Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2009, 16:25   #101
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Seg om een samenleving stand te houden hebt ge wel centen nodig hé, denkt ge dat die kapitalisten daar op hun manier ook niet hebben voor moeten afzien??

Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 10 oktober 2009 om 16:25.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 16:52   #102
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Seg om een samenleving stand te houden hebt ge wel centen nodig hé, denkt ge dat die kapitalisten daar op hun manier ook niet hebben voor moeten afzien??
Absoluut, het is zelfs om medelijden te krijgen dat ze zichzelf zo hebben gepijnigd, waar zaten ze in feite met hun verstand? Het is blijkbaar nog steeds zo, een vervelende zaak wel. Maar er is ook goed nieuws, we kennen nu tenminste iets van economie !!!!! Ik heb zelfs gehoord dat men op Mars water gevonden heeft, heb je dat ook gehoord? Het zal wellicht een exclusief drankje worden, een wondermiddel dat je van elke kanker zal verlossen. En wij, wij verkopen binnenkort eigendomscertificaten van de zon. Een mens moet nu eenmaal een beetje creatief zijn om aan geld te geraken hé. Wat een waanzin natuurlijk, alle hoop is verloren. De oorlog en revolutie zal de economie doen heropleven, niks dan goed nieuws dus, we kunnen verder, no problem.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 17:01   #103
MIS
Banneling

Standaard

Hoe staat het in feite met de aandelen van DELA, ik zou het echt niet willen meemaken dat ik in de hemel beland en er daar plots een deurwaarder m'n meubelen komt buitenhalen omdat men de parking van de strooiweide niet kon betalen, stel je voor.
Oud 10 oktober 2009, 17:09   #104
MIS
Banneling

Standaard

Tja, dat is ook waar, in de zomer valt die economische crisis nogal mee. In de winter daarentegen, vroeger ging ik met een lange broek naar de hoeren, nu met een korte want zonder pijpen is goedkoper. En maar dansen.

Enfin, ethisch bankieren heeft zo z'n voordelen wel.
Oud 10 oktober 2009, 17:36   #105
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit de indruk gehad dat de interesse die Belgische bankiers een twintigtal jaar geleden begonnen te tonen om samen te werken met ontwikklingsorganizaties om leningen te verschaffen aan kleine ondernemers in ontwikkelingslanden iets te maken had met een interesse in 'etische' acties. Ze zochten een nieuw soort product aan te bieden aan hun klanten en aan publieke relaties te werken. Heel in het begin was ik er eventjes bij betrokken aan de kant van de ontwikkelingssamenwerking. Ondertussen is die samenwerking tussen banken en ontwikkelingsorganizaties nog verder 'geprofesionalizeerd' (en dat zie ik niet noodzakelijk als iets positiefs, want het verondersteld dikwijls het langs de kant zetten van ethische overwegingen). Vergeet ook niet dat ontwikkelingssamenwerking overheidsgeld en vrijwilligersgeld gebruikt. Via dit 'etisch' bankieren krijgen privaat banken hier hun zeg over.
Tiens, wat is dat nu toch?

Laatst gewijzigd door MIS : 10 oktober 2009 om 17:37.
Oud 11 oktober 2009, 07:37   #106
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
In het begin van het bankwezen bestond er dus geen "alleenrecht" - het geld was een handigheidje om afstanden te overbruggen. In de praktijk was ruilhandel iets konkreets onder "geburen". Maar toen men met karavanen
op reis ging om goederen verderweg te halen had men iets lichters en transporteerbaarders nodig : een geschreven belofte...

