Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2012, 12:10   #101
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Ik kan er niets aan doen als jij dat voor jouw rekening neemt. Mijn punt is dat professionele uitbuiters van het volk het risico lopen één of andere dag door een woedende massa gelyncht te worden, zoals dat reeds eerder gebeurd is, en niet enkel in Rusland.
Als jij je geviseerd voelt zijn dat jouw zaken natuurlijk. Zelf bedoel ik er in feite niks persoonlijk mee, ik ken je niet eens, wie weet ben je wel een arme sloeber zonder een nagel om zijn gat af te krabben, en die er van droomt ooit een rijke uitbuitende baas te worden ? In dat geval wens ik je zeker en vast geen strop toe, maar een goed medicament, en heb je recht op mijn oprecht medelijden.
Wie er al dan niet uitbuit is clearly in the eye of the beholder.

Mijn maatstaf is de reactie en het standput van mijn mensen. Zolang die content zijn, is het goed. Wat anderen daarover denken, kan me letterlijk geen barst schelen . Jij mag gerust in een standaard "werkgever dus winstafpakker"-visie vast zitten, zij zien me alvast niet zo. Iedereen content dus.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 12:49   #102
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, het is slecht afgelopen met de USSR, spijtig geval...
Maar de aristo's en de rijke uitbuiters zijn toch onteigend en verjaagd, hé ? Dat is zéér belangrijk. Vooraleer met iets nieuws te beginnen, moet al het oude kwaad uitgeroeid worden. Daarna hangt het er vanaf of je geluk hebt of niet. In de USSR hebben ze tegenslag gehad tot op zekere hoogte. Want kijk, onder het communisme hadden ze een beetje te eten, onder de Tsar niets meer. Snap je ? Uiteindelijk zijn ze er op vooruitgegaan, zelfs als ze naar onze maatstaven in miserie geleefd hebben voor een groot deel.
Vandaag de dag worden wij, heel de wereld dus, uitgebuit door de banken en multinationals. Die zijn het dat regeren, de politici zijn voor het merendeel enkel vetbetaalde knechten & medeplichtigen.
Dat is het uitschot dat onteigend en verjaagd moet worden vandaag. Als wij het niet doen, zullen onze nakomelingen het doen, in een nabije toekomst, want zeg nu zelf, het kan toch niet verder zo ?
Allez ik zal mijn koffer al pakken voor de dag dat jullie aan de macht komen.

En dan laten we jullie achter. Wat overblijft zijn een bende laaggeschoolden met een gemiddeld iq van 90 die er trots op zijn dat ze de "rijken" en "potentials" hebben weggejaagd. Om samen in de armoede te zitten....

Wel niet zagen dat ge geen dokter meer vindt om uw zieken te behandelen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 13:50   #103
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

En dan laten we jullie achter. Wat overblijft zijn een bende laaggeschoolden met een gemiddeld iq van 90 die er trots op zijn dat ze de "rijken" en "potentials" hebben weggejaagd. Om samen in de armoede te zitten....

Tgohja, er zou een gezond evenwicht moeten zijn he.
Werkgevers hebben ook nood aan arbeiders en ander werkvolk, om hun zaken recht te houden, dus ik denk dat je hen beter ook verzorgt, ipv uit te melken, niet?
Oud 8 februari 2012, 14:28   #104
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Tgohja, er zou een gezond evenwicht moeten zijn he.
Werkgevers hebben ook nood aan arbeiders en ander werkvolk, om hun zaken recht te houden, dus ik denk dat je hen beter ook verzorgt, ipv uit te melken, niet?
Ze worden deftig verzorgd.

Alleen zien ze bij anderen een dikke auto, een groot huis met 3 badkamers en vele reizen naar exotische landen, en willen ze dat ook.

Wat ze niet begrijpen is dat daar meer voor nodig is als simpelweg te werken. Want met arbeid alleen bereik je zulke dingen niet. Risico nemen, innovatief denken en meer doen als wat er van je gevraagd wordt...dat zijn de toverwoorden.

Als je graag een veilige, simpele job hebt, zonder veel verantwoordelijkheid, moet je niet denk dat je kan leven als een sjeik....
Oud 8 februari 2012, 14:56   #105
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

De "Vlaamse" jeugd bestaat niet eens.
Oud 8 februari 2012, 15:58   #106
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:

Alle mensen die een links economisch beleid wensen, zijn volgens jou laaggeschoolden, beter nog, randdebielen ?
Geneer je vooral niet om het af te trappen, liefst naar de Maan, of naar Mars. Niemand zal je ooit missen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 16:05   #107
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze worden deftig verzorgd.

