Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2013, 16:35   #101
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Nog diepere zucht dus...
Heb je ook nog argumenten, of blijft het bij dit kinderachtige gedoe?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2013, 16:36   #102
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Maar stel nu eens dat het buiten alle verwachting in toch allemaal waar blijkt te zijn. Een verstandig mens houdt toch rekening met die mogelijkheid. Zo iemand gaat dan toch, i.p.v. mee te huilen met de wolven, op onderzoek uit? Is er hier een atheïst die dat al heeft gedaan?
Dan hou jij ook rekening met de mogelijkheid dat wij allemaal geschapen zijn door blauwe ruimtekonijntjes? Of door Chinese kaboutertjes met een knolselder op hun hoofd? Of door een intelligent stuk smeerkaas met Parkinson?

Jaja, dat lijken mij echt wel dingen waar een verstandig mens rekening mee houdt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2013, 16:36   #103
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Veel, blijkbaar. Hurr durr...
Verklaar u nader?
Oud 22 maart 2013, 16:38   #104
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Verklaar u nader?
Je "vergat" dat je reageerde op mijn reactie op de idioterie van Fonne. Eenzelfde gebrek aan logische argumentatie, dus.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2013, 16:39   #105
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je "vergat" dat je reageerde op mijn reactie op de idioterie van Fonne. Eenzelfde gebrek aan logische argumentatie, dus.
Jij reageerde slechts op het grapje van Fonne, niet op zijn denkwijze.
Oud 22 maart 2013, 16:47   #106
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

An Atheist Meets God
http://www.youtube.com/watch?v=urlTBBKTO68
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2013, 16:49   #107
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jij reageerde slechts op het grapje van Fonne, niet op zijn denkwijze.
Fonnes denkwijze is dat grapje. Fonne begrijpt, zoals eerder al gebleken is, de wetenschappelijke methode zoals hij het uitlegt -- niet dus. Hij stelt vanuit zijn eigen onbegrip en een hele hoop antiwetenschappelijk antagonisme een onjuiste voorstelling op van de wetenschappelijke methode, een stropop dus. Vervolgens valt hij die stropop aan.
Oud 22 maart 2013, 16:52   #108
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Heb je ook nog argumenten, of blijft het bij dit kinderachtige gedoe?
Atheisme is de afwezigheid van geloof. Meer woorden zouden daar eigenlijk niet aan vuil moeten gemaakt worden.

Je uitspraak "Men gelooft dat het bovennatuurlijke niet bestaat" is dus niet correct.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2013, 17:00   #109
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Atheisme is de afwezigheid van geloof. Meer woorden zouden daar eigenlijk niet aan vuil moeten gemaakt worden.

Je uitspraak "Men gelooft dat het bovennatuurlijke niet bestaat" is dus niet correct.
Zo zou je het ook kunnen zien.

Dat maakt allemaal niet zoveel uit. Waar het omgaat is dat een atheïstische levenshouding over het algemeen net zo onzeker is als ieder andere overtuiging dat over het bovennatuurlijke gaat.

Alleen het agnosticisme is objectief.
Oud 22 maart 2013, 17:02   #110
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Atheïsme is als term helemaal overladen met connotaties door zowel gelovigen als niet-gelovigen.
  1. Ik geloof niet dat er een god bestaat.
  2. Ik geloof dat er geen god bestaat.
  3. Ik weet niet of god bestaat, maar acht het onwaarschijnlijk genoeg om te leven alsof hij niet bestaat. (Agnostisch atheïsme)
  4. Het kan niet schelen of god bestaat of niet./Het maakt niet uit of god bestaat of niet. (Apatheïsme)
Etc...
Oud 22 maart 2013, 17:08   #111
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Dan hou jij ook rekening met de mogelijkheid dat wij allemaal geschapen zijn door blauwe ruimtekonijntjes? Of door Chinese kaboutertjes met een knolselder op hun hoofd? Of door een intelligent stuk smeerkaas met Parkinson?
Zeer geestig, Distel. Maar een intelligent stuk smeerkaas zou zijn evenbeeld scheppen, namelijk: kaas.

Ik zei al eerder dat ik vroeger ook niet in een hiernamaals geloofde. Dat veranderde radicaal toen ik het boek 'De Bijbel als Schepping' van Friedrich Weinreb uit had. Daar blijkt overduidelijk uit dat het Oude Testament onmogelijk louter mensenwerk kan zijn geweest.
Oud 22 maart 2013, 17:14   #112
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zeer geestig, Distel. Maar een intelligent stuk smeerkaas zou zijn evenbeeld scheppen, namelijk: kaas.

