![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als je bovendien teveel vrije parameters hebt kan je zelfs niet eens alles uitzoeken. Ik heb ooit zo eens een domme doctoraatstudent die niks van electronica wist, "empirisch" een versterker zien bouwen, door willekeurig weerstanden en condensatoren in een bestaand schema te veranderen, tot hij iets bekwam (hoopte hij) dat beter aangepast was aan zijn probleem. Hij was daar al anderhalf jaar mee bezig toen ik hem toonde dat je zoiets kon berekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb de vrijheid genomen om uw boek te downloaden. Ik ga er enkele bemerkingen bij geven en dan mijn eigen eindwerk beschrijven, wat daadwerkelijk een standaardwerk geworden is om een bepaald IT product aan de man te brengen. Citaat:
Ik had van school uit enkele richtlijnen: x pagina's, goede bronvermelding, bin-layout, argumentatie bewezen met formules. Alles ging als eerste de deur uit. Ik heb een praktisch probleem in de IT wereld beschreven, op 60 pagina's klaar en helder beschreven wat de denkwijze is om dat op te lossen, en een praktisch voorbeeld erbij gegeven. Nergens in mijn boek gaat u code of formules vinden, behalve 2+2 als voorbeeld van implementatie in verschillende normen. Mijn eindwerk is niet gecontroleerd door de taaldocent, is niet genormeerd volgens de bin eisen en gaat zowat overal de mist in op wat een "wetenschappelijk" werk zou moeten zijn. Het heeft zelfs geen enkele vorm van bibliografie omdat alles mijn eigen werk is uit eigen ervaring. Maar het heeft me wel een onderscheiding opgeleverd omdat dit document de praktische pijnpunten blootlegt en goede natte-vinger oplossingen geeft. Bovendien wordt het daadwerkelijk gepromoot als companion piece voor de software waarover het handelt. Vertaling in duits en frans is onderweg. Uw boek kan ik op 30 pagina's herschrijven waarmee iedere groen-stemmer fan wordt van kernenergie. Let's agree to disagree, ik ben alleszins niet van mening dat formules in praktische gevallen veel nut hebben. Het geeft een richting, maar ervaring en natte vinger verbeteringen zijn minstens even belangrijk.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 13 april 2012 om 13:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() gokken is dom, berekenen is leuk, goed kunnen schatten is nog beter. En een versterker gooi ik uit mijn mouw zonder enige vorm van berekening, dat heb ik genoeg gedaan om ongeveer te weten in welke richting ik moet denken.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 13 april 2012 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Minister-President
|
![]() Kleine correctie Patrick: uw eerste 10 pagina's zijn zonder meer perfect. Dat zijn alle goede argumenten op een rijtje.
Doe die andere 300 in een ander document om jan met de pet niet af te schrikken, en ge hebt het perfecte pleidooi. Zeg eenvoudigweg dat alles "bewezen" is in uw 2e werk en de meeste mensen gaan het zelfs geloven zonder dat 2e document te bekijken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En van een paar vrienden-nalezers ook. Maar dat was niet mijn bedoeling. Dat soort boeken bestaat al (misschien niet in het Nederlands). Ik wilde de technische argumentatie populariseren. Dat was het originele aan mijn boek, en ik heb dat nergens anders gezien. En dan werd het boek te dik, en het risico voor de uitgever te groot. Sommigen wilden het uitgeven als ik mij zelf engageerde om 1500 exemplaren te kopen. Maar het is DAT wat ik wilde uitgeven, en niet per se een sloganesk boekje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Misschien ter informatie: voordat de gebroeders wright hun vliegtuig hadden gebouwd, hebben ze eerst hun eigen windtunnel neergezet en op basis van de toen gekende aerodynamica vleugelprofielen geselecteerd. Ergens hebben ze dus op een doordachte manier hun ontwerp aangepakt. Ervaring alleen zal het niet doen lukken hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Moeilijk is dat niet, toch? Citaat:
Goed, ir's zijn dan wel voor een groot stuk theoretici, je overschat jezelf en onderschat hen (uit onwil, uit een gebrek aan kennis, uit rancune, uit andere overwegingen, don't know and don't care) als je hen als een bende beroepsidioten beschouwt die geen oplossingen kunnen bieden, geen praktijkkennis/ervaring hebben en voor wiens werk jij sowieso betere oplossingen kan bieden. Mocht dat zo zijn, dan zaten zij niet waar ze zitten en zit jij niet waar jij zit. Idem voor ing's. Maar goed, voor huis-, tuin- en keukeneletrotechniek/mechaniek zoals die versterker in elkaar flansen, heb je al lang geen ir of een ing meer nodig. Dat klopt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens mijn huidige job te danken aan die gast: het management was zo wanhopig geworden, dat ze mij hiervoor aangenomen hebben ![]() (iedereen zag wel dat hij het niet kon, maar niemand kon het zelf). Ik viel trouwens achterover als ze mij beschreven wat er tot dan toe gebeurd was: Die gast had meer dan 100 versterkertjes besteld, veranderde willekeurig een component, ging naar de bundellijn met zijn detector, en mat de resolutie. Hieruit bepaalde hij of die willekeurige verandering in de goeie of de slechte richting ging. En dan veranderde hij iets anders. Maw, hij paste een soort numeriek zoekalgorithme toe met de soldeerbout ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 14 april 2012 om 05:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo kende ik er ook wel een paar. Gelukkig hebben die nooit hun doctoraat gehaald ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Then again, without