Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2010, 09:50   #101
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Vrijheid van meningsuiting. Ik ben toch ook vrij om te geloven dat de planeet hier is geschapen door een groepje blauwe reptielen die ons later gaan opeten?
Gaan ze me daarvoor nu ook van school gooien omdat ze zich daaraan storen?

Mja, het ligt natuurlijk net iets anders in het geval van onze Amerikaanse vriendin. Als ze later een puber over de vloer krijgt die zegt dat hij problemen heeft met zijn ontluikende homoseksualiteit dan zal deze dame waarschijnlijk niet de ideale therapeute zijn voor deze jongen...

Als je echter als geoloog stelt dat de aarde geschapen is door reptielen dan doe je daar geen vlieg kwaad mee. Je zal hoogstens zelf wat uitgelachen worden door je collega's.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 11:36   #102
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Mja, het ligt natuurlijk net iets anders in het geval van onze Amerikaanse vriendin. Als ze later een puber over de vloer krijgt die zegt dat hij problemen heeft met zijn ontluikende homoseksualiteit dan zal deze dame waarschijnlijk niet de ideale therapeute zijn voor deze jongen...

Als je echter als geoloog stelt dat de aarde geschapen is door reptielen dan doe je daar geen vlieg kwaad mee. Je zal hoogstens zelf wat uitgelachen worden door je collega's.
Iemand die stelt dat de aarde geschapen is door reptielen zou nooit geoloog mogen worden.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 12:11   #103
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Die raakt niet door de examens.
Oud 4 augustus 2010, 22:12   #104
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Deugdelijkheid (want die uitleg vond je wollig), is noch rekbaar, noch irrelevant aan psychotherapie.
Niet echt....
Dit stond er :
Citaat:
De norm moet in de eerste plaats een afgeleide zijn van de deugdelijkheid. Ze wordt niet voor niets vaak in één adem genoemd met "waarden".
te lezen....
en dat als verdere verduidelijking, na dat ik je dat vroeg, van dit :
Citaat:
U mag de huidige consensus over homoseksualiteit niet verwarren met de norm.
...als reactie op een post van mij waar ik het helemaal niet had over norm in de betekenis van het levensbeschouwelijke noch had ik het daar over de consensus waarom homoseksualiteit er is.

Citaat:
Ok, we zullen voortaan niet afwijken van het het topic in de meest enge zin, de psychotherapie.
Bah neen.... dat hoeft helemaal niet xrc ... maar het moet wel duidelijk blijven en in context van het topic.
Het moge duidelijk zijn dat we elkaar hier verkeerd begrepen hadden... laten we het daarbij houden

Citaat:
Geen verklaring waarom het wél gelijkwaardig zou zijn. Het was namelijk eerst wel een geestesziekte volgens de American Psychiatric Association. Maar goed we zijn overeengekomen dat we het alleen nog over de psychotherapie (mag farmacotherapie ook??) zouden hebben.
Klopt.... ooit ( niet lang hoor ) werd dat zo bekeken.
Er zijn wel meer gekke stoten gebeurd in het verleden.... ken je die visie (1760) van die Zwitserse medicus Tissot betreffende dat masturbatie schadelijk zou zijn voor de gezondheid ?

Citaat:
Bij het nalezen van je post merk ik dat deze uitleg zelfs niet helemaal klopt. Bedoel je nu het ruim nemen van iemands norm, of de gangbare norm?
Let op de quotes hé
Jij sprak over " 'volgens haar normen' "... dat lijkt me equivalent met 'zoals zij erover denkt wat een goede opvoeding is' onafgezien de juistheid ervan en onafgezien de motivering ervan.
Met "gangbare normen" refereerde ik daar naar wat de consensus is ivm behandeling _ 't ging hier tenslotte toch over haar wens psychologie te studeren om dat vervolgens te praktiseren _ en dat uiteraard ook onafgezien de eventuele juistheid ervan.

