Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2011, 21:43   #101
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ebola Bekijk bericht
Racist ...het meest lege woord der laatste decennium
met lengtes voorsprong...
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 22:12   #102
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Je post is wel vernietigend voor de Vlaamse cultuur.
Neen, het waardeoordeel is van u, niet van mij.

Ik zeg gewoon dat alle Vlamingen deel uitmaken van de Vlaamse cultuur. Ook de anti-Vlamingen van bijvoorbeeld de CD&V.
Oud 16 november 2011, 22:16   #103
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Clark Kent, Spiderman of the Hulk?

Edit: of Chuck Norris?
Wie is dat misschien?
Oud 16 november 2011, 22:35   #104
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik in West Vlaanderen, Aalst of Leuven ben versta ik soms ook geen woord van wat die zeggen. 't zal me nogal een zorg zijn.
Zo weinig taalgevoel?

Laatst gewijzigd door Elbow : 16 november 2011 om 22:35.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 22:36   #105
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Zie de bekrompen mensen toch brullen. Mooi zo. In het vervolg spreek ik alleen nog vreemde talen als ik het huis verlaat.
Jiddisch bijvoorbeeld.
Oud 16 november 2011, 22:39   #106
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Jiddisch bijvoorbeeld.
Hoe vaak zou dat nog gehoord worden op de bussen in Marrakech?
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 22:43   #107
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wie is dat misschien?
http://justfuckinggoogleit.com/
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 22:45   #108
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wie is dat misschien?
http://www.chucknorrisfacts.com/chuc...s-top-50-facts
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 23:24   #109
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elbow Bekijk bericht
Waarom doet u alsof u geen Vlaming bent?
Alsof? Ik ben Franstalig.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 06:29   #110
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Alsof? Ik ben Franstalig.
Er zijn toch ook Franstalige Vlamingen.
Zie de burgemeester van Knokke en konsoorten.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 13:39   #111
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
Ik woon in Merksem en neem dus de betreffende tram zeer dikwijls. Mijn ervaring leert dat ge overdrijft en u aanstelt.

Het is overigens zo dat je automatisch opmerkzamer bent voor dingen die relateren aan je interesses of huidige gedachten. Een zwangere vrouw zal dus sneller andere zwangere vrouwen opmerken.

Conclusie: uw observaties zijn hoogstwaarschijnlijk te wijten aan uw ziekelijke obsessie voor moslims.
Of het is u ,samen met velen, de ziekelijke obsessie om bepaalde dingen te negeren of niet te willen zien.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 13:47   #112
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik heb er geen enkel probleem mee om in Turkije in een bus vol Turkssprekenden te zitten, noch om in India in een bus vol met indisch sprekenden te zitten, noch om in China in een bus vol met chinezen te zitten;

Maar raar genoeg mag ik dus niet meer graag op een bus met nederlandstaligen zitten, want dit moet en zal "verrijkt" worden door een amalgaam van onverstaanbare klanken, waarbij die ene "witte" aboriginal zich nog net een plaatsje kan veroorloven.

Wat vind jij daar nu persé als meerwaarde aan?
Dat is zeker op te lossen door bv. een grens te trekken op de tram/bus/trein
en een zone voor te behouden aan "Nederlandstaligen/Dutch speaking only".
Het gfenomeen is gekend, dan gaat de rest van de wereld overstag en boycott "Flemish products" : wedden dat we er nog vlugger mee zullen ophouden dan Zuid-Afrika ?

