Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2012, 09:36   #101
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En waarom niet? Als dit u niet bevalt, is het uw probleem maar niet het probleem van de Franstaligen die in uw stad/uw dorp wonen.
Bij mij zijn ze enkel welkom als ze zich volledig aanpassen.

Maar of ze dat doen?? Tuurlijk niet.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 09:37   #102
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
omdat de leerkrachten en monitoren moeten kunnen verstaan wat hun leerlingen zeggen! dat is toch een fundament van de relatie kind-leerkracht??

Als de Turkjes in mijn sportvereniging (en we hebben er toch een paar) enkel Turks zouden spreken tegen elkaar, we zouden nogal wat meemaken!

dat wordt over héél de wereld als normaal bekeken, behalve hier.
Turks is geen officiële taal in België, Frans wel. Men moet voor tweetaligheid pleiten. Het ideaalst zou zowiezo zijn dat heel Vlaanderen en heel Franstalig België evenveel Vlamingen als Franstaligen tellen. Neem dus bijvoorbeeld steden als Gent, Antwerpen, Leuven, Namur, Liège, Arlon : een bevolking 50/50. 50% Vlamingen, 50% Franstaligen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 09:38   #103
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en moeten die Franstaligen dan Nederlands leren of moeten de mensen daar zich maar aanpassen aan de Franstaligen?
Nederlands leren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 09:41   #104
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Turks is geen officiële taal in België, Frans wel. Men moet voor tweetaligheid pleiten. Het ideaalst zou zowiezo zijn dat heel Vlaanderen en heel Franstalig België evenveel Vlamingen als Franstaligen tellen. Neem dus bijvoorbeeld steden als Gent, Antwerpen, Leuven, Namur, Liège, Arlon : een bevolking 50/50. 50% Vlamingen, 50% Franstaligen.
Dus jij pleit terug voor het unitaire België??

Trouwens vroeger hebben de vlamingen dat eens zelf voorgesteld maar dat wouden de franstaligen niet. Daarom is er maar de taalgrens gekomen hè...

Waarom terug gaan naar een unitair België als een federaal België al niet werkt?
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 09:55   #105
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is ook geen officiële taal in Vlaanderen, kijk maar naar de grondwet.

waarom zouden Franstaligen meer rechten moeten krijgen in Vlaanderen dan andere anderstaligen? waarom die discriminatie???
Oud 7 juni 2012, 09:55   #106
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederlands leren.
ik hoor geen enkele (nogmaals, geen enkele) Franstalige politicus hiervoor pleiten, integendeel zelf.
Oud 7 juni 2012, 10:12   #107
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is ook geen officiële taal in Vlaanderen, kijk maar naar de grondwet.

waarom zouden Franstaligen meer rechten moeten krijgen in Vlaanderen dan andere anderstaligen? waarom die discriminatie???
Limburgs is ook geen officiële taal in België. Kijk maar naar de grondwet, en de weigering van Vlaanderen deze te erkennen als minderheidstaal. Gij vindt het dus ook normaal dat wij onze moedertaal, die veel ouder is dan AN, en die hier al eeuwenlang gesproken werd. Niet mogen gebruiken op het speelplein, de school, het gemeentehuis enz.

Als er daar in Zaventem een paar kindjes 'zaanekik' tegen elkaar zeggen moeten ze die ook straffen. Dat is ook geen door de grondwet erkend Nederlands.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 10:13   #108
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij kan alles in Nederlands gebeuren maar ik ben zowiezo voor een sterke Franstalige aanwezigheid in heel Vlaanderen (dus, niet alleen wat men de Rand noemt. Zelfs dorpen van het verre Limburg komen hier in aanmerking om er maar een voorbeeld te nemen) en dit op antwoord van het Vlaams-Nationalisme dat enkel en alleen haat tegenover de Franstaligen koestert.
Het Vlaams-Nationalisme lijkt er vooral op uit te zijn gerust gelaten te worden door Franstaligen en dan vooral hun politiek, niks te maken met haat.

Daarentegen, als de unanieme Franstalige politiek aankondigt dat Vlaamse gemeenten waar veel Frans wordt gesproken onmogelijk tot Vlaanderen kunnen blijven behoren, dan moet je daar toch een zekere reactie op verwachten, niet?

Had u ook gelezen wat ik schreef over een onterechte slachtofferrol?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 10:17   #109
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Turks is geen officiële taal in België, Frans wel.
Dus de maatstaaf moet de huidige adminstratieve taal zijn? Ik dacht dat het argument vanuit de democratie moest worden gevoerd?