Ja, sorry xrc dat had duidelijker gekund van me .... mijn fout ergens
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 22:19   #105
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Stel nu dat de dame in kwestie burgerlijk ir studeerde, mag ze dan ook uitgesloten worden van de universiteit of bent u enkel deze mening toegedaan omdat ze psychologie studeert en dus wel beter zou moeten weten?
Als ze voor burgerlijk ir zou studeren, heiligt gelooft dat bv de rek-constante vertienvoudigd na een gepaste rondedans, dat zo vertelt en becijfert op 't examen , en het geweten is ze dat ook zo in de praktijk wilt gaan toepassen later, dan denk ik niet dat die dame zal slagen.
Oud 5 augustus 2010, 06:12   #106
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Als ze voor burgerlijk ir zou studeren, heiligt gelooft dat bv de rek-constante vertienvoudigd na een gepaste rondedans, dat zo vertelt en becijfert op 't examen , en het geweten is ze dat ook zo in de praktijk wilt gaan toepassen later, dan denk ik niet dat die dame zal slagen.
Is dat dan niet zo ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 06:42   #107
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat als geweten is dat ze dat gelooft en dat vermoedelijk ook gaat toepassen in de praktijk, maar op de examens correct kan toepassen wat ze geleerd heeft?
Oud 5 augustus 2010, 06:43   #108
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Is dat dan niet zo ?
Alleen als de planeten op een lijn staan.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 5 augustus 2010 om 06:45.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 12:43   #109
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet echt....
Dit stond er :
te lezen....
en dat als verdere verduidelijking, na dat ik je dat vroeg, van dit :
...als reactie op een post van mij waar ik het helemaal niet had over norm in de betekenis van het levensbeschouwelijke noch had ik het daar over de consensus waarom homoseksualiteit er is.
Bah neen.... dat hoeft helemaal niet xrc ... maar het moet wel duidelijk blijven en in context van het topic.
Het moge duidelijk zijn dat we elkaar hier verkeerd begrepen hadden... laten we het daarbij houden
Geen slecht idee, lijkt mij.

Citaat:
Klopt.... ooit ( niet lang hoor ) werd dat zo bekeken.
Er zijn wel meer gekke stoten gebeurd in het verleden.... ken je die visie (1760) van die Zwitserse medicus Tissot betreffende dat masturbatie schadelijk zou zijn voor de gezondheid ?
Neen, die kende ik niet, maar ik zie wel een belangrijk verschil tussen de twee. De biologische schade (want ik vermoed dat het om deze gezondheid gaat?) moet in de eerste plaats aangetoond kunnen worden.
De primaire bron van de psychologische schade is onaantoonbaar. Toevallig heb ik hier een handboek Psychiatrie voor mijn neus liggen en ik citeer onder het hoofstuk "beeldvormend onderzoek van de hersenen": "CT van de hersenen heeft geen plaats in het psychiatrisch onderzoek tenzij gedacht wordt aan ruimte innemend proces."
Dit impliceert dat de enige criteria om van geestesziekte te kunnen spreken veruiterlijkingen zijn van die primaire bron, en ze dus minstens secundair zijn.
Dit verhoogt natuurlijk het natte vinger werk en maakt dat psychiatrie voor een groot stuk onderhevig is een maatschappelijke standaard. En dan komen we terug bij de norm. De manier waarop homoseksualiteit op de lijst van geestesziekten is gekomen is dus even subjectief als hoe ze eraf is geraakt.
Al bij al kunnen we ons dus ook niet beroepen op de wetenschap om te oordelen of homoseksualiteit nu dit of dat is want voor zover ik weet is geen enkele andere wetenschappelijke tak daar mee bezig.

Citaat:
Let op de quotes hé
Jij sprak over " 'volgens haar normen' "... dat lijkt me equivalent met 'zoals zij erover denkt wat een goede opvoeding is' onafgezien de juistheid ervan en onafgezien de motivering ervan.
Met "gangbare normen" refereerde ik daar naar wat de consensus is ivm behandeling _ 't ging hier tenslotte toch over haar wens psychologie te studeren om dat vervolgens te praktiseren _ en dat uiteraard ook onafgezien de eventuele juistheid ervan.

