![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() (oh, mag ik dat niet zeggen? ik lach me een kers, sorry.)
![]() |
![]() |
#103 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja of neen? Dus niet om de pot draaien, geen grappige antwoorden: gewoon 'ja' of 'neen'? Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
leert u in uw scholen de woorden "awara, beschuitgras, cellenhuis, concubaan, dansmeestertje, djakken, dozeren, flitten, grietjebie, inklaarder, knippa, kroi, makaperi, opstellingscommissie, personenmeerderheidsstelsel, porknokker, sluit, tjappen, zuurzak aan?" ja of neen? Dit is nochtans behorend tot de Nederlandse woordenschat en wordt voornamelijk gebruikt in Suriname. Hoe is dat anders dan wat u ons probeert aan te smeren?
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het schijnt niet tot u door te dringen dat niet alle wijsheid en begripsvermogen ter wereld uitsluitend in Belgisch Limburg verenigd is. Uw reactie doet bovendien niets ter zake : of het nu om "Vlaamse" of "Nederlandse" terminologie gaat, zolang die "terminologie" tot de standaardtaal behoort, is het goed. Wat u in werkelijkheid met uw voorbeelden wil aantonen, System, is dat Nederland en de Nederlanders hoe dan ook af te wijzen zijn als zijnde "slecht". Gaat het niet om de taal, dan gaat het om koffie of thee, of fietsen, of wat dan ook. U kunt het zo gek niet bedenken, of u zult wel vinden dat de Belgen op elk vlak superieur zijn aan de verwerpelijke "Hollanders" (en de onbetrouwbare Fransen, maar dat ter zijde). Ik zal eens heel open zijn ten uwen aanzien : wij begrijpen zeer goed waarom u een kruistocht en een inquisitie tegen vooral de Nederlanders hebt ingezet. U doet het eenvoudigweg in de broek voor alles wat in uw geest uw Belgisch paradijs in gevaar kan brengen. U bent niet dom, dus ergens in uw achterhoofd weet u wel, al zijn we bijlange zo ver nog niet, dat een eventueel samengaan van Vlaanderen met Nederland geheel logisch zou zijn. Ik zeg u System, als iets dergelijke logische evolutie in een verdere toekomst ooit kan tegenhouden, zullen het zeker niet uw soort argumenten en voorbeelden zijn. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 10 november 2009 om 23:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waarom niet 'verkwanselen'? En hoe werk ik mee aan de afbraak van onze Vlaamse taal? Door mijn leerlingen uit te leggen dat ze zowel kunnen 'sjoemelen' als 'foefelen', maar niet gaan moeten janken als ik ze betrap? Door mijn leerlingen liedjes van Willem Vermandere en Wannes Van De Velde te laten horen, en hen over de typische woordenschat te ondervragen? Door hen te vertellen dat ze met den hond z'n kloten kunnen spelen, maar niet met de mijne? Als ik naar die Taalunie wil luisteren, ga jij me in elk geval niet op andere gedachten kunnen brengen. Maar als ik - nadat ik tot de vaststelling kwam dat ik lang genoeg heb geluisterd - tòch mijn eigen goesting doe, zal ook die Taalunie mij niet tegenhouden, zulle.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 11 november 2009 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb u een eenvoudige vraag gesteld waarop u een eenvoudig antwoord kon geven. U doet dit dus niet en we kunnen al raden waarom. U reageert niet omdat u deksels goed weet dat het woord 'droogkuis' niet en nooit zal worden aangeleerd op uw Hollandse scholen. Dus het antwoord luidt in feite: "wij Nederlanders leren het woordje 'droogkuis' niet aan onze kinderen, noch andere Vlaamse woorden". Maw, de Vlamingen laten zich rollen (weer eens) en dit maal door de Nederlanders. Uw taal moet de onze worden. Het zal dus niet gebeuren waarde Hollander. Knoop dat maar even goed in uw oren. Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarvoor moeten de Noord-Nederlanders precies respect hebben? Meer dan 90 % van de tijd wordt door de eigen televisiemedia in het Engels uitgezonden, de radio zendt slechts 5 % in de eigen taal uit, de eigen koningin spreekt geen Nederlands en de helft van de eigen bevolking moet ondertiteld worden wegens onverstaanbaar. De lijst van de populairste muziekartiesten uit het gehele Nederlandse taalgebied geeft een even dramatisch beeld. Twee Vlamingen, één Surinamer, en de rest heeft (oa) de Nederlandse nationaliteit. 