Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is Vlaams-nationalisme een culturele of etnische zaak?
Cultureel. Migranten kunnen perfect Vlaams-nationalistisch zijn. 44 63,77%
Etnisch. Een Vlaams-nationalist is blank en heeft Vlaamse voorouders. 9 13,04%
andere 16 23,19%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2009, 07:54   #101
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Dezer dagen moet je echt wel een genie zijn om over islam te kunnen zagen.
Dit is niet eerlijk...U als genie heeft in deze materie een onredelijke voorsprong
Oud 4 augustus 2009, 08:38   #102
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Brussel is vooral aan het Afrikaniseren mocht je het nog niet doorhebben. In tegenstelling tot veel Vlaams-nationalisten kom ik wekelijks in Brussel. De Franstalige blanke autochtone Brusselaar is zelf met uitsterven bedreigt.
Wat moeten we niet horen! Wie heeft u dat gezegd? Filip D., Gerolf A., Frank VH.?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 09:25   #103
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dat os inderdaad de realiteit.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 09:29   #104
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Enerzijds begonnen andere partijen, waaronder N-VA en OpenVLD, in het integratiedebat een discours te promoten waaruit bleek dat zij culturele en etnische aspecten niet van elkaar konden onderscheiden (bvb: in het gebruik van het woord Marokkaanse cultuur).
Wat is er etnisch an het woord "Marokkaans"?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 09:46   #105
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Ik zie geen heil in nationalisme, al wordt het woord soms wel eens gebruikt voor iets waar ik achter kan staan. Ik ben gehecht aan de Nederlandse taal. Migranten kunnen vrij zelden ook in dat geval verkeren, dat mag en hoeft voor mij niet.
Oud 4 augustus 2009, 10:35   #106
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar er is geen toekomst in dit land. Uw ouderwetse brol genoemd Vlaams-Nationalisme heeft als gevolg dat België de risee van Europa geworden is. Vlamingen zoals u merken dat niet omdat ze in hun kerktorenmentaliteit blijven, denkend dat de wereld in uw kleine Vlaanderen stopt.
Ik persoonlijk vind het heel fijn in België te leven. België mag dan al gebreken hebben en het land is natuurlijk niet volmaakt, maar het is hier goed te leven. Een hoge levensstandaard, goede geneeskundige verzorging, goed eten, de zee en het bos, enz, enz. Alleen het weer mocht wat beter.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 10:57   #107
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik persoonlijk vind het heel fijn in België te leven. België mag dan al gebreken hebben en het land is natuurlijk niet volmaakt, maar het is hier goed te leven. Een hoge levensstandaard, goede geneeskundige verzorging, goed eten, de zee en het bos, enz, enz. Alleen het weer mocht wat beter.
Goede gevangenissen?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 11:31   #108
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is allemaal waar, en nog veel meer.
Maar toch stel ik hogere eisen aan "de overheid", of aan "de politieke en ambtelijke leiding".
Mochten die nog maar aan de helft staan van waar een Vlaming voor staat, het zou al een enorme verbetering zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 11:51   #109
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Vlaams nationalisme is voor mij iedereen die streeft voor een welvarend en (eerlijk) sociaal Vlaanderen en het corrupte wanbeleid van la belgique waarbij twee groepen tegen elkaar worden opgezet aan de kaak stelt.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 12:10   #110
il faut savoir
Vreemdeling

il faut savoir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Ik herhaal:http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=43

Ik ga het toch eens op een andere wijze proberen te zeggen:
Het blijven herhalen van de hoax dat het Vlaamse Nationalisme "in essentie" xenofoob zou zijn is op zich argumentatief nul (= "0").
Het Vlaamse Nationalisme als huis met vele kamers is een open, moderne en warme beweging.
Als U van deze warmte en openheid wil genieten plankzeil dan gerust eens naar Doorbraak, het VVB of VVV, of het Pallieterke...en vergewis U zelf van hun groot hart.
Vergis U echter niet: het is niet omdat U het niet met hun standpunten eens bent en ook niet omdat hun standpunten niet main stream zijn dat ze daarom als xenofoob zouden kunnen worden beschouwd.

De hoek waaruit deze hoax (xenofobie) komt is meestal de Belgisch staatsnationalistische zijde die angst heeft omdat dit volk zijn eigen lot in handen wil nemen.
Diezelfde hoek gaat schaamteloos prat op één van de meest ondemocratische pestilenties in dit land...namelijk: het intstitutioneel uitsluiten van landgenoten (op alle niveaus) voor hun overtuiging.