Ja, sorry xrc dat had duidelijker gekund van me .... mijn fout ergens
Ik had het inderdaad niet begrepen.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 00:59   #110
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, die kende ik niet, maar ik zie wel een belangrijk verschil tussen de twee. De biologische schade (want ik vermoed dat het om deze gezondheid gaat?) moet in de eerste plaats aangetoond kunnen worden.
Nou ja... normalerwijs zou men dat verwachten
Je mag natuurlijk niet vergeten dat doorheen de tijd de opvattingen over dat 'aantonen' ook drastisch zijn veranderd en dat fysieke gezondheid en , een 'reine' geest ( psychische gezondheid als het ware dus ) vroeger als één werd aanzien.
Die opvattingen zijn vooral op het seksuele vlak tot laat in de victoriaanse periode gebleven.
Er zijn tot in de laat 19-de eeuw allerhande (pseudo-)medische werken geschreven die wezen op de gevaren ervan
Zo werd een beetje vermoeidheid bij oa jongeren bv algauw als gevolg van masturbatie. .... die gedachte, of beter die 'drogreden', tot in de jaren 60 door ouders en opvoeders is blijven steken.

Citaat:
De primaire bron van de psychologische schade is onaantoonbaar. Toevallig heb ik hier een handboek Psychiatrie voor mijn neus liggen en ik citeer onder het hoofstuk "beeldvormend onderzoek van de hersenen": "CT van de hersenen heeft geen plaats in het psychiatrisch onderzoek tenzij gedacht wordt aan ruimte innemend proces."
Dit impliceert dat de enige criteria om van geestesziekte te kunnen spreken veruiterlijkingen zijn van die primaire bron, en ze dus minstens secundair zijn.
Dat klopt wel ....denk ik
Psychologie houdt zich dan ook bezig met de menselijke gedragingen én het daarbij verbonden innerlijke leven/aanvoelen.... een subjectief iets dus.

Citaat:
Dit verhoogt natuurlijk het natte vinger werk en maakt dat psychiatrie voor een groot stuk onderhevig is een maatschappelijke standaard. En dan komen we terug bij de norm. De manier waarop homoseksualiteit op de lijst van geestesziekten is gekomen is dus even subjectief als hoe ze eraf is geraakt.
Ja en neen
Volgens mij kan je wel spreken van enige 'vooruitgang' in dat natte vingerwerk en denk ik niet dat er ooit nog een dag komt wanneer homoseksualiteit terug op die lijst komt.
Wat betreft seksuele voorkeuren die op het randje zijn en andere 'voorliefdes' spreekt men dan ook nu over stoornissen of afwijkingen en geen ziekten.... wat meer refereert naar het afwijken van het normale... de 'norm' dus in statistische zin.
Het is pas als het problemen veroorzaakt voor die persoon vs. zijn omgeving ( andere personen ) dat men spreekt over een psychische aandoening.

Ergo homofilie ( net als heterofilie ) hoort daar dus niet bij maar dat wilt niet zeggen dat bepaalde personen ( méér dan hetero's ) voor zichzelf geen problemen mee kunnen hebben.

Citaat:
Al bij al kunnen we ons dus ook niet beroepen op de wetenschap om te oordelen of homoseksualiteit nu dit of dat is want voor zover ik weet is geen enkele andere wetenschappelijke tak daar mee bezig.
Dan kom ik terug op wat ik al zei....
Als blijkbaar zelfs de wetenschap het niet kan beoordelen dan kan je er ook niks zinnigs meer over zeggen dan dit :
- Het komt voor
- Er gaat geen enkele verdere schade voor eventuele derden bij gepaard
- Het is zelfs zeker niet zeldzaam maar wel statistisch afwijkend van de 'norm' ( eveneens statisch dus ) te noemen doch significant
- Het hoeft geen psychische problemen te veroorzaken bij te betrokken maar het kán en dat meer dan het bij heterofilie blijkt ... zover we dat kunnen stellen daar dat eveneens gebiased is op de norm

Blijft de vraag .....
hoe denken we nu homoseksuelen psychisch te behandelen ?
Doen we dat zoals dat gebruikelijk is of laten we voor psychologie studerende personen slagen ook al weten we dat ze later een totaal andere paraktijk erop na zullen houden wegens hun controversiële opvattingen ?