Alleen zien ze bij anderen een dikke auto, een groot huis met 3 badkamers en vele reizen naar exotische landen, en willen ze dat ook.

Wat ze niet begrijpen is dat daar meer voor nodig is als simpelweg te werken. Want met arbeid alleen bereik je zulke dingen niet. Risico nemen, innovatief denken en meer doen als wat er van je gevraagd wordt...dat zijn de toverwoorden.

Als je graag een veilige, simpele job hebt, zonder veel verantwoordelijkheid, moet je niet denk dat je kan leven als een sjeik....
Lees dit, en leer, ô uitbuitende...

Citaat:
Burgers, keer je ( eindelijk eens ) tegen het immorele gedrag bankiers en investeerders

De Zuidas in Amsterdam. Foto ANP.

De gewone belastingbetaler is de dupe van het immorele handelen van investeringsbanken en hedgefondsen. Het wordt tijd dat de burgers hiertegen in opstand komen, betoogt Gerrit de Jong.

In de jaren zeventig van de vorige eeuw formuleerde de Sociaal-Economische Raad uitgangspunten die moesten leiden tot een rechtvaardig en aanvaardbaar inkomensbeleid. Als je het advies nu leest, lijkt het wel of we in een volkomen andere tijd leven. De discussie over een rechtvaardige inkomensverdeling verdween compleet achter de horizon. De doelstelling werd vergeten en als afgedaan beschouwd.

Het aardige is dat de inkomensverdeling momenteel opnieuw in de belangstelling staat. Zo zette president Obama de inkomensverdeling weer op de agenda en maakt hij die tot een speerpunt van zijn verkiezingscampagne. Ook op het World Economic Forum, dat vorige week in Davos bijeen was, stond de inkomensverdeling boven aan de lijst van belangrijke onderwerpen.

In Amerika gaat inmiddels een kwart van het inkomen naar de 1 procent rijkste mensen. Met de vermogensverdeling is het niet beter gesteld. Dat schreeuwt natuurlijk om een reactie.

Lang werd aangenomen dat de inkomensverdeling niet van belang was voor de groei van de welvaart. Maar in een recent verschenen boek heeft Stewart Lansley aangetoond dat de grote inkomens- en vermogensongelijkheid wel degelijk een negatief effect heeft op de welvaart.

Het mechanisme dat hij beschrijft komt in het kort op het volgende neer. De laatste twintig jaar zwerft er in toenemende mate een grote hoeveelheid geld dagelijks over de wereld. Dat geld is vooral afkomstig van landen met een overschot op de handelsbalans, zoals de olielanden en China. Dit geld is op zoek naar het hoogste rendement op een zo kort mogelijke termijn.

Investeringsbanken weten daar wel weg mee. Zij beleggen dat geld in bedrijven. Ook speciale bedrijven, zoals hedgefondsen en private-equityfondsen, kopen bedrijven op. Deze opkopers saneren de boel, vooral door werknemers eruit te gooien, verkopen de gebouwen en huren die terug, vervangen het eigen vermogen door vreemd vermogen en verkopen de boel na een paar jaar weer voor een hoge prijs.

Nu is deze gang van zaken niet altijd verkeerd. Het is soms goed een bedrijf eens flink op te schudden. Veelal is er echter ook sprake van roofridderij. In het laatste geval spreekt men wel van het meeuweffect. Investeerders komen met veel lawaai binnen, schijten de boel onder en vertrekken weer.

Met deze roofridderij worden miljoenen ‘verdiend’. Deze miljoenen steken de directeuren van investeringsbanken en van hedge- en private-equityfondsen in hun zak. Zij vormen de rijke 1 procent van de bevolking.

De arbeidsproductiviteit in de overgenomen bedrijven neemt meestal sterk toe. Wat wil je ook als je er zo veel mensen uitgooit en de achterblijvers met hoge productie-eisen worden opgezadeld. Was vroeger de groei van de arbeidsproductiviteit een maatstaf voor de inkomensgroei van de werknemers, nu verdwijnt echter dit voordeel in de zakken van de roofridders. De werkende middenklasse blijft berooid achter.

Om hun consumptie op peil te kunnen houden, nemen de werknemers hun toevlucht tot meer schuld. De banken verstrekken graag krediet. Het gevolg is verder dat de financiële sector enorm in omvang toeneemt en de industrie afkalft. Engeland is een goed voorbeeld van deze trend en ook in de Verenigde Staten is dit effect goed zichtbaar.

