Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2010, 14:46   #101
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
enige manier om terug dynamisch te kunnen besturen (zonder om de paar jaar communautair vast te lopen), is al die beperkingen van de democratie (speciale taalgroepmeerderheden, alarmbellen, belangenconflicten etc ) er terug af te gooien ...
maar dat aanvaarden Franstaligen nooit.

dus ?

onafhankelijkheid is echt onvermijdelijk geworden.
Onvermijdelijk ? Ja . Maar wanneer ?

BDW is een historicus en een pragmaticus. Indien men een onafhankelijke Vlaamse staat wenst zonder gebruik van geweld dan moet je over de verschillende fasen.

Eerst was er het algemeen stemrecht en de democratische meerderheid, dan de culturele zelfbeschikking, gevolgd door de federale staat. Dan komt de con-federatie en uiteindelijk de onafhankelijke staat.

Politiek is de kunst van het haalbare. 50 jaar geleden was de federale staat ook een gruwel en was het moeilijk een meerderheid te vinden. Vandaag is een confederatie waarschijnlijk mogelijk.

BDW weet dat er eerst l'état Belgo-Flamande moet tot stand komen waar uit de franstaligen en de Walen om confedratie zullen vragen om van die Vlaamse bemoeials verlost te worden. De confederatie vormt men met onafhankelijke staten die beslissen wat zij samen zullen doen. Hier uit volgt de echte onafhankelijkheid.

Uiteindelijk zullen wij deel uit maken van de Europese confederatie.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 23 april 2010 om 14:49.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 14:54   #102
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht

BDW is een historicus en een pragmaticus. Indien men een onafhankelijke Vlaamse staat wenst zonder gebruik van geweld dan moet je over de verschillende fasen.

Eerst was er het algemeen stemrecht en de democratische meerderheid, dan de culturele zelfbeschikking, gevolgd door de federale staat. Dan komt de con-federatie en uiteindelijk de onafhankelijke staat.

Politiek is de kunst van het haalbare. 50 jaar geleden was de federale staat ook een gruwel en was het moeilijk een meerderheid te vinden. Vandaag is een confederatie waarschijnlijk mogelijk.

BDW weet dat er eerst l'état Belgo-Flamande moet tot stand komen waar uit de franstaligen en de Walen om confedratie zullen vragen om van die Vlaamse bemoeials verlost te worden. De confederatie vormt men met onafhankelijke staten die beslissen wat zij samen zullen doen. Hier uit volgt de echte onafhankelijkheid.

Pfff, je hebt wel gelijk, maar het is één mening. Een andere is dat we genoeg geduld hebben gehad en dat de tegenstellingen alsmaar groter worden, elke communautaire crisis zwaarder en de onbestuurbaarheid groter. Smeed het ijzer als het heet is, zeg ik dan. Niet dat BDW had moeten meezingen met de VB-mannen in het halfrond, maar hij had over dat confederalisme moeten zwijgen. Gewoon de boel blijven aanporren tot het van rottigheid helemaal uit elkaar valt. Tot haast iedere Jan Modaal naar die onafhankelijkheid snakt.
Dan moet je beginnen op tafel slaan.
Oud 23 april 2010, 14:56   #103
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
enige manier om terug dynamisch te kunnen besturen (zonder om de paar jaar communautair vast te lopen), is al die beperkingen van de democratie (speciale taalgroepmeerderheden, alarmbellen, belangenconflicten etc ) er terug af te gooien ...

dus ?

²
Oud 23 april 2010, 15:05   #104
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dus ?

Zouden we niet beter eerst beginnen om in ons eigen huis de fundamenten van de democratie te herstellen?
U mag mij niet kwalijk nemen dat ik nogal opkijk als ik een BDW heel moedig hoor verklaren dat het cordon sanitair een schande is maar als ik dan zie dat hij datzelfde cordon stringent blijft toepassen en terwijl maar blijft orakelen dat België "geen democratie" is.
Hebben wij Vlamingen eigenljk wel het recht om democratie te eisen van de Walen als wij zelf een zo van de pot gerukte abject eenzijdige openbare omroep hebben waar wij jaarlijks zovele miljarden inpompen die zij gebruiken om Vlaanderen en zijn volk urbi en orbi zwart te maken?