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 17 november 2011 om 13:48.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 13:49   #113
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Dat is zeker op te lossen door bv. een grens te trekken op de tram/bus/trein
en een zone voor te behouden aan "Nederlandstaligen/Dutch speaking only".
Het gfenomeen is gekend, dan gaat de rest van de wereld overstag en boycott "Flemish products" : wedden dat we er nog vlugger mee zullen ophouden dan Zuid-Afrika ?
je kan ook gewoon wat campagnes houden die het spreken van Nederlands promoten. Je hoeft er niet telkens hun eigen "apartheidsstrategie" bij te betrekken, laat staan die van Zuid Afrika.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 14:03   #114
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Of het is u ,samen met velen, de ziekelijke obsessie om bepaalde dingen te negeren of niet te willen zien.
Ik zie "bepaalde dingen" ook wel :
ben een regelmatige gebruiker van de trams 8 en 11 in Antwerpen

op deze trams veel schoolinderen (middelbaar" van "De Dames", "Lyceum"
en ook een sociaal zeer gemengd kliënteel in termen van "rijkdom"
cultureel/taalkundig hoor je er zeer diverse talen spreken

-Het joodse deel van de gebruikers spreekt gewoonlijk Nederlands,
ondanks het feit dat ze vooral op lijn 8 een aanzienlijke groep vormt nog nooit jiddisch horen spreken (ook geen Hebreeuws). Het ook talrijke zwarte publiek spreekt swahili of ook dikwijls engels (als brugtaal) het gebruik van het frans als brugtaal is uitzonderlijk, Nederlands/Antwerps komt meer en meer voor.

Op de lijnen 8 en 11 is Pools nogal populair gevolgd door Russsisch, Albanees en Bulgaars ; Servisch en Sloveens heb ik nog niet gehoord.
Verassend genoeg ook weinig Turks in tegenstelling tot Berbers en marokkaans (door de hoofddoekdames in traditionele kledij) ; de jongeren zijn gewoonlijk in heterogene groep en die spreken onderling SMSAntwerps
of tegenover de ouderlingen op de tram Algemeen Nederlands gelardeerd met wat antwerps indien ze een antwerpenaar in U herkennen.

Ook Nederlandse studenten uit alle hoeken van het noordelijke "Lage Land"
klanten van de in de Lange Leemstraat gevestigde commerciële universiteit
of gewoon toeristen van de hotelketen die juist buiten de singel gevestigd is & zeer enthoesiaste Antwerpen-Bezoekers zijn.

Er zijn overigens nog meer vreemdtalige toeristen (vreemdelingen die ons geld opbrengen, zoals er ook ondrnemers zijn die een vreemde taal spreken). Engelstalige uit de angelsaksisiche wereld alsook Japanners en de laatste tijd steeds meer chinezen. Waar men vroeger een chinees gerusty in het antwerps kon aanspreken is dat tegenwoordig minder evident: behalve antwerpse restauranthouders e zijn er nu ook chinese toeristen !

Diegenen die absoluut geen vreemde taal op tram/bus willen horen : ik geloof best dat jullie in het buitenland geen tram/metro of bus nemen
jullie gaan op reis voor de monumenten en voor de gastronomie of de natuur niet voor de vreemde medemens. Jullie probleem is echter dat jullie in een land leven dat aangewezen is op buitenlandse handel : er bestaat overigens geen enkele "autartische" staat meer die aan zichzelf economisch ghenoeg heeft. dus niet bij de grote landen en zeker niet bij de kleine :
meertalige omgeving zal de norm worden. Het is echter waar dat antwerpen hier samen met Amsterdam en New York een voortrekkersrolo speelt als zijnde de meest multiculturele steden ter wereld. Een systeem om dit terug te draaien is er echter niet; of "onze taal" in deze stad toonaangevend zal blijven hangt van onszelf af of we er door een vriendelijke integratie in slagen om het Nederlands in antwerpen als "brugtaal" te doen fungeren (en niet bv. het Engels of Arabisch)