om aan "het papier en de ink" te geraken kon men weer een beroep doen op de papier en inkproducerende buren. Het essentiêle is echter niet het papier of de ink maar wel het bvertrouwen dat de beloftes gehonoreerd zouden worden. Hoe geringer het vertrouwen, des te hoger de interest....
Geld is een product dat de waarde representeert van andere producten. Doordat het een representatie is (bvb 1 muntstuk = 4 appels of 1 brood of 0.2 bustickets) kan het worden ingeruild tegen eender welk ander product. De fruitkweker die een brood wil moet geen bakker meer vinden die appels wil. Dat zorgt voor een zeer grote verhoging van de efficiëntie waarmee mensen met elkaar handelen. Daarnaast is geld ook heel goed deelbaar, de fruitkweker moet ook geen bakker vinden die exact 4 appels wil. Enzovoort. Een bank verhoogt de efficiëntie nog verder, het geld kan van eigenaar verwisselen door gewoon een figuurlijk etiketje te vervangen op de plaats van de bank, zonder dat er een fysiek transport van geld nodig is. Geld is dus een uitermate handig middel dat de efficiëntie en dus schaal waarmee handel kan worden gevoerd drastisch verhoogt. Zonder geld zouden heel veel producten die we nu alledaags vinden want voor heel velen betaalbaar onbetaalbaar of botweg onbeschikbaar zijn (lees: lage welvaart). Om maar effe het economisch nut van geld te onderstrepen...
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 11 oktober 2009 om 07:39.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 08:39   #107
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Absoluut, het is zelfs om medelijden te krijgen dat ze zichzelf zo hebben gepijnigd, waar zaten ze in feite met hun verstand? Het is blijkbaar nog steeds zo, een vervelende zaak wel. Maar er is ook goed nieuws, we kennen nu tenminste iets van economie !!!!! Ik heb zelfs gehoord dat men op Mars water gevonden heeft, heb je dat ook gehoord? Het zal wellicht een exclusief drankje worden, een wondermiddel dat je van elke kanker zal verlossen. En wij, wij verkopen binnenkort eigendomscertificaten van de zon. Een mens moet nu eenmaal een beetje creatief zijn om aan geld te geraken hé. Wat een waanzin natuurlijk, alle hoop is verloren. De oorlog en revolutie zal de economie doen heropleven, niks dan goed nieuws dus, we kunnen verder, no problem.
Ik heb daar geen compassie mee hoor. Er is veel waanzin maar ik blijf toch optimistisch.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 12:42   #108
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Een vraagje aan dit forum is ethisch bankieren zoals de Triodos bank een alternatief voor de excessen en de moraal die er nu heerst bij ons huidig banksysteem? http://nl.wikipedia.org/wiki/Triodos_Bank
Zolang de bank klein is kan ze nog aardig bij haar principes blijven. Wanneer iedereen daar naartoe gaat is het zakkenvullen zoals de andere banken dat doen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 13:28   #109
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een vraagje aan dit forum is ethisch bankieren zoals de Triodos bank een alternatief voor de excessen en de moraal die er nu heerst bij ons huidig banksysteem? http://nl.wikipedia.org/wiki/Triodos_Bank
Triodos is een lichtend voorbeeld in de bankwereld. Het bedrijf zal in 2011 ook voor iedereen bereikbaar worden. Zullen meer kantoren openen je zal online kunnen bankieren, zichtrekening + bankkaart krijgen enz...

De bank groeit gestaag en zal uitsluitend het spaargeld aanwenden om sociale projecten te financieren en de sector van alternatieve energie.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 11 oktober 2009 om 13:29.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 13:35   #110
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Triodos is een lichtend voorbeeld in de bankwereld.
Toch een goede keuze geweest van de bankwereld dat 'ethisch bankieren' aan deze reaktie te zien. Laten we niet naïf zijn aub.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 16:08   #111
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Toch een goede keuze geweest van de bankwereld dat 'ethisch bankieren' aan deze reaktie te zien. Laten we niet naïf zijn aub.
Hoe bedoel je? Mijn spaargeld staat bij Triodos met het idee dat men tenminste met mijn geld de maatschappij geen schade toebrengt.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 16:28   #112
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Hoe bedoel je? Mijn spaargeld staat bij Triodos met het idee dat men tenminste met mijn geld de maatschappij geen schade toebrengt.
Beschouw het als een algemene opmerking. Een gezonde scepsis en controle kan geen kwaad. Tenminste sommige van die 'ethisch bankieren' projecten zijn vanuit initiatieven van 'gewone' banken ontstaan. Ik spreek vanuit een ervaring van hoe een Belgische bank de ontwikkelingssamenwerkingswereld benaderde om te pogen van dit soort van initiatieven te ontwikkelen. Het ethische stond daar in functie van het commerciële.
De Cooperative Bank, Triodos Bank, Caisse Solidaire Nord-Pas de Calais, Cooperativa Verso la Banca Ética, Öko-Bank en Banco Alternativo Suizo zijn initiatieven het overwegen waard.

Waakzaam blijven denk ik.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 17:03   #113
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Beschouw het als een algemene opmerking. Een gezonde scepsis en controle kan geen kwaad. Tenminste sommige van die 'ethisch bankieren' projecten zijn vanuit initiatieven van 'gewone' banken ontstaan. Ik spreek vanuit een ervaring van hoe een Belgische bank de ontwikkelingssamenwerkingswereld benaderde om te pogen van dit soort van initiatieven te ontwikkelen. Het ethische stond daar in functie van het commerciële.
De Cooperative Bank, Triodos Bank, Caisse Solidaire Nord-Pas de Calais, Cooperativa Verso la Banca Ética, Öko-Bank en Banco Alternativo Suizo zijn initiatieven het overwegen waard.