Weet BDW niet dat het net dat cordon is dat de slagkracht uit de gebalde Vlaamse vuist draineert naar de hemeltergende verraders van de postjespartijen ergo de waalse politici?
Oud 23 april 2010, 15:06   #105
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Neen, ik heb het BDW eens horen uitleggen tijdens een meeting voor de laatste Vlaamse verkiezingen. Zoals je weet krijgen veel nationalisten uitslag van de vermeende passiviteit van het Vlaamse volk (klootjesvolk, knechtenmentaliteit, edm). Dewever is er volgens mij van overtuigd dat het Vlaamse volk zodanig traag evolueert dat het niet realistisch is om nu voor de onafhankelijkheid te pleiten.

Hij vergeet echter dat er in de geschiedenis soms stroomversnellingen gebeuren. Indien de Vlamingen vandaag in een versneld tempo gewonnen worden voor de boedelscheiding (niet uit liefde voor Vlaanderen maar uit degout voor de kluchtvertoning in Brussel) - en die indruk heb je toch - dan begaat onze historicus een gigantische historische fout door uitgerekend nu de confederale toer op te gaan.

Ik heb hem , en ook Paul De Ridder enzo, al vaker horen richting confederalisme weten verwijzen. Het is, zoals hij wel zegt, partijprogramma van cd&v en o vld. Misschien dat hij ze zo wil bewegen? Of hij wil de werking in de Vlaamse regering niet forceren. Eigenlijk mag hij van geluk spreken dat Decroo zo een klungel is dat hij zijn zuilpartij even in de weegschaal wilde gooien... was er een akkoord dan had bdw zijn biezen moeten pakken uit de Vlaamse regering.

Echter blijft het gegeven, zoals je correct stelt, dat hij als historicus een historische fout begaat.
Oud 23 april 2010, 15:07   #106
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Pfff, je hebt wel gelijk, maar het is één mening. Een andere is dat we genoeg geduld hebben gehad en dat de tegenstellingen alsmaar groter worden, elke communautaire crisis zwaarder en de onbestuurbaarheid groter. Smeed het ijzer als het heet is, zeg ik dan. Niet dat BDW had moeten meezingen met de VB-mannen in het halfrond, maar hij had over dat confederalisme moeten zwijgen. Gewoon de boel blijven aanporren tot het van rottigheid helemaal uit elkaar valt. Tot haast iedere Jan Modaal naar die onafhankelijkheid snakt.
Dat is zo, nu is de kans groot dat er jan modalen beginnen te snakken naar confederalisme.
Oud 23 april 2010, 15:08   #107
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Dat is zo, nu is de kans groot dat er jan modalen beginnen te snakken naar confederalisme.
euhm kdenk meer Vlaamse onafhankelijkheid dan confederalisme.
vooral door het feit dat di rupo opriep dat de Franstaligen hun eisen mochten op tafel gooien bij nieuwe onderhandelingen alsook dat zij bepalen wie er aan tafel mag.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 23 april 2010 om 15:10.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 15:15   #108
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan komt de con-federatie en uiteindelijk de onafhankelijke staat.

Een con-federatie zou er kunnen komen NA de onafhankelijke staat.

BDW is ook een hipocriticus en een manipulaticus
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 15:29   #109
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
U mag mij niet kwalijk nemen dat ik nogal opkijk als ik een BDW heel moedig hoor verklaren dat het cordon sanitair een schande is maar als ik dan zie dat hij datzelfde cordon stringent blijft toepassen
hij is echter geen domicus.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 15:37   #110
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik probeer de strategie van BDW te doorgronden. Dit is niet mijn mening of mijn wens. Je hebt gelijk. Tactisch speelt hij het fout. Hij mag het momentum niet verliezen en moet door knijpen. Dewael en het hof proberen het elan uit de actie te halen. Heel duidelijk.

