![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetzelfde met die R&D gast, die moet iets ontwerpen en dat moet zo weinig mogelijk kosten, om de winst maximaal te maken, ... bovendien moet op zijn zweet , en op dat van de Service en Installateur mensen en ja ook op dat van de Project managers, de rest van de overhead betaald worden , administratief personeel, managers, verkopers, marketing gasten enz... Dat was typisch aan mijn vorige job, wij zaten aan dagprijzen van 300 - 500 tot 1000 euro al naargelang de klant en de job, ... Natuurlijk is het in den belziek ook zo dat ge het dubbel kost van wat er op uwe loonbrief staat, dus 2000 euro bruut krijgen wil al zeggen dat ge er 4000 moet oprapen voor ge nog maar begint te renderen. Ook niet onbelangrijk. Ik verdien hier soms mijn compleet maandloon x 2 of 3 of 4 gewoon door een paar keer met mijne vinger op de muis te klikken, Ge bespaard zo duizenden euro`s, ik heb dat nog nooit zo duidelijk in cijfers gezien eigenlijk. Maar daar vloeit geen bal van naar mij, Investeren in nieuw speelgoed ja, dat wel. En nog een paar managers aannemen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk hebben ze beiden elkaar nodig. De ingenieur geeft de instructies en de vakman voert ze uit. Kan soms ook eens omgekeerd zijn dat de vakman de ingenieur instructies geeft maar soit.
![]() |
#104 |
Banneling
|
![]() De vakman hoort zijn expertise in de praktische uitvoering goed te communiceren naar de ingenieur zodat hij daar goed gebruik van kan maken in het ontwerpproces.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Let wel, ik ben zelf ook gefascineerd door techniek. Ik vind PERSOONLIJK ook dat men moet zien of aan de meeste problemen geen technische oplossing kan gevonden worden. Maar in de praktijk moet ik vaststellen dat het niet zo is. Praatjesmakerij is heel belangrijk. Zonder de nodige praatjesmakerij hebben technische oplossingen geen zin. Daarentegen, met voldoende praatjesmakerij kan je het zelfs hebben van slechte technische oplossingen. De enige oplossing hiervoor zou zijn dat het publiek goed ingelicht is, en terdege geschoold is, om de techniciteit van de problematiek in te zien. Maar dat is dus meestal niet zo. Citaat:
Een goeie verkoper krijgt brol verkocht. Als die ontwerpingenieur dus een klooier is, is dat niet erg, als de verkoper maar een gladde aal is die zand aan de arabieren kan verkopen. De goeie ontwerpingenieur brengt niks op als de verkoper geen ballen waard is, en zelfs een goed produkt niet aan de man kan brengen door zijn gezever. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het wordt gezien als democratie, een teken van respect, om de mening van het volk te respecteren, maar is dit wel het juiste ? Als je weet dat het volk door media en geld gemanipuleerd kan worden. Als je weet dat verkoop meer draait rond psyche dan rond kwaliteit.... Kijk naar de VS waar men in princiepe gewoon met geld een verkiezing kan kopen. Smijt genoeg dineros in de campagne, en een overwinning wordt opeens veel haalbaarder, ook al verkoop je complete ondoordachte onzin. Als je iets lang genoeg herhaalt en hard genoeg roept, wordt het waarheid voor de massas. Moet de verlichte mens deze onnozeliteiten blijven ondergaan ? Want we lopen linea recta onze collectieve ondergang tegemoet als we zo de massa blijven volgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb het over de milieuproblematiek, het klimaat, mobiliteit, volksgezondheid en ga zo maar door. Ik heb het gevoel dat de dag van vandaag er te vaak filosofische of humane problemen worden van gemaakt, terwijl voor iedere vraag een simpel technisch antwoord mogelijk is. Bijvoorbeeld geluidshinder. Men kan spreiden en isoleren om zo de geluidshinder te minimaliseren voor de bevolking. Nu maakt men er een politiek probleem van en zoekt men zondebokken, zoals de