Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2010, 18:48   #101
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ach, er zijn verschillende zaken waarmee de Vlaamse politici de Franstaligen pesten.

Zo is één van de pesterijen dat ze de Waalse burgers zonder centen gaan zetten en de Belgische solidariteit gaan opblazen.

Een andere pesterij is dat ze België gaan splitsen en Vlaanderen bij Nederland gaan voegen.

Even een studie laten maken om de Olympische Spelen naar Vlaanderen te halen en ze indien nodig en mogelijk samen met Nederland te organiseren is een zuivere politieke pesterij van Vlaanderen tegenover Wallonië.

Even staan roepen dat Vlaanderen zijn begroting enkel jaren voor de Waalse, Brusselse en federale regering in evenwicht kan brengen en geen steun zal verlenen aan de andere om hun begroting in evenwicht te krijgen, is een zuivere pesterij.

En wie succes wil hebben in de economie, moet goed zijn in beleid en beleid is politiek en politiek is macht vergaren en behouden.

En macht vergaren en behouden is oorlog voeren met alle wapens en middelen die je hebt op alle vlakken en elk terrein waar je kan.
Maar Jantje toch! eigenlijk zou ik je beter "Petit Jean" noemen. Want zo te lezen ben je bereid je helemaal uit te kleden ten behoeve van de Franstaligen. Barmhartigheid is een mooie deugd. Maar niet wanneer je daardoor je eigen gezin in gevaar brengt.
Oud 17 mei 2010, 18:49   #102
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Mij zul je daar ook niet zien. Ik vind 'een dagje naar zee gaan' sowieso eerder iets voor bomma's/jonge gezinnen. En zeker aan het eerste is geen gebrek in Vlaanderen.
Volledig mee eens. Een twintiger heeft eigenlijk niets te zoeken aan de Vlaamse kustlijn. De enige gemeente aan de kust die nog een beetje zijn charme heeft kunnen behouden, is De Haan.

Om eerlijk te zijn, het verbaast me eigenlijk dat er nog zoveel mensen naar de Vlaamse kust gaan.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:55   #103
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van de huidige Belgen( Walen en Vlamingen) wil zelfs nog geen 5% strijden om het huidige politieke België te behouden.
De 55% die je hier aanhaalt, zijn mensen die om zeer uiteenlopende redenen geen of weinig veranderingen in hun leven willen, maar die ook niet het gevaar willen lopen een onzekere toekomst te krijgen.

Als België ophoud te bestaan, houden alle wetten en regels van de Belgische staat ook op te bestaan.
Voor gepensioneerden betekend dit dat hun geld niet meer van de federale kas voor pensioenen komt, want die kas verdwijnt samen met België.
Voor de mensen die van een sociale uitkering zoals Ziekenpensioen of werkloosheidsuitkering leven, betekend dit dat hun geld niet meer van de federale kassen komt.Al die kassen en fondsen moeten verdeelt worden en alle documenten moeten overgeheveld worden.
Federale ambtenaren moeten alle documenten en gegevens doorgeven aan de gewestelijke ambtenaren.
Taksen en belastingen geheven door België verdwijnen, maar moeten daarna door de gewestelijke diensten ingevoerd en geïnd worden.
Mensen moeten een nieuwe ID-kaart aanvragen en betalen.
Mensen moeten nieuwe reispassen aanvragen, nieuwe rijbewijzen enz....

De hinder en last die er ontstaat bij het verdampen of splitsen van België, een zeer rijke en bloeiende economie, is voor veel mensen een niet te overziene berg.
De economische gevolgen voor Vlaanderen bij het verdwijnen van België zijn enorm. Vlaamse bedrijven die reeds jaren lang goederen produceren en verdelen met Belgische licenties, moeten deze opnieuw aanvragen en hopen goedkeuringen te krijgen in de nieuw ontstane landen.
Fina-Antwerpen, dat nu met een Belgische vergunning zowel in Vlaanderen als Wallonië brandstoffen verdeelt, moet dan hopen nieuwe vergunningen te krijgen en zijn afzet markt niet te zien verdwijnen naar een ander bedrijf.
En de kans is heel groot dat de Waalse vergunning dan niet in handen komt van Fina-Antwerpen, maar van een Franse raffinaderij.
Transportbedrijven, moeten dan buitenlandse vergunningen aanvragen om transporten tussen Vlaanderen en Wallonië te kunnen uitvoeren.

