Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel
Ja, het Vlaamse gewest moet zich afscheuren als het de kans heeft 16 37,21%
Neen, zonder Brussel moet Vlaanderen niet onafhankelijk worden 6 13,95%
Ik weet het niet, hangt af van de context 18 41,86%
Ik ben belgicist en vind deze vraag irrelevant 3 6,98%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 12:04   #101
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Vlaanderen moet juist, als aparte regio, een hoofdstad in zijn eigen regio kiezen.

Vlaanderen is financieel en internationaal afhalkelijk van Brussel.

Brussel, Vlaanderen en Wallonïe hebben elkaar economisch nodig !
Wallonië kan ècht wel op eigen benen staan, ook en wellicht zelfs nog véél beter zònder Brussel dan mèt, maar gelooft daar zèlf blijkbaar nog steeds niet in.

Brussel is in elk geval veel méér op Vlaanderen aangewezen dan vele Brusselaars lijken te beseffen (of willen toegeven).

Vlaanderen zou zònder Brussel ook verder kunnen, en daar niet noodzakelijk slechter van worden.

Toch zou ik het een zeer spijtige zaak vinden mocht Brussel geen deel uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen - het hoeft wat mij betreft daarbij niet eens de rol van hoofdstad te spelen - en dat in de eerste plaats voor de Brusselaars zelf.

En ìk heb het hier alleszins niet uitsluitend over de Vlaamse Brusselaars of de Brusselse Vlamingen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 12:08   #102
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het zal geen decennia duren voor de vruchten rijp zullen zijn.

Maar het is wèl stilaan een kwestie van 'nu of nooit' aan het worden.
Of anders gezegd: ofwel dat, ofwel het Vlaamse geld besteden aan het afbreken van dorpen voor de bouw van containerterminals die niet gebruikt gaan worden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 12:10   #103
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal geen decennia duren voor de vruchten rijp zullen zijn.

Maar het is wèl stilaan een kwestie van 'nu of nooit' aan het worden.
en net nu zegt Pascal Smets dat hij geen geld wilt geven aan het onderwijs in Brussel.

zucht.
Oud 25 maart 2010, 13:43   #104
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en net nu zegt Pascal Smets dat hij geen geld wilt geven aan het onderwijs in Brussel.

zucht.
Ik heb wat de indruk dat Smet de laatste tijd (weliswaar op een vaak ongelukkige manier) probeert te bewijzen dat ie een échte Vlaming is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 13:45   #105
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik heb wat de indruk dat Smet de laatste tijd (weliswaar op een vaak ongelukkige manier) probeert te bewijzen dat ie een échte Vlaming is.
hij slaagt vooral in het bewijzen dat hij een slechte minister is en dat Gennez echt wel een slechte keuze heeft gemaakt.
Oud 25 maart 2010, 13:59   #106
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Of anders gezegd: ofwel dat, ofwel het Vlaamse geld besteden aan het afbreken van dorpen voor de bouw van containerterminals die niet gebruikt gaan worden.
Ik wou dat ik dat had geschreven

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 14:44   #107
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hij slaagt vooral in het bewijzen dat hij een slechte minister is en dat Gennez echt wel een slechte keuze heeft gemaakt.

In de huidige Vlaamse regering is me dat nog niet echt opgevallen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 14:50   #108
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wou dat ik dat had geschreven

