Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Heeft de Vlaming onderdrukking nodig?
Ja 13 33,33%
Neen 26 66,67%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2010, 14:14   #101
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Een Russische kennis van me die de helft van zijn middelbaar in de Sovjet-Unie heeft afgelegd (waarvan het onderricht van geheel hoger niveau was dan in Vlaanderen, naar wat hij beweerde), heeft me eens verteld dat de gemiddelde Balt erg primitief Russisch sprak. Ze stonden bekend aan hun onkunde van de grootste taal van de Unie, in tegenstelling tot andere volkeren zoals de Tartaren, de Oezbeken, de Armeniërs, enz...

Alsof men niet echt (toch niet hardhandig) de moeite deed de mensen te assimileren, in tegenstelling tot wat men pleegt te beweren.
De Pribaltika was een beetje het gezicht van de USSR voor de buitenwereld omdat het dicht bij hoogontwikkelde landen zoals Zweden lag.

De Russen pompten heel veel geld in die regio om ze mooi te doen uitzien.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 11:43   #102
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De grote groep Flaminganten die we hebben. Nu hebben ze een doel in hun leven. Iets wat hun energie kanaliseert. Maar wat gaan ze doen eens het over is?
Vlamingen hebben geen doel, het zijn zagers aka "whiners".

Eens een vlaamse staat bestaat gaan ze beginnen te zagen dat hun eigen provincie toch net wat beter is en gaan ze meer autonomie vragen voor de provincies tot het punt waarop elke provincie zichzelf als een stadstaat gaat bezien. Vlaanderen op zich is slechts een grote stad, en wat doen de politici? Zelfs in dat kleine gedeelte hun eigen regio nóg gaan voortrekken ipv samen te werken en naar buiten te komen als 1 groot pretpark. Ik denk niet dat je meer ingegroeid omkoperij dna kunt vinden als in ons land (80-90% vd politici zelf heeft geen vertrouwen in politici?). Dus komen we opnieuw bij de conclusie dat een vlaming niet geschikt is te regeren.

Walen echter wel Daarom zijn vlamingen toch net zo lastig. Hun politici halen hun eigen volk niet uit. Zij krijgen tenminste sociale zekerheden. Hun politiek werkt. Daarom willen de flamingante politici zo ver mogelijk weg van hun.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 12:30   #103
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
uiteraard,
want onderdrukking bevestigt de identiteit van de vlaming
Last van het Stockholm syndroom?
Wordt hoog tijd dat we er ons van bevrijden. Dat wordt het miss eens waar wat ons volkslied zegt "Ze zullen hem nie temmen..."
Nu lijkt het nog steeds op een gekooide leeuw, maar hoop doet leven.
Binnenkort is gedaan en gaat de "leeuw" bijten als Bart de kooi open zet.
Hap. slik, weg Waalse haan.
Oud 6 november 2010, 15:33   #104
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

De Vlamingen hebben geen onderdrukking nodig, wel aanmoediging om toch maar vooral te ontbelgen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 01:50   #105
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Vlamingen hebben geen doel, het zijn zagers aka "whiners".

Eens een vlaamse staat bestaat gaan ze beginnen te zagen dat hun eigen provincie toch net wat beter is en gaan ze meer autonomie vragen voor de provincies tot het punt waarop elke provincie zichzelf als een stadstaat gaat bezien. Vlaanderen op zich is slechts een grote stad, en wat doen de politici? Zelfs in dat kleine gedeelte hun eigen regio nóg gaan voortrekken ipv samen te werken en naar buiten te komen als 1 groot pretpark. Ik denk niet dat je meer ingegroeid omkoperij dna kunt vinden als in ons land (80-90% vd politici zelf heeft geen vertrouwen in politici?). Dus komen we opnieuw bij de conclusie dat een vlaming niet geschikt is te regeren.

Walen echter wel Daarom zijn vlamingen toch net zo lastig. Hun politici halen hun eigen volk niet uit. Zij krijgen tenminste sociale zekerheden. Hun politiek werkt. Daarom willen de flamingante politici zo ver mogelijk weg van hun.
Zagers en whiners, ik ken toevallig een ander land van klagers nog veel beter, aangezien ik daar woon, namelijk Nederland.
Daarbij is het gezever, dat ze zichzelf in Vlaanderen niet kunnen besturen, voor zover mij bekend gaat het goed in het Vlaamse gewest.
Wat dat provincie-, regio- en stadchauvinisme, dat heb je in Nederland ook. Denk bijvoorbeeld, maar aan Friesland, Brabant, Limburg, Zeeland, Twente, Rotterdam en Amsterdam.

En wat betreft die werkende Waalse politiek, kunnen ze dat ook in stand houden zonder financiële transfers uit Vlaanderen? Zo ja, dan werkt hun beleid; zo niet, dan vind ik het makkelijk scoren over de rug van anderen.
Oud 7 november 2010, 10:47   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De Vlaming is aan onderdrukking verslaafd. Het gaat een lang en zeer pijnlijk afkickingsproces worden, een onafhankelijke republiek zal nog niet voor morgen zijn, of ze zal compleet mislukken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 10:59   #107
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Vlaming is aan onderdrukking verslaafd. Het gaat een lang en zeer pijnlijk afkickingsproces worden, een onafhankelijke republiek zal nog niet voor morgen zijn, of ze zal compleet mislukken.
Vlaanderen is mentaal nog niet klaar om onafhankelijk te worden. Zelfs al behalen Vlaams-nationalistische partijen morgen een absolute meerderheid, dan nog geeft dat allerminst een garantie dat Vlaanderen al volwassen genoeg is om van een eigen staat een succesverhaal te maken. Integendeel zelfs. Die VVB-slogan 'de eenenvijftigste Vlaming overtuigen' klinkt misschien wel mooi, maar het is niet omdat je overtuigd bent, dat je ook de Belgische mentaliteit al helemaal achter je gelaten hebt. Een zelfstandig Vlaanderen zou nu op dit eigenste moment vooral een 'Nederlandstalig klein-België' worden, vrees ik. Als ik zo soms mensen bezig hoor dat we gerust kunnen uitgaan van onze eigen kracht en daarbij Brussel niet nodig hebben en samenwerking met Nederland al helemaal niet nodig is, heb ik zoiets van: 'welke kracht?'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 22:50   #108
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik baseer mij in mijn observaties op andere auxiliary peoples zoals bijvoorbeeld de Esten.
Ests volksbesef is gemaakt rond een afkeer van de Russen. Waardoor dat nu ze onafhankelijk zijn, ze gevangen zitten in een spiraal van russofobie om een nationaal karakter te hebben.
En kunt u ook zeggen wat u nu echt bedoelt of spreekt u enkel in raadsels?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 22:53   #109
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook de Esten zullen beter worden van een Duitse culturele hegemonie.
Petit pays, petit esprits? Zo iets?
Oud 7 november 2010, 22:56   #110
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het gewoonweg weerzinwekkend dat ook iemand het maar in zijn hoofd haalt, te denken dat één of ander volk, onderdrukking zou nodig hebben...

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 22:59   #111
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
En kunt u ook zeggen wat u nu echt bedoelt of spreekt u enkel in raadsels?
Het is toch helder genoeg?

Een volk moet een bepaalde innerlijke kracht hebben alsook een voldoende groot bevolkingsaantal om de kritieke massa voor cultuurgeneratie te hebben.

Anders blijft het beperkt tot volksdans, eten, 1 nationale muzieksoort en 1 vorm van ludieke kledij.

