![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
The bottom line is dat er een aantal mensen zijn die niet met drugs kunnen omgaan. Zelfs in het geval van wiet zijn er mensen die hun leven wegpissen door als plantjes enkel nog hun tijd door te brengen met blowen. Mensen die vaak zeer intelligent zijn, en enorme capaciteiten hebben om meerwaarde te produceren binnen de maatschappij. Instead, dankzij den drug, worden ze een niet functionerende werkeloze die enkel een pak geld kosten aan de maatschappij. Daarom alleen al moet het maatschappelijk onaanvaardbaar zijn dat iemand drugs gebruikt. Want let's face it: Die dingen brengen enkel een marginale meerwaarde in iemand zijn leven, een meerwaarde die mits wat moeite zeer gemakkelijk elders kan gevonden worden.
![]() |
![]() |
#103 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Denk er even over na: sinds wanneer is drugsbestrijding ENKEL preventieve waarschuwing? Het hele rechtssysteem is belast met die bestrijding van drugs; niet alleen de mediatieve preventie; en het is net dat die zoveel kost. In Amerika was er een studie verschenen; waarbij men het drugsprobleem eens vanuit fiscaal standpunt analyseerde; zonder ethische waarden erbij te betrekken wat er nu goed/fout is. Wat bleek: Een heroïneverslaafde oppakken, interneren en terug vrijlaten+afkickprogramma's heeft geen zin (95% is na 2 jaar opnieuw begonnen na het afkicken) en kost 20 keer meer dan gewoon elke dag die verslaafde zijn heroïne te verstrekken. Maw; resultaat hetzelfde; geen afkick; 20 keer meer kosten voor de staat. Denk volgende keer daarover na als u nogmaals de dwang-operaties van de staat inzake drugsbestrijding legitimeert vanuit fiscale motieven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#105 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Wat nogal merkwaardig is; aangezien u omwille van een minderheid problematische gebruikers een meerderheid gebruikers het recht ontzegt om die producten te gebruiken voor eigen plezier. Het is maatschappelijk aanvaardbaar dat iemand drugs gebruikt: dat is nu al zo met alcohol bijvoorbeeld; volgens uw statement is 70% van de Belgische bevolking marginaal; en moet 70% van de bevolking gestraft worden, want het gebruik van alcohol kan iemands leven in gevaar brengen. Maw: u bent niet: - consequent (vanuit uw standpunt moet alcohol al weg bijvoorbeeld) - democratisch in uw besluit : een grote meerderheid wordt een verbod opgelegd! - ethisch verantwoord: u stelt dat iedereen die met drugs in aanraking komt op maatschappelijk vlak door de mand zal vallen. En u wil een verbod opleggen voor een persoonlijk gebruik; maw opdringen van ethische waarden. ( een ander mens doet niet altijd wat u wil hoor!) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik heb al heel veel problemen gehad met zatlappen rond mij als ik op stap ging, maar nog nooit met iemand die een keer een joint gerookt had...toeval? Ik kan begrijpen dat men repressief wil optreden tegen drugs, maar dan moet men wel één rechte lijn trekken, want alcohol kan dan wel omdat het 'sociaal geaccepteerd' is ![]() ![]() ![]() Er zijn overigens veel vaker problemen met alcohol dan met cannabis, simpelweg omdat cannabis niet lichamelijk verslavend is en alcohol wel (ik praat niet van geestelijk verslavend), maar daar knijpt men de ogen wel voor dicht als het er echt op aankomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
|
![]() Laat me even uw redenering begrijpen:
Er zijn een aantal stoffen legaal die schadelijk zijn. Dus daarom moeten we nog meer schadelijke stoffen legalizeren. Toffe redenering.