was idd een heel terechte en mooie !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 14:48   #109
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Om te beginnen heeft Smet dat niet te bewijzen want hij is gewoon een (Brusselse) Vlaming anders zat hij niet in de Vlaamse regering of bij de Vlaamse sociaaldemocratische partij zoals de sp.a zichzelf noemt op haar website. Verder is het natuurlijk niet juist dat Smet geen geld wil geven aan het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Hij is er alleen niet voor om het aantal Nederlandstalige scholen sterk uit te breiden in Brussel voor redenen die hij al verschillende keren in't lang en breed heeft uitgelegd. Verder is het ook niet Smet die zomaar beslist of er meer Nederlandstalige scholen komen in Brussel want dat hangt grotendeels af van de schoolgemeenschappen. Verder is het overduidelijk dat vele Brusselse politici weigeren om wat dan ook te investeren in Nederlandstalig Brussels onderwijs : 7 van de 19 Brusselse gemeenten investeren uitsluitend in Franstalig onderwijs en niets in Nederlandstalig onderwijs. Het lijkt mij dan ook meer dan vanzelfsprekend dat die Brusselse burgemeesters eens voor hun verantwoordelijkheid worden gezet. Smet in alle geval heeft zijn argumenten op tafel gelegd. Wie niet akkoord gaat gelieve ook zijn/haar argumenten op tafel te leggen. Met prietpraat dat Smet zou willen bewijzen dat hij "een echte Vlaming is" (wat dat ook zou mogen willen zeggen) schieten we in dit debat geen sikkepit op.

Pascal Smet geïnterviewd door Guy Polspoel voor TV Brussel over het plaatsgebrek in het Vlaamse en Brusselse onderwijs: http://www.brusselnieuws.be/multimed...el-pascal-smet
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding 5.png‎
Bekeken: 128
Grootte:  105,8 KB
ID: 65515  

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 april 2010 om 14:52.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 15:02   #110
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wallonië kan ècht wel op eigen benen staan, ook en wellicht zelfs nog véél beter zònder Brussel dan mèt, maar gelooft daar zèlf blijkbaar nog steeds niet in.
Ik ben daar niet zo zeker van. In een recente enquête van Le Soir en RTBF bleken +/- 55% van de Walen voorstander van meer Waalse bevoegdheden op het gebied van werk en zelfs +/- 45% voorstander van het splitsen van de sociale zekerheid. En nu lanceert de Waalse Minister-president nog eens een nationaal Waals debat over de Waalse identiteit. Me dunkt dat Wallonië niet het zielige broertje is dat sommige Belgicistische Vlaamse intellectuelen in de media ons willen doen geloven. Het einde van België is niet het einde van Vlaanderen, Wallonië of Brussel. Integendeel zelfs. Het zou de communautaire problematiek eindelijk eens oplossen en ruimte maken voor een echte opbouwende samenwerking.

Citaat:
Toch zou ik het een zeer spijtige zaak vinden mocht Brussel geen deel uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen - het hoeft wat mij betreft daarbij niet eens de rol van hoofdstad te spelen - en dat in de eerste plaats voor de Brusselaars zelf.
Brussel als deel van een onafhankelijk Vlaanderen is een wreed wereldvreemd idee, vrees ik. En dit om verschillende redenen waaronder het ontbreken van een democratisch draagvlak daarvoor in Brussel zelf. We zullen andere concepten moeten bedenken om de band met Brussel te behouden en de nodige creativiteit lijkt ons op dit moment te ontbreken.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 april 2010 om 15:04.
Oud 4 april 2010, 15:06   #111
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik ben daar niet zo zeker van. In een recente enquête van Le Soir en RTBF bleken +/- 55% van de Walen voorstander van meer Waalse bevoegdheden op het gebied van werk en zelfs +/- 45% voorstander van het splitsen van de sociale zekerheid. En nu lanceert de Waalse Minister-president nog eens een nationaal Waals debat over de Waalse identiteit. Me dunkt dat Wallonië niet het zielige broertje is dat sommige Belgicistische Vlaamse intellectuelen in de media ons willen doen geloven. Het einde van België is niet het einde van Vlaanderen, Wallonië of Brussel. Integendeel zelfs. Het zou de communautaire problematiek eindelijk eens oplossen en ruimte maken voor een echte opbouwende samenwerking.
maar Franstalig België wilt niets weten van een confederatie.

