![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het sterk verstedelijkte Nederland heeft men vooral sociale accenten of etnische accenten. Zie het kak-accent van Femke Halsema (geboren en getogen in Enschede), of het Nederlands-Antilliaanse accent van Gino Pietermaaij (Tilburg), of het Marokkaanse-Nederlands van Ibrahim Affelay (Utrecht). Om iemand met een Amsterdams accent te ontwaren heb je de meeste kans in Purmerend. Die dialect kaarten kunnen dus linea recta de prullebak in. Das war einmal. Het televisie landschap in Nederland is tevens zeer verschillend van het Vlaamse. Er zijn gewoonweg in Nederland oneindig veel meer programma s in het Nederlands en deze zijn ook veel gevarieerder. Nederlanders verstaan elkaar makkelijker dan dat Vlamingen andere Vlamingen verstaan. Die zijn daar niet op getraind (vandaar de vele ondertitels). Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 augustus 2009 om 21:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) het Fries (Friesland tot in Noord-Duitsland) 2) het Nedersaksisch (Groningen, Drente, Veluwe, Achterhoek) 3) het Limburgs (en Dietsch, tot aan de Rijn) 4) de "nederlandse" dialect-takken: 4a) het Brabants (brabant, antwerpen, zuid-nederland) 4b) het Hollands (menapisch) 4c) het Vlaams (oost en west vlaanderen, zeeuws-vlaanderen) Nederlands op zich is een kunstmatige taal, die in feite slechts als dusdanig bestaat sinds de eerste vertaling van de bijbel (de 'statenbijbel'), en een mengelmoes is van hollands en brabants. Dus praten van noord-nederlands en zuid-nederlands heeft gewoon geen zin. Iets anders is het als we 'nederlands' gaan beschouwen als zijnde de spreektaal (het gewauwel) van de hollanders, en dan nog gaan denken dat dat superieur is ook. Er is geen enkele reden waarom synoniemen als minderwaardig zouden moeten worden beschouwd afhankelijk van de streek waar ze het vaakst gebruikt worden. Dat is puur racisme. En dat geldt voor mij ook voor 'je' vs. 'ge'. Laatst gewijzigd door fonne : 24 augustus 2009 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar we moeten niet doen alsof er twee verschillende talen zijn binnen de Nederlanden en wanneer dat wel beweerd wordt zie ik graag waar de grens ligt. En we moeten al helemaal niet doen alsof de ene Nederlandse taal de andere probeert te verdringen, ik word een beetje moe van dat eeuwige gejank uit Limburgse hoek. Het is niet meer dan een woordkeus, maar geen taal. Laatst gewijzigd door Fetai : 24 augustus 2009 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor wat betreft Limburgs, dat is dus wel een eigen taal, niet zomaar een dialect. Laatst gewijzigd door fonne : 24 augustus 2009 om 22:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() Tot op een zekere hoogte maken wij dat inderdaad wel uit. Alle talen evolueren, maar het duivenkot dat het de laatste decennia is geweest van nu mocht dit wel, dan weer niet meer, dat kan niet meer. Rust en stabiliteit in onze taal met dien verstande en met de erkenning vanuit het Noorden dat onze Zuid-Nederlandse taal eigen kenmerken en eigen betekenissen toekent aan een groot aantal woorden. Dus in geen geval het Noord -Nederlands als leidraad.
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 22:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Gouverneur
|
![]() D'er zitten hier dan ook nog eens een paar Hollanders die hun vrekkige landgenoot die duivenvoer vrat nog verdedigen ook. Wat m'n stelling dus bevestigt: met dat volk geen gemeenschappelijk land!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() Dat lijkt me nogal sterk aan gezien die vrek uit uw openingspost een Groninger was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In de versie die ik gehoord heb was hij 6 jaar geleden op duivenvoer overgegaan en leefde hij ondertussen allang niet meer alleen op dat goedje, maar dan nog, it wasn't me...
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Staatssecretaris
|
![]() Blijf jij dan maar zitten in je sardineblikje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Gouverneur
|
![]() Ik maak dat onderscheid niet, het zijn allemaal kaaskoppen ofte Hollanders wat mij betreft, of ze nu uit Maastricht, Groningen, Vlissingen, Leeuwarden dan wel Amsterdam komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Banneling
|
![]() En die dicht u ook allemaal dezelfde volkseigenschappen -in dit geval gierigheid- toe?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Everytime : 25 augustus 2009 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Banneling
|
![]() Gierigheid, zuinigheid, vrekkerigheid - allemaal één pot nat. Dáár gaat het niet om. Het gaat wel om dat F.Lurk elke inwoner van Nederland consequent Hollander wil noemen en die ook allemaal 'Hollandse' eigenschappen, in dit geval die vermeende Hollandse zuinigheid, wil toedichten. Groningers, Friezen, Zeeuwen, Achterhoekers, Tukkers, en ja zelfs uw mede-Limburgers uit Maastricht zijn allen vrekkerige Hollanders...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Deze draad is volstrekt waardeloos. Stop deze discussie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Banneling
|
![]() [quote]Het gaat u niet zo goed af, heb ik de indruk. Natuurlijk, moest ik mij in uw plaats bevinden, u die op een stiekeme manier propaganda maakt voor Groot-nederland, (maar we hebben u reed lang door hoor), dan zou ik het ook niet altijd zo fijn vinden.
Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit gezegd hebbende, wil ik ook nog wel even kwijt dat ik als Noord-Brabander zeker niet graag in Holland, en met name de Randstad, kom. Noem mij dan ook geen Hollander a.u.b. |
|
![]() |
![]() |