Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 maart 2011, 20:04   #101
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Niet als dusdanig, 'staatsgeld' kan goed werken, de goudstandaard zelf is voor deze regio volgens mij geen haalbare kaart omdat we onszelf dan volledig afhankelijk maken van de goudstaten en hun mijnen, die net als de opec een machtig kartel zouden kunnen vormen. Maar ik zou toch wel voorstellen dat de staatsbank een voorraad aan goud en zilver aanlegt als eventuele reserve in tijden van internationale problemen. Kwestie van een universeel ruilmiddel achter de hand te hebben.

Misschien beter de mensstandaard.

What's the value of a coin compared to that of the hand that holds it?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 10 maart 2011, 20:20   #102
Qab
Provinciaal Gedeputeerde

Qab's schermafbeelding

Standaard

Welke partij stem je en leg uit waarom ?

Iedere keer dat ik voor de anderen heb gestemd,
heb ik mij eigenlijk vergist, jij ook ... ?

Woord houden !
Qab is offline  
Oud 10 maart 2011, 22:06   #103
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Qab Bekijk bericht
Welke partij stem je en leg uit waarom ?

Iedere keer dat ik voor de anderen heb gestemd,
heb ik mij eigenlijk vergist, jij ook ... ?
Ik heb mij nog nooit vergist. 't Zijn altijd al die andere die zich vergist hebben.

Laatst gewijzigd door Garry : 10 maart 2011 om 22:06.
Garry is offline  
Oud 10 maart 2011, 23:27   #104
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

VB

N-VA is te multicultureel.
En ik heb genoeg van België.
Demper is offline  
Oud 10 maart 2011, 23:36   #105
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
VB

N-VA is te multicultureel.
En ik heb genoeg van België.
Een enkeltje zal wel te regelen vallen.
Tegenlicht is offline  
Oud 10 maart 2011, 23:51   #106
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Mijn stemrecht komt in zicht, het bestaan van een partij waarmee ik veel overeenkomsten heb niet. Ik wil heel zeker mijn democratisch recht gebruiken, maar het ontbreken van een ware democratie, die nergens in de wereld bestaat, zorgt ervoor dat het voor mij onmogelijk is om goed vertegenwoordigd te worden. Er zijn mensen, gelukzakken, die net als mij één stem krijgen, maar die een tien keer grotere vertegenwoordiging krijgen, een vertegenwoordiging die zegt wat zij willen.

Iemand met een afwijkende mening zoals ik kan alleen maar op het minst erge stemmen, de partij met de meeste overeenkomsten en de minst onverzoenbare verschillen met mezelf. Omdat ik toch nog iets vertegenwoordiging wil, zijn alle partijen die de kiesdrempel niet halen uitgesloten, alsook het oprichten van een eigen partij samen met die paar gelijkgezinden die ik nog niet gevonden heb, want dan heb ik gewoon nul vertegenwoordiging en worden uiteindelijk de meest door mezelf gehate standpunten gesteund doordat alle partijen met zetels dan evenredig met hun aantal zetels mijn stem krijgen.

Enkel stemmen op één van de Grote Zes haalt iets uit, ook al is het weinig, het is beter dan niets en het voorkomt erger. Groen! is voor mij de minst slechte, om zeer uiteenliggende redenen, van milieu tot ethiek, al hangt dat ergens wel een beetje samen.