Alleen voor het Frans, right?
Oud 7 juni 2012, 10:23   #110
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Limburgs is ook geen officiële taal in België. Kijk maar naar de grondwet, en de weigering van Vlaanderen deze te erkennen als minderheidstaal. Gij vindt het dus ook normaal dat wij onze moedertaal, die veel ouder is dan AN, en die hier al eeuwenlang gesproken werd. Niet mogen gebruiken op het speelplein, de school, het gemeentehuis enz.

Als er daar in Zaventem een paar kindjes 'zaanekik' tegen elkaar zeggen moeten ze die ook straffen. Dat is ook geen door de grondwet erkend Nederlands.
Richt dan een partij op om voor die belangen op te komen. Zo gaat dat in een democratie.
Oud 7 juni 2012, 10:32   #111
pajoske

Standaard

Citaat:
Richt dan een partij op om voor die belangen op te komen. Zo gaat dat in een democratie.
Snapt ge nu echt niet hoe belachelijk (een beter woord is discriminerend) die redenering is dat een taal die niet in de grondwet staat niet zou mogen gesproken worden tussen kinderen onderling.

Ik heb het gisteren nog aangehaald: Vlaanderen moet eens in eigen boezem kijken om te zoeken wat de reden is dat nun product Vlaanderen slecht verkoopt. Dis is een treffend voorbeeld van de dictatoriale trekjes van dat Vlaanderen. Dit is een van de redenen dat ik mij van Vlaanderen afgewend heb.

PS een burgemeester aanstellen die door een grote meerderheid van de plaatselijke bevolking gekozen werd is ook democratie.
Oud 7 juni 2012, 10:37   #112
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat de voertaal in Vlaanderen het Frans was. Spreken ze ook Frans op de VRT, VTM, enz............ ?
Er zijn wel Franstalige politici die dat willen.Een eentalig Franssprekend Belgie.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 10:42   #113
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Snapt ge nu echt niet hoe belachelijk (een beter woord is discriminerend) die redenering is dat een taal die niet in de grondwet staat niet zou mogen gesproken worden tussen kinderen onderling.

Ik heb het gisteren nog aangehaald: Vlaanderen moet eens in eigen boezem kijken om te zoeken wat de reden is dat nun product Vlaanderen slecht verkoopt. Dis is een treffend voorbeeld van de dictatoriale trekjes van dat Vlaanderen. Dit is een van de redenen dat ik mij van Vlaanderen afgewend heb.

PS een burgemeester aanstellen die door een grote meerderheid van de plaatselijke bevolking gekozen werd is ook democratie.
Mja, vroeger was het dus ok om kinderen die geen Frans spraken op Vlaamse speelplaatsen te straffen, maar nu is het blijkbaar niet meer ok om kinderen die geen Nederlands spreken op Vlaamse speelplaatsen, de Nederlandse taal aan te leren. Tjah.

En trouwens als die kinderen persé Frans willen spreken hé, dan hebben ze nog altijd de vrijheid om naar franstalige scholen te gaan. Naar het schijnt heb je die ook wel in het Brusselse. Niks discriminerend aan dus. In Nederlandstalige scholen spreekt men buiten de lessen Frans gewoon Nederlands. Zo simpel is dat en als het u niet aanstaat ga dan naar een andere school. Zo moeilijk is dat toch niet. Aanpassen of oprotten en niet telkens de rest willen laten aanpassen aan u.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 7 juni 2012 om 10:49.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 10:42   #114
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburgs is ook geen officiële taal in België. Kijk maar naar de grondwet, en de weigering van Vlaanderen deze te erkennen als minderheidstaal.
Limburgs is geen "taal" doch een verzamelnaam voor een aantal nederfrankische dialecten. Het verschil tussen de onderlinge dialecten (bv Sint-Truiders, Hasselts, Maaskant, etc..) is significant. Op die manier kan ik stellen dat Brabants of meerbepaald Oost-Brabants ook een "taal" is. Ik heb trouwens nog geen enkele Limburger horen pleiten voor het erkennen van Limburgs (en ik woonde er 10 jaar). Minderwaardigheidscomplex?

Laatst gewijzigd door korvo : 7 juni 2012 om 10:43.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 12:42   #115
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Turks is geen officiële taal in België, Frans wel.
Frans is geen officiële taal in Vlaanderen, het heeft evenveel status als het Turks.
Oud 7 juni 2012, 12:51   #116
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zeg eens, het staat niet in het strafwetboek he. Het staat in het regelement van een speelplein, omdat een taalachterstand in het Nederlands slecht is voor die kindjes, en zo proberen ze daar iets aan te verhelpen.

