Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel klassen moeten er zijn op de trein ?
één : want we zijn allemaal gelijk 15 40,54%
twee : want ik ben een gewoontedier 4 10,81%
drie: want de kwaadste belg heeft altijd gelijk 7 18,92%
meer : want ik wil terug mensen vervoeren in beestenwagens 11 29,73%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2012, 23:31   #101
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
Voorstel:
-eerste klasse : snobs, parlementsleden, NMBS-personeel
-tweede klasse : normale mensen
-derde klasse : marginale vierde wereld figuren. (gelet op het feit dat ze VIERDE wereldfiguren zijn, impliceert dat ze in DERDE klasse zelfs nog boven hun stand zitten!)
Oud 8 februari 2012, 23:51   #102
cairn
Lokaal Raadslid

Standaard

Mijn stem ging naar ...meer...
Want de klootzakken uit Brussel Wetstraat beschouwen ons al lang als beesten.
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 00:11   #103
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wel, vermits ik met belastinggeld betaald word, is mijn belastingaangifte een beetje een nuloperatie - denk je niet?
Dat denk ik niet nee. Dat Lijkt misschien zo maar België draait niet om jou.
Indien je beseft dat jou belastingen een onderdeel zijn van een groter systeem waarin de staat enorme kapitalen vergaart om onder andere te investeren in nutteloze TGV's die economisch gezien altijd veel meer zullen kosten dan ze opbrengen en luxe zoals 1ste klasse die in hetzelfde bedje ziek is niet.
Want uiteindelijk betekent dit dat dit systeem de belastingbetaler meer lasten oplegt dan nodig om die in nutteloze zaken te investeren.
Dat betekent dat de belastingbetaler, ook jij dus, minder van zijn brutoloon overhoudt dan eigenlijk nodig is.
Jawel, zelfs jij betaalt mee...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 00:14   #104
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cairn Bekijk bericht
Mijn stem ging naar ...meer...
Want de klootzakken uit Brussel Wetstraat beschouwen ons al lang als beesten.
Zéér inteligente reactie. Omdat de staat jou onder je kont schopt elke keer dat jij je rug draait, snij jij in je eigen vinger...
Nu alleen nog voor de Sossen stemmen en je bent helemaal het summum van de Belgische inteligentia...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 00:26   #105
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Moet je niet per se marginaal zijn om hinderlijk te zijn.
Anders gaat er minder volk in de normale klasse zitten als in de comfortklasse.
Een vreemd taaltje horen spreken jaagt veel mensen de boom in.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 00:48   #106
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ook op de trams en bussen in Antwerpen mogen ze van mijn part een klassendeling invoeren ! Als je nu als 'serieuze' mens op sommige tram- of buslijnen zit, dan voel je je vaak ook de vreemde eend in de bijt tegenwoordig. Op sommige verbindingen zit je nog als enige blanke of Nederlands sprekende (op zich uiteraard niets mis mee), erg wordt het echter dat die 'Nieuwe Antwerpenaars' het nodig vinden voortdurend te brullen terwijl ze een normale uitleg lijken te doen of in hun smartphone zitten te brullen en dat heel de tramrit lang. Of dat er groepjes jongeren opstappen die denken dat ze de hele tram mogen entertainen met luide hiphop flauwekul muziekjes die uit hun GSM'tje rollen (waarom in godsnaam luidsprekers aan een GSM ? ). En inderdaad, het zijn uiteraard niet enkel de allochtonen die voor het nodige vertier zorgen, ook marginale vierde wereld van 'bij ons' maakt goed gebruik van ons openbaar vervoer, aldaar gezeten een walgelijke drank- of zweetlucht verspreidend en ondertussen nog wat agressief gedrag tentoon spreidend.

Dan zwijg ik nog over de hygiënische omstandigheden op de tram, vaak zijn het echte rijdende vuilbakken, in het beste geval met wat papiertjes en blikjes op de grond, de 'slechtere' gevallen ga ik u besparen om de eetlust niet te ontnemen. Qua stiptheid moet je er ook al niet op rekenen en vaak sta je als sardienetjes bij elkaar gepropt omdat er te weinig tramstellen voor te veel mensen passeren. Zeer aangenaam als een Afrikaanse in je oor staat te brullen in haar GSM, of dat je op een paar centimeter afstand staat van een zwetende, uit de bek stinkende zuiplap.

Dan wil ik het absoluut nog niet hebben over de gevallen waarin medereizigers slachtoffer worden van agressie van andere medereizigers of er weer eens jongeren het nodig vinden voor een 'spelletje' stenen te gooien naar de tram of op de tram een pak frieten met saus door de gang te gooien (neem dagelijks de tram in de buurt van de Turnhoutsebaan in Borgerhout en je zal weten wat ik bedoel).