Het is die hoek die via "hun" pers de semantische waarde van alle zonden ter wereld (racisme, xenofobie, bekrompenheid, fascisme, nazisme, enz enz) heeft gekidnapt en er hun eigen anti-volksnationalistische betekenis heeft aan gegeven.
Dagelijks worden deze gemanipuleerde begrippen (via overheidsinstellingen als VRT en andere journalistieke slippendragers) in ons collectief geheugen geïnjecteerd

U mag gerust uw mening hebben...maar vergeef mij als ik uit mijn sloef vlieg als ik daar zie staan: "in essentie"...
Een hoax zou ik zoiets niet noemen.

Als je een territoriale taalzuivering wenst uit te voeren (om welke reden dan ook) en gelooft dat mensen enkel georganiseerd kunnen samenleven wanneer dit gebeurt op de voorwaarden van een exclusief gedeelde moedertaal (en of statische cultuurbeleving), dan is uw denken over de maatschappij xenofoob van aard.
Elke vorm van nationalistische maatschappijvorming is gebaseerd op xenofobie en uitsluiting. Een niet

Het spreken van het Frans door de onderdrukkende klasse in het vroegere België was maar één aspect van hetgeen de Vlaming onderdrukte, belangrijker was het materiële aspect van de onderdrukking. We weten allemaal dat er ook Vlamingen waren die Frans spraken aangezien ze deel uitmaakten van de elite etc.

Ik ben wel een voorstander van het feit dat mensen het recht moeten hebben onderwijs te volgen in hun moedertaal en niet enkel in de taal van de heersende groep in de regio waar men woont, een recht dat voor mij ook vele migranten en hun kinderen in België zouden moeten toegewezen krijgen en welke ons onderwijs systeem tengoeden zal komen.
Tot daar kan ik de Vlaamse ontvoogdingsstrijd volgen maar om daar een ganse staatsnationalistische ideologie op te gaan bouwen gaat voor mij een brug te ver, dat is voor mij onnodig en zelfs storend.
En inderdaad om een politiek afgebakend territorium taal en of cultureel homogeen te willen houden moet je je vroeg of laat gaan beroepen op xenofobe beleidstechnieken zoals inburgeringsinstituten, die gaan beslissen of een mens die drager is van een andere moedertaal of een andere cultuurbeleving kent, al dan niet mag deelnemen aan de ´warme Vlaamse samenleving´ etc.
Het ware interessanter geweest als deze ontvoogdingsstrijd zich op een andere wijze verder zou ontwikkeld hebben namelijk een materiele ontvoogding van de kapitaalbezittende en toenmalige religieuse elite, in die zin zie ik de vroege ontvoogdingsstrijd gekaapt door rechtse ideologieën.
Iets wat het VB in nog latere tijden ook gedaan heeft door de migrant als vijand en concurrent van de werkende klasse uit te spelen.
Oud 4 augustus 2009, 12:44   #111
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door il faut savoir Bekijk bericht
Ik ben wel een voorstander van het feit dat mensen het recht moeten hebben onderwijs te volgen in hun moedertaal en niet enkel in de taal van de heersende groep in de regio waar men woont, een recht dat voor mij ook vele migranten en hun kinderen in België zouden moeten toegewezen krijgen en welke ons onderwijs systeem tengoeden zal komen.
Tot daar kan ik de Vlaamse ontvoogdingsstrijd volgen maar om daar een ganse staatsnationalistische ideologie op te gaan bouwen gaat voor mij een brug te ver, dat is voor mij onnodig en zelfs storend.
En inderdaad om een politiek afgebakend territorium taal en of cultureel homogeen te willen houden moet je je vroeg of laat gaan beroepen op xenofobe beleidstechnieken zoals inburgeringsinstituten, die gaan beslissen of een mens die drager is van een andere moedertaal of een andere cultuurbeleving kent, al dan niet mag deelnemen aan de ´warme Vlaamse samenleving´ etc.
Dus iedere migrant die zich in Vlaanderen komt vestigen, moet volgens jou onderwijs in zijn eigen taal kunnen volgen. Hoe gaat hij dan participeren in de maatschappij, als hij de taal die hier gesproken wordt (Nederlands) niet kent? Wat heeft een migrant van de tweede of derde generatie hier nog aan de taal van een land waar hij nauwelijks nog banden mee heeft? Hoe gaat hij communiceren met andere Vlamingen, hoe gaat hij deelnemen aan het maatschappelijk leven en bovenal, hoe gaat hij aan werk geraken? En hoe gaat de Vlaamse overheid dat praktisch organiseren? Moeten we straks allemaal tweehonderd of meer talen beheersen om nieuwkomers in hun eigen taal te ontvangen? In plaats van dat nieuwkomers integreren in de samenleving, ga jij er zo juist voor zorgen dat ze zich afsluiten op eilandjes met anderen die dezelfde moedertaal hebben en zo ghettovorming in de hand werken. Sorry, maar jouw pleidooi lijkt me dan ook eerder ingegeven door een soort van verregaande politieke correctheid dan uit praktische en rationele overwegingen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 12:45   #112
monza
Gouverneur