Deze bel is in 2008 geknapt. In de jaren dertig hebben we eenzelfde ineenstorting van het financiële systeem al eens meegemaakt. Een groot verschil is dat toen president Roosevelt van de Verenigde Staten de macht van de roofridders heeft gebroken.

Ook president Obama beloofde in zijn eerste verkiezingscampagne hetzelfde te doen. Maar de verwevenheid van de financiële sector met de overheid is te groot. Het aantal bankiers en spraakmakende economen op belangrijke regeringsposten is aanzienlijk.

Van een zelfreinigend vermogen is al helemaal geen sprake. Er zijn te weinig lessen geleerd en inmiddels zijn de bonussen in de financiële sector weer als vanouds: hemelhoog. We zijn op weg naar de volgende crisis.

Tenzij de beweging die er nu toe leidt dat de inkomensverdeling weer op de agenda komt, een beweging die van onderop komt, een omslag kan bewerkstelligen. Een omslag waarin de banken weer investeren in bedrijven met het perspectief op lange termijn, waarin de aandeelhouderswaarde niet in maanden, maar in jaren wordt beschouwd, waarin de werknemers weer meetellen en invloed hebben en het afwentelen van de risico’s in de financiële sector op de modale belastingbetaler tot een eind komt.

Er staan vele verkiezingen voor de deur. De koppen van regeringsleiders in Griekenland, Portugal, Ierland en Italië hebben al gerold. Het wordt tijd dat de kiezers in meer landen in opstand komen.

De auteur is lid van de Algemene Rekenkamer.

Tags: baniekrs en investeerders, immoreel gedrag, Sociaal-Economische Raad

http://boinnk.nl/blog/tag/sociaal-economische-raad/

Laatst gewijzigd door den dinges : 8 februari 2012 om 16:06.
Oud 8 februari 2012, 16:18   #108
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle mensen die een links economisch beleid wensen, zijn volgens jou laaggeschoolden, beter nog, randdebielen ?
Geneer je vooral niet om het af te trappen, liefst naar de Maan, of naar Mars. Niemand zal je ooit missen.
Het ironische aan de zaak is dat ik werk aan de technologie om het ooit af te trappen naar de maan of mars, dus met plezier !
Oud 8 februari 2012, 16:21   #109
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ironische aan de zaak is dat ik werk aan de technologie om het ooit af te trappen naar de maan of mars, dus met plezier !
Iedereen tevreden ! Neem je gelijkgestemden ineens mee !
Oud 8 februari 2012, 18:23   #110
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedereen tevreden ! Neem je gelijkgestemden ineens mee !
En hebt ge u nu al uitgevogeld hoe ge een hartoperatie doet ? Als uw kameraad neervalt zult ge dat in uw utopische wereld zelf moeten doen, want ge gooit alle 20000 euro per maand verdiendende artsen buiten he !
Oud 8 februari 2012, 19:09   #111
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
En hebt ge u nu al uitgevogeld hoe ge een hartoperatie doet ? Als uw kameraad neervalt zult ge dat in uw utopische wereld zelf moeten doen, want ge gooit alle 20000 euro per maand verdiendende artsen buiten he !
Dat zal die ene arts die een kerktorenmentaliteit koestert wel allemaal mooi oplossen, als hij er zin in heeft uiteraard en het binnen zijn werkuren valt.

Oud 8 februari 2012, 21:44   #112
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Citaat:
‘Al sinds mijn twaalfde vloek ik op de inefficiënte manier waarop België georganiseerd is. Maar de voorbije maanden zag ik hoe er in een van de rijkste regio’s van de Verenigde Staten, Silicon Valley, een enorme kloof gaapt tussen arm en rijk. Bijna altijd zaten er daklozen op de bus. Het is er werkelijk ieder voor zich.’ Voor een 24-jarige geeft de Limburgse informaticus Wim Leers blijk van veel maturiteit. Na 16 weken stage op het hoofdkwartier van Facebook in Palo Alto (Californië) - van 26 september tot 16 december vorig jaar - had de Hasselaar zijn buik vol van de Verenigde Staten

interview in de (online ) Tijd...

Ach ach ach... Weer zo'n amerikahater die er nog nooit geweest is, en die niet weet wat hij zegt. Duidelijk een communistische neonazi!
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 21:47   #113
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle mensen die een links economisch beleid wensen, zijn volgens jou laaggeschoolden, beter nog, randdebielen
Laaggeschoolden en randdebielen is niet hetzelfde.

