Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2013, 21:43   #101
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
...
Het probleem is dat Latijn nog teveel een prestige-vak is. ...
Het ware wellicht beter de leerlingen en misschien ook de ouders van dergelijke prestige-zoekenden op te leggen een hoofddoek te dragen zodat het gewone volk kan zien wie zo hautain is.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:44   #102
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben tegen. Keuzevrijheid van richting met vast vakkenpakket is goed.

Studenten moeten ook leren omgaan met dingen die ze minder graag doen en waar ze minder goed in zijn.

Aan de unief krijgen ze ook logica, analyse en algebra voor de kiezen, vakken die enorm zwaar en saai zijn, maar toch moeten ze er door heen.
Er moet een zekere basis zijn, vooral wat wiskunde betreft, maar naast die basis kan er best meer keuzevrijheid zijn in de niet-basisvakken. Misschien zelfs niet enkel tussen verschillende vakken, maar ook binnen vakken. Liever dertig uur les over de Egyptenaren of eerder een uitbreiding over de laatste paar eeuwen?

Laatst gewijzigd door Robinus V : 1 juni 2013 om 21:47.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:46   #103
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens. De focus moet ook niet volledig liggen op de arbeidsmarkt. Het ding wat ik op het vlak van 'niet per se nuttige' vakken aanklaag, is dat Latijn zo'n uitzonderingspositie krijgt en niet gewoon als een ander keuzevak behandeld wordt.
Inderdaad. Vanuit het standpunt van persoonlijke verrijking vind ik muzikale opvoeding in ons tijdperk met veel muziek belangrijker dan het bestuderen van dode talen die nog nauwelijks worden gebruikt. Voor mijn part mogen Latijns en Grieks als keuzevak blijven bestaan, maar ze moeten wel zijn elitaire karakter en bijbehorende voorkeursbehandeling kwijtraken.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 21:50.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:52   #104
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Vanuit het standpunt van persoonlijke verrijking vind ik muzikale opvoeding in ons tijdperk met veel muziek belangrijker dan het bestuderen van dode talen die nog nauwelijks worden gebruikt. Voor mijn part mag Latijn als keuzevak blijven bestaan, maar het moet wel zijn elitaire karakter en bijbehorende voorkeursbehandeling kwijtraken.
Wat u vindt, heeft blijkbaar minder belang dan wat de minister en zijn partij vinden. Volgens hen heeft noch muzikale opvoeding noch 'dode talen' en de bijbehorende filosofie enig belang. U zult u op een andere wijze dienen te 'verrijken'.
Oud 1 juni 2013, 21:52   #105
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat klopt ook grotendeels.
Motivatie en mentaliteit zijn blijkbaar een taboe in de hele onderwijshervorming.
Ik heb een leerkracht in de familie die daar eens een verhaaltje over vertelde. Mijn excuses voor dit "horen van verhaal" op voorhand.

Hij meldde mij dat men toen hij begon ook met goede, minder goede en onhandelbare kinderen zat, maar dat er een bepaalde vorm van respect ingebakken zat bij de kinderen waardoor het allemaal nog wel meeviel. Met als gevolg dat je als leerkracht door middel van je gezag hun vaak nog op de sporen kon trekken. Discipline deed veel. Een bordenwisser smijten was voldoende om je klas stil te krijgen.

De jaren voor zijn pensioen werden kinderen veel mondiger, arroganter en ze hadden blijkbaar minder "schrik" van straffen, die koudweg werden genegeerd, en ouders stonden blijkbaar altijd achter hun kinderen. Ongeacht hun gedrag. De borderwisser kwam gewoon terug in je gezicht gevlogen.

Van school sturen met alle gevolgen van dien was eigenlijk de enigste oplossing met velen. Die mensen haalden nooit een diploma en waren verloren voor de maatschappij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:53   #106
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat dacht je van muzikale opvoeding? Ook niet meteen nuttig voor de industrie, maar menselijk wel erg verrijkend.
Ah ja blokfluit leren spelen, enorm nuttig.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:54   #107
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Wat u vindt, heeft blijkbaar minder belang dan wat de minister en zijn partij vinden. Volgens hen heeft noch muzikale opvoeding noch 'dode talen' en de bijbehorende filosofie enig belang. U zult u op een andere wijze dienen te 'verrijken'.
Er bestaat ook nog zoiets als avond- en weekendonderwijs.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 21:54.
Oud 1 juni 2013, 21:55   #108
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er bestaat ook een vak geschiedenis, een nuttig en interessant vak dat zeker niet mag verdwijnen.
mja, als het meer is dan alleen data van buiten leren.
Oud 1 juni 2013, 21:55   #109
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Wat ik ook onnozel vind aan het huidige onderwijsmodel is dat iemand die ofwel slecht is in wiskunde ofwel slecht in talen ook zowat gedwongen wordt om respectievelijk talen en wiskunde op een ander niveau te volgen, terwijl daar hun talenten net verder in ontwikkeld kunnen worden.