Ergens hoop ik dat alle linkse partijen zich zullen verenigen in één 'moederpartij'. Daarin zouden de meest diverse 'onderpartijen' kunnen ontstaan en overleven en pas dan zou er iets kunnen bestaan waarmee ik in grote mate overeenkom en als mijn favoriete 'onderpartij' dan uiteindelijk geen zetel haalt, dan ben ik gerust dat de stem toch nog een beetje goed terechtkomt.
Robinus V is offline  
Oud 11 maart 2011, 12:18   #107
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wel, indertijd, toen ik zowat 16 was leek dat project van Verafstoot mij wel wat.
Hij ging van alles doen, denk aan zijn burgermanifesten.
Als minister van begroting saneerde hij hard, en dat beviel mij wel, want het idee was dat eens die staatsschuld eindelijk weg was we eindelijk eens zouden kunnen afzijn van die eeuwige besparingen.
Toen ik mocht stemmen stemde ik dan ook PVV.
Later, toen Verafstoot als premier met paars-groen aan de macht kwam leek er eindelijk eens wat verandering in te komen, zonder de CVP ging het allemaal beter zijn.
Maar heel die periode bleek vooral gebakken lucht te zijn, en het in ijltempo uitgeven van alles waarvoor we jaren gespaard hadden.
Verafstoot bleek al zijn idealen te verloochenen, als hij maar aan de vetpotten kon zitten, en er werd gepolitiseerd als nooit tevoren.
Het enige positieve aan die periode vind ik de ethische zaken die ze gerealiseerd hebben.
Voor wie moest ik dan stemmen ?
De groenen waren nogal onrealistisch met de meeste van hun plannen (één keer voor Agalev gestemd, Europees dan, omdat ik vond dat de milieuproblematiek toen te weinig aandacht kreeg op Europees vlak), de sossen kunnen het goed zeggen maar ze verloochenen hun kiezerspubliek (denk aan de laatste reportage van Panorama over de energiepolitiek in ons land. SP.a doet graag alsof zij tegen het quasi-monopolie van Electrabel zijn, maar de maatregelen die ze nemen spelen perfect in de kaart van dat bedrijf...), de VU onder leiding van Bert Bleiter leek mij maar een slap geval, en bij de CVP wist je nooit welke vleugel na de verkiezingen de overmacht zou krijgen.
Dus dan maar Vlaams Blok gestemd, wegens gebrek aan alternatief, en ook uit protest tegen al de scheefgegroeide toestanden.
Ook het feit dat de vreemdelingenproblematiek niet besproken mocht worden, de corruptie in Wallonië, enz.
Meer en meer gezien hoe de Vlaams-Waalse tegenstellingen alles onmogelijk maakten in dit land.
Dan nog een keertje Vlaams Belang gestemd.
Uiteindelijk gezien hoe N-VA opkwam en op veel vlakken veel beter aansluit bij mijn overtuiging.

Ik weet dat er bij sommigen een zekere minachting bestaat voor de "zwevende" kiezer, maar ik voel mij helemaal niet zweven.
Elke verandering van partij is weloverwogen geweest.
En mochten er geen "zwevende" kiezers zijn, dan moesten ze geen verkiezingen houden, want dan bleven de verhoudingen voor eeuwig dezelfde...
Doet me inderdaad denken aan mijn eigen verloop, ook ik had OVLD gestemd voor het eerste paarse monster een realiteit was. Nadien heb ik gestemd op de kleinste partijen die ik vond, omdat ongeldig stemmen toch niet werkt.

Stemmen voor VB zag ik ook niet zitten omdat die partij 50% moet halen om ook maar iets te kunnen veranderen. Stemmen op de kleinste partijen fragmenteerd het landschap men maakt het de traditionelen dus moeilijker om een meerderheid te vormen.

de voorlaatste verkiezingen was dat dus LDD, maar toen NVA opkwam heb ik besloten om bij de laatste verkiezingen op NVA te stemmen. Ik verwachtte er eigenlijk niet te veel van, en moet zeggen dat ik heel verrast was door hun standvastigheid. Volgende keer stem ik dus terug NVA.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 11 maart 2011, 23:10   #108
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht

Stemmen voor VB zag ik ook niet zitten omdat die partij 50% moet halen om ook maar iets te kunnen veranderen.

NVA.
Is het je nu nog niet opgevallen dat dit voor eender welke Vlaamsgezinde partij zo het geval is?
Garry is offline  
Oud 11 maart 2011, 23:13   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Stemmen voor VB zag ik ook niet zitten omdat die partij 50% moet halen om ook maar iets te kunnen veranderen. Stemmen op de kleinste partijen fragmenteerd het landschap men maakt het de traditionelen dus moeilijker om een meerderheid te vormen.
Dat is dan ook een van de redenen waarom ik traditiegetrouw op het Vlaams Belang stem. Sedert mijn achttien stem ik al voor het - toen nog - Vlaams Blok. Uit volle overtuiging.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 11 maart 2011, 23:14   #110
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

geen.
ik hou eigenlijk niet van politieke partijen.
Oud 11 maart 2011, 23:20   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
geen.
ik hou eigenlijk niet van politieke partijen.
Een verloren stem is wel heel jammer en altijd een cadeautje voor de traditionele machtspartijen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 12 maart 2011, 10:28   #112
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is dan ook een van de redenen waarom ik traditiegetrouw op het Vlaams Belang stem. Sedert mijn achttien stem ik al voor het - toen nog - Vlaams Blok. Uit volle overtuiging.
Hier net hetzelfde.
Al heb ik me de laatste tijd afgevraagd of het tactisch niet beter zou zijn de volgende keer nva te stemmen.
Al heb ik nog nooit van mijn kiesgewoonte afgeweken
Oud 12 maart 2011, 13:19   #113
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb geen vast stempatroon.