Randdebielen vind je vaker tussen de hoger opgeleiden.
Oud 8 februari 2012, 22:25   #114
Tavek
Banneling

Standaard

Ik heb niks gezegd over debiliteit.

Ik heb wel gezegd dat niet iedereen gelijk is. Iedereen is gelijkwaardig in zijn mens-zijn, maar verschillende mensen hebben verschillende talenten en geven. Intelligentie is een belangrijke factor hierin, en is ook belangrijk om (financieel) succesvol te worden.

Dus als je welgestelde mensen wegjaagt kan je er donders op zeggen dat je een zeer groot deel van je intelligentia wegjaagt.
Oud 8 februari 2012, 23:43   #115
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb niks gezegd over debiliteit.

Ik heb wel gezegd dat niet iedereen gelijk is. Iedereen is gelijkwaardig in zijn mens-zijn, maar verschillende mensen hebben verschillende talenten en geven. Intelligentie is een belangrijke factor hierin, en is ook belangrijk om (financieel) succesvol te worden.

Dus als je welgestelde mensen wegjaagt kan je er donders op zeggen dat je een zeer groot deel van je intelligentia wegjaagt.
Jaja, het komt in jouw uitleg toch hierop neer precies:
arbeider = dom
werkgever = intelligent
Sorry hoor, maar ik heb al domme bazen gezien, die van hun papa ge-erfd hebben, en intelligente arbeiders, wiens ouders niet genoeg centen hadden om hen studies te laten doen.
Dat was nog goed in de USSR, daar kon enkel een intelligente naar de unief gaan, of andere lange studies doen, en mensen die minder intelligent waren, werden voor iets anders opgeleid, dat meer in hun mogelijkheden lag.
Hier kan een domme uil wél gaan studeren, als de ouders privé lessen betalen om hem extra te helpen, en het niet erg is als hij eens een paar jaar blijft zitten op de universiteit...Geld is er genoeg.
Rijkdom is dikwijls erfelijk, en diploma's dus in zekere zin ook. Zo zit dat. En nog iets, een intelligente rotzak, die kan ik missen als kiespijn, daar heb ik niks als miserie van te verwachten, die mag dus gerust opdonderen...
We zullen beter af zijn zonder hen.
Oud 9 februari 2012, 10:12   #116
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja, het komt in jouw uitleg toch hierop neer precies:
arbeider = dom
werkgever = intelligent
Als je van slechte wil bent lees je dat ja.
Oud 9 februari 2012, 13:40   #117
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als je van slechte wil bent lees je dat ja.
maar als ik u goed begrijp, zijn mensen die enkel hun 8uurtjes per dag willen werken niet welkom bij u, omdat u meer verwacht van hen?
Met andere woorden, u vindt dat ze te dom zijn om te beseffen dat ze meer moeten doen als ze meer willen verdienen, een plaats bij u verdienen?
Oud 9 februari 2012, 14:09   #118
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ken er eentje die werkt aan 1500€ / maand en die veel en veel meer betekent voor zijn omgeving dan zij die enkel maar doktertje spelen om een hoog inkomen te verzamelen.
Er blijven met andere woorden enkel serieuze artsen over die arts zijn om arts te zijn en niet om geld te verdienen. Lijkt mij een veel betrouwbaardere omgeving dan onze huidige.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 18:51   #119
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
ik ken er eentje die werkt aan 1500€ / maand en die veel en veel meer betekent voor zijn omgeving dan zij die enkel maar doktertje spelen om een hoog inkomen te verzamelen.
Er blijven met andere woorden enkel serieuze artsen over die arts zijn om arts te zijn en niet om geld te verdienen. Lijkt mij een veel betrouwbaardere omgeving dan onze huidige.
Ah die dokter voor het volk gevallen.

Hoeveel hartchirurgen voor het volk kent gij ?
Oud 9 februari 2012, 18:53   #120
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
maar als ik u goed begrijp, zijn mensen die enkel hun 8uurtjes per dag willen werken niet welkom bij u, omdat u meer verwacht van hen?
Typische 9 to 5'ers heb ik inderdaad niet nodig. Stoort dat je of zo? Kom dan niet bij mij solliciteren.

Citaat:
Met andere woorden, u vindt dat ze te dom zijn om te beseffen dat ze meer moeten doen als ze meer willen verdienen, een plaats bij u verdienen?
Euh que?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be