Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2012, 12:17   #101
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Stand alone is stukken duurder dan een injectietaks van pakweg 200€/jaar, en nog een stuk minder bedrijfszeker ook. Dat weten de bedenkers van de injectietaks ook wel.
Maak jezelf niks wijs.

Binnen een paar jaar zijn de fuel cellen op basis van gas of stookolie een feit. Rendement 85 % van de totale energie-inhoud van de brandstof. Dan heb ik mijn panelen nog enkel nodig om aan te vullen en brandstof te besparen. Het tekort wordt gemaakt met een fuel cel. Japan wil ze massaal invoeren om van hun kerncentrales af te zijn.

Trouwens met een generator is het nu ook al makkelijk te doen.

Hoe komt je er trouwens bij dat het niet bedrijfszeker zou zijn. Ik heb al diverse metaalverwerkende bedrijven gezien die een grote generator hebben staan voor het aandrijven van de machines. Moet dus wel zijn dat het goedkoper is, anders deden ze het niet.

Nog een hectare koolzaadplanten zetten en rooien om het jaar en ze kunnen helemaal de pot op.

Maar natuurlijk dat je bang bent dat we met zijn allen standalone zouden gaan

Laatst gewijzigd door Stingray : 17 december 2012 om 12:18.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 12:37   #102
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Maak jezelf niks wijs.

Binnen een paar jaar zijn de fuel cellen op basis van gas of stookolie een feit. Rendement 85 % van de totale energie-inhoud van de brandstof. Dan heb ik mijn panelen nog enkel nodig om aan te vullen en brandstof te besparen. Het tekort wordt gemaakt met een fuel cel. Japan wil ze massaal invoeren om van hun kerncentrales af te zijn.
Een paar bedenkingen hierbij.
1) de verkiezingen in Japan geven een Pro kernenergie partij ruime voorsprong.
2) fuelcells hebben nog steeds een brandstof nodig. Waterstof is de meest voordelige, daar die de peperdure binnenkant van een fuelcell niet vervuild/vernield. Helaas is het maken van waterstof of een verspilling van aardgas, of een zeer inefficient electrolyze proces. Alleen nuttig voor zeer tijdelijke opslag van een teveel van ZEER goedkope energie.

Citaat:
Yep, alleen is de brandstofvoorziening nog steeds een staats-gecontroleerde bedoening. Tenzij U een voldoende persoonlijke aanvoer van brandstof voor die generator kan voorzien, is het momenteel het sop van de kool niet waard.
Citaat:
Hoe komt je er trouwens bij dat het niet bedrijfszeker zou zijn. Ik heb al diverse metaalverwerkende bedrijven gezien die een grote generator hebben staan voor het aandrijven van de machines. Moet dus wel zijn dat het goedkoper is, anders deden ze het niet.
Het is goedkoper om een generator bij te plaatsen dan bij Eandis een verzwaring van de lijn te vragen.
Citaat:
Nog een hectare koolzaadplanten zetten en rooien om het jaar en ze kunnen helemaal de pot op.
Ik vrees dat er beetje meer gaat bij kijken, maar ik ben echt benieuwd hoever U gaat komen.
En dan begint elke Belg koolzaad te planten... 2 500 000 gezinnen 1 hectare. Da's 25 000 km².
Citaat:
Ze zijn goed bezig het rendabel te maken.
Oud 17 december 2012, 12:55   #103
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een paar bedenkingen hierbij.
1) de verkiezingen in Japan geven een Pro kernenergie partij ruime voorsprong.
2) fuelcells hebben nog steeds een brandstof nodig. Waterstof is de meest voordelige, daar die de peperdure binnenkant van een fuelcell niet vervuild/vernield. Helaas is het maken van waterstof of een verspilling van aardgas, of een zeer inefficient electrolyze proces. Alleen nuttig voor zeer tijdelijke opslag van een teveel van ZEER goedkope energie.