Laatst gewijzigd door praha : 6 augustus 2010 om 01:06.
Oud 6 augustus 2010, 14:15   #111
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou ja... normalerwijs zou men dat verwachten
Je mag natuurlijk niet vergeten dat doorheen de tijd de opvattingen over dat 'aantonen' ook drastisch zijn veranderd en dat fysieke gezondheid en , een 'reine' geest ( psychische gezondheid als het ware dus ) vroeger als één werd aanzien.
Die opvattingen zijn vooral op het seksuele vlak tot laat in de victoriaanse periode gebleven.
Er zijn tot in de laat 19-de eeuw allerhande (pseudo-)medische werken geschreven die wezen op de gevaren ervan
Zo werd een beetje vermoeidheid bij oa jongeren bv algauw als gevolg van masturbatie. .... die gedachte, of beter die 'drogreden', tot in de jaren 60 door ouders en opvoeders is blijven steken.
Ja goed, dat zal vroeger wel zo geweest zijn. Nu evolueert dat terug naar die oudere opvatting van biopsychosociale eenheid (hetzij doordachter), maar dat verandert niets aan het feit dat zuiver biologische ziekten (de interne geneeskunde etc.) wel moet aangetoond worden.

Citaat:
Dat klopt wel ....denk ik
Psychologie houdt zich dan ook bezig met de menselijke gedragingen én het daarbij verbonden innerlijke leven/aanvoelen.... een subjectief iets dus.
Ja, inderdaad.

Citaat:
Ja en neen
Volgens mij kan je wel spreken van enige 'vooruitgang' in dat natte vingerwerk en denk ik niet dat er ooit nog een dag komt wanneer homoseksualiteit terug op die lijst komt.
Wat betreft seksuele voorkeuren die op het randje zijn en andere 'voorliefdes' spreekt men dan ook nu over stoornissen of afwijkingen en geen ziekten.... wat meer refereert naar het afwijken van het normale... de 'norm' dus in statistische zin.
Het is pas als het problemen veroorzaakt voor die persoon vs. zijn omgeving ( andere personen ) dat men spreekt over een psychische aandoening.
Ja, dat klopt allemaal, maar dat is een voorwaarde, ingeroepen net omdat men de primaire oorzaak ervan niet vindt. Uiteindelijk weten we dan nog niet of het net zoals alle andere parafilieën in wezen afwijkend is, toch niet op basis van de psychiatrie.

Citaat:
Ergo homofilie ( net als heterofilie ) hoort daar dus niet bij maar dat wilt niet zeggen dat bepaalde personen ( méér dan hetero's ) voor zichzelf geen problemen mee kunnen hebben.
Op deze lijst nu uitgegeven door de APA niet nee.

Citaat:
Dan kom ik terug op wat ik al zei....
Als blijkbaar zelfs de wetenschap het niet kan beoordelen dan kan je er ook niks zinnigs meer over zeggen dan dit :
- Het komt voor
- Er gaat geen enkele verdere schade voor eventuele derden bij gepaard
- Het is zelfs zeker niet zeldzaam maar wel statistisch afwijkend van de 'norm' ( eveneens statisch dus ) te noemen doch significant
- Het hoeft geen psychische problemen te veroorzaken bij te betrokken maar het kán en dat meer dan het bij heterofilie blijkt ... zover we dat kunnen stellen daar dat eveneens gebiased is op de norm
Allemaal goede voorwaarden om homoseksualiteit te tolereren lijkt mij.

