Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2013, 22:10   #101
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
De bewoordingen die men hier gebruik vind ik de beschaving onwaardig .

Maar de toekomst ziet er somber uit .

Een volk dat geen greintje respect of trots meer heeft , heeft ook geen kracht meer .

Jammer dat we zo ver moeten wegzakken .

Enkel , zal het zo ver niet komen , want het aantal dat verderf roept , zal niet overheersend in aantal zijn .
Dat zou ik toch zomaar niet zeggen mijn beste...

De laatste nationale feestdag was het maar droevig gesteld als je de schamele rijen koningsgezinden langs het parkoers van het defilé in ogenschouw nam....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 22:37   #102
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bewoordingen die men hier gebruik vind ik de beschaving onwaardig .
Dan wordt het dringend tijd die beschaving af te schaffen
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 22:39   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
ik zou jullie vriendelijk vragen eens op te houden constant topics te openen over het Koningshuis.
Het is geen probleem Konings-topics aan te maken met een positieve en of objectieve inslag.
Maar de laatste tijd worden topics aangemaakt zonder precies onderwerp. Als men maar kan zagen, en klagen, roepen, en blameren tegen het Koningshuis. Hebben jullie hier niet stilaan genoeg van?
Bang voor een echt debat dus?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 22:42   #104
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat zou ik toch zomaar niet zeggen mijn beste...

De laatste nationale feestdag was het maar droevig gesteld als je de schamele rijen koningsgezinden langs het parkoers van het defilé in ogenschouw nam....
Mensen hoeven niet altijd massaal op straat te komen om hun mening te uiten hoor .

Als het er op aan komt om stemmen te sprokkekelen waarmee je uw iddioot plan wil mee uitvoeren zal je gauw merken hoe berooit het er zal uitkomen .

Ik heb hier trouwens nog altijd geen enkel antwoord gekregen op mijn vraag .

Jean-Luc Dehaene heeft nagenoeg persoonlijk in jullie zakken gezeten met deFortis en dexia affaire . en die haten jullie niet . Nogthans een democratisch verkozen .

Ik heb daar vraagtekens bij ? het lijkt wel of jullie smeken om gekloot en bestolen te worden .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 22:42   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die dotatie's zijn er altijd geweest.
Bij mijn weten is dat niet het geval. De huidige regeling dateert gedeeltelijk uit 1993 en uit 2000.
Oud 28 januari 2013, 22:45   #106
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Distel, zo zie je maar dat Zij nooit wel kunnen doen.

Het is eigen aan mensen wrsch? Maar het is kleinzerig.
Neen, het is een logisch gevolg.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 22:46   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar reken ik niet op. Trouwens, ik hecht maar weinig waarde aan nieuwe Edelen. Een kersverse Baron mag dan wel Baron (geworden) zijn, zijn voorouders zijn nog altijd simpele lieden. En dat kan men nooit veranderen.
Bedoelt u daarmee dat de oude adel ergens hoogverheven boven het gewone plebs uittorent? Louter omwille van hun bloedlijn?

Dan moet u weten dat er in België in de loop van de 19e eeuw (ook door de Nederlands koning trouwens) heel wat nieuwe adel werd gecreëerd die zich later oude, dubbelnamen van andere geslachten toe-eigende of daartoe de toestemming kreeg?
Oud 28 januari 2013, 22:50   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een nieuwe edelman in vroegere tijden heeft zich destijds onderscheiden van de gewone mens door tal van zaken: ambt, functie, diploma, bezit, levenswijze,.....

Maar die persoon was in de meeste gevallen al van goeden huize: de betere burgers sedert vele generatie's. In sommige gevallen kon het wel eens gebeuren dat de zoon van een proletariër het tot edelman schopte, maar hij moest dan al erg bijzondere verdiensten hebben.

Wat onderscheidt de oude adel met de nieuwe adel, en in het verlengde de gehele gemeenschap met gewone mensen? De standing van de voorouders (direct en verder), en de eigenschappen daar nog aan verbonden.
Kortom, uw mythe bestaat erin te stellen dat wat vroeger kon, nu niet meer mogelijk is. De adel is dus een volkomen gesloten kaste waartoe slechts superieure mensen behoren. Deze superioriteit ontleent men uit het verleden. Kortom, omdat een of andere verre voorouders uit de Karolingische tijd een uitstekende vechtersbaas was, zijn diens nazaten nu automatisch begiftigd met uitzonderlijke kwaliteiten.

Pure mythologie.
Oud 28 januari 2013, 22:52   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen ik vind niets uit, er was altijd een begin aan de welstand en prestige van een familie. Generatie na generatie ging men een stapje omhoog, of soms meerdere stapjes omhoog. De latere generatie's kwamen doen in de 'juiste wieg' terecht, doch zij hadden een even grote verantwoordelijkheid als hun vader en verdere voorvaders: zij moesten de welstand en het prestige in stand houden. En dit is al even moeilijk als het verwerven, zeker indien er al erg veel is. Hoe meer men heeft, hoe meer men kan verliezen.

Vele familie's vielen weg en hebben in de loop van de jaren hun welstand en prestige verloren, of zijn gewoon uitgestorven, anderen hebben ze weten te behouden.
Dat kan evengoed gesteld worden van heel wat burgerfamilies. Denken we maar aan generaties industriëlen waarbij sommige uiteindelijk ondergaan en andere een grote dynamiek aan de dag te leggen.

Kortom, geen exclusieve kwaliteit van "de" adel. Wel van "de" mensen in het algemeen. Los van rang of stand.
Oud 28 januari 2013, 22:53   #110
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bedoelt u daarmee dat de oude adel ergens hoogverheven boven het gewone plebs uittorent? Louter omwille van hun bloedlijn?