Yep, alleen is de brandstofvoorziening nog steeds een staats-gecontroleerde bedoening. Tenzij U een voldoende persoonlijke aanvoer van brandstof voor die generator kan voorzien, is het momenteel het sop van de kool niet waard.

Het is goedkoper om een generator bij te plaatsen dan bij Eandis een verzwaring van de lijn te vragen.

Ik vrees dat er beetje meer gaat bij kijken, maar ik ben echt benieuwd hoever U gaat komen.
En dan begint elke Belg koolzaad te planten... 2 500 000 gezinnen 1 hectare. Da's 25 000 km².

Ze zijn goed bezig het rendabel te maken.
Daarmee dat ik ook in landbouwgrond geïnvesteerd heb

Wat betreft een generator : ik heb voor mezelf de rekening eens gemaakt, met de betaling van de injectietarieven is het verschil om standalone te raken nog € 300 aan brandstof. Dat is in mijn ogen minimaal en je moet jezelf de vraag stellen of het nog de moeite is om voor dat bedrag afhankelijk te zijn van die dievenbende.

Het is dus inderdaad te hopen dat mijn proef met koolzaadplanten lukt, want dan verdwijnt ook die laatste € 300 verschil.

Laatst gewijzigd door Stingray : 17 december 2012 om 13:01.
Oud 17 december 2012, 13:03   #104
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Heb je per toeval ook een link waar geïnteresseerden zich kunnen inschrijven ?

"Kreeg als reactie van de Vlaamse ombudsdienst voor energie de tip een klacht te richten aan de bevoegde minister.

====
De netvergoeding kwam er op vraag van netwerkbeheerders Eandis en Infrax. De CREG, dat is de federale energieregulator, heeft toestemming gegeven om die netvergoeding aan te rekenen.

Het gaat hier dus om een beleidsbeslissing. En over beleidsbeslissingen kan en mag een ombudsdienst zich niet uitspreken. Wij hebben wel contact opgenomen met de Vlaamse minister voor Energie, mevrouw Freya Van Den Bossche. Ook bij haar wordt uiteraard geklaagd over de invoering van de netvergoeding. De minister heeft ons verzekerd dat ze die klachten ook behandelt en beantwoordt. Ik raad u dus aan om uw klacht rechtstreeks aan de minister te sturen: [email protected]."

Gevonden op een ander forum .. maar individuele acties zijn te makkelijk te dodgen voor een kabinet .. dus link plz :/
http://www.ode.be/
Oud 17 december 2012, 13:12   #105
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ik ben een beetje averechts aan het denken:

het gaat over installaties kleiner dan 10kWp, wat gebeurt er als ik bvb 1000kWp bijleg en boven de 10kWp; dan ben ik geen kleine installatie meer
en waarom zou ik niet meer zonnepanelen mogen leggen, die limiet lijkt mij ook zinloos
als er geen subsidies meer gevraagd worden
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 18:16   #106
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak jezelf niks wijs.

Japan heeft zijn linkse regering wel weggestemd. Komt daarbij dat men nog altijd wacht op de eerste stralingsdode als gevolg van het zogenaamde kernenergiegedeelte (de meer dan 20000 doden als gevolg van de aardbeving/vloedgolf zijn er al lang geweest). Maar dit terzijde.
Mis een ernstige staving, wat het financiele aspect van het "standalonegebeuren" betreft. Technisch is het geen probleem, weet ik ook wel. Maar de bedrijfszekerheid van het net zal nooit kunnen gehaald worden.
Maar waarom zou ik bang zijn dat we met zijn allen standalone zouden gaan. Ik ben alleen bang teveel voor het groene gebeuren te moeten opdraaien. Maar als morgen iedereen standalone gaat (zonder subsides, dus ook geen gsc voor het gedeelte eigen verbruik) men doet maar. Zo is het ook niet verboden om zijn eigen brood te bakken, zijn eigen aardappelen te kweken...