België splitsen betekend voor Vlaanderen heel eenvoudig economische zelfmoord plegen.
En voor veel Vlamingen onaangename verrassingen krijgen door de administratieve ellende die er aan gekoppeld is.
Conclusie: voor onze "Petit Jean" zal het zo uitdraaien dat de Vlamingen hun pensioenreserves "vrijwillig" zullen moeten afstaan aan de Franstaligen, in ruil voor meer autonomie. Idem voor wat betreft de reserves van de diverse takken van de sociale zekerheid.
Jantje, je mag over de Vlamingen zoveel negatief denken als je wilt, maar projecteer je eigen naieviteit niet op gans Vlaanderen.
Oud 17 mei 2010, 19:16   #104
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Ok, zeg.
Tgaat hier dus over de Orde van Architecten.
Die bezit dus dezelfde kwalen als al de rest uiteraard (zie geneesheren).
Ik herinner mij dat 30% van de geneesheren al NVA stemden (interne peiling beroepsgroep) en dat is nog zonder de VB-stemmen.

Wie is hier architect?
Jaani, dat weet ik zeker
Ikke, dat weet ik zelfs nog zekerder.

nog mensen? want tot nu toe is 100% van de architecten hier zelfs ronduit vlaams-nationalist, los van deelse splitsingseisen.

Vergeet niet dat architecten dagelijks in contact komen met:
- verschillen in mentaliteit tussen gewesten
- reeds bestaande verschillen in wetgeving in de gewesten mbt ruimtelijke ordening
- overal duidelijk manco's in het belgische systeem aan beide zijden.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 17 mei 2010 om 19:17.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 21:13   #105
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het is gewoon één van de vele bewijzen van de politieke achterlijkheid in dit land.

Alle middelen zijn goed om het doel binnen de politiek te bereiken.
Zelfs dit land in het economische verderf storten.
En dit geld voor beide kanten.
Trek dan verdorie eens uw conclusies...
Oud 17 mei 2010, 21:42   #106
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Gewoon voor jouw ego hebben we al meer touw nodig dan de wereld op een jaar kan produceren. Gewoon de haat die je toont tegenover alles wat ruikt naar een wens naar een onafhankelijke Vlaamse staat, je racistische overtuiging dat alle flaminganten Franstaligen haten, je houtaine houding tegenover "het plebs" zeggen allemaal uiterst veel over jou.
Het woord racisme heeft al lang geen enkel inhoud meer. Nice try baby, but not enough.

Flaminganten hebben geen ego, iedereen die zijn hoofd uit het tarweveld durft te steken, wordt genadeloos afgemaaid en als pretentieus omschreven. Diegene die namelijk zijn hoofd opricht en dan opstaat zou wel eens een spiegel in zijn handen kunnen hebben, gericht naar de anderen, en daar zouden zij alleen hun eigen mediocriteit in weerspiegeld zien.

God is not a DJ, he's an individual and individuals rule the world, not the slavery masses.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 21:51   #107
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
- reeds bestaande verschillen in wetgeving in de gewesten mbt ruimtelijke ordening
Ah... De Cwatup...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 21:54   #108
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Vergeet niet dat architecten dagelijks in contact komen met:
- verschillen in mentaliteit tussen gewesten
- overal duidelijk manco's in het belgische systeem aan beide zijden.
Dan moet jij toch zeker weten welke nadeel de Vlamingen hebben door de regelneverij van de Vlaamse overheid.
Of neen, dat is juist. Als je een plan twee of drie keer moet laten hertekenen vaart de architect daar financieel goed bij.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 22:11   #109
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dan moet jij toch zeker weten welke nadeel de Vlamingen hebben door de regelneverij van de Vlaamse overheid.
Of neen, dat is juist. Als je een plan twee of drie keer moet laten hertekenen vaart de architect daar financieel goed bij.
Als ik zie hoe Vlaanderen in het (federale) verleden "volgegooid" is met huizen waar het niet moet, dan ben ik héél blij met die Vlaamse "regelneverij". Het kan uiteraard altijd nog efficiënter, maar de regionalisering van Ruimtelijke Ordening is een héle stap vooruit geweest. Het Decreet Ruimtelijke Ordening (onlangs vervangen door de Vlaamse Codex RO) en de Vlaamse structuurplannen getuigen tenminste van een visie, tegenover het federale non-beleid.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 mei 2010 om 22:12.
Oud 17 mei 2010, 22:42   #110
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als ik zie hoe Vlaanderen in het (federale) verleden "volgegooid" is met huizen waar het niet moet, dan ben ik héél blij met die Vlaamse "regelneverij". Het kan uiteraard altijd nog efficiënter, maar de regionalisering van Ruimtelijke Ordening is een héle stap vooruit geweest. Het Decreet Ruimtelijke Ordening (onlangs vervangen door de Vlaamse Codex RO) en de Vlaamse structuurplannen getuigen tenminste van een visie, tegenover het federale non-beleid.
Los van de communautaire connotatie, voert de cvp nu een goed beleid daarin? Ik weet het niet, het is een oprechte vraag maar ik kan me gewoon niet inbeelden dat de cvp zoiets fatsoenlijk doet