Waakzaam blijven denk ik.
Ik ben zeker waakzaam, als een onderneming zich profileert als 'ethisch' beginnen bij mij onmiddellijk alarmbellen te luiden. Ik heb meer vertrouwen in een bank die zich profileert onder de noemer 'boerenverstand' of op 'grootmoeders wijze' of 'de oude school'.
Oud 11 oktober 2009, 17:25   #114
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben zeker waakzaam, als een onderneming zich profileert als 'ethisch' beginnen bij mij onmiddellijk alarmbellen te luiden. Ik heb meer vertrouwen in een bank die zich profileert onder de noemer 'boerenverstand' of op 'grootmoeders wijze' of 'de oude school'.
Als je werkelijk geinteresseerd bent in ethisch bankieren kan je op netwerk-vlaanderen je bank checken.

http://www.netwerkvlaanderen.be/nl/i...=86&Itemid=305
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 19:14   #115
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ethisch bankieren, pff my ass.

Weet ge wat het echte probleem is met de politiek en de bedrijfswereld ? Degene die er iets te zeggen hebben zijn allemaal psychopaten.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 17:33   #116
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet ge wat het echte probleem is met de politiek en de bedrijfswereld ? Degene die er iets te zeggen hebben zijn allemaal psychopaten.
De analyses worden waarachtiger en congruenter, wordt stilaan tijd dat de waarheid gezegd wordt.
Oud 12 oktober 2009, 17:35   #117
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb daar geen compassie mee hoor. Er is veel waanzin maar ik blijf toch optimistisch
Idd, sommigen zien niet eens de waanzin, ze denken dat het normaal is en denken dat het iets met economie te maken heeft. Vervelende zaak, zo een psychische knoopje.
Oud 13 oktober 2009, 04:24   #118
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, de vraag was eigenlijk, ook al stelde ik hem niet hardop: Hoe voorkom ik dat ik in de ontkenning van de ellende schiet, naarmate ik meer te maken krijg met klimmers of iets dergelijks.
Net omwille van de dynamiek van bewustzijn of de groei van het menselijke potentieel is er niet één techniek of oplossing, het is een kwestie van alert blijven en aanpassen met als doel een congruente houding aan te nemen volgens de situatie die zich aanbiedt, het ‘navigerend zelf’ zoals men terecht vertaald en bestudeerd heeft. Het klimmen (zoals geïnspireerd door zelfonderzoek) is een louter intersubjectieve beweging, een zoeken in zichzelf en naar zichzelf waardoor een begrijpelijk wereldmijdend gedrag ontstaat. Het tussendoor verwijzen naar de ellende in de wereld kan voor de klimmer een positieve bekrachtiging geven voor het klimmen zelf waardoor op dat moment de ontkenning groter wordt, ook dat kan begrepen worden. Deze geïntensifieerde ontkenning hoeft daarom niet negatief te zijn tenzij men verstrikt en verslaafd raakt aan de wensdroom van het ontwaken zonder de ontwaking zelf. Als ontwaken zich daadwerkelijk aanbiedt en succesvol geïntegreerd wordt zal men zich terug naar de maatschappij begeven en zich ook uiten vanuit dat innerlijke weten, in woord en daad. Op dat moment zal begrepen worden dat het ego niet vernietigd dan wel omvat dient te worden. En dat zie je vaak gebeuren, elk perceptieveld heeft z’n eigen waarheden en soms plaatst men diverse op zichzelf waarachtige uitspraken binnen een perceptieveld waar het een totaal andere betekenis krijgt. Net hierdoor stagneert men nogal eens de eigen groeimogelijkheden, en dat is bijzonder jammer om zien. Dat hierdoor een louter commercieel circuit ontstaat van goedgevoelsclubjes is daar niet vreemd aan, in hetzelfde bedje ziek. Soms bijzonder pijnlijk om zien, nog erger en des te schrijnender wanneer het zich op deze niveaus manifesteert. Men hanteert dan allerhande wijsheden die verworden tot een klaagzangerige en zuiver literalistisch begrepen recitage van woorden die elke daadkracht of verantwoordelijkheid jegens mens en samenleving afwijzen. Men zal dan de bloemen adoreren en blind blijven voor de atoombom die ons zal opschrikken en de bloemen doet verwelken. En toch pleegt de pseudo econoom alles over winst te kennen, de monetaire crisis is dan ook een karikatuur van de misvatting over economie, een tragisch pijnlijke grap en dat alsof het een Grieks drama betreft.