Het voorstel van de derde klasse op de treinen lijkt op het eerste zicht elitair, maar de post zal vooral bedoeld zijn om eens na te denken over de marginaliteit van een deel van de reizigers. Op de tram/bus dus juist hetzelfde. Men kan daar gewoon een klasse 'betalende onnozelaars' (zoals ikzelf) van een klasse niet-betalende profiteurs onderscheiden. Die tweede groep is in onze kleurrijke multiculbuurten veel talrijker geworden dan eerstgenoemde. Een tram vol met 'zwartrijders' (wat een goed gekozen begrip bij deze !) wordt echter zelden gecontroleerd door de stoere controleurs van De Lijn, waarschijnlijk omdat ze dan (terecht) schrik hebben klop te krijgen van een woendende menigte als ze iemand wensen te verbaliseren. Ik heb al wel controle gekregen (meermals) op zondagmorgen op een lijn in een 'chique' buitenwijk, waar natuurlijk al de oude dametjes aanwezig op de bus braaf betaald hadden. Zo is het uiteraard makkelijk en zeer handig om de statistieken wat te verbloemen !
Wie wil er nu ook in Antwerpen gaan wonen
Leuven

Hoewel... hier hebben we bejaarden die klagen dat er teveel "jonk volk" op zit en dat ze geambeteerd worden van de zakken&tassen... OP DE STUDENTENPENDEL!!
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 01:00   #107
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
In acht genomen dat de luxe hoge snelheidstreinen en trajecten voor een deel gedragen worden door de niet luxe gebruikers van de trein. Overwegend dat ditzelfde geldt voor de eerste klas afdelingen...
Zou ik zeggen afschaffen die klassen of de kosten er van volledig verhalen op de gebruikers er van. Het laatste zou het eerste tot gevolg hebben want... die luxe afdelingen en treinen zouden door te weinig clienteel betaald kunnen worden om rendabel te zijn.
Een openbaar vervoer dat die naam waardig wil zijn zou geen klassenmentaliteit mogen vooropstaan.
Probleem is dat die er wel is bij de bevolking en dat mensen geen respect meer hebben op de trein. Het ligt vol met achtergelaten (gratis) kranten, lege blikjes, papiertjes, kauwgom,... Overal vandalisme; zowel op de oude als nieuwe treinen, voeten op de bank, storend gedrag constant met MP3 spelers, smartphones en luide GSM gesprekken waar de halve levenswandel verteld wordt (privacy? ineens niet van tel blijkbaar)...
Gelukkig niet overal en elk moment maar ze zijn zeldzaam aan het worden, zeer zeldzaam vooral in bepaalde regio's. Erg te moeten zeggen maar het is nu eenmaal zo.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 9 februari 2012 om 01:03.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 01:08   #108
Ars_Nova
Minister

Standaard

Ik vind ook dat treinklassen afgeschaft moeten worden.
Eerst en vooral zit er geen kat op een hele (luxe)wagon terwijl al de rest als sardientjes in de andere wagons gepropt worden. Schandalig! Geen deftig gebouw zou zo volgepropt mogen worden of ze komen klagen wegens de brandveiligheid, waarom dan wel een treinwagon?
Ten tweede: what the hell, als ge niet tegen andere mensen kunt moet ge maar nen taxi pakken.