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 22:52   #111
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Los van de communautaire connotatie, voert de cvp nu een goed beleid daarin? Ik weet het niet, het is een oprechte vraag maar ik kan me gewoon niet inbeelden dat de cvp zoiets fatsoenlijk doet
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar toen het Decreet Ruimtelijke Ordening en het eerste Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen werd opgesteld, was het vooral de SP die de touwtjes in handen had. Eddy Baldewijns (SP) was minister van Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Vervoer. Leo Peeters (SP) was minister van Huisvesting, Stedelijk Beleid (en Binnenlandse Aangelegenheden).
Oud 17 mei 2010, 23:20   #112
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Volledig mee eens. Een twintiger heeft eigenlijk niets te zoeken aan de Vlaamse kustlijn. De enige gemeente aan de kust die nog een beetje zijn charme heeft kunnen behouden, is De Haan.

Om eerlijk te zijn, het verbaast me eigenlijk dat er nog zoveel mensen naar de Vlaamse kust gaan.
Ik ga persoonlijk vrijwel elke vakantie minstens 1 keer naar Oostende, hoor.
Het is fijn om nog eens na lange tijd mijn grootouders te zien dan.
Oud 17 mei 2010, 23:26   #113
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Het woord racisme heeft al lang geen enkel inhoud meer. Nice try baby, but not enough.

Flaminganten hebben geen ego, iedereen die zijn hoofd uit het tarweveld durft te steken, wordt genadeloos afgemaaid en als pretentieus omschreven. Diegene die namelijk zijn hoofd opricht en dan opstaat zou wel eens een spiegel in zijn handen kunnen hebben, gericht naar de anderen, en daar zouden zij alleen hun eigen mediocriteit in weerspiegeld zien.

God is not a DJ, he's an individual and individuals rule the world, not the slavery masses.
Ik zou liever mediocriteit in een spiegel zien dan jouw inferioriteit. Jouw hypocrisie is hier alv aak geneog getoond. Als er 1 iemand is die bang is om in een speigel te kijken ben jij dat wel. Heb je al eens gelezen waar je Vlamingen van beschuldigt? Je beschuldigingen aan het adres van anderen zijn perfect op toepassing van jezelf.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 17 mei 2010 om 23:28.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 00:05   #114
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik zou liever mediocriteit in een spiegel zien dan jouw inferioriteit. Jouw hypocrisie is hier alv aak geneog getoond. Als er 1 iemand is die bang is om in een speigel te kijken ben jij dat wel. Heb je al eens gelezen waar je Vlamingen van beschuldigt? Je beschuldigingen aan het adres van anderen zijn perfect op toepassing van jezelf.
Vlamingenen beschuldigen? Nee. Flaminganten ja. Walenhaters.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 05:47   #115
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar Jantje toch! eigenlijk zou ik je beter "Petit Jean" noemen. Want zo te lezen ben je bereid je helemaal uit te kleden ten behoeve van de Franstaligen. Barmhartigheid is een mooie deugd. Maar niet wanneer je daardoor je eigen gezin in gevaar brengt.
Nu, ik ben helemaal niet Franstalig gezind.
En barmhartigheid staat zelfs niet in mijn woordenboek.

Maar dat ik van bepaalde zaken ietsjes beter op de hoogte ben dan de doorsnee Vlaming en daardoor een hele andere kijk op de zaken heb, is niet mijn schuld, maar die van de doorsnee Vlaming.

En je moet mij niet op mijn woorden vertrouwen, je mag de zaken die ik post gerust even zelf gaan onderzoeken, maar zonder Wallonië pleegt Vlaanderen economische zelfmoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar toen het Decreet Ruimtelijke Ordening en het eerste Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen werd opgesteld, was het vooral de SP die de touwtjes in handen had. Eddy Baldewijns (SP) was minister van Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Vervoer. Leo Peeters (SP) was minister van Huisvesting, Stedelijk Beleid (en Binnenlandse Aangelegenheden).
Jaani, laten we er het bij houden dat Vlaanderen een Decreet Ruimtelijke Ordening en een Ruimtelijk Structuurplan heeft.

Voor Architecten van gebouwen misschien nog doenbaar, maar voor mensen uit de technische wereld en bedrijven ontwikkeling vaak een hel.
En voor een leek totaal onbegrijpbaar en onwerkbaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 05:53   #116
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Het beleid binnen een bestuursgebied is niet van één partij afhankelijk maar van verschillende partijen.
Je kan een partij pas verantwoordelijk stellen als ze alleenheerser is binnen het bestuursgebied.

