Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2010, 21:28   #101
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Rood vlaggetje!
zwart, denk ik.
toch als 't met secondenlijm gebeurt.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 4 oktober 2010 om 21:28.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 21:40   #102
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Alléé jong, zo ne stoere bink als gij toch niet zeker?

Mn vriendin vertelde me dat ze een oude man aan het wassen was en dat er rozijnen uit zn anus kwamen (blijkbaar had hij net een rozijnenkoek opgegeten) ofzoiets
Die mens moet dan toch een héél snelle spijsvertering hebben.
Het leken dan misschien wel rozijnen maar...
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 07:42   #103
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nyno. Hoeft basiskennis omtrent omgaan met kinderen echt te worden verteld aan intelligente mensen tijdens een lerarenopleiding ? Kom zeg. Als je je verschuilt achter opleiding dan zak je toch in mijn achting. Wie +18 is en hoogopgeleid, is toch op z'n minst volwassen. Zeg niet dat het niet waar is. Waarden en normen, omtrent volwassenheid, en inderdaad omtrent ook lichamelijkheid, leren tieners toch niet op de hogeschool. Of wel soms ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
zeg nu serieus: hoeveel mensen hebben er voor hun 18e zich afgevraagd hoe oud een kind mag zijn vooraleer het toch wel vreemd wordt dat je het nog op de schoot neemt als leerkracht. Hoeveel % heeft daar al over nagedacht? Sinds wanneer moet dat basiskennis zijn van schoolverlatende 18-jarigen?
En dan wel in die mate dat het 'een schandaal' zou zijn als je het in een opleiding zou hebben over de ontwikkeling van lichamelijkheid en seksualiteit vanaf de geboorte, en de invloed die je daar als leerkracht op kan hebben. Want dat is toch allemaal zo evident?

En dan verschieten dat leerkrachten gewoonweg de signalen van seksueel misbruik niet herkennen zeker...
Nyno, wie is afgestudeerd als leerkracht is op z'n minst 21 jaar. Mij ging het niet om de vraag of een 18-jarige veel moet weten over lichamelijkheid. Het gaat erom dat wie uiteindelijk is afgestudeerd, leerkracht-pedagoog, intuïtief zou moeten weten hoe lichamelijk met leerlingen om te gaan, zelfs al is dit geen onderwerp binnen het leerprogramma.

Daarbij, hoef je echt opgeleid te zijn om seksueel misbruik te herkennen ? Ik denk het niet.

Weet je Nyno, ik heb stellig de indruk dat we naar een tijd gaan waar iemand z'n handen in onschuld kan wassen omdat hij/zij het nu eenmaal niet op de schoolbanken heeft geleerd. Ik vind dat erg.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 07:56   #104
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef me 1 goeie reden, in het voordeel van het kind, waarom je een kind zou aaien als je gemerkt hebt dat het dat niet graag heeft. 1 reden maar.
Om te weten of een kind het graag heeft, moet je wel kijken naar zijn reactie natuurlijk ("evalueer").
Als het kind een signaal geeft niet gediend te zijn met eens door z'n haarbos te aaien, dan doe je dat geen tweede keer. Maar dit kan je slechts vaststellen na de eerste keer. Wat niet belet dat heel wat kinderen best gediend zijn met een schouderklopje, bijvoorbeeld.
Waar ik vooral een probleem mee heb is dat aaien - uiteindelijk gaat het om lichamelijk contact zoals een schouderklopje - per definitie wordt afgeraden.
Oud 5 oktober 2010, 07:57   #105
Anna List
Banneling

Standaard

het gebruik van Nyno

geel vlaggetje

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 08:03   #106
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Alleen: men stelt zo'n handleiding op omdat men blijkbaar niet vertrouwt op de intuïtie van de leerkracht. Die moet zichzelf nu voortdurend in vraag stellen op basis van een vlaggetjessysteem en zal uiteindelijk risicovermijdend gedrag gaan vertonen: zo iemand doet niets meer, want alles kan hem/haar aangewreven worden.
Daar ben ik het volledig mee eens. Risicovermijdend gedrag wordt dus de norm. "We doen ons werk, niet meer en niet minder".
Oud 5 oktober 2010, 08:04   #107
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het gebruik van Nyno