Van mij hoeven we niet zielig te doen en vooral niet teveel rekening houden met die 80 % laffe lamme vlaamse hebberige angsthazen. Zie mijn handtekening.
Oud 23 april 2010, 15:43   #111
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nieuw record met whisfull thinking en onzin op een rijtje. U laat uitschijnen dat een confederatie het logische gevolg is na een federatie daar waar het om een unicum in de wereldgeschiedenis zou gaan en men moet mij maar eens uitleggen wat de meerwaarde zou zijn van een confederatie (zeker in een Europese context) behalve dan dat men op een achterbaks manier een Vlaamse onafhankelijkheid door de strot van de mensen duwt en men wat verder de Vlaamse leeuw kan zingen in het parlement. Het is tocht compleet verrukt dat volgens kleinburger Dewever de uitkomst uit deze crisis ligt in een staatsvorm dat nog nooit nergens ter wereld deftig heeft gefunctioneerd en compleet overbodig is binnen een Europese context waar nu reeds 60% van de wetten wordt gestemd. Wat moet op confederaal niveau georganiseerd worden. Buitenlandse zaken? Welke buitenlandse zaken als ge geen binnnelandse zaken meer hebt? Defensie? Who cares?

Wees een vent en roep de onafhankelijkheid uit en aanvaarde consequenties. De Franstaligen zullen nooit een confederatie aanvaarden.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 23 april 2010 om 15:46.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 15:46   #112
Wisord
Banneling

Standaard

werknemers hebben niets te winnen bij dit gezever. In de strijd tegen de afschaffing van het brugpensioen, de verhoging van de pensioenleeftijd, de aanvallen op het bediendestatuut, de bedrijfssluitingen en herstructureringen hebben we meer dan ooit nood aan eenheid, niet aan verdeeldheid. Samen kunnen we de strijd aangaan.

Oplossing BHV , oprichting van een federale kieskring voor de verkiezingen. Met een federale kieskring dienen toekomstige ministers hun plannen in heel België voor te stellen en te verdedigen. Daarmee krijgen niet alleen alle inwoners van BHV maar van heel België de kans om te stemmen in de tweetalige, Belgische verkiezing.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 15:47   #113
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nieuw record met whisfull thinking en onzin op een rijtje. U laat uitschijnen dat een confederatie het logische gevolg is na een federatie daar waar het om een unicum in de wereldgeschiedenis zou gaan en men moet mij maar eens uitleggen wat de meerwaarde zou zijn van een confederatie (zeker in een Europese context) behalve dan dat men op een achterbaks manier een Vlaamse onafhankelijkheid door de strot van de mensen duwt en men wat verder de Vlaamse leeuw kan zingen in het parlement. Het is tocht compleet verrukt dat volgens kleinburger Dewever de uitkomst uit deze crisis ligt in een staatsvorm dat nog nooit nergens ter wereld deftig heeft gefunctioneerd en compleet overbodig is binnen een Europese context waar nu reeds 60% van de wetten wordt gestemd. Wat moet op confederaal niveau georganiseerd worden. Buitenlandse zaken? Welke buitenlandse zaken als ge geen binnnelandse zaken meer hebt? Defensie? Who cares?

Wees een vent en roep de onafhankelijkheid uit en aanvaarde consequenties. De Franstaligen zullen nooit een confederatie aanvaarden.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 23 april 2010 om 15:47.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 15:47   #114
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
werknemers hebben niets te winnen bij dit gezever. In de strijd tegen de afschaffing van het brugpensioen, de verhoging van de pensioenleeftijd, de aanvallen op het bediendestatuut, de bedrijfssluitingen en herstructureringen hebben we meer dan ooit nood aan eenheid, niet aan verdeeldheid. Samen kunnen we de strijd aangaan.

