![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
denk je niet dat, als ALLE Vlaamse partijen stemmen voor het dumpen van nucleair afval in Wallonië, tegen de wil in van ALLE Waalse partijen, de gewone Vlaming bij de volgende verkiezingen al die Vlaamse partijen zal laten vallen?? Denk jij nu echt dat wij zo'n onmensen zijn die geen mededogen hebben met onze buren? denk jij nu echt dat ALLE Vlamingen zomaar gemakkelijk op 1 lijn te zetten zijn?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In de praktijk blijkt dat namelijk helemaal niet nodig, in een normaal functionerende democratie. Eigenlijk geef je aan dat dat in België dus afwijkt voor de Franstaligen. Vreemde zaak.....wellicht vertrouwt de waard zijn gasten..
![]() |
#103 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Vreemdeling
|
![]() Het voorbeeld met het nucleaire afval was maar een, euh, voorbeeld. Een ander, misschien meer toepasselijk, voorbeeld zou kunnen zijn dat een Vlaamse meerderheid een wetsvoorstel stemt waarbij het Nederlands de enige officiële taal van België wordt.
Zoals ik al aanhaalde: de beschermingsmaatregelen zijn er om die ene kans, hoe klein dan ook, waarbij een meederheid de minderheid het zwijgen oplegt onschadelijk te maken. Citaat:
De essentie van beschermingswetten is dat we als mens geleerd hebben wat die minieme kans kan teweeg brengen en daar voorzorgsmaatregelen voor ontworpen hebben. Wat betreft het laatste: ik ging ervan uit dat de Vlaamse afscheidingsbeweging net probeert om alle Vlamingen op één lijn te krijgen, om zo een splitsing van België te bekomen. Indien je gelijk hebt en dit is inderdaad niet mogelijk, dan hoeven de Belgicisten zich geen zorgen te maken. Laatst gewijzigd door Massman : 15 februari 2011 om 11:17. |
|
![]() |
![]() |
#105 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zolang de grondwettelijke rechten van de minderheid niet geschaad worden, vind ik persoonlijk eigenlijk niets immoreels aan een stemming van meerderheid tegenover minderheid. En de afbakening in taalgebieden is juist iets dat in de grondwet vastgelegd is. Grondwetsartikelen zijn volgens mij ook in andere landen niet zomaar met een simpele stemming van meerderheid tegenover minderheid voor wijziging vatbaar, of vergis ik me? Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 15 februari 2011 om 11:24. |
||
![]() |
![]() |
#106 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook op Europees niveau zou ik mijn stem vaak liever geven aan een andere nationaliteit, zoals bv. een Brit of Pool, maar kan ik dat ook niet. Niemand klaagt over deze fenomenen, toch zijn het dezelfde als waar u nu een heel onderwerp over zit te praten. Ik geef u wel gelijk dat er een soort nationaal forum moet komen, maar daar zie ik eerder een rol weggelegd voor de Senaat. Dit kan enigszins vreemd lijken daar de eerste kamer in veel landen de deelstaten vertegenwoordigt en niet de natie en de tweede kamer de natie, maar ik het geval van België lijkt me dat een uitstekende keus. |
|
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De gemakkelijkste oplossing blijft nog steeds: bye bye Belgium. |
|
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
we hebben het over gewone, dagdagelijkse beslissingen die een onmiddellijke impact hebben op de mens op de straat. Die worden nu geblokkeerd omdat er altijd de dreiging bestaat dat er een veto komt van de minderheid. het is dat wat België kapot maakt, van binnen uit. De beschermingsmaatregelen hebben het perverse effect dat er gewoon geen deftige beslissingen kunnen genomen worden, niet voor de meerderheid en niet voor de minderheid. met jouw voorstel ga je dat gewoon nog versterken. en néén, niet alle Vlamingen zijn gelijk! wie heeft dat ooit gezegd? wie ijvert daar voor? heb je daar betrouwbare bronnen voor???
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Jij vindt uitsluitend vanwege het feit dat het hier om Franstaligen gaat dat zij beschermingsrechten nodig hebben. Dat is namelijk het enige wat hen onderscheid.
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
#111 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vind dat zulke extreme voorbeelden zeker geen argumenten zijn. Je kan er absurde dingen mee gaan bewijzen. Wel realistisch is bv. de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. En zal de Franstalige wereld nu vergaan met die splitsing? |
|
![]() |
![]() |
#112 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Details staan hier: http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=56 |
||
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
waarom zou het niet kunnen dat, door slecht beleid, de Nederlandstaligen op de lijsten maar 40% krijgen en de Franstaligen, door goed beleid, 60% zouden krijgen? Als ik, al Vlaming, vind dat er geen enkele Vlaming goed bestuurd heeft of het niet goed zal doen, moet ik me dus neerleggen bij de vaste verdeelsleutel? Dit heeft toch echt niets meer met democratie te maken?
|
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het bovendien getuigen van een schrijnend gebrek aan geloof in het democratische gehalte van Vlaanderen. Alsof Vlaanderen er intrinsiek op uit is om niet-Vlamingen een soort van terreurregime op te leggen indien ze daartoe de mogelijk hadden.
|
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaming = per definitie slecht en te wantrouwen. moet maw in zijn macht beperkt worden. "Nazis durant les guerres, Et catholiques entre elles" blijft in die kringen een belangrijk zinnetje....
|
![]() |
![]() |
#116 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Elke pariteit binnen een zetelverdeling die gebeurt NA het stemmen is in se ondemocratisch. Stel partij A heeft 10 zetels in X B 5 in X C 8 in Y D 5 in Y en dit volgens het huidige systeem waar X VOORAF 15 zetels toebedeeld krijgt en hier een kieskring wordt gemaakt en Y 13. Ga je de 28 zetels post electionem verdelen na een eengemaakte kieskring X+Y, waar de stemming 11 zetels voor X heeft gegeven, 5 voor X, 7 voor C en 5 voor Y, dan wilt dat zeggen dat je een correctie moet doen aan de democratie waarbij er 1 zetel van A naar C of D moet gaan. Dat is dus helemaal niet meer democratisch. Eenmaal één kieskring, mogen er geen pariteiten of verdeelsleutels meer zijn of je bent niet meer democratisch bezig. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#117 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eerlijk, dat heeft iets in me gebroken. |
|
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
goed, het was de RTBF zelf die in 2006 al veel gebroken heeft met "Bye Bye Belgium" natuurlijk. uiteindelijk zijn zij het die de splitsing van de geesten het meest duidelijk hebben gebracht.
|
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. Laatst gewijzigd door EddyBal : 15 februari 2011 om 12:06. |
|
![]() |