geel vlaggetje

Geen ruzie maken hé Anna
Uiteindelijk, als de psycholoog het niet weet, wie dan wel ?
Oud 5 oktober 2010, 08:06   #108
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen ruzie maken hé Anna
Uiteindelijk, als de psycholoog het niet weet, wie dan wel ?
ik ben geen psycholoog, maar ik lees in die teksten van Nynorsk eigenlijk helemaal niet dat ze 't niet weet hoor, ook al schrijft ze dat wel letterlijk.
Oud 5 oktober 2010, 08:07   #109
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is waar.
maar het zou pas puriteins zijn mocht er opgeroepen worden om geen lichamelijk contact te hebben, me dunkt.
volgens mij laten veel mensen zich hier vangen door de tendentieuze en foutieve titel. het is ook wel typisch dat er bij het artikel alleen voorbeelden staan van gele en rode vlaggen, en niet van groene (= de bevordelijke lichamelijke contacten).
Ok. Ik neem aan dat de krant er enkele voorbeelden heeft uitgepikt die voor discussie vatbaar zijn. De volledige handleiding heb ik niet gelezen.
Oud 5 oktober 2010, 08:07   #110
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Het zoontje (2e leerjaar) van een vriend van mij moest op medisch onderzoek. Vroeger was dit PMS, hoe het nu heet weet ik niet.

De dokteres had een soort paternoster in de ene hand en in de andere hand nam ze de teelballekes. Ze vergeleek de dikte met de maat op de paternoster.

Hoe noemen we zoiets? Is dit een pedo-arts?

Ik wil maar zeggen dat het allemaal zo vaag is.
Oud 5 oktober 2010, 08:10   #111
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wat is daar nou verkeerd aan? Ik knuffel mn kindjes ook en af en toe komen ze de juf een zoen geven.
Goed ja. Wat als de meester een kus zou krijgen van de kindjes ?
Oud 5 oktober 2010, 08:12   #112
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Het zoontje (2e leerjaar) van een vriend van mij moest op medisch onderzoek. Vroeger was dit PMS, hoe het nu heet weet ik niet.

De dokteres had een soort paternoster in de ene hand en in de andere hand nam ze de teelballekes. Ze vergeleek de dikte met de maat op de paternoster.

Dat deden ze vroeger in het PMS ook, op die bollen van die "paternoster" stonden nummers, dat was om na te gaan of de groei van je teelballen voldoende in opmars was.
Dankzij hun paternoster hebben ze bijvoorbeeld bij mij opgemerkt dat ik geopereerd moest worden, waardoor schade op latere leeftijd vermeden werd.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 08:14   #113
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

niks vaag, standaard procedure, wel op het randje van paranoia voor jou.

http://www.vclb-koepel.be/index.php?ID=40367

Citaat:
Geslachtsonderzoek bij de CLB-arts
Meisjes

De dokter zal tijdens het onderzoek even de groei van schaamhaar en de borstontwikkeling willen controleren. Om dit goed te kunnen doen, zal de arts vragen om even de kledij te verwijderen.

Bij het prille begin van de borstgroei is de tepel wat gezwollen. Om het onderscheid te kunnen maken tussen een 'echte start' van de borstgroei of gewoon wat vetweefsel onder de tepel, moet de arts voelen aan de tepel. Als de borst echt begint te groeien, is er een soort hard schijfje net onder de tepel te voelen. Dat wil zeggen dat je puberteit start. Is je puberteit al een tijdje bezig, dan is gewoon eens kijken meestal genoeg voor de arts om te weten hoe ver je staat in de ontwikkeling.

Jongens

Bij jongens zal arts de groei van het schaamhaar nakijken en de grootte van de teelballen meten. Dit doet de arts door de grootte van de teelbal te vergelijken met houten teelbalmodelletjes.
Om dit op een juiste manier te beoordelen moet de arts de teelbal zachtjes tussen duim en wijsvinger houden en vergelijken met de modelletjes. We gaan ervan uit dat de puberteit start vanaf een teelbalvolume van 4 ml. De teelballen zullen dan rustig verder groeien tot een volume van 20 �* 25 ml. Daarnaast geven het uitzicht van de balzak en de penis ook mee aan hoe ver je staat in de puberteit.[/b]
De arts zal dan in je dossier noteren hoe ver je staat in de puberteit volgens vaste wetenschappelijke afspraken.

Dit deel van het onderzoek vindt niemand leuk. Waarom moet dat dan per se?