brusselaar of de vlaming. Zo kan ik nog dozijnen voorbeelden geven van problemen die een niet-technische oplossing krijgen terwijl een technische oplossing aangewezen is. Het op dit moment meest succesvolle land ter wereld kwa economische groei, China, heeft een regering die zowat geheel bestaat uit ingenieurs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in de grond ZIJN het humane problemen. Het volstaat bijvoorbeeld filosofisch leren te aanvaarden dat we de wereld naar de knoppen helpen tegen 2050, en van de slag zijn er een ganse hoop technische problemen minder he. Men kan natuurlijk ook serieus gaan nadenken over energie bevoorrading. Maar kijk: zij die het hardste roepen voor het behouden van onze planeet roepen ook het hardste tegen een technische oplossing die soelaas kan bieden en promoten ten volle technieken die voorlopig geen schijn van kans hebben om het probleem in de komende decennia op te lossen. Verder promoten zij essentieel een humane oplossing: doe het met veel minder en wees tevreden. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar uiteindelijk gaan mensen er gewoon van uit dat den telefoon werkt , hun auto rijd, er ellentriek , internet enz is... dat hun pa of ma in het ziekenhuis opgelapt wordt voor bijna gratis is natuurlijk ook evident. Dat daar mensen dag en nacht voor bezig zijn, zonder soms enige vorm van erkenning is normaal. Als je bejubeld wil worden, wordt dan politieker, manager of vlaamse zanger. Wij zijn hier gisteren tot middernacht bezig geweest om de fuck up van een manager (zijn ego is nogal aan de grote kant... ) op te kuisen, heel die operatie had niet nodig geweest had m eventjes geluisterd naar een paar mensen die hier iets van kennen. Denkt gij nu dat wij met lauwerkransen en eerbetuigingen en een rondje door de triomfboog etc... overladen zijn... Met moeite een bedankje, er is geen enkele user die nog maar het flauwste benul heeft van wat er gebeurd is. En zo hoort het ook, een perfecte roll out met 0 downtime. Voor de gewone gebruiker is er niks gebeurd, bloemen nog kransen, ... waarvoor dank. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het weze duidelijk dat de monsteruitkeringen in de financiële sector vergeleken met de lonen van sommige technische functies (die even zeldzaam zijn in ruwe cijfers bekeken !) geen uiting is van een "vrije markt".
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geen appelen met peren vergelijken. China is een staat waarin op een vreedzame manier de burgers meer en meer vrijheid krijgen. En ik spreek uit ervaring aangezien ik veel chinese collegas heb, die zelf getuigen over de manier hoe er met hun om wordt gegaan. Ze zijn er nog niet, maar het gebeurt wel zonder bloedvergieten. Geef China 20-30 jaar....we hebben gezien wat er gebeurt als wij westerlingen de "democratie" opeens opdringen aan landen. Oorlog en dergelijke is meestal het gevolg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel duh; natuurlijk kan je 'spreiden' en 'isoleren' om te minimaliseren. De vraag is: aan welke kost? Dus neen; het is geen zuiver technisch probleem. Het is een entrepreneurial probleem. Je hebt wel gelijk dat een pol en soccer of een filosoof dat niet gaat oplossen.
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een goede praatjes maker zal misschien wel de weg plaveien, maar de controle van bepaalde belangrijke zaken is toch geheel het oordeel van ingenieurs. Met andere woorden wie een bestelling plaatst zal ook toezien op de kwaliteit van het geleverde werk en de referenties ter zake. Door ingenieurs! Is hun oordeel niet goed, dan zal de bestelling bij praatjes blijven. En is hun oordeel wel goed en het geleverde werk voldoet aan de eisen van de vraag, dan is dat een referentie die soms tot ver in het buitenland over de tong gaat. Hangt ervan af waar men mee bezig is natuurlijk.
![]() |