Laatst gewijzigd door Bob : 17 december 2012 om 18:30.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 18:34   #107
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De energie zal even snel stijgen als voorheen. De GSC's zijn namelijk niet geïndexeerd.

Maar dat jij zo jaloers bent als je groot bent druipt er gewoon letterlijk vanaf.
En groot ben ik, wees maar zeker Maar zie niet in, waarom ik een ander slapend rijk zou moeten maken.
Oud 17 december 2012, 23:21   #108
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
En groot ben ik, wees maar zeker Maar zie niet in, waarom ik een ander slapend rijk zou moeten maken.
Dan had je eerder moeten gaan klagen bij de overheid, zoals ik al eerder aangaf.

Maar maak je geen zorgen. Ik ga hen lik op stuk geven van zodra ze die tarieven ook effectief aanrekenen. Stanté pedé naar de rechtbank en dat ze mijnheer de juge maar trachten te overtuigen dat het EN geen dubbeltelling is EN geen discriminatie.
Oud 17 december 2012, 23:27   #109
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Japan heeft zijn linkse regering wel weggestemd. Komt daarbij dat men nog altijd wacht op de eerste stralingsdode als gevolg van het zogenaamde kernenergiegedeelte (de meer dan 20000 doden als gevolg van de aardbeving/vloedgolf zijn er al lang geweest). Maar dit terzijde.
Mis een ernstige staving, wat het financiele aspect van het "standalonegebeuren" betreft. Technisch is het geen probleem, weet ik ook wel. Maar de bedrijfszekerheid van het net zal nooit kunnen gehaald worden.
Maar waarom zou ik bang zijn dat we met zijn allen standalone zouden gaan. Ik ben alleen bang teveel voor het groene gebeuren te moeten opdraaien. Maar als morgen iedereen standalone gaat (zonder subsides, dus ook geen gsc voor het gedeelte eigen verbruik) men doet maar. Zo is het ook niet verboden om zijn eigen brood te bakken, zijn eigen aardappelen te kweken...
Als iedereen standalone gaat betaal jij meer voor je stroom want dan worden de kosten voor het onderhoud van het net en het instandhouden ervan verdeeld over minder verbruikers.
Oud 17 december 2012, 23:41   #110
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als iedereen standalone gaat betaal jij meer voor je stroom want dan worden de kosten voor het onderhoud van het net en het instandhouden ervan verdeeld over minder verbruikers.
Langs den andere kant gaat het net dan niet opgescheept zitten met een hoop onbetrouwbare producenten (ne hoop energie op warme dagen, als niemand hem nodig heeft - of gaan we het opwarmen van zwembaden nog wat promoten - en praktisch niets op koude dagen, als er energie nodig is).
Maw, het kostenplaatje is wel wat ingewikkelder. En ben nog zo zeker niet van het eindresultaat.
Maar kom, heb absoluut niets tegen standalone, zelfs al kost mij dat geld. Wel tegen gesubsidieerde standalone.
Oud 17 december 2012, 23:45   #111
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan had je eerder moeten gaan klagen bij de overheid, zoals ik al eerder aangaf.
Och kom. Waarom denkt ge dat de overheid de injectietarieven voor kleine producenten heeft ingevoerd. Doodeenvoudig, omdat er teveel geklaagd werd over de kostprijs van de gsc's.
Oud 18 december 2012, 16:36   #112
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Och kom. Waarom denkt ge dat de overheid de injectietarieven voor kleine producenten heeft ingevoerd. Doodeenvoudig, omdat er teveel geklaagd werd over de kostprijs van de gsc's.
Awel en nu gaan wij klagen omdat er een hoop kakkers zijn die geklaagd hebben waardoor de overheid een regeling getroffen heeft waarmee ze haar eigen afspraken en wetten met de voeten treedt.
Oud 18 december 2012, 17:31   #113
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Awel en nu gaan wij klagen omdat er een hoop kakkers zijn die geklaagd hebben waardoor de overheid een regeling getroffen heeft waarmee ze haar eigen afspraken en wetten met de voeten treedt.
Succes. De advocaten zullen er wel bij varen.
Oud 18 december 2012, 20:12   #114
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Succes. De advocaten zullen er wel bij varen.
Nee, ik ga daar wel bij varen. Op 20 jaar kost dit idee van de overheid mij € 7500. De advocatenkosten zijn terugvorderbaar indien ik de zaak win. Ik wil eerst wel eens weten hoe ze gaan argumenteren dat het geen discriminatie zou zijn.
Oud 20 december 2012, 08:20   #115
Stingray
Banneling