Standaard

Parasiet stond niet in't lijstje
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 12:48   #113
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Parasiet stond niet in't lijstje
dat klopt
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 12:54   #114
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
dat klopt
Oud 4 augustus 2009, 12:57   #115
il faut savoir
Vreemdeling

il faut savoir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dus iedere migrant die zich in Vlaanderen komt vestigen, moet volgens jou onderwijs in zijn eigen taal kunnen volgen. Hoe gaat hij dan participeren in de maatschappij, als hij de taal die hier gesproken wordt (Nederlands) niet kent? Wat heeft een migrant van de tweede of derde generatie hier nog aan de taal van een land waar hij nauwelijks nog banden mee heeft? Hoe gaat hij communiceren met andere Vlamingen, hoe gaat hij deelnemen aan het maatschappelijk leven en bovenal, hoe gaat hij aan werk geraken? En hoe gaat de Vlaamse overheid dat praktisch organiseren? Moeten we straks allemaal tweehonderd of meer talen beheersen om nieuwkomers in hun eigen taal te ontvangen? In plaats van dat nieuwkomers integreren in de samenleving, ga jij er zo juist voor zorgen dat ze zich afsluiten op eilandjes met anderen die dezelfde moedertaal hebben en zo ghettovorming in de hand werken. Sorry, maar jouw pleidooi lijkt me dan ook eerder ingegeven door een soort van verregaande politieke correctheid dan uit praktische en rationele overwegingen.
1. Een basis van onderwijs in de moedertaal bevordert het aanleren van een tweede taal (bijvoorbeeld het Nederlands). Ik pleit natuurlijk niet voor ganse onderwijsnetwerken van kleuterklas tot unief in eender welke taal die je maar op aarde kunt vinden, maar wel voor een realistisch managen van de taaldiversiteit die in België bestaat, en ik pleit tegen een repressief en uitsluitend één territorium één taal beleid.

2. Als je als regio een behoorlijke plaats in de wereldmaatschappij wil creëren of behouden zal je hoe dan ook moeten afstappen van de idee van een homogeen exclusief Nederlands taalgebied. In Finland kan je bijvoorbeeld voor officiële formulieren en diensten aan de overheid terecht in het Engels, ze doen dit om niet geïsoleerd en gemarginaliseerd te geraken, met hun door weinig mensen gesproken moedertaal.

3. wat bedoelt u met ´politieke correctheid´

Laatst gewijzigd door il faut savoir : 4 augustus 2009 om 13:18. Reden: lay-out
il faut savoir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 13:04   #116
born2bewild
Banneling

Standaard

het veiligheidsprobleem is opgelost
Ge voelt dat toch

(GV)
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 13:05   #117
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
het veiligheidsprobleem is opgelost
Ge voelt dat toch

(GV)
Inderdaad
Oud 4 augustus 2009, 14:01   #118
Fieseler

Standaard

[quote=il faut savoir;4260805]Een hoax zou ik zoiets niet noemen.

Citaat:
Als je een territoriale taalzuivering wenst uit te voeren (om welke reden dan ook) en gelooft dat mensen enkel georganiseerd kunnen samenleven wanneer dit gebeurt op de voorwaarden van een exclusief gedeelde moedertaal (en of statische cultuurbeleving), dan is uw denken over de maatschappij xenofoob van aard.
Elke vorm van nationalistische maatschappijvorming is gebaseerd op xenofobie en uitsluiting. Een niet
Dus gans Europa (Zwitserland inbegrepen) is xenofoob...tja da's natuurlijk ook een visie maar ik noem dat een hoax;

Voor mij is xenofobie een angst/afkeer om met vreemde kulturen om te gaan.
In één taalgebied één administratieve taal toepassen is dat niet.
Wijzen op de gevolgen van xenofilie ook niet.