1) Yes-R 53,6 miljoen views 2) Ali-B 27,7 miljoen views 3) Nick & Simon 20,2 miljoen views 4) Sjaak 19,8 miljoen views 5) Kempi 15,5 miljoen views 6) Marco Borsato 15,1 miljoen views 7) Darrryl 13,7 miljoen views 8) Fouradi 12,9 miljoen views 9) Nino (LSD) 12,8 miljoen views 10) Opposites 11,9 miljoen views 11) Sef 11,4 miljoen views 12) Dio 9,6 miljoen views 13) Brace 8,9 miljoen views 14) Soesi B 8,8 miljoen views 15) Gio 8,7 miljoen views 16) Jeroen van de Boom 8,7 miljoen views 17) Lange Frans 7,6 miljoen views 18) Andre Hazes 7,5 miljoen views 19) Partysquad 7,3 miljoen views 20) Jan Smit 7,1 miljoen views 21) INB 6,5 miljoen views 22) Baas B 6,3 miljoen views 23) Appa 5,6 miljoen views 24) Jeugd van Tegenwoordig 5,4 miljoen views 25) Brainpower 5,2 miljoen views* 26) Rio (Ryan Babel) 5,1 miljoen views 27) Soumia Abalhaya 5,1 miljoen views 28) DJ Ysea 4,7 miljoen views 29) Negativ 4,6 miljoen views 30) Dice Cream 4,4 miljoen views 31) Guus Meeuwis 4,4 miljoen views 32) Mitta (LSD)4,3 miljoen views 33) Priester (Mitchell Burgzorg) 4,1 miljoen views 34) RBdjan (THC) 3,9 miljoen views 35) Steen 3,6 miljoen views 36) Keizer 3,5 miljoen views 37) Lucky LuQ 3,2 miljoen views 38) Cocoras (Bloedserieus) 3,1 miljoen views 39) Jayh 2,9 miljoen views 40) Monique Smit 2,9 miljoen views 41) Rocks (THC) 2,8 miljoen views 42) Kamal 2,8 miljoen views 43) Jim 2,8 miljoen views 44) IND 2,5 miljoen views 45) Winne 2,5 miljoen views 46) Frans Duijts 2,5 miljoen views 47) Naldje (Bloedserieus) 2,4 miljoen views 48) Youssef 2,4 miljoen views 49) B.E.R (Bloedserieus) 2,3 miljoen views 50) KUS 2,2 miljoen views 51) Thomas Berge 2,2 miljoen views 52) Celes 2,2 miljoen views 53) Chantal Janzen 2,2 miljoen views 54) Mooi Wark 2,2 miljoen views 55) Bloedserieus 2,1 miljoen views 56) Nienke 2,1 miljoen views 57) Tess 2,0 miljoen views 58) Fresku (Gino Pietermaaij) 1,8 miljoen views 59) Ehsan 1,8 miljoen views 60) K-Liber 1,8 miljoen views 61) Eva de Roovere 1,7 miljoen views 62) Opgezwolle 1,7 miljoen views 63) Damaru 1,6 miljoen views 64) Hef 1,5 miljoen views 65) Volumia 1,4 miljoen views 66) Abel 1,4 miljoen views 67) Clouseau 1,4 miljoen views 68) Boudewijn de Groot 1,3 miljoen views 69) Trijntje Oosterhuis 1,3 miljoen views 70) Salah Edin 1,3 miljoen views 71) Mr Probz 1,3 miljoen views 72) Ogri Ai 1,2 miljoen views 73) K-Rim 1,2 miljoen views 74) Naffer 1,2 miljoen views 75) Schem015 1,1 miljoen views *Geboren in Antwerpen, Nederlandse nationaliteit. Respect moet je niet afsmeken, respect moet je verdienen! Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 11 november 2009 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de Nederlanders? Dat zijn mijn noorderburen. Niet meer, maar ook niet minder. Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is dit nu een enorm zwart gat in mijn cultuur, of kan ik in sereniteit verder blijven leven ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Banneling
|
![]() Deze opmerking werd vroeger reeds gemaakt. Ik heb het natuurlijk vooral over de spreektaal. Wanneer men tegen jonge kinderen in onze Vlaamse scholen komt vertellen dat men niet meer 'droogkuis' mag zeggen of niet meer het woord 'droogkuis' mag gebruiken, terwijl onze Vlaamse bevolking dat voor het merendeel wel gebruikt, dan zit er iets grondigs scheefs en grondig fout.
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
|
![]() Allez, dat is dan goed. Ik vraag mij wel af waarom u hier dan in het overgrote deel van uw 22.000+ posts over die niets méér of minder dan noorderburen zit te argumenteren. Een eenvoudig tikfoutje, misschien ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Banneling
|
![]() Dat is onzin. Prietpraat, waarmee u bewijst wie u in feite bent en niet wie u hoort te zijn. Cliché-praat dus. Wanneer u mijn 22.000 post zou lezen, dan zou u misschien nog veel kunnen leren. En over vele onderwerpen.
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat handjevol woorden dat dan afwijkt, betekent geenszins het einde van een gemeenschappelijke algemene taal. Zoals al eerder gezegd, verschilt Oostenrijks- en Duits-Standaardduits op meerdere punten, vele malen meer dan het Nederlands- en Vlaams-AN van elkaar verschillen. In Oostenrijks zeggen ze bijvoorbeeld "Flugpost", maar op de blauwe etiketjes van de Oostenrijkse post staat evenwel het Standaardduits "Luftpost". En op school leren ze dat laatste. Dergelijke verschillen betekenen in Oostenrijkse oren helemaal niet dat er sprake is van twee talen, wel integendeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar goed, vermits u hardleers bent : allez System, gooi het hier eens in de groep "wie ik in feite ben en niet wie ik hoor te zijn". Ik geef u expliciet de toestemming, en u mag er zelfs mijn naam en adres bij vermelden. Bedoelde toestemming geldt voor de volgende vijftien minuten, waarna ze vervalt. Maar dat geeft u ruim voldoende de tijd, nietwaar. Als u dat niet kunt, wil dan zo goed zijn van uw insinuaties voor u te houden. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 11 november 2009 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zit niets fouts dat er een zeker verschil bestaat tussen de algemene taal en de plaatselijke varianten (tussentaal, regio- en dialect). Die verschillen tref je in alle taalgebieden aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |