![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 12 december 2010 om 14:51. |
|
|
|
|
|
|
#102 |
|
Banneling
|
“Handreiking”, leuke naam voor een document, VUB
Je kan zulke waarden in een rekenblad makkelijk berekenen als volgt: selecteer cel A3 en copieer (Edit > Copy). Selecteer nu cellen A4 tot A151 en doe Edit > Paste. Het programma copieert de formule uit cel A3, maar past bij het plakken automatisch de verwijzing naar andere cellen (in dit geval: \neem de cel erboven") aan. Je hebt nu het extra giraal geld per stap berekend voor de 150 eerste stappen. In kolom B zullen we nu de som van de laatste en alle voorgaande stappen berekenen. Cel B3 moet dus de geldschepping na twee stappen tonen: de geldcreatie na 1 stap (cel B2) plus de bijkomende geldcreatie in stap 2 (cel A3). Tik dus in cel B3: = B2 + A3. Als je \return" drukt, toont cel B3 nu het resultaat van de formule (190). Selecteer cel B3 en copieer (Edit > Copy). Selecteer cellen B4 tot B151 en doe Edit > Paste. Hoeveel giraal geld is er gecreëerd na 25 stappen? Na 50 stappen? Na 100 stappen? Na 150 stappen? Wat besluit je voor de totale geldschepping? (Opmerking: je rekenblad toont afgeronde waarden. Om meer cijfers na de komma te zien, selecteer kolom B. Kies: Format > Cells > Numbers, en verhoog het aantal decimalen dat het rekenblad toont.) http://homepages.vub.ac.be/~lmahens/...andreiking.pdf Laatst gewijzigd door MIS : 12 december 2010 om 15:13. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Banneling
|
Patrick, tot hoever gaat die oneindige reeks bij jou ?
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als ik 1000 Euro BRIEFJES (dus M0 geld) naar de bank breng en op mijn rekening zet, dat kan de bank daarvan de eerste keer 900 Euro uitlenen ; als de uitlener dat zelf niet afhaalt als briefjes, maar zelf op een rekening zet, dan kan de bank een tweede keer daarvan terug 810 Euro uitlenen enzovoort, en als al die opeenvolgende schuldenaars hun geld niet afhalen, kan de bank dus uiteindelijk in totaal 10 000 Euro uitlenen. Ze is dan inderdaad gedekt met die 1000 Euro briefjes die in haar koffer liggen en een fractionele vereiste reserve van 0.1. Haal ik echter 200 Euro af, dan moet de bank vrij snel 2000 Euro leningen kwijtspelen om terug wettelijk in orde te zijn (oftewel M0 geld gaan lenen bij de centrale bank die dus MEER GELD in omloop wil brengen op dat ogenblik - en ze kan dat weigeren ook). Een bank gaat dus niet op het boordje van de fractionele reserve werken ook niet. Maar wat belangrijk is, is te beseffen dat als de centrale bank GEEN extra M0 "briefjesgeld" uitgeeft en R constant houdt, de bank eens en voorgoed (zolang ik mijn briefjesgeld bij de bank laat) 10 000 Euro kan creeeren, en dan is 't gedaan, kan ze niks meer bij kreeren.
|
|
|
|
#105 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
1 + r + r^2 + r^3 + r^4 + ... convergeert naar 1/(1-r) als je oneindig veel termen bijeen telt en 0 < r < 1 is.
Hoort bij een kursus analyse 1ste kan. edit: oops, ik zie dat dit ook op blz 3 staat van het document in kwestie.... Merk op dat zoals Zeno niet wist, een oneindige som niet gelijk aan oneindig moet zijn, he...
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 december 2010 om 16:44. |
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 12 december 2010 om 17:09. |
|
|
|
|
|
|
#107 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#108 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"ik heb 7 pijlen gemaakt, ik ben moe, dus heb ik "geen geld voor een boog" " Ik had ook kunnen beslissen 3 pijlen en 1 boog te maken, maar ik heb dat niet gedaan en dus "is er geen geld voor een boog", want ik heb al mijn werkkracht aangewend om pijlen te maken. En nu mag ik nog zoveel briefjes bijdrukken als ik wil, in 't eerste geval zit ik daar met mijn 7 pijlen en toch is er nogaltijd geen boog. Je mag zoveel geld bijdrukken als je wil, die boog is er niet. "er is dus geen geld voor een boog" onafhankelijk van hoeveel je er bijdrukt. Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 december 2010 om 17:53. |
|||||
|
|
|
|
|
#109 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#110 |
|
Parlementslid
|
Iets simpel tot het uiterste bemoeilijken is de beste manier om het onbemerkt te verdoezelen.
De 'kers' op de 'taart' van het 'kapitalisme'. Maar denk erom: voor iedere muntwaarde moet er een materiele of meetbare tegenprestatie zijn. Jullie zullen niet altijd met verdoezelende foefjes de constante crisissen kunnen oplossen. Bedenk maar: Eens komt de dag dat het werkelijk gaan bloeden. Ik vertrouw er wel op dat jullie wel over gebruiksklare afdoende excuses zult beschikken!!! Van het soort dat slechts ingewijden kunnen begrijpen. |
|
|
|
|
|
#111 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
't is trouwens omdat er genoeg van is, dat die prijzen gaan stijgen. Geld is een BOEKHOUDING van waar de middelen heen gaan en welke beloftes er zijn gemaakt. Jij lijkt te denken dat als je meer inkt in de pen van de boekhouder stopt, dat er dan meer middelen zullen zijn. Als die boekhouder de dingen neerschrijft in GROTERE LETTERS dan verandert dat niks aan de stand van zaken, he. Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#112 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#114 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Immers, iemand die iets produceert en het verkoopt, heeft precies DAT inkomen bekomen dat de verkoop opgeleverd heeft he. Het kan dus niet dat de som van alle inkomens kleiner is dan de som van al het geproduceerde. Als zou blijken dat er overschotten zijn, dan gaat men die goedkoper van de hand doen, tot alles uiteindelijk verkocht is. Citaat:
- vaststellen dat sommigen er niet veel van kennen - er zelf iets van kennen en dat beweren - beweren dat men er alles van weet he. De twee eerste statements kunnen best correct zijn, het laatste is onmetelijk pretentieus en altijd fout.
|
|
|
|
#115 | |||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#116 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mss vooral Callahan.
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#118 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#120 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Allez, hier gaan we weer: Er zijn 50 auto's gemaakt. Als je het aantal mensen telt die 10 000 Euro willen neertellen voor zo een auto, dan vind je er 200. Als je het aantal mensen telt die 20 000 Euro willen neertellen, dan vind je er 100. Als het het aantal mensen telt die 30 000 Euro willen neertellen voor zo een auto, dan vind je er 50. Als je het aantal mensen telt die 50 000 Euro willen neertellen voor zo een auto, dan vind je er 20. Bijgevolg zal de verkoopprijs van die 50 auto's ... 30 000 Euro zijn, want als het goedkoper zou geweest zijn, dan wilden meer mensen auto's dan ze er konden krijgen (en begreep de verkoper dus dat hij meer kon vragen). Als de verkoper 50 000 Euro vroeg, dan had hij maar 20 klanten, en geraakte hij van de overige 30 niet af, wat ook niet gaat. Bij 30 000 Euro vindt hij precies evenveel klanten als hij auto's heeft. Stel nu dat iedereen 10 keer meer geld heeft. Die 200 mensen die goesting hadden om er zo een te hebben, maar toen maar 10 000 Euro konden bieden, kunnen nu voor dezelfde moeite 100 000 Euro bieden. Moest de verkoper nog altijd 30 000 Euro vragen voor een auto, dan had hij tekort aan auto's! En was het een abominabel slechte verkoper, want hij had de flair moeten hebben om meer dan 100 000 Euro te vragen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als er "niet genoeg geld was" omdat sommige prijzen "te" hoog waren, zullen andere prijzen "te" laag zijn, zodat de som op het einde klopt. (infeite zijn ze niet "te" hoog, of "te" laag: sommige goederen worden door de markt, ttz, de consument, namelijk meer op prijs gesteld en anderen minder, dan de verkoper eerst dacht). Want zolang de som niet klopt, blijft er ergens ene met een vol magazijn zitten, en dat wil die niet, dus verlaagt die zijn prijzen, om zijn magazijn leeg te krijgen. Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 december 2010 om 19:52. |
|||||||
|
|
|