Je moet weten dat een normale puberteit niet te vroeg mag beginnen (vóór 8 �* 9 jaar) maar ook niet te laat (na 13 �* 14 jaar). De puberteit mag ook niet te traag of te snel verlopen. De CLB-arts controleert daarom van op kleuterleeftijd tot bij het laatste medisch onderzoek of er tekens zijn van de puberteit. Op die manier kan er tijdig worden ingegrepen als er iets fout loopt.

Omdat de groei sterk door de puberteit wordt 'gestuurd', kan de arts je groeipatroon beter begrijpen als die weet hoe ver je in de puberteit staat... De arts kan zich dan ook beter een idee vormen over hoe lang iemand nog kan groeien. Dit is voor iedereen leuk om weten, maar het is bijzonder belangrijk voor wie erg klein of erg groot is.

En na de puberteit?

Ook volwassenen gaan regelmatig naar de dokter voor preventief onderzoek. Een vrouw zal regelmatig een borstonderzoek laten uitvoeren en een uitstrijkje laten nemen van de baarmoederhals. Beide onderzoeken moeten ervoor zorgen dat kanker vroeg kan worden opgespoord en behandeld. Bij de man is regelmatige controle van de teelbal en de prostaat zinvol. Het is dus goed om van jongs af deze gewoonte aan te nemen en je regelmatig te laten controleren.

Het ware wel beter dat men deze volledige uitleg aan alle kinderen deed VOOR het onderzoek ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 5 oktober 2010 om 08:16.
Oud 5 oktober 2010, 08:35   #114
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
niks vaag, standaard procedure, wel op het randje van paranoia voor jou.

Het ware wel beter dat men deze volledige uitleg aan alle kinderen deed VOOR het onderzoek ..
Een dikke vette 2

Laatst gewijzigd door Cdude : 5 oktober 2010 om 08:35.
Oud 5 oktober 2010, 09:37   #115
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel op het randje van paranoia voor jou.

http://www.vclb-koepel.be/index.php?ID=40367

Waarom?

Als een kind over het hoofd aaien al niet meer mag.....

Wie zegt dat die dokter, die aan tepelkes zit of aan teelballekes geen pedofiel is?

Ik wil gewoon zeggen dat het in onze maatschappij ver gekomen is. Schoolmeesters- of juffrouwen durven niet meer gaan controleren in de toiletten
Oud 5 oktober 2010, 09:46   #116
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed ja. Wat als de meester een kus zou krijgen van de kindjes ?
Dat heb ik nog nooit zien gebeuren. Ik zou wel even opkijken mocht het ooit voorkomen. Dat zou toch maar 'raar' lijken, maar het kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Oud 5 oktober 2010, 09:53   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Een dikke vette 2
ja dat was schrikken hé ! die dr die ineens naar uw ballen greep, ttz bij mij toch
Oud 5 oktober 2010, 09:55   #118
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
ja dat was schrikken hé ! die dr die ineens naar uw ballen greep, ttz bij mij toch
Voor hem ook want ik gaf hem een kroket en toen hebben ze het wel uitgelegd.
Oud 5 oktober 2010, 09:55   #119
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom?

Als een kind over het hoofd aaien al niet meer mag.....

Wie zegt dat die dokter, die aan tepelkes zit of aan teelballekes geen pedofiel is?

Ik wil gewoon zeggen dat het in onze maatschappij ver gekomen is. Schoolmeesters- of juffrouwen durven niet meer gaan controleren in de toiletten
omdat insinueren dat iemand pedo-arts zou zijn omdat hij/zij een routine controle doet die bovendien procedureel vastgelegd is er heel ver over is

t feit dat je dit niet lijkt te beseffen bevestigt mijn gelijk trouwens.
Oud 5 oktober 2010, 10:00   #120
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
omdat insinueren dat iemand pedo-arts zou zijn omdat hij/zij een routine controle doet die bovendien procedureel vastgelegd is er heel ver over is

t feit dat je dit niet lijkt te beseffen bevestigt mijn gelijk trouwens.
Nu val je me dus vies tegen.

Ik insinueer niets.

Een kind over het hoofd aaien mag niet.
Een kind bij de ballen grijpen wel.

Begrijp jij de absurditeit niet? Wel het ligt niet aan mij dat jij niet begrijpt wat ik hier wil stellen.

Ik heb niets tegen deze vastgelegde procedures. Ik heb wel iets tegen die van Sensoa die stellen dat een leraar een kind beter niet over het hoofd aait.

man man man
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be