![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En we kunnen veel zeggen en of veronderstellen, maar niet dat als we het bijvoorbeeld zoals in uw post over Origines hebben, stellen dat hij zijn geloof oppervlakkig beleefde. Ik heb het dus over de beleving van de echt gelovige en de daaruit volgende scheiding in de kerk, bijvoorbeeld zoals ik aanhaalde over de transsubstantiatie. Dat is het gevolg van de tegenstelling van de psychologische typen extravert en introvert.
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je mag twijfelen zoveel je wilt, het verandert niks aan de zaak.
![]() |
![]() |
#104 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Oh ja? Hoe dan?
![]() |
#105 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waar zijn de posts van hosselbrigrade gebleven?
![]() |
#106 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch raar dat nog nooit iemand die claim heeft kunnen hard maken.
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb eens tot God gebeden en toen is hij mij verschenen, en dat was indrukwekkend en was dus zinvol.
Maar ik denk dat gebeden ook kunnen ontaarden in een zinloze herhaling en gewoonte. Volgens Hegel is bidden denken en aldus zinvol om tot eigen zelfbewustzijn te komen. Bidden kan ook een kunst zijn het eigen hart te leren kennen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De notie 'God' is niet te vatten natuurlijk. Wat ik wilde zeggen, is dat Maimonides, hoe goed bedoeld ook, God op een antropomorfistische manier voorstelt. Hij kan ook niet anders. Maar in werkelijkheid moet men 'God' niet trachten te bepalen door te zeggen wie of wat hij is, maar wel wie of wat hij niet is. Dus alles wat wij met menselijke begrippen omschrijven, is hij dus niet. God bestaat niet (in de zin zoals wij 'bestaan' begrijpen) God is niet één , God is niet fysiek God is niet eeuwig God is niet enig Enz. Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Banneling
|
![]() Ik weet niet of dit helemaal correct is. Want de bijbel werd vertaald in de landstalen. Het Luikse diatesseron van Tatianus werd zelfs in het (West)Limburgs overgeschreven en in het Brabants in de 13de eeuw en werd lang tijd gebruikt in onze streken.
Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Kerk heeft natuurlijk het lezen van de Bijbel door de intellectuelen van die tijd niet kunnen beletten. Maar het gewone volk werd er in elk geval liefst ver vanaf gehouden. Ik vermoed evenwel dat die weigerachtige houding sterk was toegenomen met de contrareformatie en moet gezien worden als een reactie op de Calvinistische slogan "sola scriptura".
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 6 maart 2012 om 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de hypothese dat de Sjechina daar werkelijk was, dan was die 'lege' plaats dus zeer 'vol'. Dus de Volle Leegte. Maw de 'Unio Contradictionis'. Een begrip waarnaar men in het Boeddisme, meer bepaald in het Zen-boeddhisme, refereert. Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) De introductie van papier gebeurde pas in de loop van de 15de eeuw. 2) De boekdrukkunst werd evenmin pas in de tweede helft van de 15de eeuw gepopulariseerd. 3) Verscheidene alternatieve bijbelvertalingen (Albigensisch, Wyclif, Hus) circuleerden die in de ogen van de Kerk ketters waren. Deze drie zaken staan uiteraard haaks op wat normaal over de middeleeuwen wordt gedacht als een voornamelijke non-literaire en analfabete samenleving. Ze geven juist aan dat (en voornamelijk vanaf 1100) er een groeiend aandeel van "lezers" waren, maar daarbij moeten we in acht nemen dat er ook zeer onbetrouwbare bronnen ter beschikking waren (ik denk aan de hoge graad aan vervalsingen uit de hoge middeleeuwen). De vrees van de Kerk was dus niet geheel onterecht: aan de ene kant was er de verspreiding van de geletterdheid en aan de andere kant het gebrek aan controle op welke boodschap nu overgebracht werd. Nog een klein aandachtspuntje: wanneer je spreekt over "intellectuelen", wel, ik zou dat niet doen. Ongeveer 25% van de mensen in West-Europa (Zuid-Duitsland, Nederlanden, Frankrijk) was tegen de late middeleeuwen geletterd. Zowel de adel, de opkomende bourgeoisie als een flink deel van de clerus kon niet enkel lezen en schrijven maar ook literair denken - én verstond Latijn, dat voor de heersende klassen een lingua franca bleef.
Laatst gewijzigd door lombas : 7 maart 2012 om 08:41. |
|
![]() |
![]() |