En van onze politici is er niet één die niet in een ivoren toren leeft en enige voeling met de werkelijkheid heeft.
Vak zijn hun voorstellen die ze indienen reeds zaken die achter te feiten aanhollen zijn en tegen dat die voorstellen dan eindelijk behandeld zijn, lijken het zaken uit de prehistorie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 06:20   #117
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

God is not a DJ, he's an individual ...
Ik had er geen flauw benul van dat u zich ook met theologie bezig hield.
Kunt u dat concept even uitwerken, a.u.b.?

Gelieve dat dan wel in het juiste subforum te doen, want anders gaan we teveel off topic.

Dank bij voorbaat,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 06:29   #118
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingenen beschuldigen? Nee. Flaminganten ja. Walenhaters.
Ik zou toch wel eens willen weten hoe u die stelling "flaminganten = Walenhaters" hard kunt maken.

Staat het vragen van een correcte toepassing van de taalwetgeving in het Hoofdstedelijk Gewest gelijk aan Walenhaat? Zo ja, waarom?

Hoe schakelt u het streven naar een onvervalste democratie (zonder 'pariteit', zonder 'belangenconflicten', zonder 'alarmbellen', zonder 'dubbele meerderheden', ...) gelijk met Walenhaat?

Op welke manier herleidt u het verlangen naar autonomie/zelfbeschikkingsrecht tot Walenhaat?

Wat heeft het willen integreren van anders-talige nieuwkomers in het officieel ééntalige Vlaanderen te maken met Walenhaat?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 07:22   #119
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor Architecten van gebouwen misschien nog doenbaar, maar voor mensen uit de technische wereld en bedrijven ontwikkeling vaak een hel.
En voor een leek totaal onbegrijpbaar en onwerkbaar.
Voila.

Ik brgrijp niet waarom na 9 maanden wachten je als burger nog altijd niet weet wat een potentiële koper van een bouwgrond eventueel mag bouwen.
Waarom in eenzelfde woonzone de ene bouwkavel maximum 2,5/3 are mag zijn terwijl je een ander een bouwgrond van bijna 8 are niet in 2 mag delen.
Waarom de ene slechts een éénsgezinswoning mag bouwen terwijl 200 meter verderin dezelfde woonzone men appartemenblokken mag zetten van 4etages?
Waarom men langs een grote weg in een goedgekeurde bouwzone geen huis mag bouwen omdat het op en afrijden van wagens te hinderlijk zou zijn voor het verkeer?
Waarom je maar een inrit van maximum 3 meter breed meer mag hebben (na verbouwingswerken) waardoor de parkeerplaatsen voor een handelswoning wegvallen?

Kunnen de heren Vlaamsgezinde architecten mij daar een zinnige uitleg over geven wat dit met goed bestuur te maken heeft?

PS dan heb ik het nog niet over bouwvergunningen die geweigerd worden om reden van de kleur van de bloembakken, en over de verplichte aanleg van een streekgebonden hagen enz....

Laatst gewijzigd door pajoske : 18 mei 2010 om 07:24.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 08:11   #120
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Voila.

Ik brgrijp niet waarom na 9 maanden wachten je als burger nog altijd niet weet wat een potentiële koper van een bouwgrond eventueel mag bouwen.
Waarom in eenzelfde woonzone de ene bouwkavel maximum 2,5/3 are mag zijn terwijl je een ander een bouwgrond van bijna 8 are niet in 2 mag delen.
Waarom de ene slechts een éénsgezinswoning mag bouwen terwijl 200 meter verderin dezelfde woonzone men appartemenblokken mag zetten van 4etages?
Waarom men langs een grote weg in een goedgekeurde bouwzone geen huis mag bouwen omdat het op en afrijden van wagens te hinderlijk zou zijn voor het verkeer?
Waarom je maar een inrit van maximum 3 meter breed meer mag hebben (na verbouwingswerken) waardoor de parkeerplaatsen voor een handelswoning wegvallen?

Kunnen de heren Vlaamsgezinde architecten mij daar een zinnige uitleg over geven wat dit met goed bestuur te maken heeft?

PS dan heb ik het nog niet over bouwvergunningen die geweigerd worden om reden van de kleur van de bloembakken, en over de verplichte aanleg van een streekgebonden hagen enz....
Veel van de problemen die u aanhaalt zijn restanten uit het verleden (vergeet niet dat nog niet alle gemeentes RUP's hebben = uitvoeringsplannen) die nog in conflict zijn met de nieuwe visie. Daarenboven is de gemeentelijke interpretatie nog steeds een probleem. De eerlijkheid gebeid mij om te zeggen dat de visie achter het Structuurplan Vlaanderen veel sterker in elkaar zit dan de lagere niveau's. Gemeentepolitiek en lobbywerk zijn geen goede maatjes.

Daarenboven zijn het ambtenaren en touwtrekkers die uiteindelijk beslissen. Geen architecten.
En twee a drie keer een plan hertekenen kost bij de meeste architecten vandaag evenveel, waardoor de architect verlies maakt.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be