![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Banneling
|
![]() 150 dagen regen aan 1 stuk in een woestijn. Welke kookplaat is daar een ganse oceaan aant droogkoken ?
Laatst gewijzigd door Tavek : 4 februari 2010 om 22:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn nog wel een paar duizend andere steden uit de oudheid die ze nog niet teruggevonden hebben. Blijven zoeken jongens.
De bijbel is helemaal geen hersenspinsel, en zeker niet van enkele stonede dwazen. De bijbel is een familie-geschiedenis die van generatie op generatie is doorgegeven. Natuurlijk zijn er daarbij wel eens dingen fraaier gemaakt of door elkaar gehaald. Maar als een grote groep een dergelijke overlevering doorgeeft blijft de essentie echt wel behouden. Vandaar dat je a priori er beter vanuit gaat dat wanneer iets historisch verifiëerbaar is in de Bijbel, dat meestal goed in de buurt zal zitten. Zelfs een zo symbolisch verhaal als Genesis bevat heel wat indicaties over de kultuur waarin Adam&Eva van Eeden moeten geleefd hebben. En dat komt zeer goed overeen met de kulturele ontwikkeling van Mesopotamie rond 4000 voor Christus (overgang van Ubaid naar Uruk kultuur). Vandaar dat ik daar weinig twijfel over heb, alles past zo perfect in die context dat ze dat zeker niet duizenden jaren achteraf in een volledig andere geografische context kunnen verzonnen hebben onder invloed van wat wierook. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#105 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er zullen vanzelfsprekend wel elementen van realiteit bewaard blijven, maar door het 'verfraaien' ervan is het geheel totaal ongeloofwaardig geworden. Langs de andere kant moet het dat ook wel zijn, anders gelooft niemand er in (zoals bv het werk van Harrie).
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Griekenland werd kort na de ijstijd bevolkt met vluchtelingen die werden verdreven door het opkomende water, perfect mogelijk dat er toen al een eerste Athene bestond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oudste fragmenten van geschreven bijbelteksten zijn trouwens 500 tot 1000 jaar ouder dan die van het Gilgamesj epos. Maar misschien heeft de Bijbel Gilgamesj beïnvloed? Er woonden toen naar het schijnt Joden in de buurt van Uruk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De geschiedenis van de bijbel begint bij de creatie. Dus 4000 BC. En nu begint u over steden en nederzettingen van 11k + BC. Uzelf een beetje tegenspreken ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, het idee van klimaatverandering zal je wel vreemd in de oren klinken. En toch is het gebeurd hoor! Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik spreek mezelf niet tegen. Gij hebt alleen dwaze vooroordelen over wat ik denk, da's al. Maar da's vrij normaal voor atheisten, die hebben altijd problemen de werkelijkheid te zien, vooral als die niet overeenkomt met hun gedachten hoe die zou moeten zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Minister-President
|
![]() Tuurlijk. regenbuien van 150 dagen lang die zondvloeden veroorzaakt. Gebeurd zo nu en dan eens... Noah leefde waarschijnlijk eerder (aangezien hij een jood was) in de buurt van het huidige Israel, niet in Iran of Turkije.
En de bijbel kan nooit "ontstaan" zijn in 4000 VC, want toen bestond het schrift nog niet. Het kan echter perfect mogelijk zijn dat de Gilgamesh-epos (daar Mesopotamië toen de bakermat was van de beschaving in die tijd) de bijbelverhalen hebben beïnvloed, net als het Egyptische scheppingsverhaal misschien de bijbel heeft beïnvloed (1 van die scheppingsverhalen gaat over een zondvloed en een heuvel waar de eerste goden zouden zijn ontstaan). Laatst gewijzigd door Schelfie : 5 februari 2010 om 00:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik kan me alleen maar heel moeilijk voorstellen dat ik zonder enige bescherming op een bootje zit ter hoogte van pakweg 7000 meter (himalaya stond blank hé). ik vrees dat ik dat niet lang overleef en zelfs een orkaan kan zo'n effect niet genereren. Maar als ik u was zou ik mijn tijdslijn serieus aanpassen. forumgenoten hebben uw tijdslijn al aan flarden geschoten en ge moet niet met iets afkomen van 15000 jaar geleden als de wereld volgens u maar 6000j oud is. edit: los daarvan is creationist science natuurlijk een serieuze contradictio hé. wetenschap vertrekt vanuit waarnemingen en creationisme vertrekt vanuit de conclusie in de boeken en zoekt waarnemingen die erbij passen nadat de "waarnemingen" nogal stevig geherinterpreteerd en aangepast zijn aan het boekje. ge moet eens een islamitische en katholieke creationist bij een zetten. Dat moet lachen geblazen zijn. Laatst gewijzigd door 1207 : 5 februari 2010 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Minister-President
|
![]() Fonne, de laatste ijstijd was 10.000 (jawel, u leest het goed: TIENDUIZEND) jaar voordat maria overspel zou plegen met de melkboer en een bastaard ter aarde zou brengen "Ik heb geen overspel gepleegd, jefke. Dat was god.", 6000 jaar voor de zondvloed, en 4000 jaar voordat nota bene de aarde geschapen zou zijn door mister scheve schaats. Zoiets noem ik niet "vlak na".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Adam&Eva van Eeden hadden een landgoed. Het was hun zoon Kaïn die nadat hij werd verbannen de nederzetting "Enok" of "Enoch" stichtte. Ergens ten oosten van Eden. Alleen staat er nergens bij hoever ten oosten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, de oudste gevonden nederzetting toto nu toe is "Doln�* Vêstonice" in Tsjechië, en is van 27.000 VC. Hoe kan het zijn dat er 21.000 jaar voordat de mens is geschapen en Kaïn de eerste stad stichtte er al een nederzetting bestaan? Laatst gewijzigd door Schelfie : 5 februari 2010 om 00:07. |
|
![]() |
![]() |