Citaat:
Burgemeesters worden niet verkozen.

Iemand niet benoemen omdat ze verklaren dat ze de wet niet zullen naleven is absoluut de meest democratische gang van zaken mogelijk. Een rechtstaat laat niets anders toe.
Oud 7 juni 2012, 13:28   #117
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Limburgs is geen "taal" doch een verzamelnaam voor een aantal nederfrankische dialecten. Het verschil tussen de onderlinge dialecten (bv Sint-Truiders, Hasselts, Maaskant, etc..) is significant. Op die manier kan ik stellen dat Brabants of meerbepaald Oost-Brabants ook een "taal" is. Ik heb trouwens nog geen enkele Limburger horen pleiten voor het erkennen van Limburgs (en ik woonde er 10 jaar). Minderwaardigheidscomplex?
Ik zou niet weten waarom ik een minderwaardigheidscomplex moet hebben. Het ligt niet aan mij dat Vlamingen te lomp zijn om in te zien dat haar overheid alsmaar meer dictatoriale trekjes krijgt.

Citaat:
Voor alle duidelijkheid: de erkenning van het "Limburgs" als bedreigde streektaal geldt enkel in Nederland. Wat met de dialecten in Belgisch Limburg? "Ik zou graag ook zo'n aanvraag indienen, maar ik kan niet," zo sakkert Sylvain Sleypen, gedeputeerde voor cultuur.
(- comments: "gedeputeerde voor cultuur": member of the government of the Belgian Province of Limburg, responsable for cultural matters)
"Belgie" heeft het Europees handvest voor streek- en minderheidstalen niet ondertekend. bijgevolg kunnen wij dan ook geen erkenning aanvragen. en dat is jammer. Verdomd jammer. Ik wil in Brussel wel aandringen om dat handvest alsnog te ondertekenen, maar ik weet nu al dat zo'n verzoek geen gehoor zal vinden."
PS Als u 10 jaar in Limburg gewoond hebt zal u waarschijnlijk perfect de streektaal onder de knie hebben. Kwestie van te integreren en u aan te passen aan de daar eeuwenlang heersende cultuur van de gastbevolking. Of toch niet????
Oud 7 juni 2012, 13:46   #118
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Mja, vroeger was het dus ok om kinderen die geen Frans spraken op Vlaamse speelplaatsen te straffen, maar nu is het blijkbaar niet meer ok om kinderen die geen Nederlands spreken op Vlaamse speelplaatsen, de Nederlandse taal aan te leren. Tjah.
Citaat:
Nederlandstalig taalgebruik op de speelpleinen en opvangdiensten verplicht voor animatoren, ouders en kinderen, zelfs als ze onder mekaar praten.
Het gaat em dus om de verplichting dat mensen die niks met de leiding of het bestuur te maken hebben verplicht worden onderling de Nederlandse taal te spreken.
Het is dan ook voor een Limburger verboden op het plaatselijke speelplein met zijn kinderen in zijn moedertaal te spreken als daar enkel de officiëel erkende taal mag gesproken worden.*

* in het verleden heeft Vlaanderen gesteld dat de Limburgse streektaal die in Voeren op een gemeenteraad gesproken werd geen Nederlands was en dus niet voldeed aan de grondwettelijke eisen van Nederlandstaligheid op het grondgebied van het Vlaamse gewest.
*bis: ge moet dat hier in Limburg eens proberen op te leggen. Het rijk van NVA en consoorten zou rap uit zijn. Kijk maar wat Wilders bereikt heeft met zijn (bedrieglijke) slogan 'Limburg aan de Limburgers"
Oud 7 juni 2012, 14:35   #119
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dan ook voor een Limburger verboden op het plaatselijke speelplein met zijn kinderen in zijn moedertaal te spreken als daar enkel de officiëel erkende taal mag gesproken worden.
Dat lijkt me ongelooflijke onzin.

Een stropopje van u.
Oud 7 juni 2012, 15:16   #120
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat lijkt me ongelooflijke onzin.

Een stropopje van u.
Gewoon logisch geredeneerd. Je kan daar toch geen speld tussen krijgen. Of wel? Indien wij Limburgs mogen praten, hetgeen de overheid niet erkent als Nederlands, zou dat toch discriminatie t.o.v. Franstaligen.

BTW in mijn collegetijd is er een periode geweest dat leerlingen straf konden krijgen als we Limburgs praatten op de speelplaats. Dat was natuurlijk niet vol te houden. De leerkrachten spraken met elkaar ook geen AN, enkel in de klas.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be