Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2013, 18:24   #101
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radijsje Bekijk bericht
Als ik me niet vergis heeft De Croo juist verhinderd dat de splitsing eerder doorging.
Inderdaad
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 18:30   #102
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Van geschiedvervalsing gesproken.
Ik denk niet dat Jan van Iperen historiograaf van de Sint-Betrijnsabdij in de tweede helft van de jaren dertienhonderd doelbewust uit was op een politieke geschiedsvervalsing. Later werd hij abt van de Sint-Bertinus abdij van Sint Omaars. De abdij was in handen van de graven van Vlaanderen.

Hij weet het natuurlijk ook maar van of uit andere bronnen. Bronnen die wel eens zouden kunnen komen uit het Huis van de graven van Vlaanderen. Het zou in ieder geval interessant zijn te vernemen welke die bronnen zoal zijn. Wat we wel weten, is dat hij de archieven van de abdij raadpleegde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 18:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 18:49   #103
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Wat gaan we nu meemaken... vlaams-nationalisten die spotten met hun eigen vlag. Oude VU'ers die heel hun leven achter het vlaamse ideaal aanholden gaan nu lachen met de eigen vlag. Dit forum is echt een blijvende bron van vermaak.
"Retour d'âge" zeggen we in het frans.
Oud 11 juli 2013, 19:03   #104
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad
U zegt nu wel vlot 'inderdaad'. Maar kunt u dit 'inderdaad' ook staven?
Oud 11 juli 2013, 19:07   #105
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
En dan? Denk je dat een belgicist als De Brabander het daar niet mee eens is?

De Waalse haan is het legitieme symbool van Wallonië en wordt daarom ook helemaal niet gesmaakt door de 'Belgisch-francofonen', die natuurlijk de Franstalige eenheid willen bewaren.
U zult wellicht daarmee vooral "les Bruxellois" bedoelen. Ja, die hebben natuurlijk weer iets anders gekozen. De Beulemansen hebben de gele lis (Iris pseudoacorus). Doet toch wel vermoeden dat er andermaal een connectie is met La France, maar dan wel met de lelies van het Ancien Régime.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 19:24   #106
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U zult wellicht daarmee vooral "les Bruxellois" bedoelen. Ja, die hebben natuurlijk weer iets anders gekozen. De Beulemansen hebben de gele lis (Iris pseudoacorus). Doet toch wel vermoeden dat er andermaal een connectie is met La France, maar dan wel met de lelies van het Ancien Régime.
Ook hier begeeft u zich op glad ijs. De echte Brusselaar (ketje) kan men zeker voor het grootste deel terugvoeren op Vlamingen of Nederlandssprekende Belgen (Brabanders en uitgeweken Vlamingen).

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 19:25.
Oud 11 juli 2013, 19:37   #107
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook hier begeeft u zich op glad ijs. De echte Brusselaar (ketje) kan men zeker voor het grootste deel terugvoeren op Vlamingen of Nederlandssprekende Belgen (Brabanders en uitgeweken Vlamingen).
Jaja ... Nederlandssprekenden die er als de kippen bij waren om zich te laten verfransen. Voor mij was het symbool van die Beulemans-potsierlijkheid een bakkerij net achter de het Beursgebouw. Ze kondigden zich als "Boulangerie Wetterenoise". Evidemment, uniquement en français ... Dat doet mij aardig denken aan een mopje over dat soort Beulemansen. Er was er eentje die zich in Brussel vestigde als begrafenisondernemer. Met zwier liet hij op zijn etalageruit schilderen "Janssens et fils. Pompes funèbres". En eronder "en flamand" "Janssens en Zoon. Funebrische pompen".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 19:41   #108
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik me niet vergis heeft De Croo juist verhinderd dat de splitsing eerder doorging.
Dat klopt. De Croo heeft door de regering te laten vallen verhinderd dat de belangenconflictencarroussel afliep, waardoor BHV met een gewone Vlaamse meerderheid gesplitst had kunnen worden. Met een nieuwe regering verviel die hele procedure en kon men een 'onderhandelde' splitsing uitvoeren (in het voordeel van de Franstaligen).
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 19:41   #109
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jaja ... Nederlandssprekenden die er als de kippen bij waren om zich te laten verfransen. Voor mij was het symbool van die Beulemans-potsierlijkheid een bakkerij net achter de het Beursgebouw. Ze kondigden zich als "Boulangerie Wetterenoise". Evidemment, uniquement en français ... Dat doet mij aardig denken aan een mopje over dat soort Beulemansen. Er was er eentje die zich in Brussel vestigde als begrafenisondernemer. Met zwier liet hij op zijn etalageruit schilderen "Janssens et fils. Pompes funèbres". En eronder "en flamand" "Janssens en Zoon. Funebrische pompen".
Ja maar, u zegt dat nu zo. Feit blijft dat ze zich hebben laten 'verbeulemansen'. Moest er een bewuste Vlaamse elite zijn geweest, was dit nooit gebeurd. Zoals het nu niet meer zal gebeuren. Behalve dan... voor het Engels. Ook hier weer faalt in zeker zin de Vlaamse elite. Niets nieuws onder de zon.
Oud 11 juli 2013, 19:47   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat klopt. De Croo heeft door de regering te laten vallen verhinderd dat de belangenconflictencarroussel afliep, waardoor BHV met een gewone Vlaamse meerderheid gesplitst had kunnen worden. Met een nieuwe regering verviel die hele procedure en kon men een 'onderhandelde' splitsing uitvoeren (in het voordeel van de Franstaligen).
Ik zie geen enkele Vlaamse burgemeester meer van de betrokken gemeenten op de barricade.