Citaat:
Blijft de vraag .....
hoe denken we nu homoseksuelen psychisch te behandelen ?
Doen we dat zoals dat gebruikelijk is of laten we voor psychologie studerende personen slagen ook al weten we dat ze later een totaal andere paraktijk erop na zullen houden wegens hun controversiële opvattingen ?
Ik denk dat een behandeling voor een groot stuk bepaald wordt door de vraag van de patiënt zelf, behalve bij psychische problemen waarbij het redenerend vermogen volledig weg is of bij kinderen, dan zijn het de ouders die moeten bepalen wat of hoe er behandeld wordt.
Bovendien blijf ik psychologie zo vaag en subjectief vinden dat ik het niet erg zou vinden als de dame in kwestie wel psycholoog zou worden, maar in dit bewust geval is het natuurlijk de universiteit zelf die beslist.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 22:33   #112
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat een behandeling voor een groot stuk bepaald wordt door de vraag van de patiënt zelf, behalve bij psychische problemen waarbij het redenerend vermogen volledig weg is of bij kinderen, dan zijn het de ouders die moeten bepalen wat of hoe er behandeld wordt.
Bovendien blijf ik psychologie zo vaag en subjectief vinden dat ik het niet erg zou vinden als de dame in kwestie wel psycholoog zou worden, maar in dit bewust geval is het natuurlijk de universiteit zelf die beslist.
Is iemand met vooroordelen tegenover holebi's zoals deze jonge dame heeft wel in staat om te vertrekken vanuit de vraag van de cliënt zelf? Ik vrees van niet, want om te kunnen vertrekken vanuit de vraag van de cliënt moet je er wel voor open staan (wat dus gezien haar vooroordelen dus onmogelijk zal zijn).
Het feit dat ze de broodnodige bijscholing die haar duidelijke gebrek aan kennis moet weg werken radikaal weigert is een duidelijk teken dat ze niet bereid is om bij te leren (wie niets wil bij leren hoort al niet thuis op een universiteit) of afstand te doen van haar vooroordelen (en bij een behandeling van holebi's hoogstwaarschijnlijk zal vertrekken vanuit haar eigen negatieve beeld over holebi's, in plaats vanuit de vraag van de cliënt zelf).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 8 augustus 2010 om 22:39.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 00:11   #113
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Is iemand met vooroordelen tegenover holebi's zoals deze jonge dame heeft wel in staat om te vertrekken vanuit de vraag van de cliënt zelf? Ik vrees van niet, want om te kunnen vertrekken vanuit de vraag van de cliënt moet je er wel voor open staan (wat dus gezien haar vooroordelen dus onmogelijk zal zijn).
Het feit dat ze de broodnodige bijscholing die haar duidelijke gebrek aan kennis moet weg werken radikaal weigert is een duidelijk teken dat ze niet bereid is om bij te leren (wie niets wil bij leren hoort al niet thuis op een universiteit) of afstand te doen van haar vooroordelen (en bij een behandeling van holebi's hoogstwaarschijnlijk zal vertrekken vanuit haar eigen negatieve beeld over holebi's, in plaats vanuit de vraag van de cliënt zelf).
Door haar te weigeren op het unief zal ze nooit leren die vooroordelen weg te werken, ze zal alleen bevestigd worden in haar denken.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 01:32   #114
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Door haar te weigeren op het unief zal ze nooit leren die vooroordelen weg te werken, ze zal alleen bevestigd worden in haar denken.
Haar weigeren hoeft ook niet. Maar het is wel duidelijk dat ze niet in staat is om een diploma psychologe te ontvangen, zolang ze deze nonsens aanhangt althans.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 08:12   #115
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ze liep duidelijk zo ver achter qua kennis dat ze niet meer mee kon met de rest van de klas, en dus had ze bijscholing nodig.
De universiteit was zo goed om haar er op te wijzen dat ze achter liep en dat als ze er niets aan deed ze zou gebuisd zijn. Ze boden haar zelfs een bijscholing aan om haar een kans te geven om te slagen.
Door die bijscholing te weigeren toonde ze aan dat ze eigenlijk niet wou bij leren maar wou vast houden aan haar vooroordelen.

Wat was er beter geweest: haar op tijd waarschuwen dat ze zich moest herpakken, of haar gewoon in haar onwetenheid laten en ze buizen om het eindexamen (en ze zo haar jaar laten verliezen)?

Wie niet wil bij leren hoort niet op een universiteit thuis. Dan is het geen kwestie van onwetenheid meer, maar van onwil.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2010, 12:23   #116
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...afzweert.dhtml

Hebben we hier te maken met vrije meningsuiting of het verhinderen van het aanleren van dogma's?
Is er in de scholen plaats voor het verdedigen van een persoonlijke mening?
Lijkt me eerder een conflict tussen haar visie & de materie die ze wil studeren....
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be