![]() |
#108 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Als u blijft dergelijke onlogische sarcastische posts maken, dan geeft dat mij de indruk dat ik tegen een muur aant argumenteren ben... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Volgens jou kan een meerwaarde ergens anders gezocht worden, maar wie ben jij om te zeggen wat meerwaarde is? Dat kan voor iedereen verschillend liggen. De mensen zijn echt niet dom hoor, de meesten weten wel wat goed is en wat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
|
![]() Citaat:
1. Consequentie: Omdat er andere giftige stoffen zijn die legaal zijn, moeten we er nog meer toelaten. Dat is gezwam van de bovenste plank. Ik zou liever een wereld zien zonder alcohol, koffie etc., maar kom tot besef dat dit een moeilijk topic is omdat er zoveel gebruikers zijn dat het democratisch onmogelijk is om dat terug te draaien. Voor Cannabis is het echter niet te laat. 2. Democratisch in mijn besluit: Ik ben er niet van overtuigd dat een meerderheid van de bevolking voor een legalizatie van ALLE drugs is. (Dat is dan de consequente houding langs uw kant van de discussie nietwaar?) Ik denk zelfs dat dat een zeer marginale minderheid is. 3. Ethisch verantwoord: Wat is er mis met de ethiek dat u de gevolgen draagt van uw eigen acties? bvb: U rookt, u betaalt voor uw kankerbehandeling. Ik vind ten andere dat u de grond van de zaak ontwijkt. De echte ethische kwestie hier is of men al dan niet giftige stoffen met een potentieel zware maatschappelijke kost, die bovendien een verslavende werking hebben, wil gaan loslaten op de bevolking. Een liberalizatie heeft onvermijdelijk tot gevolg dat je profit centers van taille Reynolds en Philip Morris creeert, die de drugs promoten zozeer ze kunnen. Mij niet gelaten, maar kom achteraf niet zagen tegen die bedrijven, betaal zelf uw stommiteiten. De praktijk leert ons echter dat de zwakkeren in de maatschappij die zich laten vangen aan drugs, zo niet denken, die vinden meestal dat iemand anders verantwoordelijk is voor hun stommiteiten. (cfr. rechtszaken tegen tabakfirmas) Die oneerlijkheid moet stoppen. Daarom consequent twee keuzes: 1) De verbruiker betaalt 2) We maken als maatschappij de keuze om de zwakkere te beschermen van zulke producten door een globaal totaalverbod. (het staat immers buiten kijf dat een war on drugs niet kan werken zolang er landen zijn die weigeren mee te werken)
![]() |
![]() |
#111 | ||
|
![]() Citaat:
Het enige probleem dat ik heb is dat de probleemgevallen een maatschappelijke last zijn. Je kan of die mensen beschermen door een verbod, of ze laten opdraaien voor hun eigen problemen zodat de maatschappij niet belast wordt. En zoals reeds gezegd: Toon mij eens een crackgebruiker die geen probleemgeval is.
![]() |
![]() |
#112 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Of hoe zou je weigerende landen willen overtuigen?
![]() |
![]() |
#113 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
En u verdraait elk van mijn argumenten, waarbij u dan de kans ziet om andere argumenten er in te brengen die er niet relevant aan zijn; bijv; als ik zeg dat je ethisch onverantwoord bent: omdat je mensen een keuze verbiedt om zelf te beslissen of ze drugs te gebruiken, dat je die moralen niet mag opdringen; begint u over een goeie ethiek van de verbruiker die betaalt. (dit is echter onlogisch; want met een totaal verbod is er in principe geen gebruiker.) Maw; ik praat tegen een muur. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#115 |
Vreemdeling
|
![]() War on drugs...please...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||
|
![]() Citaat:
De basisregel: Engage Brain, then mouth.
![]() |
![]() |
#117 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Simpel gesteld; maar de spijtige waarheid. En wanneer men dan probeert te overtuigen dat het huidige verbod niet werkt/inconsequent is/het tegendeel bereikt van haar objectieven, dan begint men rond de pot te draaien, en de waarden op te dringen dat drugs onaanvaardbaar zouden zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#119 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Of zie ik nu iets over het hoofd?
![]() |
![]() |
#120 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Onuitvoerbaar in de praktijk. Onlogisch - onzekerheid... Dat kunt u nooit realiseren; het lukt de overheid al niet om drugs te weren, waarom zou dan een speciale vergoeding op iets dat zogezegd niet bestaat wel werken en efficiënt zijn ? |
||
![]() |
![]() |