Vroeger (lees: vóór de splitsing) was het wel een beetje anders... Om de haverklap was er een betoging om zo te zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 19:50.
Oud 11 juli 2013, 19:57   #111
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar klopt het wat SDG neerpent en geef je dus toe dat je maar wat uit uw duim(en) gezogen hebt?
Wat zou het. Het klopt nog niet eens in de verste verte.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 19:58.
Oud 11 juli 2013, 19:57   #112
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

http://www.noorderwind.org/Artikel%3ADe_Leeuw
Oud 11 juli 2013, 20:03   #113
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Het gebruik van leeuwen als symbool in de heraldiek betwist hier ook niemand. Maar het ging hier wel over de zwarte leeuw die plots de graven van Vlaanderen gingen gebruiken.

En om dit te verklaren, zegt de monnik en historiograaf Iperius dat dit gebeurde toen de graaf van Vlaanderen tijdens de kruistochten een standaard buitmaakte op een Saraceense vorst en het symbool van die standaard (een zwarte leeuw) zelf ging gebruiken.

Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe dat symbool 'Oude Vlaenderen', dat de graven vroeger gebruikten, eruit zag. Men kan zich daarbij wel iets voorstellen.

Iperius zegt :

"Hic arma detulit auri et lazuri distincta pyramidibus in umbonis centro scuto rubeo iunctis. Ipse est stipes et radix a quo Flandriae comites processerunt, qui omnes hec armorum detulerunt usque ad Philippum, qui aurum cum nigro leone sua probitate conquisivit. -- Hij droeg een wapen van goud en lazuur in pyramide vorm verlopend naar het centrum gevormd door een rood navelschildje. Hij is de stamvader van alle volgende Vlaamse graven die allen dit wapen droegen tot Filips (van de Elzas) , die een zwarte leew (sic) op gouden veld door zijn rechtschapenheid veroverde."

Het vermoedelijke oude wapenschild (Oude Vlaenderen) van de graven van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 20:31.
Oud 11 juli 2013, 20:05   #114
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik mag me zoveel dagen per jaar Vlaming voelen als ik wil.
Ben je op een nagel gaan zitten Jack ?
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 20:06   #115
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Mag een Vlaming niet liberaal zijn?
Welke ideologie moet de Vlaming dan hebben?
liberalen zitten niet bij open vld.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 20:08   #116
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd dat onze eik dat niet weet, of negeert. Maar hoedanook, sins de jaren '70 is dit onze officiële vlag dus is het dringend tijd om dat ersatz misbaksel waar vlaams blokkers en voorpost groupies mee rondhossen op zolder in een kartonnen doos te steken en daar te vergeten.
Een Vlaamse vlag is een Vlaamse vlag, of daar nu rode klauwen en tong op staat of alles in het zwart is.

Ik moet smakelijk lachen om deze of gene die de ene of de andere vlag zit te bespotten...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 20:08   #117
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd dat onze eik dat niet weet, of negeert. Maar hoedanook, sins de jaren '70 is dit onze officiële vlag dus is het dringend tijd om dat ersatz misbaksel waar vlaams blokkers en voorpost groupies mee rondhossen op zolder in een kartonnen doos te steken en daar te vergeten.
Een Vlaamse vlag is een Vlaamse vlag, of daar nu rode klauwen en tong op staat of alles in het zwart is.

Ik moet smakelijk lachen om deze of gene die de ene of de andere vlag zit te bespotten...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 20:11   #118
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ben je op een nagel gaan zitten Jack ?
Helpt dat om zich Vlaming te voelen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 20:34   #119
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het gebruik van leeuwen als symbool in de heraldiek betwist hier ook niemand. Maar het ging hier wel over de zwarte leeuw die plots de graven van Vlaanderen gingen gebruiken.
OK dan, voor wat het waard is....ik maak me er niet druk over, maar je kan niet genoeg info hebben, hé....
http://users.skynet.be/rennes/geneal...amse-leeuw.htm
Oud 11 juli 2013, 20:42   #120
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
OK dan, voor wat het waard is....ik maak me er niet druk over, maar je kan niet genoeg info hebben, hé....
http://users.skynet.be/rennes/geneal...amse-leeuw.htm
Ik maak me daar ook niet druk over. Maar geschiedkundig lijkt het me wel de moeite te weten hoe men nu aan de zwarte Vlaamse leeuw komt.

Het is natuurlijk het gemakkelijkste en het goedkoopste om alles weg te wuiven als 'een leugen', wanneer het niet in uw politieke kraam past.

Een leugen was nu pas het Vlaams-nationalistisch fabeltje van de gebroeders Van Raemdonck. Vele generaties lang hebben de Vlaams-nationalistische kopstukken de IJzerbedevaarders belogen -met Clemens de Lantsheer, als toenmalig voorzitter van het IJzerbedevaartcomité- voorop.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 21:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be