Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2010, 12:24   #101
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Beide burgemeesters zijn recent met elkaar gaan praten over samenwerking in de toekomst.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 12:44   #102
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zoals elke dag, ook vandaag weer een communautair atikel in de Gazette Mille Collines om het anti-Vlaams gevoel in la Belgique francophone levendig te houden:

http://www.lesoir.be/actualite/belgi...e-754244.shtml

Lees vooral de reacties...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 12:48   #103
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Commentaar van Cerexhe is ook tekenend:

Citaat:
'En colère, aussi, contre la classe politique flamande qui multiplie les propositions « pour une meilleure gouvernance �* Bruxelles' (fusion des zones de police, des communes, etc.). 'Est-ce que moi je me mêle de ce qui se passe �* Anvers ou Gand ? En plus, toutes leurs propositions ont des relents communautaires.'
Maar Cerexhe vergeet natuurlijk gemakkelijkheidshalve dat Antwerpen en Gent niet de hoofdstad van België zijn. Of zou het toch zo zijn dat Brussel niet de hoofdstad van alle Belgen is...?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:37   #104
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Maar Cerexhe vergeet natuurlijk gemakkelijkheidshalve dat Antwerpen en Gent niet de hoofdstad van België zijn. Of zou het toch zo zijn dat Brussel niet de hoofdstad van alle Belgen is...?
Cerexhe vergeet verder nog een aantal andere dingen. Ten eerste dat zijn partij CDH heet en dat de H staat voor Humaniste en niet voor Franco-nationaliste. Ten tweede dat Vlaamse Brusselaars ook recht hebben op een stem in Brussel zelfs als die ingaat tegen het algemeen Franstalig betoog. Ten derde dat als je het aantal Brusselse parlementsleden verlaagt tot 50 met slechts 10 Nederlandstalige leden er veel te weinig Nederlandstalige leden zijn om in de verschillende Brusselse parlementaire commissies te gaan zetelen en je dus verschillende uitsluitend door Franstalige Brusselaars bevolkte commissies zult krijgen. Ten vierde dat de tweetaligheid van de Brusselse overheid op het terrein nu al te wensen overlaat ( gemeentebesturen, OCMW-diensten, politiediensten, ziekenhuizen, ...) en dat het vergemakkelijken van de taalexamens hiervoor allesbehalve een oplossing is. Verder eist hij meer autonomie voor het Brussels Gewest terwijl zijn partij "NON" antwoord op de vraag voor meer autonomie voor Vlaanderen. Te gek voor woorden!

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 18 februari 2010 om 13:41.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 14:01   #105
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Zoals elke dag, ook vandaag weer een communautair atikel in de Gazette Mille Collines om het anti-Vlaams gevoel in la Belgique francophone levendig te houden:

http://www.lesoir.be/actualite/belgi...e-754244.shtml

Lees vooral de reacties...
Zo'n naam geven voor de krant "Le Soir" getuigt van weinig respect tegenover Franstalig België maar ik maak geen kritiek daarover, ik stel gewoon vast. Waarom zou ik trouwens kritiek daarover maken? Door uw Vlaams-Nationalisme wil u zich zowiezo van de Franstaligen ontdoen, dat maakt gewoon deel van het spel, we hebben de gewoonte nu.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 14:42   #106
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Een vermindering van het aantal Brusselse parlementsleden zou anders nog niet zo'n slecht gedacht zijn. Ze zitten daar nu met 89 man in die zaal. Voor een stad is dat toch wel een grote gemeenteraad, hoor. Verminderen tot 50, eventueel 55, zou ook moeten volstaan. Dat vind ik een goed voorstel, ook als dat zou betekenen dat mijn partij het moeilijk zal krijgen om terug verkozen te raken. Nu nog de gemeentes...
De taalexamens vergemakkelijken? Wat mij betreft is perfecte persoonlijke tweetaligheid niet nodig, maar ik sta wel op een tweetalige service door elke ambtenaar van een paar niveaus hoger dan straatveger. Maar raken aan de bestaande taalexamens is daar niet voor de oplossing. Geen goed idee, dus.
De taalkaders? Mogen ze van mij afschaffen. Enkel competentie telt, niet welke taalrol een ambtenaar heeft. Maar, en hier zit het addertje, ambtenaren die niet in staat zijn in de andere landstaal te communiceren, zijn wat mij betreft niet competent. Het aantal Vlamingen zou nog wel eens kunnen toenemen in de administratie, zo...
GGC afschaffen is niet meer dan een symboolkwestie. De GGC �*s al het Brussels Parlement met een ander petje op. Voor mij geen prioriteit, dus.
Constitutieve autonomie? Kijk, Brussel is een gewest. Een gewest met een paar eigenheden, misschien, maar toch, een gewest. Wie daar nu nog vanaf wil, die droomt. Als het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dan dezelfde bevoegdheden wil als de andere gewesten, is daar heel wat voor te zeggen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 14:52   #107
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Een vermindering van het aantal Brusselse parlementsleden zou anders nog niet zo'n slecht gedacht zijn. Ze zitten daar nu met 89 man in die zaal. Voor een stad is dat toch wel een grote gemeenteraad, hoor. Verminderen tot 50, eventueel 55, zou ook moeten volstaan.
Het probleem hier is dat het geen gemeenteraad is maar een parlement en dat het gros van het werk in parlementaire commissies wordt gedaan en voorbereid. Als je het aantal Brusselse parlementsleden verlaagd tot 50 en het aantal Nederlandstalige parlementsleden tot 10 zoals Cerexhe voorstelt (wat voor de Nederlandstaligen een halvering inhoudt) dan zijn de Nederlandstalige parlementsleden met te weinig om in die verschillende Brusselse parlementaire commissies te zetelen. Het is nu al dweilen met de kraan open want in sommige commissies zit er maar 1 Nederlandstalig parlementslid. En als je het aantal NL parlementsleden nog eens gaat halveren gaan verschillende Brusselse commissies een eentalige Franse bedoening worden. Niet direct een vooruitgang zou ik zeggen voor een zogenaamd tweetalig stadsgewest dat ook nog eens hoofdstad wil zijn van gans België.