Maar geef toe, overleven op Guido Belcanto, dat wilt niemand.
Oud 7 november 2010, 23:00   #112
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Petit pays, petit esprits? Zo iets?
Niet noodzakelijk. Je hebt zaken als Finland.
Oud 7 november 2010, 23:45   #113
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Vlaanderen is mentaal nog niet klaar om onafhankelijk te worden. Zelfs al behalen Vlaams-nationalistische partijen morgen een absolute meerderheid, dan nog geeft dat allerminst een garantie dat Vlaanderen al volwassen genoeg is om van een eigen staat een succesverhaal te maken. Integendeel zelfs. Die VVB-slogan 'de eenenvijftigste Vlaming overtuigen' klinkt misschien wel mooi, maar het is niet omdat je overtuigd bent, dat je ook de Belgische mentaliteit al helemaal achter je gelaten hebt. Een zelfstandig Vlaanderen zou nu op dit eigenste moment vooral een 'Nederlandstalig klein-België' worden, vrees ik. Als ik zo soms mensen bezig hoor dat we gerust kunnen uitgaan van onze eigen kracht en daarbij Brussel niet nodig hebben en samenwerking met Nederland al helemaal niet nodig is, heb ik zoiets van: 'welke kracht?'.
De onafhankelijkheidsfetish van sommige flaminganten gaat gepaard met een aan het waanzinnige grenzende starheid die bijna te vergelijken valt met de onafhankelijkheidsverklaring van Congo, toen mensen stenen in de grond begraafden gelovend dat het op die Grote Dag goud zou worden.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 00:02   #114
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
De onafhankelijkheidsfetish van sommige flaminganten gaat gepaard met een aan het waanzinnige grenzende starheid die bijna te vergelijken valt met de onafhankelijkheidsverklaring van Congo, toen mensen stenen in de grond begraafden gelovend dat het op die Grote Dag goud zou worden.
Persoonlijk vind ik Vlamingen ook veel weg hebben van 'negerkes'. Ik zeg dat als Vlaming, tegen een andere Vlaming. Eigenlijk moet dit besef het beste argument zijn tegen paternalistisch superioriteitsdenken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 november 2010 om 00:03.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 08:38   #115
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is toch helder genoeg?
Vind ik niet.

Citaat:
Een volk moet een bepaalde innerlijke kracht hebben alsook een voldoende groot bevolkingsaantal om de kritieke massa voor cultuurgeneratie te hebben.
Met dat laatste ben ik het eens al is dat volgens mij geen constante. Wat u bedoelt met een innerlijke kracht, dat lijkt me aan te leunen bij het transcendente.

Citaat:
Niet noodzakelijk. Je hebt zaken als Finland.
Waar halen die hun innerlijke kracht?
Oud 8 november 2010, 12:49   #116
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Het grappige is dat bij sommige tegenstanders van een Vlaamse onafhankelijkheid dat ene woordje 'Vlaanderen' eveneens tot een soort van obsessie verworden is. Zie bijvoorbeeld de forummer die hier een tijdje terug opperde een verenigd Brabant + Limburg + Luik op te richten en zijn ideeën uitdroeg onder de noemer 'Brabants Belang'. Dat hij de provincies West- en Oost-Vlaanderen daarvan uitsloot, had meer te maken met zijn persoonlijke afkeer van het woord 'Vlaanderen' dan met rationele argumenten.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 13:07   #117
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het grappige is dat bij sommige tegenstanders van een Vlaamse onafhankelijkheid dat ene woordje 'Vlaanderen' eveneens tot een soort van obsessie verworden is. Zie bijvoorbeeld de forummer die hier een tijdje terug opperde een verenigd Brabant + Limburg + Luik op te richten en zijn ideeën uitdroeg onder de noemer 'Brabants Belang'. Dat hij de provincies West- en Oost-Vlaanderen daarvan uitsloot, had meer te maken met zijn persoonlijke afkeer van het woord 'Vlaanderen' dan met rationele argumenten.
En het geheel zou dan waarschijnlijk tweetalig moeten worden?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 13:21   #118
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begin een beetje te snappen wat Flanelcondoom bedoelt.

Ik denk dat zowel de Vlaamse als de Brusselse identiteit in dat opzicht negatief zijn, Vlaams als anti-Franstalig en Brussels als anti-Vlaams, al is "anti" te sterk geladen.

Ik denk dat de meeste landen wel ergens een anti-fase hebben, zo was Nederland destijds anti-Spaans of toch op zijn minst anti-koningspolitiek. Maar Nederland werd pas een natie nadat het onafhankelijk werd, Vlaanderen ervoor. Finland was op een bepaald moment ook anti-Russisch, maar FC beweert nu dat ze een andere innerlijke kracht hebben.

Ben ik op de goede weg of zit ik er naast?
Oud 8 november 2010, 13:43   #119
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een "normale" Vlaming heeft geen onderdrukking nodig.

Een Vlaamsnationalistische Vlaming daarentegen.....
Kwestie van "stof" tot jammeren en kankeren te hebben.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 13:59   #120
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een "normale" Vlaming heeft geen onderdrukking nodig.

Een Vlaamsnationalistische Vlaming daarentegen.....
Kwestie van "stof" tot jammeren en kankeren te hebben.
Aangezien elke Vlaming al altijd onderdrukking heeft gekend, zullen we het niet weten. Nog niet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be