any pun intended, zulk gedrag lijkt me net typerend voor het type technieker dat Effect beschrijft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik bedoel de mentale vorming , is dat busines gericht , maney makers en alles moet opbrengen ? of is er ook maatschappelijk belang en etiek |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn er ook wat vakken van algemenere natuur zoals recht, economie en dergelijke, maar dat zijn maar inleidingen. Ir. studies zijn geen opname in een klooster of zo, he, en je moet niet een of andere ideologie ingelepeld krijgen. Het is een wetenschappelijke vakopleiding, die als vak 'technologie' heeft, en als basis, wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Wat een persoon nadien doet, als hij/zij een ingenieursdiploma heeft gehaald, is in principe onafhankelijk van de opleiding zelf, maar het spreekt vanzelf dat de voornaamste piste die is waar men technologisch ontwerp gaat doen, gebaseerd op wetenschappelijke methoden. Maar dat hoeft niet, he. Je kan even goed een pizzeria opendoen. Ik heb bijvoorbeeld een aantal mensen gekend die voor de lol "geneeskunde" zijn gaan studeren, en dan in de politiek gegaan zijn (enfin, in kabinetten, niet echt in de verkiesbare politiek). Laatst gewijzigd door patrickve : 15 april 2012 om 18:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn vraag vind oorsprong in de interesse naar maatschappelijk belang en europese ontwikkeling en economie . Stel dat !!!!!! Begrijp mij niet verkeerd . STEL dat de vorming van IR of de ingesteldheid van van de afgestudeere Ir grotendeels echt money makers zijn die ten koste van maatschappelijk nationaal belang , eigen belang voorop stellen en dat ze uit egoistische eigen belang hun kennis of resultaat van hun werken , verkopen of verhuizen naar buiten Europa , dan betekend dat kort door de bocht gezegt , dat Europa zwaar investeerd in wetenschappelijk technologische kennis en dat de waarden ervan grotendeels verloren gaan aan export , en dat Europse of nationale industrie ,economie ontwikkeling en welvaard , in verhouding tot de investering in afgestudeerde Ir er niet op vooruit gaat . Dat is een moeilijke vraag waar ik graag een beetje zicht op kreeg . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
|
![]() P.S ik bedoel ook helemaal niet dat men te veel inversteed in Ir studies , in tegendeel , maar de vraag is of men moet aanmoedigen om die kennis in huis te houden en binnen Europa meer vooruitgang te boeken ?
Ik heb de indruk dat Europa ondanks haar kennis en goed opgeleide mensen toch geen leidingevende en vooruitstrevende industrie meer heeft ; of achteruit gaat |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke oen verwacht nu iets anders ? Citaat:
Maw, eigenlijk is de vraag: - hebben we een maatschappij waarin ir. hun plaats vinden (ttz, als gezonde egoisten het interessant vinden om hier te werken) ? Indien ja, is het waarschijnlijk gemakkelijker ir. van hier op te leiden die dan ook hier zullen blijven voor een goed stuk (aangezien het interessant is). Het is gemakkelijker om zelf ir. op te leiden dan met veel geld mensen van ergens anders aan te trekken (er zijn altijd drempels aan emigratie). Indien nee, wel, dan hebt ge inderdaad geen ir. nodig, en moet ge er ook geen opleiden, of aantrekken (maar veel chance met uw productiviteit zou ik zeggen !). Maar dat brengt ons dan direct bij een andere vraag: Moet onderwijs door de staat gestuurd worden, of is dat een consumptie en/of investeringsproduct zoals een ander, dat beter door de vrije markt wordt geleverd ? Ik moet zeggen dat ik er zelf niet uit ben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Banneling
|
![]() Interessante vraag, er zijn zo systemen dat de overheid haar activiteiten uitbesteed aan privé organisaties. Op dat moment zegt de overheid dat ze besparingen hebben doorgevoerd, alleen de belastingbetaler betaalt veel meer bij die privé organisaties, die dan wel subsidies krijgen van de overheid.
Laatst gewijzigd door MIS : 15 april 2012 om 19:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Banneling
|
![]() Er zijn weinig ontwikkelde landen waar Ir.'s slechter (netto) betaald worden als Belgie hoor.
En ik zeg netto, want Bruto staan we dan weer mooi in de kopgroep. Dat wilt toch iets zeggen he.... Er is een brain drain. Ikzelf ben hier weggetrokken kwa werkplaats, en ik dacht dat dat voor Sfax en Patrickve ook geldt. Meer en meer zie ik collegas uitzwermen naar over de hele wereld. Redenen: meer kansen, op zowel carrieregebied als inhoudelijk. En natuurlijk veel betere salarissen. Wat houdt een ir. hier ? Een lief/vrouw....thats it. Als een maatschappij het daar van moet hebben.... Er is een reden waarom we massaal chinezen en indiers moeten importeren aan onze universiteiten voor technisch onderzoek ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De overheid wordt vaak verweten door de promotors van het liberalisme dat overheid het slecht deed en duurder deed , maar de privé maakt het vaak nog duurder en dan nog de subside en overheidstussenkomst er bovenop . het lijkt wel of politiekers via liberalisering , vriendjes een dikke boterham kado doen , op de kap van de burger . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men kan toch niet ontkennen dat in veel Aziatische landen China , Zuid Korea - Vietnam -India , een zeer sterke gedrevenheid zit om collectief aan de kar te duwen om hun land economies xpansief te steunen . Concreet , is dat bij Europa verloren gegaan ? Dat kan toch een nadeel of verzwakking zijn ? Mogen we dat in vraag stellen ? |
|
![]() |
![]() |