Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2010, 12:06   #101
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik zou Brussel het liefst deel zien uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen, als zesde provincie met speciaal statuut (en het hoeft geen hoofdstad te blijven), maar omdat een grote groep inwoners zich daar ongetwijfeld uit alle macht tegen zal verzetten, is dat voorlopig niet erg realistisch.

Ik zie in Vlaanderen tot nu toe ook geen invloedrijke politieke beweging die de geesten in deze stad op betere gedachten kan brengen.
Vooral dit laatste laat jammerlijk genoeg uitschijnen dat Vlaanderen op dit moment mentaal gezien nog steeds niet klaar is voor onafhankelijkheid.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 12:12   #102
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Grondwettelijk is Brussel de hoofdstad van het Vlaams gewest (de grond) en van de Vlaamse gemeenschap (de mensen) naast hoofdstad van België en hoofdstedelijk gewest.
Klopt helemaal niet. Vlaanderen beschikt over geen enkele territoriale bevoegdheden in het Brussels gewest vandaar dat het idee dat Brussel de hoofstad is van Vlaanderen juridisch volgens mij helemaal niet kan aangezien Vlaanderen alleen maar bevoegd is voor de persoonsgebonden aangelegenheden van de Vlaams gemeenschap in Brussel.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 13 april 2010 om 12:12.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 12:14   #103
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Hoezo niet? Waar haal je dat?

Brussel is al sinds 1984 de hoofdstad van de Vlaamse Gemeenschap. En zoals je weet, is er voor het Vlaamse Gewest geen aparte regering. Bijgevolg is Brussel ook meteen de hoofdstad van het Vlaamse Gewest.
Klopt helemaal niet. Het is niet omdat de Vlamingen zelf hebben beslist om gemeenschap en gewest bij elkaar te voegen dat dit de staatskundige consequentie daarvan is dat Brussel de hoofdstad is van het Vlaamse gewest. Dat zou betekenen dat als de Franstaligen zouden willen ze van Brussel evengoed de hoofdstad van Wallonië zouden kunnen maken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 13:49   #104
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Klopt helemaal niet. Het is niet omdat de Vlamingen zelf hebben beslist om gemeenschap en gewest bij elkaar te voegen dat dit de staatskundige consequentie daarvan is dat Brussel de hoofdstad is van het Vlaamse gewest. Dat zou betekenen dat als de Franstaligen zouden willen ze van Brussel evengoed de hoofdstad van Wallonië zouden kunnen maken.
Dat had gekunnen maar uw Walen hebben een andere stad gekozen, herinner je je dat niet?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 17:21   #105
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou Brussel het liefst deel zien uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen, als zesde provincie met speciaal statuut (en het hoeft geen hoofdstad te blijven), maar omdat een grote groep inwoners zich daar ongetwijfeld uit alle macht tegen zal verzetten, is dat voorlopig niet erg realistisch.

Ik zie in Vlaanderen tot nu toe ook geen invloedrijke politieke beweging die de geesten in deze stad op betere gedachten kan brengen.

Hoe dan ook: als Brussel niet bij Vlaanderen kan/mag, dan verkies ik een statuut van 'Europees Hoofdstedelijk District'.

De huidige generatie plaatselijke machthebbers in de stad 'vrij spel' geven komt neer op een doodvonnis.
We zullen u op tijd komen ontzetten djimi.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 17:59   #106
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou Brussel het liefst deel zien uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen, als zesde provincie met speciaal statuut ...
Waarom met speciaal statuut en uit wat zou dit statuut dan bestaan?

Mij lijkt het geen goed idee, ik ben meer voorstander van iedereen gelijk, zeker als we over de onafhankelijks staat Vlaanderen spreken.

Laat ons in hemelsnaam geen Belgie in het klein oprichten!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 13 april 2010 om 17:59.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 18:09   #107
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Klopt helemaal niet. Vlaanderen beschikt over geen enkele territoriale bevoegdheden in het Brussels gewest vandaar dat het idee dat Brussel de hoofstad is van Vlaanderen juridisch volgens mij helemaal niet kan aangezien Vlaanderen alleen maar bevoegd is voor de persoonsgebonden aangelegenheden van de Vlaams gemeenschap in Brussel.
Klopt wel. Het Vlaams gewest en de Vlaamse gemeenschap zijn samengevoegd en één rechtspersoon: Vlaanderen. Brussel is de hoofdstad.

Vlaanderen heeft een Vlaamse stad ter beschikking gesteld aan België om er een hoofdstedelijk gewest van te maken. Als België niet meer bestaat, en dus geen hoofdstad meer nodig heeft, blijft Brussel over als Vlaamse hoofdstad.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 18:11   #108
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Klopt wel. Het Vlaams gewest en de Vlaamse gemeenschap zijn samengevoegd en één rechtspersoon: Vlaanderen. Brussel is de hoofdstad.

Vlaanderen heeft een Vlaamse stad ter beschikking gesteld aan België om er een hoofdstedelijk gewest van te maken. Als België niet meer bestaat, en dus geen hoofdstad meer nodig heeft, blijft Brussel over als Vlaamse hoofdstad.
idd hertog
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 18:18   #109
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is sinds de staatshervorming een deelstaat van België, met een eigen regering, een eigen parlement, een eigen begroting en eigen inkomsten en wordt bestuurskundig doorgaans aangeduid als de Vlaamse Gemeenschap. Deze is zowel bevoegd voor gemeenschapsmateries als voor gewestmateries en wordt bestuurd door één parlement en één regering in tegenstelling tot Wallonië, waar deze bevoegdheden in aparte raden ondergebracht zijn, namelijk de Waalse Gewestraad en de raad van de Franse Gemeenschap.