Citaat:
Het spreken van het Frans door de onderdrukkende klasse in het vroegere België was maar één aspect van hetgeen de Vlaming onderdrukte, belangrijker was het materiële aspect van de onderdrukking. We weten allemaal dat er ook Vlamingen waren die Frans spraken aangezien ze deel uitmaakten van de elite etc.
Inderdaad.
Uw punt zijnde?

Citaat:
Ik wens U veel geluk als U Duisers, Nederlanders, Denen en Noren in Frankrijk wil laten opvoeden in hun eigen taal.

Dat van dat voordeel voor ons reeds tanende onderwijsniveau zal ik maar doen af ik het niet heb gelezen zeker?

Citaat:
Dat mag.
Maar U kent de geschiedenis van onze ontvoogdingsstrijd niet goed denk ik.
Nog iets: leg het stemgedrag van onze zuiderburen eens langs de onze, voeg daarbij het ondemocratische plak- en naaiwerk van onze staatshuishouding en U zal al snel duidelijker zien.

Citaat:
Deze "technieken" zijn nu net het gevolg van onze veel te permissieve ergo warme kultuurbeleving.
Voorbeeld: Een Vlaming krijgt het niet in zijn hoofd om nederlands te praten in Wallonië want hij wordt gewoonweg niet begrepen. Het omgekeerde, wegens ons aanpassingsvermogen (lees: warme onthaalkultuur), is normaal.
Zijn bijgevolg 95% van de Walen xenofobe technici???

Citaat:
Het ware interessanter geweest als deze ontvoogdingsstrijd zich op een andere wijze verder zou ontwikkeld hebben namelijk een materiele ontvoogding van de kapitaalbezittende en toenmalige religieuse elite, in die zin zie ik de vroege ontvoogdingsstrijd gekaapt door rechtse ideologieën.
't is maar wat U "rechts" noemt.
Noemt U "kapitaalbezitters" en "religieuse elite" niet rechts?

en daarbij: hoe "warm" is een volkskultuur die haar strijd laat uitvechten door de boven aangehaalde kastes?

Citaat:
Iets wat het VB in nog latere tijden ook gedaan heeft door de migrant als vijand en concurrent van de werkende klasse uit te spelen.

En finaal, net voor de Godwin, komt het VB op de toog te liggen.
Het VB is één onderdeel van de Vlamingen.
Deze politieke formatie is groot geworden door de walgelijk ondemocratische uitsluiting door uw "elite".
Ook het Vlaams Nationalisme is slechts een onderdeel van onze volkskultuur.
We hebben nu de links/rechts rakkers van het VB, de tjeven van de NVA en een groep linkies die geen vlag vinden om hun lading te laten dekken wegens de harde linkse (vooral mediatieke/kulturele/verzuilde) repressie.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 4 augustus 2009 om 14:02.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 14:02   #119
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door il faut savoir Bekijk bericht
Een hoax zou ik zoiets niet noemen.

In het licht van jouw uitleg, wil je even toetsen aan het volgende ?

Wat is het verschil tussen de taalgrens vb. Hainaut-Oost-Vlaanderen of Vlaams-Waals-Brabant enerzijds; en anderzijds de staatsgrens Frankrijk-West-Vlaanderen ?

Is de ene grens verfoeilijker dan de andere?
Is de ene grens wel een uiting van weet ik welk verfoeilijk territorium-idee en de andere niet ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 14:35   #120
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In het licht van jouw uitleg, wil je even toetsen aan het volgende ?

Wat is het verschil tussen de taalgrens vb. Hainaut-Oost-Vlaanderen of Vlaams-Waals-Brabant enerzijds; en anderzijds de staatsgrens Frankrijk-West-Vlaanderen ?

Is de ene grens verfoeilijker dan de andere?
Is de ene grens wel een uiting van weet ik welk verfoeilijk territorium-idee en de andere niet ?
Ius solis geldt voor iedereen behalve voor Vlaanderen...waar heb ik dat nog gehoord...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be