zal het sowieso duurder kosten.
Naja, neem Zwitserland dan, maar dan wordt het echt te goedkoop zeker ?

Elk jaar is er ene president...
Citaat:
Die Exekutive ist der Bundesrat mit der Verwaltung. Er besteht aus sieben gleichberechtigten Mitgliedern (Kollegialitätsprinzip), den so genannten «Bundesräten» (Ministern), die je einem Departement der Bundesverwaltung vorstehen. Die Bundesräte werden vom Parlament gewählt. Für jeweils ein Jahr wird ein Mitglied des Bundesrates von der Bundesversammlung zum Bundespräsidenten gewählt. Er leitet die Sitzungen des Bundesrates und nimmt repräsentative Aufgaben im In- und Ausland wahr, hat aber keine Vorrechte gegenüber dem Restbundesrat.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2009 om 20:11.
Oud 28 juli 2009, 20:10   #106
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Naja, neem Zwitserland dan, maar dan wordt het echt te goedkoop zeker ?
Voor mij niet gelaten. Ik heb als zelfstandige geleerd om het overtollige vet tijdig weg te snijden. Maar wat denken de 9,99 .10^6 andere Belgen erover ? Vraag jij rap effe hun mening ?
Oud 28 juli 2009, 20:14   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wat denken de 9,99 .10^6 andere Belgen erover ?
Dat zal idd nooit lukken in ons koninkrijkje.
Maar nu wijken we af, ik denk dat hier al topics over lopen.
Oud 29 juli 2009, 00:23   #108
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
[b]
maar vergelijk dit eens : kosten voor rendement in Frankrijk tegenover kosten voor niks-doen in ons landje...... ja pijnlijke zaak maar soms is méérkost ook meerwaarde.........
Waarom denk jij dat de Koning niks doet??
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 08:40   #109
Descartes Jr
Banneling

Standaard Albert II duurder dan Sarkozy

Het Belang van Limburg volgde onze discussie en trok op onderzoek

Voila, het wordt iets duidelijker.

Eerlijkheidshalve moet wel gezegd dat de vaste (basis)kost van een Staatshoofd, bij gelijkheid in beide landen, in Belgie slechts dient gedeeld te worden door 10 Mio Belgen terwijl men in Frankrijk door 62 Mio mag delen.

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 31 juli 2009 om 08:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be