![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister
|
![]() Citaat:
België is dus een staat die bij toeval ontstond om de belangen van een groep in de samenleving die niet meer bestaat te behartigen. ![]() Laatst gewijzigd door respublica : 24 augustus 2010 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 augustus 2010 om 19:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Voor de negentiende eeuw was er uiteraard wel Nederlands, maar net als in Vlaanderen was er geen supra-regionale standaard. Ook niet gedurende de Gouden Eeuw, noch tijdens de Verlichting [1]. En in de Middeleeuwen was het al helemaal een ramp [2], en in diezelfde dagen negen het Engels en Frans meen ik al wél naar een standaard. Dat is wellicht mede te wijten aan het gegeven dat de Nederlanden geen vorstelijk huis aan de top hadden staan van wie het culturele voorbeeld uitging. De Nederlandse Republiek had voor het eerst een zelfstandig bestuur na de vrijheidsstrijd tegen Spanje, onder de stadhouders van Oranje. Maar die waren beslist geen absolute machthebbers. Wel moet opgemerkt worden dat het meest toonaangevende Nederlandse dialect dat van het gewest Holland was (logischerwijs). Vondel bediende zich daar bijvoorbeeld van. Het zal dan ook wellicht d�*t dialect zijn, dat een zichzelf serieus nemende buitenlander ging leren (via de handel bijv., die ook goeddeels vanuit Holland uitging). Vanuit het Hollands, van het belangrijkste gewest, is later het AN ontwikkeld. Ad 1: Gedurende de Gouden Eeuw kwam er voor het eerst een beweging op die streefde naar een standaardspelling en -taal, maar deze slaagde daar niet in. In dit kader moet men aan de zogeheten rederijkers denken, waartoe bekende literatoren als Hooft en Huygens behoorden (in de Zuidelijke Nederlanden waren de rederijkers al over hun bloeiperiode heen; in het noorden juist niet). Evenzogoed klapte men toen nog veelal zoals men gewend was van huis uit. Een Drent was in de allereerste plaats een Drent, een Zeeuw in de allereerste plaats een Zeeuw; eenieder was pas in de tweede plaats een inwoner van de Republiek, en later pas zoiets als een 'Nederlander'. Ad 2: Lees maar eens een Middelnederlandse tekst, dan struikel je over de onbegrijpelijkheden. Men schreef zoals men sprak, en de diverse handschriften vertonen dan ook een erg groot verschil. Een standaard was er dus niet.
![]() Laatst gewijzigd door Kiro : 24 augustus 2010 om 19:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Burger
|
![]() En?
![]() |
#108 |
|
![]() Je zegt net dat er voor de 19e eeuw feitelijk geen standaard was. Iemand anders zei net dat Nederlands pas vanaf 1830 bestaat.
welnu, ik wijs er slechts op dat Nederlands, ook in gestandaardiseerde vorm, al veel langer bestaat. En dat doet geen afbreuk aan Siegenbeek.
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er waren geen noemenswaardige problemen in de overheidsadministratie gedurende de hele tijd van de Republiek, en evenmin in de zuidelijke nederlanden in de tijden dat Nederlands als bestuurstaal gold. Er was dus wel degelijk een genormaliseerd voor de ambtenaren in alle uithoeken begrijpbaar Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Europees Commissaris
|
![]() In de Middeleeuwen probeerde men ook een standaard te ontwikkelen, maar faalde men vaker. Neem nu Jacob van Maerlant, deze man was een Vlaming uit Brugge die werkte voor Utrechters (taalkundig Hollanders dus), deze man heeft ergens zichzelf verexcuseerd om zijn afwijkende taalgebruik ten opzichte van zijn werkgever 'omdat hij Vlaming is', maar niettemin was zijn taal verstaanbaar en was het al als een poging te beschouwen om een standaardtaal te ontwikkelen. In die tijd hoorde het Graafschap Vlaanderen tot de Franse Kroon en het hertogdom Brabant, samen met het Graafschap Holland tot het Heilige Roomse Rijk.
