![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die beperking van de schaarser wordende grondstoffen zal dus geregulariseerd moeten worden. Congo is al een voorbeeld ,waar het corrupte bewind, de kolonisatie van zijn eigen grondstoffen in handen geeft van Oosterse en Westerse malafide bedrijven. Citaat:
Citaat:
Jouw en mijn ouders hebben hun leven lang net als jij nu, betaald voor alles waar ze na hun pensioen ook recht op hebben. En meestal hebben ze een eigen huis en wat spaargeld voor hun kinderen opzijgelegd. En ook dat eigen huis word na hun dood een stuk erfenis voor jou. De enige fout die ze misschien gemaakt hebben is dat ze door hun verkeerde, te losse opvoeding egoïstische consumenten geschapen hebben die nooit tevreden zijn. Vraag aan de pensioenfondsen en de banken waar het geld en de winsten gebleven zijn, dat je ouders erin gestort hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die beperking van de schaarser wordende grondstoffen zal dus geregulariseerd moeten worden. Congo is al een voorbeeld ,waar het corrupte bewind, de kolonisatie van zijn eigen grondstoffen in handen geeft van Oosterse en Westerse malafide bedrijven. Citaat:
Citaat:
Jouw en mijn ouders hebben hun leven lang net als jij nu, betaald voor alles waar ze na hun pensioen ook recht op hebben. En meestal hebben ze een eigen huis en wat spaargeld voor hun kinderen opzijgelegd. En ook dat eigen huis word na hun dood een stuk erfenis voor jou. De enige fout die ze misschien gemaakt hebben is dat ze door hun verkeerde, te losse opvoeding egoïstische consumenten geschapen hebben die nooit tevreden zijn. Vraag aan de pensioenfondsen en de banken waar het geld en de winsten gebleven zijn, dat je ouders erin gestort hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Arbeiders in de 19de eeuw werkten waarschijnlijk veel harder dan arbeiders nu, en waren honderden keren minder produktief. Het is een beetje het perverse aan produktiviteit: arbeiders worden VERLOOND naar productiviteit, maar infeite is de BRON van hun productiviteit het kapitaal (en dergelijke).
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 november 2011 om 09:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||||
|
![]() Citaat:
Alles is nu gericht op consumeren en word op alle mogelijke manieren aangemoedigd. Ook de banken hebben daar op ingespeeld. Vroeger moest je bewijzen dat je een lening kon afbetalen. Nu kan je fake bewijzen aanbrengen en de banken helpen je daar nog bij. Een lening aangaan was vroeger een zeldzaamheid, je spaarde tot je het bedrag bijeen had en kocht dan. Nu moet alles samen op zo kort mogelijke tijd en iets groter en duurder dan de buren. Als je met 2, 4.000 € verdiend en je gaat leningen aan samen voor 3.000 € is het nog te doen, maar als dan een van de 2 werkloos word, is het al niet meer te betalen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door subocaj : 11 november 2011 om 09:24. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
|
![]() Citaat:
Of het kapitaal om dit te betalen van een gemeenschap komt of van één mecenas maakt niet uit. Het word enkel onrechtvaardig als het kapitaal, voor een groot deel van de gemeenschap komt (subsidies), maar de winst enkel naar de zogenoemde investeerder gaat, door de andere investeerder, de belastingbetaler uit te sluiten, van zijn deel van de winst. Citaat:
Citaat:
Nogmaals waar dat kapitaal vandaan komt heeft geen enkele betekenis. Alleen alle aandeelhouders dienen het ingebrachte deel van hun investering hetzelfde beloond zien worden. Is toch ook een kapitalistische logica of niet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
van die kennis heb je wel gelijk vind ik over het kapitaal niet. een gemeenschap heeft geen kapitaal. en als je over subsidies en dergelijke begint, dit is juist geen kapitalisme Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Typisch voorbeeld: zonnepanelen toestandjes. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 november 2011 om 12:45. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||
|
![]() Citaat:
Dat de arbeider die kennis niet heeft doet niet ter zake, de meeste investeerders hebben dat ook niet, zij gaan ook maar in op raadgevingen die ze krijgen van anderen, maar de arbeider betaald met zijn belastinggeld het onderzoek en word daardoor mede investeerder of dacht je dat hij dit belastinggeld met plezier op tafel legt? Dat jij kennis niet het belangrijkste noemt kan ik zelfs niet bij. De uitvinding van het wiel had niet tot gevolg dat er de dag nadien een fiets en de dag daarna een auto voor die mens zijn deur stond. Volgens gegevens die ik ooit ergens gelezen heb, de bron kan ik je niet zeggen omdat dat in mijn jeugd was, zou het eerste wiel een stuk afgekapte dikke boomstam zijn geweest die kinderen de berg af lieten rollen. Iemand zou daarmee op het gedacht gekomen zijn daar een gat met as in te maken en daar een platform op te bouwen. Het wiel zou midden onder dat platform geplaatst zijn, door twee aan de zijkanten bevestigde met een sleuf uitgehaalde balkjes waar de as, een lange stok in paste. Het schijnt nog enkele honderden jaren geduurd te hebben eer men een soort bruikbare "kruiwagen" met twee wielen had. Of hoe speelgoed door kennis een bruikbaar iets werd. Citaat:
1) De verworven kennis voor het product is gefinancierd door de belastingbetaler omdat universiteiten en hogescholen nu eenmaal gesubsidieerd worden met belastinggeld. Dan begint het spel met octrooien en licenties, waar dus door de kennis en het onderzoek geld voor gevraagd word, omdat minstens de kostprijs en een vergoeding voor die kennis en het bruikbaar maken voor productie kosten gemaakt zijn door de belastingbetaler. Heb je je al eens afgevraagd of dat geld terug bij de belastingbetaler komt. Nee dus. 2) Waar sta je met je kapitaal als niemand die kennis aan je wil meedelen. Als op het ogenblik van van de ontdekking van het product, tot de reële verwezenlijking van het product, de belastingbetaler en de uitvinder, met zijn kennis, de enigen zijn die het gefinancierd hebben is het toch normaal dat zij op het ogenblik van de licentie of octrooi verkoop dit geld terug mogen krijgen. Dus verdeeld tussen uitvinder en staat. Citaat:
Alleen de staat? Het is dus wederzijds. Ik heb je toch al gezegd dat het pure winstbejag de oorzaak is dat kapitaal globaal gaat rond kijken, zonder zich iets aan te trekken van ideologie, mensenrechten en milieunormen, waar ze hun winst kunnen optimaliseren. Als een deel van die winst dan nog in het bedrijf gestoken werd om uit te breiden of gebruikt om die mensenrechten of het milieu te verbeteren zou men nog kunnen zeggen, sociaal of op gebied van milieu gaan we er nog op vooruit. Maar dat neemt een hap weg uit hun geoptimaliseerde winst. Ze zullen dat dus zo lang mogelijk uitstellen als de staat hen daar niet toe dwingt. Citaat:
De enige die er echt van profiteren zijn de grote elektriciteit producenten. Die bouwen praktisch alles gratis door die subsidies. Citaat:
Citaat:
Er leven er nog altijd die met de "beschaving" geen contact willen. Maar het "kapitaal" zorgt wel dat ze moeten verdwijnen op het ogenblik dat ze ook maar ergens winst in zien. Getuige Zuid Amerika met Brazilië op kop. Wie geeft ook maar eender wie het bezit recht op dat oerwoud? En wie zijn de rechtmatige eigenaars van oudsher? Citaat:
Als ik in week 1 de maand daarna, begin met te consumeren, gelijk ik in week 4 zuinig heb geconsumeerd hou ik iets over. Breng het niet naar de bank en steek het in een zwarte sok en zamel zo na 12 maanden een bedrag bij elkaar. Nog steeds geen kapitalist want ik maak er geen winst op. Het 2de jaar doe ik hetzelfde en besluit mij een tweedehands wagentje aan te schaffen want ik heb dat geld. Nog steeds geen kapitalist, want ik sta terug op nul. Maar door dat wagentje aan te schaffen heb ik een meerkost aan verzekering, belasting, verbruik en onderhoud. In het jaar daarop geraakt er door die meerkost niets of misschien heel weinig in die sok. nog steeds geen kapitalist. Dus ik zal me moeten aanpassen en nog minder consumeren om toch iets bij elkaar te krijgen voor iets dat ik graag wil. Laat zeggen een TV. Nu kan ik dus wel een lening aangaan om dat te verwerven. Daar betaal ik intresten op. Met de maandelijkse aflossingen en het meerverbruik van stroom heb ik nog minder te besteden. Zoals je ziet zit ik in een vicieuze cirkel waar ik steeds moeilijker uit geraak. Ik bezuinig zoveel mogelijk en krijg toch weer iets gespaard. Dan wil ik jou raad volgen en ik koop voor laat zeggen 500 € Fortis aandelen en voor 500 € Dexia aandelen. Dan krijg je dus geen dividend, maar een deftige klap omdat je alles kwijt bent en je hebt er niets voor in de plaats. En zo gaat mijn, volgens jou kapitalistisch leventje, rustig zijn gang. Als iemand met een bedrijf met veel geld en veel winst naar de bank gaat om de werking van zijn bedrijf te financieren heeft die geen enkel probleem want hij kan zijn balans voorleggen met de gemaakte winst. Die hij nadien als dividend uitkeert aan zijn aandeelhouders. Het jaar daarop heeft hij de pech dat zijn product niet meer word gevraagd door een nieuwe uitvinding. Zit hij met de lening om zijn werking te financieren, maar er is niets meer te financieren, dus failliet. Wie zit er op de blaren? De aandeelhouders want die hebben net als de bank geld geleend aan het bedrijf. (L&H.) Dus kom niet af dat je kapitalist bent omdat je een bedragje gespaard hebt. Je bent pas kapitalist als je geld van iemand anders kunt vast krijgen en rustig kunt gaan gokken, gok je goed dan steek je het grootste deel van dat geld in je eigen zak en verdeeld de rest onder je geldschieters. Maar blijf je gokken steeds meer en je verliest op de duur, dan zijn je geldschieters de dupe. Jij hebt dan altijd nog de winst die je met het goed gokken in je zak hebt gestoken. Dat is het bankwezen heden. |
|||||||
![]() |
![]() |