In de staatshervormingen van die periode werden door de Belgische wetgever autonomie gewesten en gemeenschappen voorzien. Vlaanderen besliste in 1980 om de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest samen te voegen. Het heeft nu één Vlaams Parlement en één Vlaamse regering. De in Brussel gekozen leden van het parlement kunnen evenwel niet meestemmen over Vlaamse gewestaangelegenheden. De Vlaamse regering heeft haar zetel in Brussel, net als de Belgische regering (de Waalse regering heeft haar zetel in Namen).
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 21:37   #110
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Nederlander ? Ik dacht dat je jood was ?
Nederlanders hebben warme gevoelens voor Israël en wat is daar mis mee......
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 23:33   #111
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Nederlanders hebben warme gevoelens voor Israël en wat is daar mis mee......
De een heeft warme gevoelens voor Joden,

Ik heb die eerder voor vrouwen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 06:45   #112
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Mij lijkt het geen goed idee, ik ben meer voorstander van iedereen gelijk, zeker als we over de onafhankelijks staat Vlaanderen spreken.

Een speciaal statuut lijkt mij aangewezen zolang Brussel ook als 'Europese hoofdstad' functioneert. Mocht de onafhankelijkheid van Vlaanderen mét Brussel er toe leiden dat Brussel géén 'Europese hoofdstad' meer kan blijven, dan hoeft zo'n speciaal statuut niet, en kan de stad gewoon deel uitmaken van de provincie (Vlaams-) Brabant.

Om een goede integratie van de inwoners te bevorderen, lijkt het mij eveneens aangewezen te voorzien in uitdovende faciliteiten voor diegenen voor wie het Nederlands geen moedertaal is, als de vraag ernaar voldoende groot is.

Hoofdbekommernis voor de voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen lijkt mij evenwel de gemeente Sint-Genesius-Rode, waar men ooit misschien een 'corridor' zal moeten creëren. Het zou m.i. niet onverstandig zijn daar nu reeds gepaste maatregelen tegen te nemen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 08:16   #113
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Inderdaad. Brussel is gewoon Brussel, en geen Bruxelles meer. Franstaligen mogen daar wonen, zoals gelijk wie. Maar alle officiële papieren zijn in het Nederlands, zoals bvb in Nederland, net zoals die Duits zijn in Duitsland, Frans in Frankrijk ( en Wallonië ) enz enz. Niks speciale statuten niet meer dan.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 08:36   #114
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Brussel is gewoon Brussel, en geen Bruxelles meer. Franstaligen mogen daar wonen, zoals gelijk wie. Maar alle officiële papieren zijn in het Nederlands, zoals bvb in Nederland, net zoals die Duits zijn in Duitsland, Frans in Frankrijk ( en Wallonië ) enz enz. Niks speciale statuten niet meer dan.
Vrij gedurfd en revolutionair. Voor de betrokken inwoners zelf vrees ik dat het evenwel een brug te ver zal zijn. Zelfs het VB als meest radicale Vlaamse partij wil in ieder geval de tweetaligheid van het grondgebied van Brussel-19 behouden indien het gebied deel zou uitmaken van een Vlaamse staat.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 09:04   #115
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hoe denk je dat "Vlaanderen anders "Vlaams" werd of kon worden?
Omdat een Germaanse stam (of meer dan één) de Rijn overstak en zich hier vestigde. Soms vreedzaam, soms gewelddadig waarschijnlijk.

Of dacht je misschien dat ene God Jan Breydel, Gwijde van Dampierre en Robrecht van Bethune bij Hem riep op de Kemmelberg en met donderende stem verklaarde: "Ik heb jullie uitverkoren voor dat land, Ga en Vermenigvuldig U!" (in de stijl van xrc's onderschrift "Is Vlaming dien God Vlaming schiep." of zo) ??
Je suggereert dus dat de tegenwoordige beschaafd geachte wereld zonder schroom de barbaarse praktijken uit de vroege Middeleeuwen mag toepassen?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 09:08   #116
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Ok, hier hebben ze wel een punt. Brussel is geen Vlaamse stad meer. Bijna 80% franstaligen en dan zijn er toch zo veel Vlamingen die blijven vasthouden aan die verpauperde multiculturele stinkstad. Gaat er bij mij slecht in maar ja ik ben maar een Nederlander hé...
Amsterdam en Rotterdam dan ook met water laten vollopen hè?
Oud 14 april 2010, 09:16   #117
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
1 April is al gepasseerd!
De stadstaat Brussel, dat is pas een 1-aprilgrap. Als puntje bij paaltje komt, zullen heel wat Brusselaars zich waarschijnlijk een stuk pragmatischer opstellen. Brussel en Vlaanderen van elkaar ontvlechten lijkt mij een heidens karwei.
Oud 14 april 2010, 09:52   #118
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge denkt dat je een soort bezettingsleger zult vinden om Bruxelles te onderdrukken.
Veel plezier er mee.
In Kuregem en Anderlecht zullen ze wel vuurtjes stoken met uw Nederlandstalige documenten
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 10:15   #119
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ge denkt dat je een soort bezettingsleger zult vinden om Bruxelles te onderdrukken.
Veel plezier er mee.
In Kuregem en Anderlecht zullen ze wel vuurtjes stoken met uw Nederlandstalige documenten
Ach ja. Een muur erom. En elke Brusselaar die de permanente onrust in Anderlecht of Kuregem beu is kan naar Vlaanderen komen. Mits hij of zij Nederlands leert natuurlijk
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 10:28   #120
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Veel plezier er mee.
Niet verwarren met franstalige tacktieken aub, u bent precies wat te enthousiast.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be