Oplossing BHV , oprichting van een federale kieskring voor de verkiezingen. Met een federale kieskring dienen toekomstige ministers hun plannen in heel België voor te stellen en te verdedigen. Daarmee krijgen niet alleen alle inwoners van BHV maar van heel België de kans om te stemmen in de tweetalige, Belgische verkiezing.
Je bent 50 jaar telaat geboren.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 15:47   #115
Cyrano
Minister

Standaard

Lees mijn vorige post.
Oud 23 april 2010, 15:50   #116
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Zouden we niet beter eerst beginnen om in ons eigen huis de fundamenten van de democratie te herstellen?
U mag mij niet kwalijk nemen dat ik nogal opkijk als ik een BDW heel moedig hoor verklaren dat het cordon sanitair een schande is maar als ik dan zie dat hij datzelfde cordon stringent blijft toepassen en terwijl maar blijft orakelen dat België "geen democratie" is.
Hebben wij Vlamingen eigenljk wel het recht om democratie te eisen van de Walen als wij zelf een zo van de pot gerukte abject eenzijdige openbare omroep hebben waar wij jaarlijks zovele miljarden inpompen die zij gebruiken om Vlaanderen en zijn volk urbi en orbi zwart te maken?

Weet BDW niet dat het net dat cordon is dat de slagkracht uit de gebalde Vlaamse vuist draineert naar de hemeltergende verraders van de postjespartijen ergo de waalse politici?

Vind ik inderdaad zeer hypocriet. De man steekt mede Vlaams-nationalisten in het CS en regeert met SP.a.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 15:51   #117
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:

Voor drieduizend zevenhonderste keer: Federale kieskring is bhv in het groot.

En bhv is maar één der symptomen van de falende belze staat. Het ergste moet nog komen. Als je hier komt mekkeren dat 'de problemen' niet kunnen aagepakt worden door het communautaire dan heb je honderd procent gelijk! Maar besef dan heel goed dat juist België BHV is zoals BHV Belgisch is, en dat er na BHV nog duizend en één andere bhv's zullen komen zolang de belze staat blijft bestaan!
Oud 23 april 2010, 15:57   #118
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Voor drieduizend zevenhonderste keer: Federale kieskring is bhv in het groot.

En bhv is maar één der symptomen van de falende belze staat. Het ergste moet nog komen. Als je hier komt mekkeren dat 'de problemen' niet kunnen aagepakt worden door het communautaire dan heb je honderd procent gelijk! Maar besef dan heel goed dat juist België BHV is zoals BHV Belgisch is, en dat er na BHV nog duizend en één andere bhv's zullen komen zolang de belze staat blijft bestaan!

De partijen die nu het hardst roepen om de splitsing van het land zijn ook degene die pleiten die antisociale maatregelen.

N-VA vindt dat de effectieve uittredingsleeftijd moet worden opgetrokken, zodat de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar in de praktijk dichter benaderd wordt. Brugpensioen en andere stelsels van vroegtijdige uittreding moeten verdwijnen," staat in het partijprogramma te lezen!". En dat kan het snelst gerealiseerd worden met een onafhankelijk Vlaanderen.

Ook de werknemers hebben dus baat bij een oplossing voor BHV. Maar dan wel een oplossing die respect opbrengt voor de rechten van minderheden en die leidt tot meer verdraagzaamheid en wederzijds begrip.
Oud 23 april 2010, 15:59   #119
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De partijen die nu het hardst roepen om de splitsing van het land zijn ook degene die pleiten die antisociale maatregelen.

N-VA vindt dat de effectieve uittredingsleeftijd moet worden opgetrokken, zodat de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar in de praktijk dichter benaderd wordt. Brugpensioen en andere stelsels van vroegtijdige uittreding moeten verdwijnen," staat in het partijprogramma te lezen!". En dat kan het snelst gerealiseerd worden met een onafhankelijk Vlaanderen.

Ook de werknemers hebben dus baat bij een oplossing voor BHV. Maar dan wel een oplossing die respect opbrengt voor de rechten van minderheden en die leidt tot meer verdraagzaamheid en wederzijds begrip.
Daarom best gewoon democratisch stemmen. Zo heeft eenieder het maximum aan respect.

Of geloof je niet in democratie?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 16:06   #120
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Daarom best gewoon democratisch stemmen. Zo heeft eenieder het maximum aan respect.

Of geloof je niet in democratie?

Jij wel dan ? Respect is niet gelijk aan boter op het hoofd van een hele bevolkingsgroep smeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be