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 17 november 2011, 14:05   #115
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
je kan ook gewoon wat campagnes houden die het spreken van Nederlands promoten. Je hoeft er niet telkens hun eigen "apartheidsstrategie" bij te betrekken, laat staan die van Zuid Afrika.
De beste promotie is die van het Esperanto als brug tussen de volkeren
en voor iedere cultuur/taal respect te betonen. Deze houding staat in schril contrast met die van sommige talen die als een pletwals bezig zijn om alle kleinere talen op de wereld genocidair uit te roeien.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 17 november 2011, 14:09   #116
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en voor iedere cultuur/taal respect te betonen. Deze houding staat in schril contrast met die van sommige talen die als een pletwals bezig zijn om alle kleinere talen op de wereld genocidair uit te roeien.
2
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 14:14   #117
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
dus in turkije hebben de mensen het recht om hun eigen taal te spreken en te horen, in Noord Afrika idem (alhoewel ze daar al hun eigen amazight hebben moeten laten koloniseren door het arabisch, Allah is nl. ééntalig), maar een Antwerpenaar mag niet wensen dat in zijn stad hoofdzakelijk Antwerps wordt gesproken?

Uw ridicule opmerkingen over het gebruik van openbaar vervoer in het buitenland slaat nergens op: ik he b er zoals gezegd totaal geen probleem mee om in Turkije Turks te horen spreken! Alleen wil ik in Gent wel nog weten dat ik in Gent ben en niet in Turkije.

Maar nee, deze stomme vlaamse boerin moet dan maar "uit beleefdheid" esperanto gaan kwelen zeker?
Of wacht, nee, je bedoelt natuurlijk dat ze in Noord Afrika en Turkije en Arabië en China Esperanto moeten leren spreken zeker!

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 17 november 2011 om 14:15.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 14:18   #118
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Diegenen die absoluut geen vreemde taal op tram/bus willen horen : ik geloof best dat jullie in het buitenland geen tram/metro of bus nemen
jullie gaan op reis voor de monumenten en voor de gastronomie of de natuur niet voor de vreemde medemens. Jullie probleem is echter dat jullie in een land leven dat aangewezen is op buitenlandse handel : er bestaat overigens geen enkele "autartische" staat meer die aan zichzelf economisch ghenoeg heeft. dus niet bij de grote landen en zeker niet bij de kleine :
meertalige omgeving zal de norm worden. Het is echter waar dat antwerpen hier samen met Amsterdam en New York een voortrekkersrolo speelt als zijnde de meest multiculturele steden ter wereld. Een systeem om dit terug te draaien is er echter niet; of "onze taal" in deze stad toonaangevend zal blijven hangt van onszelf af of we er door een vriendelijke integratie in slagen om het Nederlands in antwerpen als "brugtaal" te doen fungeren (en niet bv. het Engels of Arabisch)
en dat zal niet gebeuren door halstarrig anderstaligen te negeren.
Oud 17 november 2011, 14:20   #119
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus in turkije hebben de mensen het recht om hun eigen taal te spreken en te horen, in Noord Afrika idem (alhoewel ze daar al hun eigen amazight hebben moeten laten koloniseren door het arabisch, Allah is nl. ééntalig), maar een Antwerpenaar mag niet wensen dat in zijn stad hoofdzakelijk Antwerps wordt gesproken?

Uw ridicule opmerkingen over het gebruik van openbaar vervoer in het buitenland slaat nergens op: ik he b er zoals gezegd totaal geen probleem mee om in Turkije Turks te horen spreken! Alleen wil ik in Gent wel nog weten dat ik in Gent ben en niet in Turkije.

Maar nee, deze stomme vlaamse boerin moet dan maar "uit beleefdheid" esperanto gaan kwelen zeker?
Of wacht, nee, je bedoelt natuurlijk dat ze in Noord Afrika en Turkije en Arabië en China Esperanto moeten leren spreken zeker!
maar waarom zou iemand zijn eigen taal niet mogen spreken in het openbaar??? Als jij met je familie naar New York verhuist, ga jij dan enkel Engels onder elkaar spreken???
Oud 17 november 2011, 14:21   #120
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat laatste zie ik niet echt gebeuren. Misschien omdat men het daar niet erg vind dat iemand zijn eigenheid wil behouden.
Een wereldtaal, zoals het Esperanto, zit er vooralsnog niet in.
Maar de gedachte zou mooi zijn. De vraag is dan : zijn dan de problemen opgelost ? Ik vrees er voor.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be