Ik zei al eerder dat ik vroeger ook niet in een hiernamaals geloofde. Dat veranderde radicaal toen ik het boek 'De Bijbel als Schepping' van Friedrich Weinreb uit had. Daar blijkt overduidelijk uit dat het Oude Testament onmogelijk louter mensenwerk kan zijn geweest.
En wat is je geloofsovertuiging nu?
Oud 22 maart 2013, 17:17   #113
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Atheïsme is als term helemaal overladen met connotaties door zowel gelovigen als niet-gelovigen.
  1. Ik geloof niet dat er een god bestaat.
  2. Ik geloof dat er geen god bestaat.
  3. Ik weet niet of god bestaat, maar acht het onwaarschijnlijk genoeg om te leven alsof hij niet bestaat. (Agnostisch atheïsme)
  4. Het kan niet schelen of god bestaat of niet./Het maakt niet uit of god bestaat of niet. (Apatheïsme)
Etc...
Ja dat is zo. In discussies worden er dingen bijgehaald die de het onderwerp nodeloos complex maken. Maar het is in se erg simpel: atheisme is de afwezigheid van geloof.
Oud 22 maart 2013, 17:21   #114
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Waar het omgaat is dat een atheïstische levenshouding over het algemeen net zo onzeker is als ieder andere overtuiging dat over het bovennatuurlijke gaat.
Het gaat niet over zekerheid of onzekerheid over een overtuiging ivm het bovennatuurlijke. Het gaat over het ontbreken van geloof in dat bovennatuurlijke. Dat blijkt toch zeer moeilijk te bevatten voor sommigen.
Oud 22 maart 2013, 17:26   #115
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Friedrich Weinreb, dat is pas een referentie!
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2013, 17:27   #116
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja dat is zo. In discussies worden er dingen bijgehaald die de het onderwerp nodeloos complex maken. Maar het is in se erg simpel: atheisme is de afwezigheid van geloof.
Ik zou het nog verder terugdrijven. Theisme is de aanwezigheid van geloof [in een godheid], atheisme is de afwezigheid van geloof [in een godheid].

Vrij van connotaties zoals rationeel, moreel en religieus. En voor de duidelijkheid mogen de zogenaamde 'atheïsten' zich eens duidelijk gaan profileren in levensbeschouwelijke bewegingen, in plaats van alles te scharen onder één algemene term. Want een antiwetenschappelijke samenzweringsfantast die niet in een godheid gelooft is een atheïst. Een perfect rationele ietsistische wetenschapper is een theïst.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 22 maart 2013 om 17:28.
Oud 22 maart 2013, 17:33   #117
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zou het nog verder terugdrijven. Theisme is de aanwezigheid van geloof [in een godheid], atheisme is de afwezigheid van geloof [in een godheid].

Vrij van connotaties zoals rationeel, moreel en religieus. En voor de duidelijkheid mogen de zogenaamde 'atheïsten' zich eens duidelijk gaan profileren in levensbeschouwelijke bewegingen, in plaats van alles te scharen onder één algemene term. Want een antiwetenschappelijke samenzweringsfantast die niet in een godheid gelooft is een atheïst. Een perfect rationele ietsistische wetenschapper is een theïst.

Ik ben het inderdaad met je eens wat betreft je definitie.

Wat betreft de levensbeschouwelijke bewegingen, vermoed ik dat veel atheisten zich als humanist beschouwen?
Oud 22 maart 2013, 17:34   #118
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is je geloofsovertuiging nu?
Als verstokte Jood wijst Weinreb tegen beter weten in het Nieuwe Testament af. Ook al erkent hij dat het OT een voorafbeelding van het NT is. Dit toont op zijn beurt aan dat er een bovennatuurlijke macht, de christelijke God, in het spel is.

Om op je vraag te antwoorden: ik ben een traditionele katholiek. Monseigneur Lefebvre is voor mij een autoriteit. Incorrecter bestaat niet, dat is voor mij een bonus.

Bovendien is het toelaten in Europa van Afrikanen, moslims en tutti quanti voor het Katholicisme altijd al een schandaal geweest. Dit 'vat vol haat en racisme' doet dus niets anders dan op dit forum een katholiek standpunt innemen. Het moderne 'katholicisme' is een afschuwelijke marxistische dwaling en dus een ketterij die niets met Jezus heeft te maken.

Laatst gewijzigd door Gamla : 22 maart 2013 om 17:35.
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2013, 17:42   #119
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben het inderdaad met je eens wat betreft je definitie.

Wat betreft de levensbeschouwelijke bewegingen, vermoed ik dat veel atheisten zich als humanist beschouwen?
Ja, dat merk ik ook, en het is een goede evolutie, maar het moet dan wel duidelijk omschreven zijn als atheïstisch humanisme. Nu zou het nog goed zijn om theïsme en religie te scheiden. LaVeyaans Satanisme en het religieus positivisme zijn volwaardige religies die atheïstisch zijn.

Prominente atheïstische auteurs gooien religie en theïsme enerzijds, en irreligiositeit, secularisme, rationalisme, atheïsme én wetenschap anderzijds op één hoopje. Dat schept een milieu dat mijns inziens véél te vijandig is.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 22 maart 2013 om 17:45.
Oud 22 maart 2013, 17:49   #120
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Om op je vraag te antwoorden: ik ben een traditionele katholiek. Monseigneur Lefebvre is voor mij een autoriteit. Incorrecter bestaat niet, dat is voor mij een bonus.
En de stoel van Petrus, wat is je relatie daarmee?

Citaat:
Bovendien is het toelaten in Europa van Afrikanen, moslims en tutti quanti voor het Katholicisme altijd al een schandaal geweest.
Hoe zat dat dan in het vroege Christendom, toen het noorden van Afrika deel was van het Romeinse Rijk?

Citaat:
Het moderne 'katholicisme' is een afschuwelijke marxistische dwaling en dus een ketterij die niets met Jezus heeft te maken.
Waar begint dat moderne katholicisme volgens jou precies?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be