Standaard

Voor degenen die het interesseert : de discussie met de CREG is in volle gang. Op dit moment (ondanks ze met hun tarieven �* la 'het bos door de bomen niet meer kunnen zien' zand in onze ogen aan het strooien zijn) blijkt dat het tarief voor een installatie kleiner dan 10000 Wp exact 16,11 keer hoger is dan die van een installatie groter dan 10000 Wp met teller. Als dat geen discriminatie is dan vraag ik mij af wat het dan wel is.
Oud 20 december 2012, 14:41   #116
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor degenen die het interesseert : de discussie met de CREG is in volle gang. Op dit moment (ondanks ze met hun tarieven �* la 'het bos door de bomen niet meer kunnen zien' zand in onze ogen aan het strooien zijn) blijkt dat het tarief voor een installatie kleiner dan 10000 Wp exact 16,11 keer hoger is dan die van een installatie groter dan 10000 Wp met teller. Als dat geen discriminatie is dan vraag ik mij af wat het dan wel is.
Als antwoord kreeg ik dat een kWp niet hetzelfde is als kWh...ok. Een installatie van 7000 Wp geïnstalleerd vermogen met een netto opbrengst van 7000 kWh in 2012 moet 50 X 7 = 350 € aan injectietarieven betalen. Dezelfde installatie bij een professioneel, moet er 21 € voor betalen.

Wat wil men dan zeggen ? Dat een technisch een installatie van de professioneel 16,11 keer minder efficiënt is ?

Dit wil ik echt een keer tot voor de raad van staten zien komen.
Oud 20 december 2012, 14:45   #117
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op die manier moet ik maar 1 paneel op mijn dak monteren op boven de 10kwp te zitten en betaal ik minder 300euro minder injectietarief ? amazing, probeer dat maar te verdedigen... Knal dezelfde installatie 1 paneel groter of kleiner en klaar is kees
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 23:22   #118
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als antwoord kreeg ik dat een kWp niet hetzelfde is als kWh...ok. Een installatie van 7000 Wp geïnstalleerd vermogen met een netto opbrengst van 7000 kWh in 2012 moet 50 X 7 = 350 € aan injectietarieven betalen. Dezelfde installatie bij een professioneel, moet er 21 € voor betalen.

Wat wil men dan zeggen ? Dat een technisch een installatie van de professioneel 16,11 keer minder efficiënt is ?

Dit wil ik echt een keer tot voor de raad van staten zien komen.
Voor de Raad van State ?
Doen !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 11:02   #119
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Voor de Raad van State ?
Doen !!!
Waar anders. Is een belissing van overheidswege.
Oud 21 december 2012, 11:54   #120
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Goede avond,

2 zaken:

1. Ben je akkoord op een injectietarief te betalen?
Ja, lees verder op punt 2....
Zo nee (zijn ook goede redenen voor, namelijk dat het een dubbele verrekening is, enz). Stop dan hier met lezen

2. Op volgende wijze heeft de CREG de injectietarieven bepaald:

. Er werd vertrokken van het gemiddeld geïnstalleerd vermogen voor de decentrale productie-installaties ≤10kW (toestand 31/3/2012) met terugdraaiende teller.