We stonden erbij en keken ernaar, we weten wel wat het probleem is maar het is altijd al zo geweest. Slachtvee wordt geofferd, we weten alleen niet waarom en voor wie. Misschien is het goed voor de economie, we zullen wel zien hoe we ons uit deze penibele situatie redden. Alsof er geen boek geschreven werd.
Oud 14 oktober 2009, 06:07   #119
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nog eens zitten nadenken, jaja, over die moeilijkheden waar mogelijk dalers alleen last van zouden hebben. Volgens mij klopt het niet wat ik zei. Klimmers ondervinden natuurlijk ook last dan de dalers zeg maar. Want zij moeten steeds naar de zwartgalligheid van de dalers luisteren waar ze geen zin in hebben.
Alles kwestie van interpretatie en dat is een louter persoonlijke invulling naargelang de groei van het individuele zijn. Het duiden van de ellende in de wereld kan zowel vluchtgedrag veroorzaken als verantwoordelijkheidszin. Dezelfde woorden kunnen voor verschillende mensen een totaal ander gedrag teweegbrengen, vooral wanneer een diepgaander dialoog uitblijft als gevolg van het vluchtgedrag en ontkenning, heeft het zelfs geen zin om er verder woorden aan vuil te maken. Er is echter altijd hoop dat het nog goedkomt, net omwille van de potentie tot het doorzien van deze ontkenning. Er bestaat echter ook de ontkenning van de ontkenning, een vervelende zaak. De symbiose van zowel het klimmen als het dalen een kunst. Als mensen voor zichzelf al zouden kunnen bepalen of ze ofwel klimmer of daler zijn, zou al heel wat betekenen maar de klimmer weet helemaal niet wat dalen betekent, hoe zou dat kunnen, hij is nog steeds kilmmend en derhalve wereldmijdend. Wereldmijdend gedrag is daarbij begrijpelijk te noemen maar kan leiden tot dissociatie, en dat is geen integratie.
Citaat:
Wat dat slaaf zijn betreft zitten hier toch nog wat kleine probleempjes, niet echt noemenswaardig hoor maar de weerstand is er weldegelijk. Ik heb er dan ook niet zo'n goed beeld bij, behalve dat het zeer moet doen. Maar dan kun je je afvragen wat het is wat pijn heeft, niet dan, au. Dat geldt voor zowel de klimmers en de dalers volgens mij, en in dat vlak wordt het, volgens mij dus uiteindelijk ook in het horizontale/gelijke getrokken als het goed is, of zie jij dat anders?
Klimmers en Dalers zijn zich alvast bewust van het menselijke groeipotentieel, dat is een voordeel, zoekers en vinders. Beiden worden ze inderdaad gekaapt door lager bewust gedachtepatronen die hen infecteert en stoort. De klimmer probeert zich ervan los te maken, de daler neemt actie om de infectie te neutraliseren op een vreedzame manier. Doorgaans wordt deze eenvoud niet begrepen en jammer genoeg houdt de klimmer zich liever afzijdig van deze wereld, hierdoor verliest bewustwording aan kracht om de evolutie verder te dragen. Het risico op een verscheurdheid vergroot hierdoor, zoals we dan ook zien in onze maatschappij.
Citaat:
Tegen de tijd dat de gammaval zich gaat manifesteren kan ik dus maar beter zorgen dat stevig op de stoel zit ipv met 1 bil, want dat gaat een ruig ritje worden, dat hebben we al vaker meegemaakt en de gespannen 1 bilszit is niet zo handig dan.
Er bestaat nog een kleine kans op een positief scenario, hoe langer men wacht om het aandacht te geven hoe groter de kans op een pijnlijke ineenstorting. We hopen intens dat de klimmer dat massaal gaat beginnen begrijpen, zonder hen tuimelen we regelrecht de diepte in, zoals ook blijkt, elke dag een stukje dieper !!!!!!En weet je, er zullen zelfs mensen zijn die in de verste verte niet eens weten waar we het nu over hebben, doorgaans geuit door een volledig stilzwijgen en/of een repliek die totaal naast de kwestie is.

Laatst gewijzigd door MIS : 14 oktober 2009 om 06:11.
Oud 15 oktober 2009, 04:02   #120
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind zowel de klimmer als de daler in mezelf terug. En als klimmer ben ik niet zo blij wanneer de de ladder die ik aan het beklimmen ben onder mijn handen en voeten vandaan geslagen wordt, maar ik heb inmiddels genoeg zelfbeheersing opgebouwd om niet meer in razende paniek te belanden en hoe minimaal ook, langzamerhand in staat ben mijn/zijn totale dienstbaarheid aan de wereld te herwaarderen en op waarde te schatten, zoals dat ook omgekeerd was/is/ en ongetwijfeld zal zijn
Zo is dat, mooi. In onze maatschappij komt de gedachte van klimmen niet eens op, men haalt elkaar al onderuit nog voor enige vorm van dialoog kan ontstaan. Men gebruikt woorden en meningen om mee te kloppen, niet om op te bouwen. Een vervelende zaak en het aantal woorden en strekkingen verhoogt alsmaar, de communicatie vervaagt. ‘Communicatie is het scheppen van gemeenschappelijke betekenis’ (las ik ergens, niet slechts).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be