Wat wel een oplossing zou kunnen zijn is het aantal Brusselse parlementsleden verminderen tot 50 maar met een gegarandeerde vertegenwoordiging van de helft Nederlandstaligen. Een paritair samengesteld parlement dus.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 18 februari 2010 om 14:58.
Oud 18 februari 2010, 15:02   #108
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Wat wel een oplossing zou kunnen zijn is het aantal Brusselse parlementsleden verminderen tot 50 maar met een gegarandeerde vertegenwoordiging van de helft Nederlandstaligen. Een paritair samengesteld parlement dus.
Of laat het parlement van het BHG gewoon verkiezen door alle inwoners van dit land. Als Brussel dan toch de hoofdstad van alle Belgen is, waarom mogen die dan niet mee beslissen over hoe die bestuurd wordt?
Oud 18 februari 2010, 15:09   #109
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Of laat het parlement van het BHG gewoon verkiezen door alle inwoners van dit land. Als Brussel dan toch de hoofdstad van alle Belgen is, waarom mogen die dan niet mee beslissen over hoe die bestuurd wordt?
Niet vanzelfsprekend want het Brussels Parlement beheert grotendeels bevoegdheden die alleen de bewoners van het Brussels Gewest aangaan. Een betere oplossing is dan om alle bevoegdheden die met het hoofdstedelijk karakter te maken hebben uit het Brussels Gewest te lichten en die bevoegdheden door het Belgisch parlement of Belgische regering te laten uitoefenen. Via een federaal Minister of Staatssecretaris voor Brussel bv.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 18 februari 2010 om 15:11.
Oud 18 februari 2010, 15:12   #110
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Niet vanzelfsprekend want het Brussels Parlement beheert grotendeels bevoegdheden die alleen de bewoners van het Brussels Gewest aangaan.
Uiteraard, maar ik maak daar tegelijkertijd ook de bedenking bij dat het BHG geen volwaardig gewest is zoals het Vlaamse en het Waalse, maar een hoofdstedelijk gewest, met als taak - de naam zegt het zelf - het vervullen van de hoofdstedelijke functie van België.
Oud 18 februari 2010, 15:23   #111
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Uiteraard, maar ik maak daar tegelijkertijd ook de bedenking bij dat het BHG geen volwaardig gewest is zoals het Vlaamse en het Waalse, maar een hoofdstedelijk gewest, met als taak - de naam zegt het zelf - het vervullen van de hoofdstedelijke functie van België.
Wilfried Martens zei onlangs in RONDAS dat het Brussels Gewest wettelijk gezien geen volwaardig gewest is als de 2 andere maar wel in de praktijk. Weer een vb. waar de Vlaamse politici zich hebben laten ringeloren, me dunkt.

En Louis Tobback zei onlangs in PHARA dat niet het Brussels Gewest maar Brussel-stad wettelijk gezien de hoofdstad is van België. Lijkt mij ook een belangrijke nuance. De term "Brussels Hoofdstedelijk Gewest" is dus mogelijk niet juist (zelfs al gebruikt het Brussels Gewest die). Mogelijk is die term uitgevonden geweest om �* volonté Vlaams en Waals geld te kunnen pompen in gans het Brussels Gewest en niet alleen Brussel-stad. Mogelijk nog een voorbeeld waar Vlaanderen (en in mindere mate Wallonië) zich mogelijk heeft laten ringeloren.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 18 februari 2010 om 15:26.
Oud 18 februari 2010, 15:26   #112
groentje
Minister-President