Wat ze wel evt. kunnen doen is wat meer faciliteiten voorzien voor mensen die gehandicapt of ziek zijn. En meer stopcontacten.
Oud 9 februari 2012, 01:10   #109
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Probleem is dat die er wel is bij de bevolking en dat mensen geen respect meer hebben op de trein. Het ligt vol met achtergelaten (gratis) kranten, lege blikjes, papiertjes, kauwgom,... Overal vandalisme; zowel op de oude als nieuwe treinen, voeten op de bank, storend gedrag constant met MP3 spelers, smartphones en luide GSM gesprekken waar de halve levenswandel verteld wordt (privacy? ineens niet van tel blijkbaar)...
Gelukkig niet overal en elk moment maar ze zijn zeldzaam aan het worden, zeer zeldzaam vooral in bepaalde regio's. Erg te moeten zeggen maar het is nu eenmaal zo.
Akkoord voor vandalisme en vuiligheid. Men zou hier best wat strenger mogen optreden. Wat betreft lawaai: tja... wat gaat ge doen, praten verbieden zoals in sommige bibliotheken?
Oud 9 februari 2012, 01:37   #110
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ook op de trams en bussen in Antwerpen mogen ze van mijn part een klassendeling invoeren ! Als je nu als 'serieuze' mens op sommige tram- of buslijnen zit, dan voel je je vaak ook de vreemde eend in de bijt tegenwoordig. Op sommige verbindingen zit je nog als enige blanke of Nederlands sprekende (op zich uiteraard niets mis mee), erg wordt het echter dat die 'Nieuwe Antwerpenaars' het nodig vinden voortdurend te brullen terwijl ze een normale uitleg lijken te doen of in hun smartphone zitten te brullen en dat heel de tramrit lang. Of dat er groepjes jongeren opstappen die denken dat ze de hele tram mogen entertainen met luide hiphop flauwekul muziekjes die uit hun GSM'tje rollen (waarom in godsnaam luidsprekers aan een GSM ? ). En inderdaad, het zijn uiteraard niet enkel de allochtonen die voor het nodige vertier zorgen, ook marginale vierde wereld van 'bij ons' maakt goed gebruik van ons openbaar vervoer, aldaar gezeten een walgelijke drank- of zweetlucht verspreidend en ondertussen nog wat agressief gedrag tentoon spreidend.

Dan zwijg ik nog over de hygiënische omstandigheden op de tram, vaak zijn het echte rijdende vuilbakken, in het beste geval met wat papiertjes en blikjes op de grond, de 'slechtere' gevallen ga ik u besparen om de eetlust niet te ontnemen. Qua stiptheid moet je er ook al niet op rekenen en vaak sta je als sardienetjes bij elkaar gepropt omdat er te weinig tramstellen voor te veel mensen passeren. Zeer aangenaam als een Afrikaanse in je oor staat te brullen in haar GSM, of dat je op een paar centimeter afstand staat van een zwetende, uit de bek stinkende zuiplap.

Dan wil ik het absoluut nog niet hebben over de gevallen waarin medereizigers slachtoffer worden van agressie van andere medereizigers of er weer eens jongeren het nodig vinden voor een 'spelletje' stenen te gooien naar de tram of op de tram een pak frieten met saus door de gang te gooien (neem dagelijks de tram in de buurt van de Turnhoutsebaan in Borgerhout en je zal weten wat ik bedoel).

Het voorstel van de derde klasse op de treinen lijkt op het eerste zicht elitair, maar de post zal vooral bedoeld zijn om eens na te denken over de marginaliteit van een deel van de reizigers. Op de tram/bus dus juist hetzelfde. Men kan daar gewoon een klasse 'betalende onnozelaars' (zoals ikzelf) van een klasse niet-betalende profiteurs onderscheiden. Die tweede groep is in onze kleurrijke multiculbuurten veel talrijker geworden dan eerstgenoemde. Een tram vol met 'zwartrijders' (wat een goed gekozen begrip bij deze !) wordt echter zelden gecontroleerd door de stoere controleurs van De Lijn, waarschijnlijk omdat ze dan (terecht) schrik hebben klop te krijgen van een woendende menigte als ze iemand wensen te verbaliseren. Ik heb al wel controle gekregen (meermals) op zondagmorgen op een lijn in een 'chique' buitenwijk, waar natuurlijk al de oude dametjes aanwezig op de bus braaf betaald hadden. Zo is het uiteraard makkelijk en zeer handig om de statistieken wat te verbloemen !
Taxi nemen, or do you have a champain taste but a beer budget?

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 februari 2012 om 01:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 08:28   #111
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Dat denk ik niet nee. Dat Lijkt misschien zo maar België draait niet om jou.
Indien je beseft dat jou belastingen een onderdeel zijn van een groter systeem waarin de staat enorme kapitalen vergaart om onder andere te investeren in nutteloze TGV's die economisch gezien altijd veel meer zullen kosten dan ze opbrengen en luxe zoals 1ste klasse die in hetzelfde bedje ziek is niet.
Want uiteindelijk betekent dit dat dit systeem de belastingbetaler meer lasten oplegt dan nodig om die in nutteloze zaken te investeren.
Dat betekent dat de belastingbetaler, ook jij dus, minder van zijn brutoloon overhoudt dan eigenlijk nodig is.
Jawel, zelfs jij betaalt mee...
Nogmaals: ik betaal in sé geen belastingen vermits mijn loon (bruto en netto) van belastingen wordt betaald. Mijn belastingaangifte is een nuloperatie.

Dat geldt zo voor alle ambtenaren overigens. En dat is eveneens de reden waarom overheidsdiensten zelf geen BTW betalen.