Een vak kan best nog op verschillende niveaus gegeven worden, maar we moeten af van het idee dat er dingen bestaan als 'algemene niveaus'.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:57   #110
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik als ouder beslis dat ik latijn een belangrijke keuze vind in hun ontwikkeling, wat dan ? En ik ben niet alleen, getuige de populaireit van de richting.

En mijn kinderen onderwijzen: komt in orde. Wetenschap en techniek gaan ze niet enkel op school leren, wees daar maar zeker van.

Laat ouders en kinderen vrij in hun keuze en dring geen eenheidsworst op. Men wilt de keuze gewoon afpakken door te beginnen met een algemene eerste graad.
Dan dwaalt u. Want het is volstrekt onbelangrijk.
Oud 1 juni 2013, 21:57   #111
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ah ja blokfluit leren spelen, enorm nuttig.
In ieder geval niet minder nuttig dan dode talen leren. Al mogen ze die blokfluit in de muzieklessen tegenwoordig wel door een synthesizer, groovebox, muzieksoftware en DJ-programma vervangen. Ik begrijp niet waarom men in hedendaagse muzieklessen nog aan de blokfluit vasthoudt (tenzij misschien omdat het zowat het goedkoopste muziekinstrument is).

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 22:09.
Oud 1 juni 2013, 21:58   #112
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er bestaat ook nog zoiets als avond- en weekendonderwijs.
Goed zo voor u in 'buuten de kuupe'.
Oud 1 juni 2013, 21:58   #113
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
In ieder geval niet minder nuttig dan dode talen leren. Al mogen ze die blokfluit in de muzieklessen tegenwoordig wel door een synthesizer, groovebox, muzieksoftware en DJ-programma vervangen.
Dat doen ze al in hun eigen vrije tijd.
Oud 1 juni 2013, 21:59   #114
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De realiteit spreekt u tegen.
Oud 1 juni 2013, 22:00   #115
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doen ze al in hun eigen vrije tijd.
Precies! Waarom daar dan niet kreatief mee omspringen in de lessen muzikale opvoeding in plaats van nog op achterhaalde blokfluiten te blijven spelen?

westhoek.jpg
Oud 1 juni 2013, 22:00   #116
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Wat ik ook onnozel vind aan het huidige onderwijsmodel is dat iemand die ofwel slecht is in wiskunde ofwel slecht in talen ook zowat gedwongen wordt om respectievelijk talen en wiskunde op een ander niveau te volgen, terwijl daar hun talenten net verder in ontwikkeld kunnen worden.

Een vak kan best nog op verschillende niveaus gegeven worden, maar we moeten af van het idee dat er dingen bestaan als 'algemene niveaus'.
Dat is inderdaad ook slecht aan het huidige systeem: ofwel is het volle bak wiskunde ofwel volle bak talen en dat gecombineerd met ofwel latijn ofwel economie ofwel wetenschappen. Er is eigenlijk te weinig keuze in het huidige systeem in de tweede en derde graad.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 22:01   #117
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zeiden vooral de afhakers, natuurlijk...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 22:01   #118
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net als wetenschapper vind ik het aanleren van Latijn enorm nuttig en boeiend, omdat men het vizier van de wetenschapper verbreedt. Latijn is een taal die enorm belangrijk was en is in Europa. Ik wil geen vakidioten kweken die enkel wiskundig of scheikundig bezig zijn. Het latijn, de geschiedenis en esthetica geven studenten de verbreding en culturele bagage die hun helpen (echter niet noodzakelijk) succesvol te zijn.

Economisch heeft het geen waarde, maar ik wens geen middelbaar onderwijs op maat van de economie voor mijn kinderen.
U moet wel begrijpen dat de cultuur van het Oude Rome er ook een was van onderdrukking, knevelarij, dood en geweld, sexuele promiscuïteit, bedrog, omkoperij, corruptie, politieke moorden, uitbuiting, bezetting. En wat de kinderen dus lezen en leren in de lessen Latijn, is het werk van auteurs die zo'n systeem legitimeerden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 22:01   #119
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Goed zo voor u in 'buuten de kuupe'.
Korrektie : het is "Bachten de Kupe".

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 22:02.
Oud 1 juni 2013, 22:04   #120
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
In ieder geval niet minder nuttig dan dode talen leren. Al mogen ze die blokfluit in de muzieklessen tegenwoordig wel door een synthesizer, groovebox, muzieksoftware en DJ-programma vervangen. Ik begrijp niet waarom men in hedendaagse muzieklessen nog aan de blokfluit vasthoudt (tenzij misschien dat het zowat het goedkoopste muziekinstrument is).
Ik heb daar letterlijk een trauma aan overgehouden. Ik kon en kan nog steeds geen noten lezen. Ben wel een jaar geleden (vanwege mijn midlife crisis waarschijnlijk) begonnen met gitaar te leren spelen. Op een jaar tijd heb ik meer geleerd bij die leraar dan die verplichte brol op school met Mozart en consoorten waar de meeste jongeren helemaal niet in geinteresseerd zijn. Hopelijk zijn de muziek lessen nu veel beter.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 1 juni 2013 om 22:04.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be