Dan moet u weten dat er in België in de loop van de 19e eeuw (ook door de Nederlands koning trouwens) heel wat nieuwe adel werd gecreëerd die zich later oude, dubbelnamen van andere geslachten toe-eigende of daartoe de toestemming kreeg?
Uiteraard weet ik dat. Ik heb het over edelen uit het verleden (19de eeuw) tot heel ver verleden (middeleeuwen.)

Ik zie dat u vooral naast mijn antwoorden leest, dus voel ik me allerminst geroepen het u duidelijk te stellen.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 28 januari 2013 om 22:56.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 23:04   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard weet ik dat. Ik heb het over edelen uit het verleden (19de eeuw) tot heel ver verleden (middeleeuwen.)

Ik zie dat u vooral naast mijn antwoorden leest, dus voel ik me allerminst geroepen het u duidelijk te stellen.
Kortom, u geeft eigenlijk toe dat u geen weg weet met de aangebrachte opwerpingen.

Niet echt verwonderlijk, daar u zich nu eenmaal in een droomwereld bevindt van ingebeelde kwaliteiten.
Oud 28 januari 2013, 23:12   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuile muile Bekijk bericht
Inderdaad, de fijngevoeligheid, eigen aan de Adel, was Djengis Khan vreemd.
Kunt u die "fijngevoeligheid" eens aangeven als het om onze koninklijke familie gaat? Bij koningen als Leopold I en II bijvoorbeeld?
Oud 28 januari 2013, 23:12   #113
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Kortom, u geeft eigenlijk toe dat u geen weg weet met de aangebrachte opwerpingen.

Niet echt verwonderlijk, daar u zich nu eenmaal in een droomwereld bevindt van ingebeelde kwaliteiten.
Jan , ik weet echt niet wat U hier doet in deze discutie . SORRY

Even nakijken in welk jaar we leven , als ik me niet vergis 2013 .

Het kan voor sommigen boeiend zijn om hystoricus te spelen , maar ik leef vandaag .

En ik weet dat ik het veel moeilijk had met een kerkkwezel als Boudewijn .

Maar als ik vandaag moet kiezen tussen Filip en een pastoor . dan is de keuze rap gemaakt .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 23:14   #114
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neen, dat het absoluut geen zin heeft met jou te 'discussiëren' omdat dit bij u niet mogelijk is.

Je bent niet in staat de zaken op een objectieve manier te interpreteren, niet in staat om over de feiten een juiste conclusie te nemen. Ook je vooringenomenheid belet je de zaken juist te kunnen benaderen.

Het heeft dus absoluut geen zin om met jou in discours te gaan, en het is nog veel onaangenamer met je onveroorloofde pedante toon te moeten omgaan.

Dus je leest het: ik vraag je gewoon heel vriendelijk om nooit te reageren op mijn posts. Te beginnen bij deze.

Meer commentaar hoeft niet.
Oud 28 januari 2013, 23:14   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De graven Cottenjé de Dauphin? Nooit van gehoord.
Die man uit Brugge die zich zo uitgeeft, kan geen bloedlijn aantonen met het oude geslacht.
Oud 28 januari 2013, 23:15   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus je leest het: ik vraag je gewoon heel vriendelijk om nooit te reageren op mijn posts. Te beginnen bij deze.
Bijgevolg zullen we het zeker niet laten te reageren!
Oud 28 januari 2013, 23:19   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan , ik weet echt niet wat U hier doet in deze discutie . SORRY

Even nakijken in welk jaar we leven , als ik me niet vergis 2013 .

Het kan voor sommigen boeiend zijn om hystoricus te spelen , maar ik leef vandaag .

En ik weet dat ik het veel moeilijk had met een kerkkwezel als Boudewijn .

Maar als ik vandaag moet kiezen tussen Filip en een pastoor . dan is de keuze rap gemaakt .
Is uw keuze dan zo beperkt? Enkel tussen Filip en een pastoor?
Oud 28 januari 2013, 23:24   #118
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als jullie het niet kunnen opbrengen de mensen en dingen op een positieve manier te benaderen, laat het dan en zwijg erover.
Op FaceBook benaderen ze het alvast op een positieve manier
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  295385_10151354572367225_1890416137_n.jpg‎
Bekeken: 50
Grootte:  47,3 KB
ID: 89135  

Oud 28 januari 2013, 23:24   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. de Vere Stratham Bekijk bericht
Ik zie dat velen hier fulmineren tegen de adelstand, vanuit een rechtvaardigheidsgevoel (misplaatst naar mijn mening) maar weinig begrip kunnen opbrengen en deze voorrechten als inherent slecht aanzien. De opvatting dat deugden als rechtvaardigheid en leiderschap aangeboren zouden zijn, werd gebruikt om de erfelijkheid van de hiërarchische verhoudingen te legitimeren, echter ook vandaag bevestigt de wetenschap dat veel eigenschappen van een mens genetisch bepaald zijn en dus erfelijk.
Alleen is helemaal niet aangetoond dat de adel die erfelijke eigenschappen zou bezitten. Heel wat leden van de Belgische koninklijke familie schijnen scheve schaats te hebben gereden. Ook genetisch bepaald?
Oud 28 januari 2013, 23:26   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. de Vere Stratham Bekijk bericht
De Almanach de Gotha, een zeer betrouwbare adelsalmanak, kan voor het volk die nog interesse toont voor zijn edelen (we verlagen de lat immers steeds meer in onze samenleving) dienen als richtsnoer en referentiekader.
"Zijn" edelen? In welke relatie staat het volk dan met de huidige adel?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be