Standaard

Dan krijg je niet alleen de Franstaligen over je heen. En terecht. België is een federaal land, als je 1 regering wil voor het hele land, moet je maar de gewesten en gemeenschappen afschaffen. Ik ben daar geen vragende partij voor. Jij wel?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 18 februari 2010, 15:27   #113
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dan krijg je niet alleen de Franstaligen over je heen. En terecht. België is een federaal land, als je 1 regering wil voor het hele land, moet je maar de gewesten en gemeenschappen afschaffen. Ik ben daar geen vragende partij voor. Jij wel?
Snap begot niet waar je naartoe wilt. Heb je onze laatste bijdragen wel goed gelezen?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 18 februari 2010 om 15:28.
Oud 18 februari 2010, 15:29   #114
groentje
Minister-President

Standaard

Ik had het over het voorstel om de Brusselse regering door alle Belgen te kiezen. Sorry, maar dan kan je wat mij betreft net zo goed de gewesten en gemeenschappen helemaal afschaffen. Niet alleen het Brusselse.
Maar de discussie gaat gewoon veel te snel, ik antwoord op de bovenstaande post, en tegen dat ik op de verzendknop duw, staan er al weer 2 posts bij...
Jeroen Boone

Laatst gewijzigd door groentje : 18 februari 2010 om 15:30.
Oud 18 februari 2010, 15:33   #115
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik had het over het voorstel om de Brusselse regering door alle Belgen te kiezen. Sorry, maar dan kan je wat mij betreft net zo goed de gewesten en gemeenschappen helemaal afschaffen. Niet alleen het Brusselse.
Dat was een voorstel van ZwartenGeel. Dat gaat nooit werken. Beter is dan om de typische hoofdstedelijke bevoegdheden naar het federale niveau over te brengen. Wat alleen de Brusselaars aanbelangt moet natuurlijk op Brussels niveau blijven. Het kan niet de bedoeling zijn dat gans België gaat meebepalen wat de kostprijs van de Brussels vuilniszakken zal worden.
Oud 18 februari 2010, 19:18   #116
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zo'n naam geven voor de krant "Le Soir" getuigt van weinig respect tegenover Franstalig België
??
is die krant dan een democratische vertegenwoordiging van de franstaligen ofzo?
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 20:29   #117
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2
Oud 1 maart 2010, 15:25   #118
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard Rudy Demotte wil Waals Gewest positieve identiteit geven

Demotte wil Waals Gewest positieve identiteit geven | De Morgen 01 03 2010

Waals minister-president Rudy Demotte wil het Waals gewest, dat zijn dertigste verjaardag viert, omdopen tot 'Wallonië' en het weer een positieve identiteit geven. Dat berichten de kranten van de groep Sud Presse vandaag.

Lees het volledige artikel :
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...it-geven.dhtml

Lees ook :

De Standaard : Demotte wil Waals Gewest positieve identiteit geven
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100301_028

La Meuse : "Identité wallonne": donnez-nous vos idées, et aidez Rudy Demotte
http://www.lameuse.be/actualite/belg...e-764226.shtml

La Dernière Heure: La Région wallonne a 30 ans, Demotte veut lui donner une identité positive
http://www.dhnet.be/infos/belgique/a...-positive.html

Le Soir : Demotte veut booster l'« identité » wallonne
http://www.lesoir.eu/actualite/belgi...e-756183.shtml

L'Echo : Demotte veut rebaptiser la Région wallonne et lui donner une devise
http://www.lecho.be/actualite/belgiq...303442-589.art
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding 1.png‎
Bekeken: 121
Grootte:  172,4 KB
ID: 64683  

Oud 1 maart 2010, 16:19   #119
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik ben gisteren iemand gaan afzetten op de luchthaven van Charleroi. Dat het daar een trieste regio is moet ik niemand meer vertellen, maar de wegen waren te erg voor woorden. Geen putten, maar kraters! Er werd 'gezigzagd' door de automobilisten om de putten te ontwijken... Hallucinant en levensgevaarlijk. En alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, liggen de bermen langs de autostrade vol afval. Ik waande mij in een arme regio van Moldavië...

Zó verwelkomt Wallonie haar bezoekers. Ik schaamde mij dood om die 'B' op mijn auto.

Veel succes met de imagocampagne, Demotte.
Oud 2 maart 2010, 12:31   #120
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En jawel, het is weer prijs vandaag in de Franstalige pers. La Dernière Heure deze keer, waar 2 artikels over de "Vlaamse kust" verschenen, en waaronder nu een anti-Vlaamse scheldtirade is losgebarsten in de comments:

http://www.dhnet.be/infos/belgique/a...e-tempete.html

http://www.dhnet.be/infos/belgique/a...ne-maison.html

De comments getuigen van een enorme haat en frustratie t.o.v. de Vlamingen. Alle belgicisten zouden er goed aan doen dit eens te lezen ipv dit af te doen als 'slechts' enkelingen op een internetforum. De tendens is zéér duidelijk en kan onmogelijk ontkend worden.

De onderhuidse anti-Vlaamse gevoelens van de Franstalige Belgen (die ze altijd hebben gehad) laten ze nu zonder enige reserves los.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be