Citaat:
Brussel als deel van een onafhankelijk Vlaanderen is een wreed wereldvreemd idee, vrees ik. En dit om verschillende redenen waaronder het ontbreken van een democratisch draagvlak daarvoor in Brussel zelf. We zullen andere concepten moeten bedenken om de band met Brussel te behouden en de nodige creativiteit lijkt ons op dit moment te ontbreken.
zonder Vlaams geld is Brussel niets. en van de EU zal het zeker geen geld krijgen.
of Vlaanderen of het failliet van Brussel.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 april 2010 om 15:06.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 15:11   #112
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Op dit moment is dat niet aan de orde. We kunnen nog niet eens voor alle Nederlandstaligen in Brussel Nederlandstalig onderwijs voorzien, laat staan dat we op dit moment inspanningen zouden leveren om anderstaligen aan te trekken.

Ik betwijfel trouwens of het de meeste allochtonen iets kan schelen in welke taal hun kinderen les volgen. Meer zelfs, het kan vele allochtonen allicht niet eens iets schelen of hun kinderen al dan niet naar school gaan.

Maar de boodschap is duidelijk: Vlaanderen moet scholen bouwen in Brussel!
Ik vind de huidige contructie van Brussel als een gewest dat op sommige gebieden bestuurd wordt door de "gemeenschappen" een ongelukkige zaak.
Niet Vlaanderen moet scholen bouwen in Brussel : Brussel moet scholen bouwen in Brussel. Dit gebied moet een volwaardig gewest worden en zelf verantwoordelijkheid nemen : de rijkdom van Brussel is eveneens het nadeel van Brussel. De rijkdom ontstaat doo mensen die niet in Brussel wonen, die komen er alleen maar om te werken en na de arbeidsuren verblijven er het gros van de arme mensen in België.

Een fraai paradox is de toestand van de scholen. De bevolking van de zgn. "faciliteitengemeenten" stuurt zijn kinderen naar de plaatselijke franstalige scholen. De bevolking van Brussel stuurt zijn kinderen naar de vlaamse scholen in Brussel. Ik vraag me soms af hoeveel Vlamingen in Brussel als gezonde reacctie er zijn die hun kinderennaar Franstzalige scholen stuurt ?

Vandaar de bedenking : hoe zou het Brussels Gewestelijk onderwijs er eigenlijk uitzien ? Zouden dat geen fraaie 2 of 3 talige scholen kunnen zijn waar niet alleen een goed taalonderricht wwordt gegevben, maar waar men bovendien in verschillende talen verschillende vakken kan volgen. Scholen dus waar behalve de Brusselaars ook de kinderen van diverse EU ambtenaren zich volkomen thuis kunnen voelen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 15:13   #113
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar Franstalig België wilt niets weten van een confederatie.

zonder Vlaams geld is Brussel niets. en van de EU zal het zeker geen geld krijgen.
of Vlaanderen of het failliet van Brussel.
U is redelijk slecht geïnformeerd ivm het geld dat Brussel vandaag krijgt van de EU om zijn functie van EU hoofdstad te vervullen - zonder die centen zouden de brusselaars ongetwijfeld met plezier "Franstalige Vlamingen"
zijn ten einde hun functie van Vlaamse Hoofdstad te vervullen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 15:26   #114
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
U is redelijk slecht geïnformeerd ivm het geld dat Brussel vandaag krijgt van de EU om zijn functie van EU hoofdstad te vervullen - zonder die centen zouden de brusselaars ongetwijfeld met plezier "Franstalige Vlamingen"
zijn ten einde hun functie van Vlaamse Hoofdstad te vervullen.
dat is enkel geld om de veiligheid te waarborgen voor de EU-toppen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 16:20   #115
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Niet Vlaanderen moet scholen bouwen in Brussel : Brussel moet scholen bouwen in Brussel.
Dat doet Brussel natuurlijk al via het gemeentelijk scholennetwerk. De Brusselse gemeenten hebben vele gemeentelijke scholen waarvan de gebouwen telkens door de gemeente zelf volledig gefinancierd worden. Ze zijn daarin wel asociaal : 7 van de 19 Brusselse gemeenten financieren uitsluitend Franstalig onderwijs en geen Nederlandstalig onderwijs.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be