2. Op basis van dit gemiddeld geïnstalleerd vermogen voor de decentrale productie-installatie ≤10kW, met terugdraaiende teller kon bepaald worden hoeveel de geproduceerde kWh bedragen (uitgaande van 1.000 vollasturen).

3. Daarnaast werd rekening gehouden met het gemiddeld jaarverbruik voor een laagspanningsklant.

4. Op basis van metingen bij netgebruikers met decentrale productie-installaties, woonachtig in het gebied waar de PoC (Proof of Concept) slimme meters werd uitgevoerd, kon bepaald worden hoeveel procent van de geproduceerde kWh voor eigen gebruik wordt aangewend.

5. Op basis van het percentage eigen verbruik van de geproduceerde kWh, kon bepaald worden hoeveel kWh (van de geproduceerde kWh) gemiddeld in het net wordt geïnjecteerd.

6. Vertrekkende van het gemiddeld verbruik in kWh, het eigen verbruik van de geproduceerde kWh en de netto-injectie kon bepaald worden hoeveel kWh er nog netto afgenomen wordt.

7. Simulatie: aanrekening afname- en injectietarief (op basis van goedgekeurde tarieven)

In de vastgestelde gemiddelde situatie voor decentrale productie-installaties ≤10kW met terugdraaiende teller, kan dan berekend worden wat het bedrag aan te betalen netvergoeding (afname + injectie) zou zijn, indien bij deze netgebruikers een gescheiden meting voor afname en injectie zou gebeuren, door toepassing van het goedgekeurde injectietarief laagspanning op de netto-geïnjecteerde kWh enerzijds en van het goedgekeurde afnametarief laagspanning op de netto-afgenomen kWh anderzijds.

Aangezien de kWh afname en injectie niet afzonderlijk kunnen aangerekend worden door de terugdraaiende teller, wordt dit bedrag omgerekend naar een vast bedrag per kW geïnstalleerd vermogen decentrale productie met terugdraaiende teller, zodat er wel een aanrekening van netvergoeding voor deze installaties kan gebeuren.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXX

En bovenstaande berekening is nagerekend door mensen waar ik wel vn geloof dat ze het kunnen weten, en dat komt inderdaad in de buurt van de 53 euro (Exclusief BTW en op de omvormer berekend, maw indien uw omvormer een capaciteit heeft die 2x zo hoog is als uw maximaal piekvermogen van uw paneeltjes, ben je helemaal gejost, bovendien zit er een verschil op van 60% op die 53 euro tussen de DNB.....)

Enfin er val wel wat over zeggen, maar het is wel duidelijk dat het niet de economies of scale is zoals eerder aangehaald werd hier .

mvg,
Ik heb uw onderstaande redenering ondertussen ook als antwoord gekregen op mijn vragen.

Even de volgende situatie en graag het antwoord hoe U het verschil verklaart :

Klant A :heeft ergens zonnepanelen opgesteld. Totaal voor 10.000 Wp aan geïnstalleerd vermogen met een totaal opbrengst van 10.000 kWh op jaarbasis en een aparte teller. Te betalen injectietarief : 10.000 kWh X 0,0031022 € = € 31,022. Er wordt niets opgedaan van de geproduceerde electriciteit.

Klant B : heeft zonnepanelen op zijn dak. In totaal 10.000 Wp aan geïnstalleerd vermogen met een totale jaaropbrengst van evenzeer 10.000 kWh maar in dit geval met een terugdraaiende teller. Te betalen injectietarief 10 kWp X 50 € = € 500.

Beide installaties zijn electrische qua aansluiting identiek.

Rarara, vanwaar dit verschil rekening houdend met bovenstaande redenering.

Edit : en een argument in de trand van ' het is nagerekend door mensen waarvan ik geloof dat ze het kunnen weten' is op zijn minst verdacht vooral in deze context waar men geld hoopt te kunnen slaan uit dergelijke zaken.

Laatst gewijzigd door Stingray : 21 december 2012 om 12:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be