Echter, om de gelijkschakeling met de privé te bekomen is het nuttig een ambtenarenloon ook in brutotermen uit te drukken.

Je schijnt dat niet te vatten, goed, jouw probleem.
Oud 9 februari 2012, 08:29   #112
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Ik vind ook dat treinklassen afgeschaft moeten worden.
Eerst en vooral zit er geen kat op een hele (luxe)wagon terwijl al de rest als sardientjes in de andere wagons gepropt worden. Schandalig! Geen deftig gebouw zou zo volgepropt mogen worden of ze komen klagen wegens de brandveiligheid, waarom dan wel een treinwagon?
Ten tweede: what the hell, als ge niet tegen andere mensen kunt moet ge maar nen taxi pakken.

Wat ze wel evt. kunnen doen is wat meer faciliteiten voorzien voor mensen die gehandicapt of ziek zijn. En meer stopcontacten.
Het is duidelijk dat jij zeer veel de trein neemt en een goed beeld hebt op eerste klasse...

Oud 9 februari 2012, 11:41   #113
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Naam: M1BInt.jpg
Bekeken: 2801
Grootte: 143,7 KB

Zo zag een derdeklasserijtuig van de NMBS er dus uit. Na de afschaffing van de derde klasse werden deze rijtuigen gewoon tweede klas. Ik heb hier in mijn jonge jaren nog vaak in gereisd; pas halverwege de jaren tachtig gingen ze definitief uit dienst.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 11:55   #114
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
. En dat is eveneens de reden waarom overheidsdiensten zelf geen BTW betalen.
overheidsdiensten betalen wel BTW hoor, toch als ze eindgebruiker zijn.
Oud 9 februari 2012, 12:12   #115
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
overheidsdiensten betalen wel BTW hoor, toch als ze eindgebruiker zijn.
Op wat slaat "eindgebruiker"? Als ik via het werk iets bestel, dan wordt daar nooit BTW voor aangerekend. Dus mijn departement koopt bijvoorbeeld een boek bij Standaard Boekhandel ==> geen BTW.
Oud 9 februari 2012, 12:25   #116
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hm, even opgezocht, art. 6 van de BTW-wet:

Citaat:

De Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten van de Belgische Staat, de provincies, de agglomeraties, de gemeenten en de openbare instellingen, worden niet als belastingplichtige aangemerkt voor de werkzaamheden of handelingen die zij als overheid verrichten, ook niet indien zij voor die werkzaamheden of handelingen rechten, heffingen, bijdragen of retributies innen.

De hoedanigheid van belastingplichtige wordt hen evenwel toegekend voor deze werkzaamheden of handelingen voor zover een behandeling als niet-belastingplichtige tot concurrentieverstoring van enige betekenis zou leiden.

Zij worden in elk geval als belastingplichtige voor de belasting over de toegevoegde waarde beschouwd voor de volgende werkzaamheden of handelingen, voor zover deze niet van onbeduidende omvang zijn :

1° de telecommunicatiediensten;

2° de levering en de voorziening van water, gas, elektriciteit en stoom;

3° het goederen- en personenvervoer;
Bizar.
Oud 9 februari 2012, 12:25   #117
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Soit, hoe het ook zij: belastingen betalen met belastinggeld is een nuloperatie (en in het slechtste geval een minoperatie).
Oud 9 februari 2012, 12:57   #118
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals: ik betaal in sé geen belastingen vermits mijn loon (bruto en netto) van belastingen wordt betaald. Mijn belastingaangifte is een nuloperatie.

Dat geldt zo voor alle ambtenaren overigens. En dat is eveneens de reden waarom overheidsdiensten zelf geen BTW betalen.

Echter, om de gelijkschakeling met de privé te bekomen is het nuttig een ambtenarenloon ook in brutotermen uit te drukken.

Persoonlijk ben ik het er niet mee eens dat ambtenaren geen personenbelasting hoeven te betalen enkel en alleen omdat ze "ambtenaar" zijn. Dat voortrekken moet eens ophouden...

Als jij personenbelasting op jouw nettoloon zou moeten betalen, is dat evengoed een inkomst voor de staat als de belasting op het nettoloon van een andere burger.

Op dat vlak lijkt me de zgn nuloperatie niet zo duidelijk.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 13:42   #119
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom?

Maar ja, ik begrijp je wel. Ik vind ook dat ik op oneven dagen de Maserati van mijn buurman vrij mag gebruiken.
Is dat ook overheidseigendom misschien, die Maserati?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 13:50   #120
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Lombas, dat klopt toch niet. Een ambtenaar kan wel degelijk minder belastingen betalen door o.a. de woonbonus te benutten.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be