Ik weet evenwel dat een stem op VB of N-VA een verloren stem is.
Henri1 is offline  
Oud 12 maart 2011, 13:23   #114
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb geen vast stempatroon.

Ik weet evenwel dat een stem op VB of N-VA een verloren stem is.
En waarom zou dit zo zijn?
alfa16vjtd is offline  
Oud 12 maart 2011, 13:32   #115
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
En waarom zou dit zo zijn?
Omdat het nutteloze dode stemmen betreft die niet doorwegen in het beleid.
Henri1 is offline  
Oud 12 maart 2011, 13:38   #116
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik denk dat zowat iedereen stemt voor een partij die hem het meeste voordeel kan opbrengen, indien die partij tenminste kans maakt om deel uit te maken van de regering.
Ik heb al gans mijn leven liberaal gestemd. Voor de federale verkiezingen verdeel ik mijn stem tussen MR en OVLD (kamer & senaat)
Waarom? Omdat het liberale programma mij als bedrijfsleider het meest aanspreekt. Moest ik nu arbeider zijn zou ik waarschijnlijk wel voor een andere partij stemmen maar vraag me niet dewelke want het probleem stelt zich niet.
speurneus is offline  
Oud 12 maart 2011, 15:34   #117
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Graag had ik geweten wie op welke partij stemt en wat zijn reden hiervoor is.

Ik zal beginnen bij mezelf.

De partij dat ik reeds altijd op gestemd heb is de NVA. De reden hiervoor is dat ik een efficiente overheid wil.
Een volledig federale (Belgische of vlaamse) overheid is immers veel efficienter in het nemen van maatregelen en het besteden van geld. Op deze manier zouden er ook veel jobs bij kunnen gecreeerd worden doordat men veel directer op de man kan spelen. Ook wordt er veel geld verspild doordat elke regio zijn eigen wensen heeft en men mekaar dus tegenwerkt.
In houwe en trouwe Vlaams Belang kiezer/lid/militant.

Tegen Belgisch tijdsverlies (En niet alleen omdat de Vlaamse rand geen 10 jaar meer heeft), voor een gezond sociaal nationalisme!
Oud 12 maart 2011, 15:35   #118
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Omdat het nutteloze dode stemmen betreft die niet doorwegen in het beleid.
't zal nog niet zijn kerel! Als zelfs Tim Pauwels zegt dat Karel Dillen de man was die weinigen kenden maar die wel Vlaanderen voor altijd veranderde dan kan je er van op aan dat de invloed van het Vlaams nationalisme zelfs veel groter is dan jij nog maar durft te vermoeden... Trouwens, dag na dag bewijs je zelf onze relevantie!
Oud 12 maart 2011, 15:37   #119
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Hier net hetzelfde.
Al heb ik me de laatste tijd afgevraagd of het tactisch niet beter zou zijn de volgende keer nva te stemmen.
Al heb ik nog nooit van mijn kiesgewoonte afgeweken
Tactisch zoals pragmatisch? Als zelf prof. Dewitte in haar 'politieke geschiedenis' van België ontegensprekelijk de invloed van het VB moet erkennen en beschrijven op het Belgische politieke bestel kun je toch bezwaarlijk tactische overwegingen inroepen om de VU-erfgenamen vrij spel te geven in hun zoektocht naar het licht in het Belgische doolhof?
Oud 12 maart 2011, 15:40   #120
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Is het je nu nog niet opgevallen dat dit voor eender welke Vlaamsgezinde partij zo het geval is?
Natuurlijk, vandaar ook dat een de grote van de nva niet van belang is omdat ze blijven volharden in de boosheid van de Belgische methode. De kaap van 50% is uit den boze derhalve blijven we met een ongestuurd NVA-projectiel juist voor altijd Belgische gevangen. De Belgische staat an sich kan immers geen echte democratie verdragen. Een gegeven dat iedere dag gade te slaan is op de politieke bühne.

Bij de volgende verkiezingen gaat het niet om stemmenpercentage maar om tactiek. Derhalve mogen verkiezingen niets anders meer worden dan een referendum over België, al het overige is nutteloos en dient alleen maar om eventueel BDW meer postjes te geven.

Laatst gewijzigd door dominatrix : 12 maart 2011 om 15:41.
dominatrix is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be