![]() Het Nederlands 'begon' een herkenbare vorm te krijgen sinds de 16e eeuw, hoewel het centrum in Brabant lag toentertijd. Later verschoof dat zwaartepunt naar Holland (men heeft ook veel afgekeken van het Duits trouwens). Ook in de Zuidelijke Nederlanden hanteerde een ietwat geschoolde mens in de Nieuwe Tijden een soortement van Algemeen Nederlands dat voor elke inwoner van de 'verdeelde' Nederlanden begrijpbaar was. Echt officieel werd het Nederlands gestandardiseerd volgens strakke normen (naar Frans voorbeeld van l'Académie française) sinds de 18e eeuw, maar dat wil geenzins zeggen dat er voordien geen officieuze standaard bestond. Ook het Frans werd pas vanaf de 17e eeuw officieel gestandardiseerd, maar men kende wel reeds langer een algemeen Frans (wel eerder dan een algemeen Nederlands, dat zoals voordien gezegd, pas sinds de 16e écht een vorm kreeg die naam waard). Uiteraard was de ongeletterde bevolking niet bezig met standaardtalen. En zeker niet in de Zuidelijke Nederlanden in Laat-Oostenrijkse en Franse tijden was men bezig met het Nederlands hier te bevorderen. Toch merk ik dat Nederlandse teksten uit onze contreien opvallend geleken op Noord-Nederlandse evenknieën en ik ken hedentendage Vroeg Nieuw-Nederlands goed verstaan, waar het ook vandaan komt. Verder geloof ik nooit dat mensen hier een vreemde taal staan te typen op dit forum, dus heeft het gedoe van 'Vloms é e aporte toale' een belachelijke dimensie verworven, eigen aan extreem lome typetjes. Mijn taalgebruik zowel in Antwerpse vorm als in braaf AN is verstaanbaar doorheen gans het Nederlands taalgebied en dat is een goede zaak.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 augustus 2010 om 20:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar komt helaas nog bij dat van Dale én de Nederlanders/Hollanders het Noord-Nederlands veel te vaak als enige richtsnoer voor 'hèt Nederlands' bestempelen. En daartegen is er verzet. Verzet omdat men 6.000.000 Vlamingen in hun taaleigen compleet negeert. Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2010 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je probeert de verschillen tussen het Noord-Nederlands en het Zuid-Nederlands uit te vergroten. Wel, ik denk niet dat er op dit forum veel termen gebruikt worden die men in het Noorden niet kan verstaan. Ik heb nog maar zelden meegemaakt dat ik aan woordgebruik op een forum een Nederlander kan onderscheiden van een Vlaming. Laatst gewijzigd door respublica : 24 augustus 2010 om 20:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2010 om 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Minister
|
![]() u hebt gelijk, massale regularisatie is een betere term. generaal pardon wordt echter ook wel gebruikt in de context van migranten. "Bij een generaal pardon worden deze verblijfsvergunningen niet meer individueel beoordeeld, maar krijgt een hele groep collectief in één keer een verblijfsvergunning. Deze groep wordt dan vooraf gedefinieerd aan de hand van bepaalde criteria." (wikipedia)
Waar het om gaat is dat de politieke wil van de Vlamingen u niet interesseert, want deze gaat volledig in tegen de wil van het zuiden van België, terwijl de taalkundige eisen u wel interesseren als ze zich richten tegen de Nederlanders. Dan wil je opeens absoluut onze eigenheid verdedigen. Ga je straks ook zo doen wanneer het over de verfransing van de rand gaat? Laatst gewijzigd door respublica : 24 augustus 2010 om 20:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Europees Commissaris
|
![]() Tegen meer Vlaams taaleigen ben ik alvast niet. Persoonlijk vind ik dat de huidige situatie voldoende openheid verleent (zelfs een typisch woord als 'blaffetuur' is thans AZN). Persoonlijk kan het me verder niet schelen hoe taalinvloeden zich verspreiden binnen het Nederlands. Ik merk evenwel geen algehele verhollandsing op, maar sowieso ben ik niet afwijzig tegenover beïnvloeding binnen hetzelfde taalgebied.
Een taalwig als politiek instrument daar pas ik voor.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 augustus 2010 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2010 om 20:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door respublica : 24 augustus 2010 om 20:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is maar de vraag of 'het Vlaamse volk' (in wiens naam u denkt te moeten spreken) die amnestie echt wil. Die mensen op de IJzerwake misschien wel ja. Maar er is meer. Mensen die iets mispeuterd zouden hebben tijdens WO II zijn bijna allemaal dood. En tweedens, het merendeel van de Vlamingen weet volgens mij niet meer goed waarover het gaat want WO II is gestopt een goeie 60 jaar geleden. Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2010 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
![]() |